Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد؛ رئیس جمهوری ‌حضور آمریکا در سوریه را مداخله جویانه و غیرقانونی عنوان کرد و گفت: آمریکا به جای آنکه خودش را محکوم کند و اعتراف کند حضورش در منطقه مشکل آفرین است هر از گاهی کشورها یا مردم مبارزه یمن را متهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی پیش از عزیمت به‌ آنکارا و شرکت در اجلاس سه جانیه ایران، روسیه و ترکیه در فرودگاه مهرآباد گفت: این پنجمین اجلاس سران سه کشور در رابطه با مسئله سوریه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای هر سه کشور مسئله امنیت منطقه حائز اهمیت است و هر سه کشور کشورهایی هستند که در همین منطقه و در همسایگی سوریه و منطقه زندگی می‌کنند.
رئیس جمهوری افزود: آنچه که مهم هست این که الان قریب به ۹ سال هست که مردم سوریه با مشکلات فراوان در برابر تروریست‌ها و حامیان آنها مواجه هستند. خوشبختانه در دو سال و نیم اخیر روند آستانه که این سه کشور ضامن آتش بس در سوریه هستند، روند مناسبی بوده و امروز اکثریت قاطع سرزمینی و جمعیت سوریه تحت پرچم و حاکمیت دولت سوریه قرار دارد.
رئیس جمهوری در عین حال گفت: اما هنوز بخش‌هایی از سوریه در اشغال دیگران است و حضور تروریست‌ها در این مناطق ادامه دارد. در منطقه ادلب هنوز تروریست‌ها حضور دارند و ادامه این جنگ با تروریست‌ها در این منطقه ضرورت دارد.
وی با اشاره به مشکلاتی که  سوریه در منطقه شرق فرات باآن مواجه است، گفت:حضور آمریکایی‌ها تجاوزگرایانه، غیرقانونی و مداخله‌جویانه است که همواره این بخش از منطقه سوریه را ناآرام نگه داشته است.
روحانی  مداخلات و تجاوزات رژیم صهیونیستی در رابطه با سوریه و حمایت آنان از تروریست‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به مردم و زیرساخت‌های سوریه جزو نگرانی‌های منطقه و سه کشور  عنوان کرد و گفت: در واقع بزرگی از مسائل حل شده و بخشی از مسائل مانده که بزرگترین آن مسئله ادلب و شرق فرات است و تجاوزات رژیم صهیونیستی و حضور مداخله‌جویانه آمریکاست.
رئیس جمهوری یادآور شد:البته علاوه بر مبارزه با تروریسم، عدم مداخلات خارجی، مسئله‌آینده سوریه، بازگشت آوارگان، بازسازی سوریه، اصلاح قانون اساسی، انتخابات ۲۰۲۱ همه مسائل مهم پیش روست که  در این اجلاس سه جانبه بحث و بررسی خواهد شد.
 روحانی خاطرنشان کرد: همانطور که بارها اعلام کردیم مسائل منطقه باید توسط کشورهای منطقه از طریق گفت و گو و مصالحه حل شود؛ در زمینه سوریه و یمن نظر ما همین است. آنچه امروز در این منطقه رخ می‌دهد که بسیاری از کشورهای دنیا را نگران کرده است ناشی از برنامه‌ریزی‌های غلط و توطئه های آمریکا در این منطقه است.  
رئیس جمهوری تصریح کرد: آنها از عربستان سعودی و امارات پشتیبانی می‌کنند، اسلحه و اطلاعات می دهند و بخشی از عملیات جنگی توسط آمریکایی ها اداره می شود. روزانه شمار زیادی از بی گناهان در یمن کشته می‌شوند در منطقه ناامنی وجود دارد.  
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: آمریکا به جای آنکه خودش را محکوم کند و اینکه اعتراف کند حضور آنها در منطقه مشکل آفرین است هر از گاهی کشورها یا مردم مبارزه یمن را متهم می‌کند. اگر می‌خواهیم در این منطقه امنیت واقعی برقرار شود باید تجاوز آمریکا و مداخلات تحریک‌آمیز رژیم صهیونیستی قطع شود وگرنه شاهد ناامنی‌ها خواهیم بود.
​​​​رئیس جمهوری گفت: غیر از این مسئله مهم که مساله ثبات و امنیت منطقه است امیدواریم در این اجلاس که پنجمین اجلاس در طول دو سال و نیم گذشته است قدم های موثری برداشته شود و سه کشور بتوانند برای کمک به مردم سوریه و آینده این کشور توافق کنند.
روحانی در عین حال گفت: البته ما همواره تاکید کردیم و الان هم تاکید می کنیم آینده سوریه متعلق به مردم سوریه است تصمیم با آنهاست و کشورهای دیگر باید به دولت مشروع و قانونی دمشق کمک و یاری و همچنین به مردم عزیز سوریه کنند.
وی با تاکید بر اهمیت روابط با همسایگان اظهارداشت: ما همواره تاکید کردیم روابط با همسایگان و روابط نزدیک و صمیمانه برای ما مهم بوده است و امروز هم برای ما اهمیت دارد. هم سوریه و هم ترکیه برای ما مهم هست با این دو کشور و سایر کشورهای همسایه به غیر از یکی دو کشور روابط بسیار دوستانه و صمیمی داریم.
رئیس جمهوری تصریح کرد: آمادگی داریم با همسایگانمان روابط بردارانه و دوستانه داشته باشیم و معتقدیم مشکلات منطقه را از طریق گفت وگو در یمن و از طریق مذاکره یمنی – یمنی یعنی آنها خودشان حل و فصل کنند و بمباران مردم یمن باید خاتمه پیدا بکند.
روحانی اظهار داشت:  روابط ما با همسایگان برای ما مهم است و امروز هم برای رفع مشکلات اقتصادی کشورمان بهترین راه حل بعد از مقاومت، ایستادگی مردم است بنابراین روابط اقتصادی نزدیک با همسایگان برای ما اولویت دارد.
وی گفت: دراین سفر هم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه درباره روابط سوریه مذاکره دو جانبه خواهیم داشت و هم با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره روابط دو جانبه با ترکیه خواهیم داشت. امیدوارم روابط سه کشور و روابط با همه همسایگان به سمت ارتقا و روابط نزدیک‌تر پیش برود. برچسب ها: روحانی ، آمریکا ، سوریه

