Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ پیگیری و واکاوی جریان های فرهنگی و غیرفرهنگی نظام آموزشی کشور سبب شد تا گروه اطلاع رسانی ایرنا به منظور بررسی بیشتر موضوع نظام آموزشی کشور و آسیب شناسی کنکور میزگردهایی را با حضور کارشناسان، تحلیلگران و افراد مطلع در این زمینه برگزار کند. دومین میزگرد کنکور ۹۸ گروه اطلاع رسانی ایرنا با دعوت از برگزیدگان کنکور ۹۸ ریاضی، تجربی، هنر و زبان های خارجه برگزار شد که در ادامه و در چند گزارش مشروح این نشست ها به تفکیک ارائه خواهد شد:

در بخش نخست ابتدا به معرفی و آشنایی با این چهار برگزیده کنکور ۹۸ پرداخته شده است:

ایزد مهر احمدی نژاد دارنده رتبه یک کشوری در رشته تجربی است که سال آخر و بنا به علاقه شخصی خود به مدرسه نرفت و تنها در آزمون های ماهانه شرکت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اگرچه دارای معدل ۱۹.۹۵ در امتحانات نهایی سال دوازدهم بود اما در رتبه بندی کنکور به دلیل تراز بالای دروس اختصاصی و عمومی اش این سهم معدل محاسبه نشد. وی با اینکه خود را علاقه مند به فیلم و سریال می داند اما کتابخوانی را حوصله سر بر می داند و از این رو همچنان مهم ترین علاقه خود از کودکی را درس خواندن عنوان می کند.

فاطمه جعفری رتبه هشتم رشته ریاضی  و تنها دختر در میان ۱۰ برگزیده نخست رشته ریاضی در کنکور ۹۸ به شمار می آید. جعفری قصد ادامه تحصیل در برق دانشگاه شریف را دارد و در زمینه رباتیک و بدمینتون به طور حرفه ای فعالیت داشته است. در اظهارات جعفری تاثیر پذیری از برادر بزرگتر در جهت دهی و علاقه مند شدن به ریاضیات و تصمیم گیری برای آینده بسیار مشهود و مبرهن لوه می کند. جعفری خود را علاقه مند به کتاب نشان می دهد و آخرین کتابی که خوانده است کتاب پائولو کویلو نویسنده امریکای لاتین است. آخرین معدل  فاطمه جعفری در مدرسه ۱۹.۸۳ بوده است.

پریناز باستانی رتبه چهارم گروه آزمایشی زبان خارجی است که در گروه آزمایشی تجربی نیز کنکور داده و قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی با کسب رتبه سه رقمی در این رشته را دارد. باستانی تنها دختر از میان پنج نفر برگزیده نخست رشته زبان خارجی به شمار می آید. وی همچنین بیشتر علاقه مندی خود را به سریال دیدن تبیین می کند و علاقه وافرش به زبان را دلیل انتخاب این گروه آزمایشی و موفقیت در آن می انگارد. او خیلی خود را راغب به خواندن کتاب نمی داند و دلیل اصلی آن را کم حوصلگی در این زمینه می داند.

پارسا رحمان مشهدی رتبه پنجم رشته هنر است که در میان پنج برگزیده این رشته تنها پسر این مجموعه به شمار می آید. رحمان مشهدی تا یک سال پیش از کنکور در رشته ریاضی تحصیل کرده و علاقه وافرش به موسیقی باعث سوق وی به هنر شده است. همچنان درباره پارسا باید گفت که او همانند ایزدمهر احمدی نژاد در سال آخر تنها در آزمون های آزمایشی شرکت کرده و به صورت غیرحضوری سال آخر را گذرانده است و این امر را در کاهش استرس کنکور بسیار موثر می داند. رحمان مشهدی نیز خود را فردی علاقه مند به کتاب از دوران کودکی می داند  و علاوه بر نوازندگی پیانو به سایر آلات موسیقی نیز آشنایی دارد.

گرایش بی سابقه به رشته تجربی ریشه در چه عواملی دارد؟

گرایش عجیب و بی سابقه داوطلبان به رشته های تجربی که بعدها به پزشک و دندانپزشک شدن بسیاری از آنها می انجامد، نخستین پرسشی بود که از نخبگان کنکور ۹۸ پرسیده شد و با پاسخ های جالبی نیز روبرو شدیم:

احمدی نژاد: ۲ نکته مهم در این ارزیابی در مورد این پدیده وجود دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ نخست اینکه  آمار داوطلبان تجربی به ریاضی در تهران کمتر از شهرستان هاست و در شهرستانها نسبت تجربی به ریاضی میان داوطلبان کنکور آمار بالاتری را نمایان می سازد. نکته دوم به بیان این آمارها بر می گردد به طوری که بنده در بازدیدی و گفت و گویی که در آموزش و پرورش داشتم آمار دانش آموزان امسال داوطلب کنکور ۹۸ در رشته تجربی تنها میزان بسیار اندکی از داوطلبان ریاضی بیشتر است و این حجم چند برابر بیشتر ناشی از پشت کنکوری های سال های گذشته است که به حجم این افراد اضافه می کند.

جعفری: در مدرسه ما نیز افراد زیادی بودند که تغییر رشته دادند و از ریاضی به تجربی کوچ کردند و به عبارتی پزشکی را به مهندسی ترجیح دادند. مهم ترین استدلال این افراد آن گونه که من متوجه شدم بازارکار خوب پزشکی و آینده مطلوب این رشته عنوان شده است.

باستانی: با تاکید بر صحبت های خانم جعفری، ارتقای شان اجتماعی را نیز در گرایش به این رشته حایز اهمیت و اساسی می دانم.

رحمان مشهدی: من هم شاهد گرایش زیاد دانش آموزان رشته های مختلف به سمت تجربی بودم به طوری که نزدیک به ۷۰ درصد همکلاسی هایم در مقطع راهنمایی، در مقطع دبیرستان به سمت رشته تجربی هجوم بردند و این گرایش بی سابقه بیش از آنکه از روی علاقه و شناخت بوده باشد از جامعه و تقاضاها و شانیت بالای پزشکی در بازار کار بیرون می آید. اما در رشته هنر من کسی را ندیدم که به سمت تجربی برود چراکه هنر یک رشته خاص است که علاقه در گرایش و تداوم آن نقش بسزایی دارد و از این رو با دیگر رشته ها تفاوت دارد.

آیا کنکور وسیله مناسبی برای تحقق عدالت آموزشی و سرنوشت ساز بودن مسیر زندگی افراد است؟

فلسفه کنکور، بود و نبود آن و نسبت آن با عدالت آموزشی و تعیین تکلیف آینده افراد در طی یک آزمون چهار ساعته، محور بعدی این میزگرد بود که نخبگان کنکور۹۸ چنین به آن پاسخ گفتند:

جعفری: از نظر من در حال حاضر کنکور بهترین راه تحقق عدالت آموزشی محسوب می شود که به نظر می رسد حالا حالاها جایگزینی برای آن پیدا نخواهد شد. به طور کلی روال سازمان سنجش در برگزاری آزمون های سراسری طوری است که پارتی بازی و بی عدالتی کمترین سهم را در نتایج آن دارد. من به طور شخصی مشکلاتی با کنکور دارم اما به جهت اینکه این فرآیند برای همه افراد اتفاق می افتد و یکسان است می توانم آن را برای خود حل و فصل کنم.

باستانی: کنکور با شیوه کنونی عایدی مهمی جز کاهش حس مسئولیت پذیری افراد و افزایش استرس دانش آموزان ندارد. ما سه یا چهار سال درس می خوانیم و باید در عرض چهار ساعت آن را امتحان دهیم که این به طور اساسی منطقی و عقلانی به نظر نمی آید. چطور ممکن است که تمام رویاها و آرزوهای یک جوان ۱۸ ساله با یک امتحان چهار ساعته تعیین یا از میان برود؟ شاید فردی در طول این چند ساعت مریض شد یا از روی استرس بالا نتوانست نتیجه بگیرد حال تکلیفش چیست و همه زحماتش هدر خواهد رفت؟ به علاوه من با تعدادی از همکلاسی هایم مواجه شدم که از فرط نگرانی و حجم بالای دروس نتوانستند ادامه دهند و عطای رفتن به دانشگاه را به لقایش بخشیدند.

رحمان مشهدی: نوع نگاه و فرهنگ خانواده ها به کنکور از نظر من خیلی بیشتر از امتحان چهارساعته کنکور نقش و اهمیت پیدا کرده و نیازمند تصحیح و بازنگری مجدد است. در سال های آخر ما شاهد گرایش زیاد همکلاسی ها و اطرافیان به رشته های تجربی یا کامپیوتر در گروه آزمایشی ریاضی بودیم که این تغییر ناگهانی و سریع خودش به دامن زدن نگرانی در کنکور و حتی وحشتناک شدن آن بسیار کمک کرده است. من در سال آخر به تنهایی درس می خواندم و مدرسه نمی رفتم و هرروز در کتابخانه به مطالعه می پرداختم از این رو و به دلیل دوربودن از فضای رقابتی مدرسه، یکی از آرام ترین سال های تحصیلی ام را تجربه کردم بدین خاطر که از تنش های اضافی و رقابت ها و استرس های کاذب اطرافیان در امان مانده بودم.

تاثیر مدارس در تعیین خط و مشی آینده دانش آموزان و شناخت و کشف استعدادهایشان چیست؟  

نقش مدارس، امکانات آموزشی و برخورداری های اقتصادی از جمله مهم ترین موضوعاتی است که در روزهای بعد از کنکور مورد بحث و نظر مسوولان و مردم مختلف جامعه قرار گرفت. یکی از دلایل این بحث ها انتخاب نخبگان کنکور از شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران و مناطق شمالی و مرفه پایتخت بود که به مسائل بیش از قبل دامن زد. برگزیدگان کنکور۹۸ در این باره این چنین اظهار نظر کردند:

رحمان مشهدی: آزمون های آزمایشی کمک زیادی به من برای کاهش استرس و مدیریت ذهنی و روانی ام داشتند. من در چند آزمون رتبه ۱۳ و در یکی از آنها رتبه ۳ را اخذکردم و توانستم با این پیش زمینه رتبه تقریبی و حدودی خود را در آزمون نهایی تخمین بزنم در صورتی که بسیاری از استرس زا بودن این آزمون ها شکوه می کردند به خصوص کسانی که قادر به بدست آوردن رتبه های بالا نمی شدند. هدایت تحصیلی در مدارس از نظر من یکی از مهم ترین و موثرترین راه های برداشتن کنکور و جهت دهی به دانش آموزان به حساب می آید به طوری که در مدارس بنا بر علاقه افراد هرکس بتواند استعداد و جهت زندگی و حرفه ای خود را پیدا کند و از سوی دیگر در جامعه نیز برای همه علایق و استعدادها زمینه اشتغال و کار به وجود آید.

جعفری: از نظر من مدرسه ها در حال حاضر توان کشف استعدادها و خط دهی به دانش آموزان را ندارد اما مهم تر از مدارس نقش خانواده هاست که به دلایل مختلف در تعیین خط مشی و آینده بچه ها تصمیم می گیرند و مسیری را که خود به طور عمدی یا سهوی نتوانستند طی کنند به فرزندان القا و اجبار می کنند. ارزشمند انگاشتن همه مشاغل در جامعه از جمله نانوایی، کارگری و... در کنار حرفه های مهندسی و پزشکی نیز بسیار جای تامل و آسیب شناسی دارد که چرا در مدارس و خانواده ها افراد برای مشاغل و حرفه های مختلف و متنوع تربیت نمی شوند!

