Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:13:43 GMT

سرمازدگی، تولید انگور در زنجان را ۲۵ درصد کاهش داد

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۶۴۰۱

سرمازدگی، تولید انگور در زنجان را ۲۵ درصد کاهش داد

بهنام اجاقلو روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: هم‌اکنون از ۱۵ هزار و ۸۷۰ هکتار باغات انگور استان ۱۵ هزار و ۳۳۰ هکتار در مرحله باردهی است.

وی، رقم های فخری، عسگری، شاهانی، قره‌اوزوم و بی‌دانه را از ارقام عمده انگور کشت شده در استان زنجان برشمرد و اظهار داشت: برداشت انگور از تاکستان‌های استان همه ساله با توجه به نوع رقم از نیمه دوم تیر ماه آغاز شده و تا اوایل مهر ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اجاقلو با بیان اینکه شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره بیش‌ترین سطح زیر کشت انگور در استان را به خود اختصاص داده‌اند، خاطرنشان کرد: سالانه حدود ۵۰ درصد انگور تولیدی استان به مصرف تازه‌خوری رسیده و ۵۰ درصد مابقی برای تولید کشمش اختصاص می‌یابد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان اظهار کرد: این استان  از جمله استان‌های مهم تولیدکننده محصول انگور در سطح کشور به حساب می‌آید به طوری که زنجان از نظر سطح و تولید انگور جزو هشت استان نخست کشور به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: استان زنجان همچنین در زمینه تولید کشمش نیز جزو رتبه‌های برتر کشوری بوده و در سال‌های نرمال و بدون سرمازدگی حدود۳۰ هزار تن کشمش در این استان تولید می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت و اهمیت ایستاده کردن باغات انگور به عنوان راهکار افرایش بهره‌وری و ارتقای سطح کمی و کیفی محصول تولیدی، خاطرنشان کرد: با ایستاده کردن باغات انگور، میوه‌ها نور کافی دریافت کرده و به دلیل عبور جریان هوا از لای بوته‌ها، شیوع انواع بیماری‌های قارچی از جمله سفیدک به حداقل می‌رسد.

اجاقلو عنوان کرد: سهولت انجام عملیات مختلف در سطح باغ از جمله برداشت آسان از دیگر مزایای ایستاده کردن باغات انگور است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفتت: در حال حاضر عملیات داربستی و ایستاده کردن در ۸۵۰ هکتار از باغات انگور استان انجام گرفته است و همه ساله به منظور توسعه این سطح با توجه به اهمیت موضوع، با برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی مختلف، آموزش‌های لازم به کشاورزان استان ارایه می‌شود.

وی افزود: کشاورزانی که متقاضی داربستی کردن باغات انگور خود هستند از تسهیلات بانکی بهره مند می شوند.  

۳۰۸۸ 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ابهر خرمدره کشاورزی زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۴۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد

به گزارش خیرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد گفت: سطح زیر کشت باغهای انگور این شهرستان حدود ۶۰۰ هکتار است که ۵۴۸ هکتار آن بارور و ۹۲ هکتار نهال است.

سعیدیان افزود: پیش بینی می شود امسال سه هزار و 400 تن انگور از تاکستانهای این شهرستان برداشت شود.

وی، از باغداران خواست نسبت به مبارزه به موقع با بیماری سفیدک سطحی موکه از بیماریهای شایع  در منطقه است، اقدام کنند.

معاون فنی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد اضافه کرد: همچنین آفت تریپس مو جزو آفاتی است که می‌تواند خسارات زا باشد و باغداران باید در موقع مناسب با آن مبارزه کنند.

سعیدیان، آفت کرم خوشه خوار انگور را یکی دیگر از آفات این محصول دانست که در مرحله دوم سمپاشی، باغداران همزمان با مبارزه با بیماری سفیدک سطحی با آفت خوشه خوار هم مبارزه کنند.

از مجموع ۶۰۰ هکتار از تاکستانهای شهرستان مهاباد ۴۱۷ هکتار آن، انگور دیم و مابقی انگور آبی است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان بالای ۵۰ درصد است
  • رتبه اول زنجان در جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • تعداد سامانه‌های ثبت تخلفات در جاده‌های زنجان به ۴۱ دستگاه افزایش می‌یابد
  • پیش بینی برداشت بیش از سه هزار تن انگور امسال از تاکستانهای مهاباد
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید