Web Analytics Made Easy - Statcounter

رحیم عبدالکریمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه‌های حفاظتی میش مرغ در قالب طرح «مناطق تحت حفاظت عرفی جوامع محلی» (Community conserved areas) توسط صندوق تسهیلات خرد دفتر حفاظت محیط زیست سازمان ملل در بوکان اجرا می‌شود.

وی افزود: در همین راستا کارشناسان این صندوق که یک تشکل غیردولتی و مردمی است از زیستگاه میش‌مرغ در دشت «سوتاو »حمامیان این شهرستان بازدید و با مردم این روستا گفت و گو کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص جزئیات این طرح گفت: در این پروژه که با مشارکت مستقیم مردم روستاهای واقع شده در زیستگاه این پرنده اجرا می‌شود، بعد از طی مراحل نگارش و تصویب طرح، مبالغی برای اجرای آن در راستای حفاظت از این گونه و مطابق با طرح‌های ارایه شده در اختیار نمایندگان مردم این روستاها قرار می‌گیرد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست بوکان اظهار داشت: تلاش می‌شود این موضوع در دستور کار حفاظت از زیستگاه قوچ و میش ارمنی نیز قرار گیرد تا بتوان با جذب فاندها (کمک‌های مالی) جهانی از پتانسیل روستاییان برای حفاظت و مدیریت گونه‌های در خطر انقراض به بهترین شیوه ممکن استفاده شود.

«عبدالرحیمی»، بیان کرد: دفتر تسهیلات محیط زیست جهانی برنامه عمران سازمان ملل (UNDP/GEF/SGP)، تسهیلاتی را برای حفاظت از گونه‌های شاخص جانوری و همچنین زیستگاه‌های حساس هزینه می‌کند.

در زیستگاه‌های شهرستان بوکان علاوه بر میش‌مرغ، قوچ و میش ارمنی نیز زندگی می‌کنند.

میش‌مرغ که در زبان محلی به آن «چیرگ» می‌گویند از رده پرندگان، راسته درسانان، خانواده هوبره و از جنس Otis و جزو بزرگترین پرندگان گیاه‌خوار محسوب می‌شود که با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است که در حال حاضر در لیست سرخ (IUCN) با درجه حفاظتی آسیب‌پذیر قرار گرفته است. 

این پرنده در حال انقراض که نماد محیط زیست آذربایجان‌غربی است با وجود دغدغه فعالان محیط زیست و وعده مسوولان در سال‌های گذشته همچنان در معرض خطر واقع قرار داشته و بروز مشکلی با عنوان «چاله ژنتیکی» آینده این گونه را با تهدید جدی مواجه ساخته است.

با وجود آنکه مرکز تحقیقات میش‌مرغ در این شهرستان ایجاد شده ولی تجهیز نشدن این مرکز و تعریف نشدن آن به عنوان پلان راهبردی سازمان محیط زیست گام‌های موثر در راستای برنامه حفاظتی این گونه با ارزش را با مشکل مواجه ساخته است.

در حال حاضر کمتر از ۴۰ قطعه میش‌مرغ در ایران باقی‌مانده که تنها در بوکان زاد و ولد می‌کنند. 

بوکان در جنوب آذربایجان غربی و ۱۸۲ کیلومتری مرکز استان قرار دارد. 

۷۵۱۰/۶۱۸۵/۲۰۹۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست سازمان ملل متحد بوکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۰۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: تیم پایش با همکاری واحد حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست یزد دو واحد آلاینده شن و ماسه را در جاده یزد بافق با حکم قضایی و همراهی ماموران پاسگاه انتظامی فهرج پلمب نمود.


سید رضا نورانیان افزود: واحد‌های فوق ضمن قرار داشتن در لیست صنایع آلاینده استان و علی رغم اخطار‌ها و مهلت‌های داده شده، اقدام اصلاحی مؤثری انجام نداده و آلودگی ذرات آنها استمرار داشته است.


وی ادامه داد: بر همین اساس تا رفع کامل آلایندگی از ادامه فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

دیگر خبرها

  • پلمب دو واحد شن و ماسه در یزد
  • رئیسی: حفاظت از محیط‌زیست باید مردمی شود
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به‌کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • تاکید رئیس جمهور بر مردمی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های روز در حفاظت محیط زیست
  • دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست
  • حفاظت از محیط‌ زیست مردمی شود/ لزوم برخورد با بهره‌برداران خاطی
  • لزوم بهره‌گیری از فناوری‌ و دستاورد‌های دانش‌بنیان در حفاظت محیط زیست
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • طالبان حق‌آبه هیرمند را رهاسازی کرد | ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری شد