باستانی: محیط آموزشی از نظر من هم خیلی در برقراری آرامش و برعکس در ایجاد نگرانی افراد موثر است. درخصوص آزمون های آزمایشی اما این باور اشتباه است اگر فکر کنیم که اگر آزمون آزمایشی  شرکت نکنیم، نمی توانیم در کنکور موفق شویم؛ من خودم به عنوان کسی که در ۲ رشته تجربی و زبان کنکور دادم و در تجربی ۸۰۰ آوردم و در زبان رتبه چهار بدست آوردم، باید اقرار کنم که در هیچ آزمون آزمایشی گروه زبان خارجی شرکت نکردم و این خود مزید بر علت شد که در کنکور این رشته هیچ استرس و نگرانی نداشته باشم.

احمدی نژاد: تعامل نامناسب یا ضعیف میان مدارس و دانش آموزان از دیگر آسیب های نظام آموزشی کشور به شمار می آید به طوری که از نظر من خیلی از مشاوران و حتی نخبگان آموزشی و دانشگاهی درک و تعامل درستی با دانش آموزان متوسط و ضعیف ندارند و نمی توانند مشکل و مصایب آن ها را درک و برایشان نسخه دقیق و درمانگری تجویز کنند. به طور نمونه برای من بارها و بارها پیش آمده که دانش آموزی به تلفنم زنگ زده و سوالی پرسیده که نتوانستم آن مشکل را درک کنم چون هیچ وقت با آن روبرو نبودم و از این رو هیچ وقت هم شاید نتوانم پیشنهادی برای رفع و حل آن پیشنهاد کنم.

در بخش دوم از این میز گرد آسیب شناسی مهاجرت و فرار مغزها همچنین نقش خانواده ها در موفقیت و کاهش استرس داوطلبان پرداخته شده است که می توانید  مشروح آن را در گزارش دوم ملاحظه کنید.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشته تجربی فاطمه جعفری آسیب شناسی آموزش و پرورش انتخاب رشته کنکور۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۶۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فرماندار چالدران در جریان بازدید از حوزه های برگزاری آزمون  سراسری در این شهرستان گفت :برای کم کردن محرومیت های فرهنگی و علمی دانش آموزان و بسط و توسعه عدالت آموزشی در چالدران  امسال برای اولین بار همزمان با سراسر کشور  مرحله اول کنکور سراسری در چالدران   برگزار شد.

عبدالله نژاد  با اشاره به اینکه در سالهای گذشته دانش آموزان چالدران  به دلیل عدم برگزاری کنکور سراسری در چالدران در شهرستانهای همجوار  مجبور به شرکت در این آزمون‌سراسری بودند افزود: با پیگیری های صورت گرفته،  امسال  برای اولین بار دانش آموزان چالدرانی  در شهرستان خود در کنکور سراسری شرکت کردند

وی گفت : امسال برگزاری این آزمون سراسری می تواند برای کم کردن محرومیت های فرهنگی و علمی دانش آموزان و نیز بسط و توسعه عدالت آموزشی و نیز کاهش مشکلات دانش آموزان و دغدغه والدین بسیار مهم باشد.

وی گفت: در سال جاری  ۵۱۷ دانش  آموز دختر و پسر شهرستان چالدران  در کنکور شرکت کرده بودند.

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سئوالات کنکور 
  • برگزاری نخستین آزمون سراسری در شهرستان چالدران
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سوالات کنکور
  • رقابت ۱۲ هزار و ۷۷۸ دانش‌آموز کرمانی در ماراتُن کنکور
  • «استرس» و «توکل بر خدا» کلام مشترک این روزهای کنکوری‌ها
  • رقابت ۱۷ هزار دانش آموز قمی برای ورود به دانشگاه
  • داوطلبان زن کنکور سراسری ۲ برابر داوطلبان مرد در گیلان
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