Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@09:46:43 GMT

ناصرآملی: فضای دوقطبی را پناهیان و جناحش ایجاد کرده اند

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۵۷۶۱

ناصرآملی: فضای دوقطبی را پناهیان و جناحش ایجاد کرده اند

ایرنا: آقای پناهیان، منبری مشهور به تازگی اتهاماتی را به رییس جمهور مبنی بر دوقطبی کردن جامعه وارد کرده است. نظر جنابعالی درباره این حرف ها چیست؟

آملی: جملاتی که آقای پناهیان به کار می برد بهداشتی نیست. ایشان از الفاظی استفاده می کند که واقعا محل نقد و تعجب و تامل است. نکته اول این که آقای پناهیان باید خوب یاد بگیرد چگونه حرف بزند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دوم این که، چون ایشان در موقعیت های رسمی سخنرانی می کند صحبت های او در آن بستری که دارد حرف می زند معنای ثانویه ای هم پیدا می کند. در واقع قدرتی که پشت ایشان است پیامی برای جامعه دارد که سخنان آقای پناهیان به صورت مضاعف آن پیام را منتشر می کند. این پیام این است که ما با قدرت حرف می زنیم، به هر کسی بخواهیم هر اهانتی می کنیم، به هر کس بخواهیم هر تعرضی می کنیم و در عین حال از هر گونه تنبیه فکری و اخلاقی و سایر تنبیهات مصون هستیم.

سومین نکته این است که فضای دوقطبی موجود را اتفاقا همان جناحی ایجاد کرده که آقای پناهیان منتسب به آن است. اجازه دهید تحلیل کنم. نظام جمهوری اسلامی؛ هم جمهوری است هم اسلامی. متعلق به مردم است و قوانین آن باید متاثر از احکام شرع باشد؛ در عین حال این قوانین نباید خلاف خواست مردم باشد.

معنای جمهوری اسلامی به هرحال این است که اگر شرع و اسلام بخواهد ناظر بر جمهوریت باشد مجتهدانی که قرار است این قواعد شرعی را تعریف کنند باید برگزیده مردم باشند. در قانون اساسی هم تلاش بسیار شده بین این جمهوریت با اسلامیت، یک تلازم، توافق و ملایمتی صورت گیرد. این شخصیت حقوقی جمهوری اسلامی است. اما شخصیت حقیقی که ما با آن مواجه هستیم که جناحی از حاکمیت که دارای مناصب انتصابی است آن قدر در لاک خود فرو رفته و نسبت به ملاحظات و مطالبات و حقوق بخش انتخابی حاکمیت بی تفاوت شده که نه تنها ایجاد یک دوقطبی کرده بلکه دیواری بین خود و مردم کشیده که از دیوار چین هم قطورتر است.

ایرنا: این دوقطبی که می گویید بین چه طیف هایی است؟

آملی: بین یک قرائت خاص از دین با مردم. این آقایان خود را نمایندگان دین می دانند در حالی که بین متدینین و دین مرزی وجود ندارد. این حضرات چنان در لاک قطبی خود فرو رفته اند و آن قدر خویشتن را مصون از هر انتقاد و پیگردی می دانند که هر چه بخواهند می کنند از مسائل کلان کشور در سیاست داخلی و خارجی گرفته تا مسائل ریز.

شاهدیم در سال ۹۲ و ۹۶ مردم صریحا به صلح و توسعه رای دادند اما این جریان به طرق مختلف در مقابل این خواست مردم مقاومت کرده و کشور را تا آستانه درگیری های نظامی پیش برده است. در فضای فرهنگی مردم خواهان گشودگی هستند اما ناظر مقاومت این جریان هستید. به ویژه در شهری مانند مشهد، افرادی هستند که هر گونه می خواهند تصمیم می گیرند و آن را به اجرا می گذارند و جلوی موسیقی و گشایش فرهنگی را می گیرند. در مسائل اقتصادی می بینید با این که بخش اعظم اقتصاد کشور در اختیار نهادهای انتصابی و ۸۰، ۹۰ درصد نابسامانی های اقتصاد کشور زیر سر این نهادهاست ولی هیچ گونه پاسخگویی ای هم به مردم ندارند.

این دوقطبی موجود را جناح خود آقای پناهیان ایجاد کرده است. البته فضای دو یا چند قطبی بد نیست و اگر در جامعه ای چند جناح با مواضع تعریف شده باشند باعث ارتقای شناخت و آگاهی جامعه می شود مشروط بر این که فصل الخطاب مردم باشند و مردم تصمیم بگیرند که کدام قطب را انتخاب کنند. دو قطبی زمانی بد است که وقتی یک قطب با رای منفی جامعه روبرو می شود نه تنها اختیاراتش در حوزه قدرت سیاسی و اقتصادی کاهش نمی یابد، بلکه بیشتر هم می شود. قطبی که رایش را از مردم دریافت نمی کند در موقعیتی قرار می گیرد که می تواند سوار بر رای مردم شود و آن را تحت تاثیر قرار دهد.

مثلا درباره آقای پناهیان. اصلا هویت و سابقه این آقا چیست؟ کدامیک از مردم تصمیم گرفته اند که ایشان بتواند از بالاترین سطح تریبون ها استفاده و به مردم هر چه می خواهد بگوید؟ ایشان از همان قطبی است که به مردم پاسخگو نیست و می تواند به راحتی، احمدی نژاد را به عرش برد و بعد هم او را به روی فرش بیاورد.

دوقطبی حال حاضر را کسانی ایجاد کرده اند که دارای حصاری آهنین هستند و به هیچ کس هم پاسخگو نیستند. حصاری که مردم نمی توانند وارد آن شوند یا درباره آن نظر دهند. وقتی این حصار کشیده شود عده ای که خارج این دیوار ایستاده اند قطب دیگری را تشکیل می دهند.

