Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@21:29:38 GMT

بازار تبریز به مانند بازار استانبول می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۴۱۸۱

بازار تبریز به مانند بازار استانبول می‌شود؟

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکان‎هایی بغل هم شود که فقط سوغاتی به توریست‌ها ارائه می‌کند و کارایی دیگری ندارد.

اکبر تقی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح این خبر اظهار کرد: حوادثی مانند آتش سوزی و تخریب قسمتی از بازار در طول دوره‌های مختلف روی داده و در نهایت مرمت شده است، هر چند این حوادث نیز آسیب‌های جدی به بازار وارد می‌کند، اما به کمک دانش روز قابل مدیریت و کنترل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه بازار از گذشته روال‌هایی برای مدیریت جمعی خودش داشته است، افزود: به عنوان مثال در گذشته ساختارهایی برای اصنافی که در خطر ورشکستگی قرار داشتند، پیش بینی شده بود و اگر چنین مشکلی برای کسی پیش می‌آمد، بازاریان به او کمک می‌کردند تا ضرر جدی به کسی وارد نشود.  

وی ادامه داد: اگر حمایت‌های این چنینی بازاریان از هم به صورت زنجیروار تسری پیدا نکند، سرمایه اجتماعی بازار به خطر می‌افتد و بازار از بین می‌رود.  

تقی‌زاده از بین رفتن سرمایه انسانی را از دیگر خطراتی عنوان کرد که حیات بازار تبریز را تهدید می‌کند و گفت: بازار به انسان‌های فکور و حکیمی نیاز دارد که آن را با حکمت خودشان اداره کنند. بازار نه تنها محل تجارت، بلکه محل تولید فرهنگ و حیات است، اما باز تولید این فرهنگ و انسان‌های حکیم الان به راحتی اتفاق نمی‌افتد.  

وی با تاکید بر ارتباط و تاثیر دو جانبه انسان و محیط بر یکدیگر افزود: هر یکی از این دو صدمه ببیند، هویت شهری و ارتباط دو جانبه انسان و محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد.  

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص عدم تناسب برخی مشاغل و صنوف مستقر در بازار تبریز با هویت و قدمت تاریخی آن بیان کرد: تغییر الگوهای شغلی با توجه به تغییر سبک زندگی اجتناب ناپذیر بوده و با خارج شدن برخی مشاغل از چرخه بازار، مشاغل و کالاهای دیگر جایگزین شده و مشاغل قبلی اهمیتشان را از دست می‎دهند.  

مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور میراث فرهنگی در ادامه تاکید کرد: نگرانی من از این است که بازار تبریز گرفتار توریسم شود و مانند بازار استانبول صرفا تبدیل به دکان‎هایی بغل هم شود که فقط سوغاتی به توریست‌ها ارائه می‌کند و کارایی دیگری ندارد، هر چند این کار، پول زیاد و اقتصاد فعالی دارد، اما دیگر بازار معنای رایجش را از دست می‌دهد و محلی برای تولید فرهنگ و تعاملات اجتماعی نیست.  

وی با بیان اینکه کم اهمیت شدن آذربایجان و به ویژه تبریز در بازار خطری است که بازار تبریز را تهدید می‌کند، گفت: اگر آذربایجان اهمیت بنیادین گذشته را که در سطح کشور و فراتر از کشور داشت از دست بدهد، تجارت نیز افول می‌کند و بازار اهمیتش را از دست می‌دهد.

وی در ادامه، تغییر اقلیم را از دیگر خطراتی که بازار تبریز را تهدید می‌کند، عنوان کرد و گفت: با تغییرات اقیلمی شاهد کاهش محصولاتی مانند خشکبار در بازار هستیم، مثلا کاهش تعداد روزهای یخبندان و صنایع آلاینده غرب تبریز نیز بر تغییر محصولات کشاورزی ارائه شده در بازار تاثیر دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در شناساندن جایگاه واقعی بازار به مردم و اصناف و رسالت واقعی بازاریان نقش موثری دارند و اگر مردم از این حقایق مطلع باشند، پای تبریزی‌ها هرگز از بازار بریده نمی‌شود. 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بازار تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۴۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل مجتمع فرشته جنوبی تبریز تا پایان امسال

 پورخردمند گفت: مجتمع فرهنگی و مذهبی فرشته جنوبی در مساحتی افزون بر هزار و ۴۳۶ مترمربع به صورت اسکلت فلزی در چهار طبقه در حال احداث است.

وی مبلغ قرداد این طرح را ۶۰ میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: این مجتمع تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فضا‌های مختلفی مانند شبستان، کتابخانه برای مردان و بانوان، اتاق‌های اداری، آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، نگهبانی در این فرهنگسرا پیش بینی شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول
  • تصاویر وحشتناک از در هم کوبیده شدن خودروها در سیل تبریز
  • قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازار‌ها تعطیل شد؟
  • قهر زرگران از تهران تا شیراز و تبریز و اصفهان؛ چرا راسته طلا فروشان بازارها تعطیل شد؟
  • آوازخوانی صادق بوقی در هواپیمای تهران به استانبول!
  • آوازخوانی صادق بوقی در هواپیما تهران به استانبول!
  • روند کاهشی نرخ ارز ادامه دارد؟
  • تکمیل مجتمع فرشته جنوبی تبریز تا پایان امسال
  • بازداشت ۲۱۰ نفر در اعتراضات «روز کارگر» در ترکیه