منبع: خرداد

کلیدواژه: روحانی آمریکا سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۱۹۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد

به گزارش قدس آنلاین، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مراسمی در کاراکاس به مناسبت روز جهانی کارگر گفت: ما در این دوره چهار ماهه (بازه زمانی بین ژانویه تا آوریل ۲۰۲۴/ اوایل دی تا اوایل اردیبهشت)، بیش از دو میلیارد دلار ضرر داشتیم.

مادورو با رد «باج‌خواهی دائمی امپراتوری آمریکای شمالی»، مخالفان دولت از جناح «راست افراطی» از جمله ماریا کورینا ماچادو رهبر اپوزیسیون را متهم کرد که اعمال «تحریم‌های جدید» علیه شرکت نفت دولتی این کشور (Pdvsa) را از دولت آمریکا خواستار شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا با این حال اطمینان داد که «هیچکس و هیچ چیز» نمی‌تواند رشد اقتصاد و صنعت نفت این کشور را متوقف کند؛ رشدی که هر چند «با سرعت کمتر» از حد انتظار، در چهار ماهه نخست سال ۲۰۲۴ «حفظ شد».

در این راستا، مادورو پیش‌بینی کرد این کشور با اتکا به «تلاش‌های خود»، سال ۲۰۲۴ را با تولید نفت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بست که در مقایسه با ۸۷۴ هزار بشکه در روز، در مارس گذشته (اسفند- فروردین)، افزایش ۳۷.۲ درصدی را نشان می‌دهد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین افزود که در این کشور «الگوی اقتصادی متنوع و جدیدی متولد شده است که رشد آن را تضمین می‌کند» و «به تحریم‌ها و مجوزهای ایالات متحده وابسته نیست»، که «در نظر دارد یک مدل استعمارگری را تحمیل کند».

دولت آمریکا به تازگی (۱۷ آوریل/ ۲۹ فروردین) اعلام کرد که بخشی از تحریم‌های لغو شده بر نفت و گاز ونزوئلا را دوباره فعال می‌کند. این تصمیم واشنگتن پس از متهم کردن رئیس جمهوری ونزوئلا به عمل نکردن به تعهدهای انتخاباتی خود با رد صلاحیت ماریا کورینا ماچادو نماینده مخالفان اتخاذ شد.

به این ترتیب، مجوز عمومی ۴۴ (Licencia General ۴۴) که توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا صادر شده بود و به مدت شش ماه به کاراکاس اجازه داده بود تا نفت و گاز خود را در بازارهای بین‌المللی به فروش برساند، از روز پنج‌شنبه (۱۸ آوریل/ ۳۰ فروردین) منقضی شد. شرکت‌هایی که تحت تاثیر این لغو معافیت از تحریم‌ها قرار می‌گیرند، تا ۳۱ مه (۱۱ خرداد) فرصت خواهند داشت تا عملیات‌های خود را به پایان برسانند.

همچنین شرکت‌هایی که می‌خواهند همچنان با شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) معامله انجام دهند، نیاز به مجوز انفرادی از خزانه‌داری ایالات متحده دارند تا به صورت موردی ارزیابی شود.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا در انتقاد از تصمیم واشنگتن مبنی بر تمدید مجدد تحریم‌ها علیه کاراکاس، دولت آمریکا را متهم کرد که به تعهدهای مربوط به لغو «همه تحریم‌های جنایتکارانه» اعمال شده علیه این کشور حوزه کارائیب عمل نکرده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران قوی مدیون خون شهدا
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • رژیم صهیونیستی و آمریکا در منطقه سرگردان و متزلزل شدند
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت‌گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • طرح آمریکا و مکزیک برای سخت گیری بیشتر نسبت به مهاجران
  • چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند