Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس اظهار کرد: با توجه به لزوم اجرای عملیات مرمت، بازسازی و احیاء دو دهانه طاق آجری زیرزمین ساختمان ضلع شمالی، احیاء نرده سنگی ایوان و نرده جانپناه پشت بام ساختمان ضلع شمالی و ساخت سرویس بهداشتی، آخرین مرحله مرمت خانه تاریخی طوفان با اعتبار یک میلیارد و ۲۲۵ میلیون ریال از ۲۰ شهریور ماه شروع و پیش بینی می‌شود این مرحله از مرمت تا پایان امسال پایان یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: خانه تاریخی طوفان در شهرستان جهرم واقع شده است که در سال ۱۳۸۷ طبق وصیت نامه مرحوم جلال طوفان به میراث فرهنگی فارس اهدا شد و در سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی با شماره ۲۶۶۴۹ به ثبت رسید.

گفتنی است این منزل تاریخی دارای یک زیرزمین و یک طبقه شاه نشین است که راه دسترسی به آن پلکان سنگی دو طرفه به سبک هخامنشی با سنگ‌های بادبر است که در هر طرف با ۵ پلکان به پاگرد و نهایتا با ۴ پله به ایوان منتهی می‌شود.

ایوان شاه نشین دارای ۴ ستون و ۲ ستون نما با بدنه چهارگوش و سیمانی است. در ایوان یک راهروی مرکزی و دو اتاق جانبی است که به اتاق‌های سه دری با در و پنجره‌های چوبی منتهی می‌شود.

سقف این اتاق‌ها تیر چوبی و توفال کاری است که دارای نقاشی‌های سقفی بوده است. هر کدام از این اتاق‌ها به اتاق‌های پشتی راه می‌یابد.

در انتهای شرقی ایوان اتاق بیضی شکلی است که اتاق مطالعه وکتابخانه آقای طوفان بوده است. زیرزمین این خانه دارای وسعت زیادی است و نسبت به سایر قسمتها، شکل اصلی خود را بیشتر حفظ نموده و در سقف آن آجر کاری‌های زیبایی کار شده است.

فضا‌های زیرزمین به صورت تو در تو و تقریبا قرینه است که متشکل از یک فضای مرکزی و دو اتاق جانبی در هر طرف است.
انتهای شرقی زیرزمین حمام کوچکی قرار دارد که دارای یک فضای رختکن و گرمخانه است و تون حمام هنوز بر جای خود باقی است. حیاط حمام به سبک بسیار زیبایی موزائیک کاری شده و حوض مرکزی مدور در وسط آن قرار دارد.

دور تا دور حیاط دارای ازاره سنگی بوده است که در سمت شرق نیز سکویی حدود یک متر تعبیه شده است. دو پنجره سنگی مشبک نیز جهت نورگیر زیرزمین‌ها در دو طرف پلکان مرکزی قرار دارد و اصطبل خانه نیز در ضلع جنوبی قرار داشته است.
این بنا دارای کنگره‌هایی به سبک هخامنشی است. در قسمت بالای سقف نیز بادگیری برای تهویه و خنک کردن فضای اتاق‌ها ساخته شده است.

انتهای پیام/چ

مرمت خانه تاریخی طوفان جهرم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مکان های تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن محمدی ادیب  گفت: با توجه به برنامه‌ریزی برای احیا و ساماندهی بنا‌های تاریخی استان با مشارکت بخش خصوصی و واگذاری از طریق صندوق توسعه و احیای بنا‌های تاریخی، فراخوان مزایده یکی دیگر از بنا‌های تاریخی اردبیل توسط این صندوق منتشر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل افزود: واگذاری خانه تاریخی آصف اردبیل از طریق فراخوان مزایده سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری از بنا‌های تاریخی منتشر شده از سوی صندوق توسعه و احیا انجام می‌شود و متقاضیان تا ۱۷ اردیبهشت ماه فرصت شرکت در این فراخوان را دارند.

او با اشاره به برنامه‌ریزی برای واگذاری سایر بنا‌های تاریخی استان، تاکید کرد: با توجه به اینکه واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی راه حلی مناسب برای مرمت و احیای این بنا‌ها است، در سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری از ۴ بنای تاریخی استان به بخش خصوصی واگذار شد و امسال نیز سایر بنا‌ها به مرور در لیست واگذاری قرار می‌گیرند.

محمدی ادیب ادامه داد: علاقمندان و متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بنای تاریخی می‌توانند برای شرکت در مزایده به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • قیام طوفان‌الاقصی از غزه آغاز شده اما تداوم آن به صورت جهانی است
  • ویرانی خانه ها بر اثر طوفان و گردباد کانزاس آمریکا
  • احیای خانه های تاریخی با هدف جذب گردشگری در تبریز
  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • خانه انصاری ارومیه میزبان گردشگران خواهد شد
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد