Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@07:19:47 GMT

بررسی ابعاد و راهکارهای مقابله با فاجعه «جهل مقدس»

تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۲۶۶۳۳

بررسی ابعاد و راهکارهای مقابله با فاجعه «جهل مقدس»

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از دو اثر منتشرنشده آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد و مراسم شب روشنگری دینی، شامگاه گذشته، ۲۴ شهریورماه، با حضور شهین اعوانی، محسن محبی، مصطفی بروجردی و علی دهباشی در بنیاد موقوفات محمود افشار (کانون زبان فارسی) برگزار شد.

حجت‌الاسلام بروجردی سخنان خود را با بیان فرازی از خطبه نهج‌البلاغه آغاز کرد: «انَّ أَبْغَضَ الْخَلَائِقِ إِلَى اللَّهِ رَجُلَانِ رَجُلٌ وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السَّبِيلِ مَشْغُوفٌ بِكَلَامِ بِدْعَةٍ وَ دُعَاءِ ضَلَالَةٍ فَهُوَ فِتْنَةٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ ضَالٌّ عَنْ هَدْيِ مَنْ كَانَ قَبْلَهُ مُضِلٌّ لِمَنِ اقْتَدَى بِهِ فِي حَيَاتِهِ وَ بَعْدَ وَفَاتِهِ حَمَّالٌ خَطَايَا غَيْرِهِ رَهْنٌ بِخَطِيئَتِهِ وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلًا مُوضِعٌ فِي جُهَّالِ الْأُمَّةِ غَارٌّ فِي أَغْبَاشِ الْفِتْنَةِ‌ عَمٍ بِمَا فِي عَقْدِ الْهُدْنَةِ قَدْ سَمَّاهُ أَشْبَاهُ النَّاسِ عَالِماً وَ لَيْسَ بِهِ بَكَّرَ فَاسْتَكْثَرَ مِنْ جَمْعِ مَا قَلَّ مِنْهُ خَيْرٌ مِمَّا كَثُرَ».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه ترجمه این فراز را به نقل از سیدجعفر شهیدی بازخوانی کرد: «دشمن‌روى ترين آفريدگان نزد خدا دو كسند: مردى كه خدا او را به خود وا نهاده، و او از راه راست به دور افتاده، دل او شيفته بدعت است، و خواننده مردمان به ضلالت است. ديگران را به فتنه دراندازد و راه رستگارى پيشينيان را به روى خود مسدود سازد. در مرگ و زندگى گمراه‌كننده پيروان خويش است و برگيرنده بار گناه ديگران، و خود گناهان خويش را پايندان. و مردى كه پشتواره‌اى از نادانى فراهم ساخته، و خود را ميان مردم نادان درانداخته. شتابان در تاريكى فتنه تازان، كور در بستن پيمان سازش ميان مردمان. آدمى نمايان او را دانا ناميده‌اند و او نه چنان است، چيزى را بسيار فراهم آورده كه اندكش بهتر از بسيار آن است.»

وی در ادامه توضیح داد: در این فرصت تلاش می‌کنم پیرامون سه موضوع صحبت کنم: آیت‌الله محقق‌داماد؛ کتاب‌های ایشان؛ مسئله جهل مقدس. آقای محقق‌داماد شخصیت فرهیخته‌ای است از خاندانی پربرکت. پدرش آیت‌الله محقق‌داماد استاد مراجع امروز حوزه علمیه بود. جد ایشان مرحوم حائری یزدی موسس حوزه علمیه در دوره جدید است و صدها مجتهد در اثر تلاش ایشان تحویل جامعه شده‌اند. دو اندیشمند فرزانه یعنی حجت‌الاسلام مرتضی حائری یزدی و مهدی حائری یزدی فرزندان موسس حوزه علمیه از استادان آقای محقق‌داماد بودند و در شکل‌گیری شخصیت ایشان نقش والایی داشتند.

