Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی دهه‌های اخیر و به دلیل تغییرات عمده در شیوه زندگی، شاهد شیوع رو به تزاید جمعیت مبتلایان سندرم متابولیک و طبیعتا روند رو به رشد معلولیت‌ها و مرگ‌های ناشی از آن هستیم.

گروه کودکان و نوجوانان از جمله گروه‌های سنی بسیار آسیب پذیر در مقابل این پدیده به شمار می‌آیند زیرا ابتلای آن‌ها منجر به کاهش راندمان آن‌ها در بزرگسالی شده و با توجه به فراوانی شیوع، به کاهش بهره‌وری اجتماعی خواهد انجامید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لذا شناسایی عوامل ایجاد کننده سندرم متابولیک می‌تواند بابت یافتن راه‌های پیشگیری از آن حائز اهمیت باشد.

اخیرا مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم طی پیمایشی که در مطالعه قند و لیپید تهران انجام داده است، توانسته اثرات تغذیه بر پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کودکان را اثبات کند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر پروین میرمیران رئیس مرکز تحقیقات تغذیه پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم  دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مجری این طرح در این ارتباط عنوان کرد که در این طرح با بررسی کیفیت رژیم غذایی و رابطه آن با سندرم متابولیک و اجزای آن در نوجوانان نشان داد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم طراحی شده به میزان ۶۵ درصد احتمال بروز سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توضیح معیار ارزیابی و مقایسه رژیم غذایی سالم گفت: در این مطالعه هر کس مقدار بیشتری  غلات، سبزیجات و میوه ها و لبنیات مصرف کند امتیاز مثبت و هرکس مقدار بیشتری نسبت گوشت قرمز به سفید، کره، میان وعده های شیرین، نوشابه های شیرین، میان وعده های شور و fast food ها را استفاده کند، امتیاز منفی برای او در نظر گرفته شده است و نهایتا گروهی که امتیازات بیشتری داشته اند، احتمال ابتلاء کمتری به سندرم متابولیک داشته‌اند.

میرمیران در خصوص اهمیت نتایج این طرح افزود: دانستن این نکته که چه رژیم غذایی می‌تواند از بروز بیماری در کودکان و نوجوانان جلوگیری کند بسیار حائر اهمیت است.

وی اضافه کرد: یافته های این مطالعه می‌تواند برای ارزیابی سریع رژیم غذایی کودکان به کار برده شود به این صورت که یک رژیم غذایی سالم برای کودکان باید حاوی مقدار کافی  غلات، سبزیجات و میوه ها، لبنیات و مقدار کمتر  نسبت گوشت قرمز به سفید، کره، میان وعده های شیرین، نوشابه های شیرین، میان وعده های شور و fast food ها باشد تا فرد مورد نظر از نظر تغذیه‌ای رژیم غذایی سالمی داشته باشد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رژیم غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سندروم متابولیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۸۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان

یکی از فعالان حوزه کارآفرینی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور می‌داند که می‌توان در قالب پایان نامه‌های دانشگاهی اقدام به کارآفرینی در قشر دانشجویان کرد.

مهیار رفیعی فعال کارآفرینی کشور در حوزه‌های کشاورزی و زیست فناوری و دارو در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: موضوع کارآفرینی و دانش بنیان از مهمترین رویکردهای حال حاضر کشور است که با در نظر گرفتن راهبردی بودن این حوزه، نیاز است تا چنین موضوعاتی مورد توجه سازمان‌های ذیربط و مراکز علمی قرار گیرد.

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان آن طور که باید از بحث کارآفرینی و دانش بنیان اطلاعی ندارند و بیشتر آنها از مراحل و روال صحیح ارائه ایده تا دانش بنیان شدن، ناآگاه هستند.

رفیعی یکی از راه حل‌های پیش رو برای گسترش و پیشرفت دانش بنیانی و توسعه کارآفرینی در بین دانشجویان را تشویق آنها به سمت نوآوری و ایده‌های نوآورانه در راستای برطرف کردن نیازهای اساسی کشور دانست و یادآور شد: این امر باید از سوی دانشگاه‌ها و در قالب حمایت از پایان نامه‌ها صورت گیرد.

این فعال حوزه کارآفرینی تاکید کرد: از سوی دیگر برای ترویج کارآفرینی در کشور نیاز است تا ایجاد هسته‌های فناور خلاق و روال صحیح شکل گیری آنها به عنوان یکی از سنجه‌های مهم برای پایش وضعیت دانش بنیانی کشور مورد نظر قرار گیرد. عدم توجه به شکل گیری هسته‌های فناور و عدم حمایت آنها موجب خواهد شد که کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپی با موفقیت همراه نباشد.

وی "علوم کشاورزی"، "زیست فناوری"، "نانو" و "علوم زیست پزشکی" را از جمله حوزه‌های مستعد برای توسعه نوآوری و مقوله کارآفرینی و دانش بنیانی در کشور عنوان کرد و یادآور شد: در همین راستا باید تعاملات بین سازمانی بیشتر شود ضمن آنکه به دانشگاه‌ها به عنوان نیروی محرکه تولیدملی و دانش بنیان باید نگاه ویژه صورت گیرد تا شاهد رونق کارآفرینی و دانش بنیان در سطح کشور باشیم ضمن آنکه فعالیت هم راستا و همگام دستگاه‌های ذی‌ربط نیز می‌تواند نقش چشمگیری در اعتلا دانش بنیانی و رونق تولید ملی داشته باشد.

رفیعی تاکید کرد: بطور حتم حمایت از موضوع کارآفرینی و دانش بنیان موجب پیشرفت کشور در اکثر زمینه‌ها، رونق اقتصاد ملی و خودکفایی در تولید محصولات راهبردی می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رژیم غذایی سالم برای جلوگیری از انواع سرطان
  • جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
  • ۴ حوزه فناوری مهم برای ترویج کارآفرینی و دانش بنیان در میان دانشجویان
  • فواید باور نکردنی مصرف روزانه پیاز
  • حضور ۷۵ دانشگاه ایرانی در میان برترین های آسیا در رتبه‌بندی تایمز
  • حیله غیراخلاقی تولیدکنندگان معروف تنقلات برای فروش بیشتر
  • تجهیز خودرو‌ها به ردیاب برای جلوگیری از سرقت خودرو
  • یک موضوع مهم درباره آلرژی که خیلی‌ها نمی‌دانند | در مواجهه با آلرژی برخی پزشکان، بیماران را دچار سوءتغذیه می‌کنند
  • معمای عجیب: این ۵۰۰ نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند
  • لزوم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارات ناشی از کم‌آبی