Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@15:37:49 GMT

بدون توجه به آب نسخه کشاورزی نپیچید

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۱۸۱۶۷

بدون توجه به آب نسخه کشاورزی نپیچید

به گزارش ایرنا، عباس کشاورز روز یکشنبه در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر و پرورش غلات آبی کشور که در موسسه تحقیقات اصلاح، تهیه و تولید نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی  مستقر درکرج برگزار شد، افزود: ترسیم نقشه عالمانه و دقیق برای کشاورزی بدون انطباق با مدیریت تقاضای آب راه به جایی نخواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت:  به عنوان مثال در استان گلستان برنج زیادی کاشته شده که نباید ناراحت باشیم اما پایداری گلستان خیلی مهمتر از ۵۰۰ هزار تن برنج است.

کشاورز به یکی دیگر مشکلات در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود:  موضوع ریشه گیاه در تحقیقات ما جایی ندارد و هنوز به ساقه و خوشه و برگ نگاه می‌کنیم که باید موسسات تحقیقاتی در این امر کمک کنند زیرا شکل ریشه و تواناییدر مصرف بهینه آب تاثیرگذار است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در موضوع بهزراعی خیلی عقب هستیم و وقتی به دنبال سیستم‌های آبیاری جدید و کشاورزی حفاظتی و تغییر الگوهای تغذیه و روش های تلفیقی مدیریت آب و عوامل خسارت زا هستیم چگونه می توانیم به زراعی را اجرا کنیم.

وی یکی از نکات حائز اهمیت در بخش زراعی و کشاورزی را توجه به بنیاد محصولات کشاورزی دانست و گفت: توجه به بنیاد محصولاتی مانند گندم نقش موثری در برداشت محصول کیفی و کاهش مصرف آب دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  با  اشاره به اینکه مطالعه سیستم‌های زراعی از مطالب فراموش شده در کشور است، اظهار داشت : در خصوص اصلاح سیستم‌های زراعی در گذشته خیلی تلاش کردیم و هزینه دادیم اما شاهد هستیم فقط در بخش تحقیقات اصلاح غله کارها به نتیجه رسیده است.

وی با بیان اینکه ‌اگر بخواهیم به نتیجه برسیم بایستی کنار هم باشیم زیرا دنیا سال‌هاست که به این تعامل رسیده، ادامه داد: ما بازدهی زیادی نداریم و زمان را خیلی از دست داده‌ایم زیرا به مرور زمان هزینه‌ها خیلی بالاتر می‌رود و اعتبار اختصاص‌یافته محدودتر می‌شود و در نتیجه تحقیقات از استحکام لازم برخوردار نیست.

کشاورز افزود:‌ ما به جز بذور گندم‌ مناطق معتدل تاحدودی ارقام بذور متنوع و متعهد نداریم و این در حالی است که مناطق ساحلی ایران آسیب پذیر است به طوریکه در استان گلستان با کاشت چند رقم بذر درسطح حدود ۳۵۰ هزار هکتار گندم‌کاری بسنده کرده‌اند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی  اظهار داشت: ارقام بذر گندم  کشور حتی مربوط به ۳۰ سال قبل است در حالیکه در دنیا کمتر از ۲ سال رویه ها تغییر می کند.

کشاورز با بیان اینکه ایرادی در کم بودن ضریب نفوذ ارقام مختلف در عرصه وجود دارد، اضافه کرد:‌ بخشی از این ایراد درون بخش تحقیقات و دولت است و بخشی فقط درون بخش خصوصی که  مردم یا شرکت‌های تولید کننده  بذر هستند وجود دارد و اگر این پدیده را مدیریت نکنیم فرایند تولید همین خواهد شد.

وی گفت:‌ مشکل بیماری غلات در کشور ما غریب و مظلوم است که برای رفع این مشکل باید موسسه اصلاح بذر کار کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود:‌ در سال زراعی گذشته بیماری خسارت زیادی به کشت گندم کشور وارد کرد و این در حالی است که ما چقدر دانش داریم که این باکتری ها را کنترل کنیم .

تهیه برنامه جامع استراتژی تحقیقات گندم و جو

معاون وزیر جهاد کشاورزی ترسیم یک برنامه جامع برای کشت محصولاتی مانند گندم و جو را ضروری دانست و گفت : این مقوله نیاز به مدیریت منسجم دارد.

کشاورز افزود:‌برای برون رفت از مشکلات باید تمام رفتارمان به سمت خصوصی سازی  بدون انحصار طلبی پیش برود.

 در گردهمایی سالانه برنامه ریزی تحقیقات و تولید بذر و پرورش غلات آبی کشور راههای کیفی سازی تولید و افزایش محصولات زراعی مورد بررسی قرار گرفت. 

۶۱۵۶/ ۶۱۵۵

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۸۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت

به گزارش خبرنگار مهر، توزیع تخم نوغان بین نوغانداران عصر شنبه با حضور فرماندار و مدیر جهاد کشاورزی شفت در اداره جهاد کشاورزی این شهرستان آغاز شد.

«مهدی نقدی» فرماندار شفت در این آئین با اشاره به اینکه توزیع تخم نوغان که از امروز آغاز شده تا پایان اردیبهشت ماه ادامه دارد، افزود: نوغانداران جهت دریافت هر چه سریع‌تر تخم نوغان به جهاد کشاورزی شفت مراجعه کنند.

شفت دومین تولید کننده پیله ابریشم در گیلان

«محمد رضا یوسف نژاد» مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شفت در ادامه گفت: با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۵ کیلو گرم پیله تر ابریشم تولید می‌شود و از هر ۵ کیلو گرم پیله تر پس از فرآوری یک کیلو گرم نخ ابریشم خام به دست می‌آید.

یوسف نژاد گفت: شهرستان شفت با تولید ۱۴۵ تن پیله در سال، دومین تولید کننده این محصول در استان گیلان است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در این شهرستان بیش از ۳۰۰۰ جعبه تخم نوغان توزیع شد، بیان کرد: از این مقدار ۱۴۵ تن پیله تولید شده است.

گفتنی است، شهرستان شفت از دو بخش مرکزی و احمد سرگوراب تشکیل شده و دارای ۵۵۰ هکتار توتستان می‌باشد که ۲۲۰۰ نفر بهره بردار از این توتستان استفاده می‌کنند.

کد خبر 6090461

دیگر خبرها

  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • ۵۵۰ هزارهکتار اراضی زراعی آذربایجان غربی دارای سند تک برگ شده اند
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • مراقبت کنید طرح هادی درزمین‌های مرغوب کشاورزی و روستایی اجرا نشود
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید
  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • پیش بینی تولید بیش از ۸۰۰۰۰ تن محصول گندم از شهر خوشه‌های طلایی
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان