Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه آسیایی تریبون می نویسد ، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا، بار دیگر به دنیا نشان داد که چرا غیرقابل پیش بینی است؛ او کارهایی انجام می دهد که تصورش نیز حتی برای دیگران دشوار است. لغو ناگهانی دیدار با نمایندگان طالبان در اردوگاه "دیوید" از جمله این اقدامات پیش بینی نشده است.
ترامپ که قرار بود یکشنبه هفته گذشته با نمایندگان طالبان و رئیس جمهوری افغانستان در آمریکا دیدار داشته باشد، نظر خود را در آخرین لحظه تغییر داد و این دیدار را همانند توافق با طالبان لغو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در توئیترش نوشت:«رهبران اصلی طالبان و به صورت جداگانه رئیس جمهوری افغانستان خوستار برگزاری دیداری محرمانه با من در کمپ دیوید بودند. »
وی در ادامه گفت:«اما متاسفانه، به منظور ایجاد اهرم فشار غلط، آن‌ها در کابل به حمله ای دست زدند که یکی از عالی‌ترین سربازان ما و ۱۱ تن دیگر را کشت. من فوراً این ملاقات را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کردم. چه کسانی از کشتن افراد بی گناه به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می کنند؟ »
به گفته ترامپ کشته شدن یک سرباز آمریکایی در حملات طالبان در افغانستان، دلیل اصلی لغو این دیدار بود. هرچند عوامل دیگری نیز در این تصمیم نقش داشتند؛ برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر دلیل لغو این دیدار کشته شدن این سرباز آمریکایی بود، دولت ترامپ هرگز نباید از ابتدا با این گروه وارد مذاکره می شد، چرا که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۶ سرباز آمریکایی در حملات طالبان کشته شدند. پس دلیل اصلی این تصمیم چه بوده است؟
 
برخی ارزیابی ها نشان می دهد که مردم آمریکا توافق زودهنگام با طالبان را به معنای شکست می دانند؛ «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی سابق، قاطعانه مخالف مذاکرات صلح با طالبان است و ظاهرا او کسی بوده که توانسته است دیدار اخیر ترامپ با نمایندگان طالبان را لغو کند. اما اخراج نشریه به اعتقاد تحلیلگران  غیرمنتظره بولتون، نشان داد که ترامپ همچنان به برقراری توافق صلح در افغانستان تمایل دارد. در واقع نشانه هایی نیز از تماس دولت ترامپ با طالبان برای از سر گیری مذاکرات وجود دارد.

اما با از سرگیری مذاکرات، پیش شرط های آمریکا نیز آغازمی شود. برخی از این موارد ممکن است تعهد به آتش بس در افغانستان و آغاز مذاکرات با دولت کابل باشد که طالبان هردوی این موارد را رد می کند.
نشریه تریبون نوشت؛ این سناریو بار دیگر مورد توجه پاکستان قرار گرفت؛ این موضوع کاملا آشکار است که پاکستان نقش مهمی در ۹ دور از مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، داشته است. نقش مثبت پاکستان برای آوردن طالبان به میز مذاکره از جمله دلایلی بود که موجبات دعوت ترامپ از «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به کاخ سفید را فراهم آورد.
بن بست ناگهانی در روند صلح افغانستان، نه تنها امیدهای دستیابی به صلح زودهنگام در افغانستان را از بین برد، بلکه به عنوان مانعی برای بهبود روابط و داشتن روابط صلح آمیز با هند بر سر کشمیر نیز تلقی می شود. هند از حضور پاکستان در افغانستان ناراضی است زیرا باعث نفوذ این کشور در افغانستان و استفاده احتمالی اسلام آباد از طالبان علیه هند می شود.  




برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که عدم وجود توافقی سیاسی در افغانستان باعث ایجاد امکان حضور هند در این کشور و جلوگیری از استتفاده از خاک این کشور علیه دهلی نو خواهد شد، بنابراین تعجبی ندارد که چرا هند نخستین کشوری بود که با روی باز از تصمیم ترامپ مبنی بر لغو دیدار با طالبان و توقف روند صلح استقبال کرد.
این بدان معنا خواهد بود که پاکستان تمام تلاش خود را برای نجات این مذاکرات با استفاده از فشار بر طالبانبا توسل به هر قدرتی، یا حداقل توافق برای آتش بس یا کاهش سطح خشونت ها به کار خواهد بست. ممکن است چشم انداز صلح بسیار دور به نظر برسد، اما با توجه به فشارهای پاکستان و نا امیدی ترامپ از ادامه روند مذاکرات، توافق صلح هنوز هم دست نیافتنی به نظر می رسدو
در همین حال، پس از توقف مذاکرات صلح آمریکا و طالبان، تنش ها و درگیری ها در افغانستان به شدت افزایش یافته است. مقامات افغانستان روز گذشته (یکشنبه) اعلام کردند که نیروهای امنیتی افغان با همراهی نیروهای هوایی آمریکا، دست کم ۴۰ تن از نیروهای شورشی طالبان را در حملات هوایی مشترک به هلاکت رساندند؛ گفته می شود دو تن از رهبران ارشد طالبان نیر در میان کشته شدگان بودند.
به گفته این مقامات، این عملیات هوایی از شامگاه شنبه با هدف خنثی کردن حملات برنامه ریزی شده توسط طالبان بر نیروهای افغان و در پی لغو مذاکرات آمریکا و طالبان، آغاز شده است.
شب گذشته همچنین، سخنگوی ارتش افغانستان در مصاحبه با رسانه محلی این کشور از کشته شدن ۲۹ نیروی طالبان در حملات نیروهای افغان به ولایت غزنی، خبر داد. همچنین در این حملات ۲۶ وسیله نقلیه، ۲ هزار کیلوگرم مواد منفجره و تعداد زیادی اسلحه و موشک انداز کشف و ضبط شد.
هفته گذشته نیز طالبان چهار عضو نیروی ویژه امنیتی افغان را با منفجر کردن یک خوردرو بمب گذاری شده، کشتند.
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: طالبان حملات طالبان ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۲۹۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان

پس از پیروزهایی فوتسال افغانستان که خبرهای خوشی را برای مردم این کشور مخابره کردند، دیپلمات‌های طالبان در تهران نیز برای قدردانی، میزبان تیم ملی کشورشان شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتسال افغانستان که در یک بازی جذاب در آخرین بازی با نتیجه 5 بر 3 از سد قزاقستان گذشت، اولین حضور خود را در جام جهانی فوتسال در تاریخ کشورش به ثبت رساند.

پیروزهای تیم ملی فوتسال افغانستان که سکان داری آن را «مجید مرتضایی» سرمربی ایرانی به عهده دارد، همدلی دیگری از دو ملت را این بار در عرصه ورزش روایت کرد.

سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان در نشست خبری پیش از این مسابقه گفته بود: «آسیا باید باور کند که قدرتی بنام افغانستان در فوتسال وجود دارد.»

راهیابی فوتسال افغانستان به جام جهانی فوتسال، شادی و تبریک‌های پرشماری را حتی در میان مخالفان و موافقان سیاسی این کشور در پی داشت.

سخنگوی طالبان راهیابی تیم فوتسال افغانستان را به جام جهانی یک موفقیت بزرگ ورزشی خواند و در همین حال مخالفان سیاسی حکومت کنونی کابل نیز لب به تحسین گشودند.

دهمین دوره مسابقات جام جهانی فوتسال از 14 سپتامبر تا 6 اکتبر 2024 در ازبکستان برگزار می‌شود و 24 تیم در آن حضور خواهند داشت.

یک ایرانی هدایت فوتسال افغانستان را برعهده گرفتمربی مشهدی سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان شد

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات‌های طالبان در تهران میزبان تیم ملی فوتسال افغانستان
  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • مسائل بشردوستانه نباید با سیاست گره بخورد
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • وقوع انفجار در کابل
  • درگیری ماموران امنیتی پاکستان و کولبران یک کشته برجای گذاشت
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان
  • شرکت هیات افغانستان در نشست‌های بین‌المللی
  • فضل الرحمان: برای بهبود روابط پاکستان و طالبان مجازات می‌شوم