بروجردی ادامه داد: ایشان سال‌های طولانی به تحصیل در حوزه اشتغال داشتند و با تحصیل در دانشگاه بر کمالات خود افزودند. ثمره تحصیل در حوزه و دانشگاه، استادی است فرزانه که در حقوق و فلسفه سال‌ها به تدریس اشتغال دارد و ده‌ها عنوان کتاب از خود به یادگار گذاشته است. در بخشی از دوران زندگی با پذیرفتن مسئولیت‌های اجتماعی از نزدیک با چالش‌های جامعه مواجه بودند. همه اینها در خلق آثار علمی ایشان نقش داشته است.

دغدغه محقق‌داماد در کتاب «فاجعه جهل مقدس»

وی افزود: ما در این دو کتاب با کدام ابعاد فکری آقای محقق‌داماد مواجهیم؟ با محقق‌داماد فقیه یا فیلسوف یا حقوق‌دان؟ ما با یک انسان دغدغه‌مند مواجهیم که همه ظرفیت‌های فکری را به کار گرفته است در جهت مبارزه با یک آسیب جدی. ایشان کوشیده است از فقه و فلسفه و تاریخ و ... به صورت تلفیقی استفاده کند تا وجدان جامعه دینی را نسبت به این خطر آگاه سازد. او به عنوان یک روشنگر دینی دغدغه‌های خود را صادقانه با مخاطب در میان گذاشته است. جامعه اسلامی امروز نیازمند روشنگری دینی است. روشنگران کسانی هستند که به فهمی فراتر از دین نائل شدند.

بروجردی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های روشنگران آسیب‌شناسی دین است. دین که نهادی پایاست همواره از درون و برون مورد تهدید است. مبارزه با تهدیدات بیرونی به سختی مبارزه با تهدیدات درونی نیست. آنچه برای جامعه دینی مهلک است آسیبی است که از طرف دینداران به دین وارد می‌شود. مبارزه با این آسیب، سخت و طاقت‌فرساست. آقای محقق‌داماد کوشیده است ابعاد پیدا و پنهان این آسیب را به تصویر بکشد و با بهره‌گیری از تاریخ، عمق این فاجعه دردناک دینی را نشان دهد. فاجعه‌ای که از آن با عنوان «جهل مقدس» یاد شده است. تنوع مباحث این کتاب و بازکردن پنجره و نشان دادن افق‌های متفاوت، اجازه خستگی به خواننده نمی‌دهد. نگاهی به فهرست مطالب کتاب، موید این نکته است.

حسن انتخاب روش غیر آکادمیک در اثر

وی تصریح کرد: این دو کتاب، نگاهی است عالمانه به موضوع جهل مقدس. نگاه عالمانه به معنای آکادمیک بودن کتاب نیست. فن نگارش کتاب، آکادمیک نیست چون شیوه نگارش آمادمیک فقط برای دانشگاهیان مفید است؛ اما ایشان دامنه مخاطبان را محدود نساخته است. انتخاب ایشان بسیار نیکوست و توانسته توجه مخاطب را به موضوع بحث جلب کند. به عنوان مثال اگر حافظ شیرازی برای مبارزه با زهد ریایی با زبانی جز شعر و تغزل سخن می‌گفت، آیا اینگونه به او دل می‌باختیم؟ از این نظر آکادمیک نبودن منقصتی محسوب نمی‌شود ولی به نظرم دانشگاهیان از این کتاب به عنوان منبع استفاده خواهند برد.

حجت‌الاسلام بروجردی در ادامه تاکید کرد: بیان اینکه ایشان در شناساندن زوایای این آسیب چقدر توانا بوده است کار ساده‌ای نیست؛ چون پدیده جهل مقدس یک پدیدار بسیار بغرنج است و عناصر مختلف در شکل‌گیری آن نقش دارد. ایشان گام نخست را برداشته است و به طرح مسئله جهل مقدس در جامعه دینی پرداخته است. آسیب‌شناسی دینی باید زمینه طرح راه حل‌های عینی و عملی باشد. روشنگران باید علاوه بر طرح مسائل، به مواجهه و مقابله نیز فکر کنند.

