Web Analytics Made Easy - Statcounter

واگن‌های مسافری که در محل دپو رودشور در ناحیه راه‌آهن قم اوایل این ماه آتش گرفت، طبق قانون امکان بازسازی داشت اما با آتش گرفتن این واگن‌ها، در واقع ۱۱ درصد از واگن‌های مسافری کشور که امکان برگشت به ناوگان را داشت، از دست رفت. ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰ اقتصادی راه و مسکن نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز دوم شهریورماه امسال بود که تعدادی واگن مسافری زمین‌گیر دپو شده در ایستگاه رودشور در ناحیه راه‌آهن قم دچار آتش‌سوزی ‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این واگن‌ها‌‌ فرسوده، ضایعاتی و غیرقابل سیر و متعلق به شرکت‌های حمل ونقل ریلی مسافری بخش خصوصی بود‌ که در محل ضایعات ایستگاه راه‌آهن رود شور ‌دپو شده بود.

بنابر گزارش فارس، در این حادثه آتش‌سوزی بیش از 130 دستگاه واگن مسافری آتش گرفت‌ و از بین رفت.

‌بررسی دقیق‌ موضوع توسط کارشناسان نشان می‌دهد خسارت‌های مالی این حادثه اولاً بی‌سابقه و ثانیاً غیرقابل جبران است.

برای درک مطلب سوختن 130 دستگاه واگن مسافری لازم است توجه شود که از مجموع 2200 دستگاه کل ناوگان در اختیار شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری کشور، فقط1200 دستگاه واگن ویژه حمل مسافر است و بقیه واگن‌های خدماتی (رستوران، مولد برق، خودروبر و غیره) است؛ در این حادثه در واقع در عرض چند ساعت‌ 11 درصد از ناوگان مسافربری ریلی کشور از بین رفته است‌.

این واگن‌ها متعلق به شرکت رجا ‌است و 100 درصد سهام این شرکت متعلق به بخش عمومی و تحت مدیریت دولتی است، یعنی ادعای راه آهن مبنی بر متعلق بودن این واگن‌ها به بخش خصوصی صحیح نیست.

از آنجا‌ که این واگن‌ها تا سال گذشته‌ مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت و بر اساس استانداردهای صنعت ریلی کشور با صرف هزینه‌ای اندک قابل بازسازی و حتی تبدیل به واگن‌های درجه یک بود، بنابراین به هیچ وجه واگن اسقاطی به حساب نمی‌آید و ادعای شرکت راه‌آهن، مبنی بر اسقاطی بودن این واگن‌ها نیز صحیح نیست و به نظر می‌رسد در راستای ممانعت از تبعات حقوقی این سانحه، این ادعا از سوی شرکت راه‌آهن مطرح شده است.

مطابق با صورتجلسه کمیته فنی ماده 4 قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی، طبق آیین نامه بازرسی و مقررات فنی بازسازی واگن‌های مسافری، همه واگن‌های مسافری بالای 45 سال در صورت بازسازی مجوز سیر خواهند داشت.

انتهای پیام/

R1010113/P/S7,81/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۰۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد

علی محمدی روز یکشنبه اظهار کرد: لرستان دارای ۶۶ هزار و ۵۲۵ پروانه صنفی معتبر است و بر اساس حکم تبصره هفت ماده یک قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت جاری، به الکترونیکی (شناسه‌ یکتا) تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه لرستان بالاترین درصد تبدیل مجوزهای کاغذی را در کشور دارد تصریح کرد: پس از مهلت تعیین شده، کسب و کارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می شوند.

وی افزود: همچنین با هوشمند شدن خدمات دولت در آینده نزدیک، صاحبان کسب و کارهایی که مجوز الکترونیکی نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسب و کار کشور به نشانی qr.mojavez.ir نباشد، برای دریافت خدمت در ادارات دولتی و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد.

محمدی بیان کرد: متقاضیان می توانند ️با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها mojavez.ir، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) را دریافت کنند.

وی افزود: تاکنون ۴۷۷ هزار مجوز کاغذی در کشور به الکترونیکی تبدیل شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • ۳۵ هزار لیتر سوخت قاچاق از یک شرکت در کاشان کشف شد
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • ۴۰ درصد پروانه های کسب در لرستان الکترونیکی شد
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • توزیع بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در فروردین ۱۴۰۳
  • بیش‌از ۱۲۰ میلیون لیتر سوخت هوایی در کشور توزیع شد
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته ای سه ونیم حادثه رسید
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن
  • سهم سوانح ریلی در کشور به هفته‌ای سه ونیم حادثه رسید