قطب دیگر اصلاح طلبان هستند. اصلاح طلبان هم دچار نقایص و ضعف هایی هستند. اما اصلاح طلبان چه ضعیف و چه قوی، خطاکار یا درستکار؛ قدرت وقتی دستشان می افتد که مردم به آنها رای دهند. روزی ممکن است با رای مردم در مصدر کار باشند روز دیگر نباشند. الان هم که در مصدر قدرت نیستند.

آقای روحانی گفته به مطالبات زنان باید رسیدگی کرد. ایشان البته خودش هم می داند که توان برآورده کردن این خواسته ها را ندارد. اما چه کسانی این مطالبات جامعه را نادیده می گیرند؛ قطبی که داخل همان حصار آهنین ایستاده است. این جریان بدون هیچ توجیه قانونی از حضور زنان در ورزشگاه ها جلوگیری می کند، جلوی برگزاری کنسرت در خراسان را می گیرد، نامزدهای رییس جمهوری و مجلس را از نفر دوم نظام یا همان مرحوم هاشمی تا نمایندگان وقت مجلس را رد صلاحیت می کند و اجازه استفاده از برخی وسایل حمل و نقل را به زنان نمی دهد.

آقای پناهیان و  برخی دیگر گویی صدا و سیما و رسانه های عمومی کشور را اجاره صدساله کرده اند. هر وقت و به هر فرد که دلشان می خواهد از مراجع  گرفته تا فلان هنرپیشه سینما و طبقات میانی جامعه، هر چه دوست دارند می گویند.

این دوقطبی سازی عایق را اتفاقا آقای پناهیان و گروهشان ایجاد کرده اند، عایق از این جهت که مردم به درون آنها راهی ندارند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اکبر هاشمی رفسنجانی انتخابات مجلس شورای اسلامی حسن روحانی اصلاح طلبان علیرضا پناهیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی بارگاهی بعد از ظهر چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی شهرستان دشتستان اظهار داشت: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان طی سال گذشته در راستای انعکاس عملکرد و اخبار ادارات تلاش بسیاری داشته و همچنین در بحث انتخابات به عنوان بزرگترین رویداد سیاسی کشور نیز نقش بسزایی ایفا کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان دشتستان با بیان اینکه روابط عمومی‌ها نقش و جایگاه ویژه ای در جامعه دارند، افزود: روابط عمومی‌های دستگاه‌های اجرایی شهرستان می‌توانند در راستای ایجادِ نشاط و امید آفرینی در جامعه گام‌های بلندی بردارند.

وی به برخی از مشکلات روابط عمومی‌های ادارات اشاره کرد و گفت: با توجه به حجمِ بالای کاری روابط عمومی‌ها، مستقل شدن آنها در دستگاه‌های اجرایی به طور جدی دنبال می‌شود.

وی تصریح کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید نسبت به روابط عمومی‌ها نگاه ویژه داشته و آنها را تقویت کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری شهرستان دشتستان برخی از خصوصیات روابط عمومی توانمند را برشمرد و عنوان کرد: روابط عمومی‌ها باید علاوه بر پویایی و فعالیت در دستگاه‌های اجرایی، دارای خلاقیت و اندیشه‌ای نو باشند.

وی با بیان اینکه روابط عمومی باید برای امید آفرینی در جامعه تلاش کنند، ابراز داشت: روابط عمومی‌ها باید عملکردها و فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی خود را با خلاقیت و نوآوری در سطح شهرستان منعکس کرده و در جامعه نشاط ایجاد کنند.

بارگاهی به نقش بارزِ روابط عمومی‌ها در خصوص جوانی جمعیت و حوزه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: روابط عمومی باید اخبار دستگاه اجرایی و دستاوردهای دولت را در جامعه بخوبی اطلاع رسانی کند تا مردم از این خدمات ارزنده بهره مند شوند.

وی تاکید کرد: با انتخاب هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی شهرستان باید هم افزایی بیشتری داشته تا انعکاس بهتری از خدمات دولت در دستگاه‌های اجرایی ارائه شود.

بارگاهی بر تعامل روابط عمومی‌ها تاکید کرد و افزود: روابط عمومی‌ها باید با یک گروهی را ایجاد کرده و با مطرح کردن موضوعات به همدیگر کمک کنند و همچنین هم افزایی و هماهنگی بیشتری داشته باشند.

وی یادآور شد: تعامل روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها در انعکاس به موقع اخبار و عملکرد دستگاه‌های اجرایی شهرستان کمک می‌کند.

در پایانِ این نشست، انتخابات هیأت رئیسه شورای هماهنگی روابط عمومی‌های شهرستان دشتستان با حضور ۳۷ روابط عمومی برگزار شد و ایمان خوشقدم به عنوان رئیس، جواد راهپیما به عنوان نایب رئیس، مرجان غلامی به عنوان منشی، علی نامی نظری و کوروش امینی به عنوان اعضای اصلی انتخاب شدند.

همچنین غلامرضا ابول زاده و اعظم شیخی به عنوان اعضای علی البدل و حبیب توکلیان و مریم موسوی به عنوان بازرس و خزانه دار انتخاب شدند.

کد خبر 6088046

دیگر خبرها

  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • سهم همدان از اقتصاد گردشگری افزایش یابد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • مستقل شدن روابط عمومی‌ها در دستگاه‌های اجرایی پیگیری می‌شود
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • روزنامه اصولگرا: تعطیلی شنبه یا پنجشنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبه‌رو کرده
  • تعطیلی شنبه یا ۵ شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده است
  • تعطیلی شنبه یا ۵شنبه، کشور را با خطر فضای دوقطبی جدید روبرو کرده