سه بستر تولد و رشد جهل مقدس

بروجردی در بخش سوم سخنان خود به تبیین مسئله جهل مقدس پرداخت و گفت: استعاره جهل مقدس اشاره به گفتمانی است که با فهم ناقص آموزه‌های دینی، اذهان سلیم را از فطرت پاک انسانی منحرف می‌سازد. با این مقدمه به سه نکته اشاره می‌کنم. نکته اول اینکه جهل مقدس در کدام بستر متولد شده و رشد می‌کند؟ گمان می‌کنم که در سه بستر امکان رشد دارد: استبداد سیاسی؛ شیفتگی و دلدادگی؛ تنفر و خشونت. نکته دوم اینکه چرا جهل مقدس فاجعه است؟ چون آثار این جهل بر روان انسان بسیار سهمگین است و به راحتی نمی‌شود از کنارش عبور کرد.

وی افزود: از جمله آثار جهل مقدس می‌توان به این موارد اشاره کرد: با گسترش آن، عالمان به انزوا کشیده می‌شوند؛ حقیقت دین به فراموشی سپرده می‌شود؛ دینداری معرفت‌اندیش جایگاه خود را از دست می‌دهد؛ تک‌صدایی در جامعه رواج پیدا می‌کند؛ علم جای خود را به خرافه می‌دهد. نکته آخر اینکه راهکار مقابله با جهل مقدس چیست؟ بی‌تردید اندیشیدن به این پرسش می‌تواند با پاسخ‌های بهتر منتج شود. راه‌های مقابله با جهل مقدس به نظرم چنین است: هشدار دادن نسبت به مریدبازی؛ تقدس‌زدایی از موضوعات عرفی؛ طرح پرسش‌های نقادانه؛ تشویق فرهنگ دیالوگ و گفت‌وگو؛ یادآوری ملازمات گسترش افکار جاهلانه؛ سنجش یافته‌ها قبل از دیگران و خودانتقادی.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا جهل مقدس نشست رونمایی کتاب محقق داماد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور

ایسنا/سیستان و بلوچستان ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره، سلامت و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد.

گردهمایی ۳ روزه مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاههای سراسر کشور از پنجم اردیبهشت ماه در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرده است.

در این نشست سخنرانان پیرامون موضوعات و اهداف همایش، سخنرانی ها و پژوهش‌های خود را ارائه کردند.

برگزاری کمیسیون نیازسنجی نیازهای بهداشت سلامت و درمان دانشجویان، کمیسیون بهداشت محیط (اماکن، بهداشت مواد غذایی پسماند و سلامت)، کمیسیون پیشگیری و مداخله در رفتارهای خودآسیب رسان، کمیسیون توسعه فعالیت‌های کانون‌های همیاران سلامت روان، کمیسیون آسیب شناسی خدمات مشاوره و راهکارهای جذب حداکثری دانشجویان، کمیسیون بررسی اجباری شدن درس مهارت‌های زندگی، کمیسیون پیشگیری از مصرف دخانیات و سوء مصرف مواد، کمیسیون دانشگاه، اشتغال و امید به آینده از برنامه های دیگر این همایش بود.

کمیسیون ایمنی و سلامت شغلی و تحصیلی(ارگونومی، ایمنی و سلامت دانشجویان)، کمیسیون راهکارهای دریافت حمایت از سایر سازمان‌ها یا خیرین، کمیسیون آسیب شناسی قابلیت‌های کارشناسان مراکز مشاوره، کمیسیون آموزش بهداشت و ارتقای دانش و مهارت‌های سلامت، کمیسیون آسیب شناسی خدمات مشاوره و راهکارهای جذب حداکثری دانشجویان، کمیسیون تکمیل و راه اندازی سامانه سام HSE مطرح شده در کمیسیون ایمنی و سلامت شغلی و تحصیلی نیز در این همایش برگزار و نتایج هر کمیسیون جمع‌بندی شد.

این همایش امروز هفتم اردیبهشت ماه با اعلام مراکز مشاوره برتر دانشگاههای کشور به کار خود پایان داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • کتاب «چالش‌های تاریخی» رونمایی شد
  • حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد
  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • رونمایی از کتاب «آب، حیات‌بخش مقدس» در کاشان