Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:20:50 GMT

چه عواملی بر تعیین قیمت خودرو دست دوم تأثیرگذار هستند؟

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۷۰۴۸

چه عواملی بر تعیین قیمت خودرو دست دوم تأثیرگذار هستند؟

خرید و فروش خودروی دست دوم معمولاً بازار داغی است؛ حتی داغ‌تر از بازار خودروهای صفر.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام شیپور، بسیاری از افراد به فکر خرید خودروی جدید و فروختن خودروی فعلی‌شان می‌افتند و افرادی نیز برای اولین خرید خود، در بین گزینه‌های موجود، خودروهای دست دوم را مدنظر قرار می‌دهند.

قیمت‌گذاری یک خودرو چگونه انجام می‌شود؟

معامله خریدار و فروشنده در بازار دست دوم، بر اساس عرف صورت می‌گیرد و قیمت‌گذاری خودرو آنها معمولاً وابسته به عوامل گوناگونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان خودرو، افراد صاحب‌نظر و با تجربه‌ای در این زمینه هستند که با در نظر گرفتن تمام عوامل اثرگذار بر ارزش یک خودروی دست دوم، برآورد نهایی از قیمت آن را به فروشنده اعلام می‌کنند. این روزها به دلیل تنوع مدل‌های خودروی موجود در بازار، نیاز به یک کارشناس خودرو، بیش از پیش احساس می‌شود و افراد زیادی پیش از خرید یا فروش ماشین خود، از این افراد مشورت‌های لازم را می‌گیرند. اما برای اینکه بیشتر بدانید که چه عواملی بر قیمت یک خودروی دست دوم تاثیرگذار است، بهتر است این مطلب را بخوانید.

معیارهای ارزش‌گذاری یک خودرو دست دوم

همانطور که گفتیم ارزش ریالی یک خودرو دست دوم با معیارهای مختلفی سنجیده می‌شود که این معیارها عبارتند از:

۱. کارکرد خودرو

۲. قیمت پایه خودرو در بازار

۳. وضعیت فنی

۴. نوع خودرو

۵. بدنه خودرو

۶. رنگ خودرو

۷. تعداد مالکان قبلی خودرو

۸. مدل خودرو

۱- کارکرد خودرو

اولین و البته مهمترین معیار سنجش یک خودرو، میزان کارکرد آن از زمان تولید است. این معیار میزان مسافت طی شده را برحسب کیلومتر بررسی می‌کند. هر چه این مسافت بیشتر باشد خودرو مستهلک‌تر شده و عمر قطعات آن نیز کوتاه‌تر می‌شود و در نتیجه قیمت آن بیشتر افت می‌کند.

۲- قیمت پایه خودرو در بازار

در هنگام خرید و فروش خودرو دست دوم، یکی از موارد مورد توجه، قیمت صفر آن است. این‌که قیمت خودروی کار کرده تابعی از قیمت خودروی صفر کیلومتر باشد امری طبیعی است؛ بنابراین لازم است که خریداران و فروشندگان در هنگام انجام معامله از قیمت‌های روز مطلع باشند.

۳- وضعیت فنی

یکی از عوامل بدیهی و تأثیرگذار بر قیمت خودرو، وضعیت فنی آن است. به‌طورکلی وضعیت فنی خودرو وابسته به دقت مالک قبلی در رانندگی و مراقبت از آن است. یکی از مهم‌ترین وظایف و اقدامات در کارشناسی خودرو، بررسی موتور، جلوبندی و گیربکس است.

کارشناسی خودرو دست دوم در این مورد خاص حتی بیشتر از خودرو صفر حائز اهمیت است. به‌عنوان مثال، موتورهای بی‌ سر و صدا و بدون لرزش هم نیاز به کارشناسی دارند. پس از انجام کارشناسی، وضعیت فنی مشخص شده و براساس آن میزان افت قیمت خودرو در طول استفاده مالکان پیشین به‌دست می‌آید.

۴- نوع خودرو

تفاوت میزان محبوبیت خودروها در بازار امری واضح و طبیعی است. برخی خودروها در برهه‌های زمانی مختلف طرفداران بیشتری دارند و بعضی دیگر کم‌طرفدارتر هستند. این موضوع می‌تواند بنا به دلایل گوناگون مانند کیفیت خودرو، اخبار و تبلیغات، قیمت و ... اتفاق بیافتد. پس بر اساس اقبال عمومی خریداران، افت قیمت برخی از خودروها بیشتر است.

۵- بدنه خودرو

مشکلات بدنه خودرو از جمله مواردی است که خریداران بیشتر از باقی موارد به آن‌ توجه می‌کنند. با این حال، گاهی تشخیص بسیاری از مشکلات بدنه، مانند خوردگی، رنگ، تعویض و یا زنگ زدگی قطعات به راحتی امکان‌پذیر نیست و عمدتاً افراد خبره و با تجربه‌ می‌توانند آنها را تشخیص دهند.

موارد مختلفی هم‌چون بررسی شاسی، ستون‌ها، رنگ، خوردگی و تعویض قطعات در مرحله بررسی و کارشناسی بدنه خودرو انجام می‌شود. بدیهی است که تأثیر مشکلات بدنه در قیمت خودروهای مختلف، متفاوت است و برای مثال، در برخی خودروهای لوکس، کوچک‌ترین خراش‌ها باعث افت بسیار زیادی در قیمت نهایی می‌شود.

۶- رنگ خودرو

رنگ، در قیمت‌گذاری خودرو مؤثر است و هر رنگ بسته به عوامل مختلف، درصد افت متفاوتی دارد. موضوع از این قرار است که هنگام فروش خودرو دست دوم، رنگ‌های پرطرفدارتر قیمت بالاتری نسبت به سایرین خواهند داشت. به‌عنوان مثال در ایران، خودروهایی با رنگ سفید، مشکی و طوسی طرفداران  بیشتری دارند و بیش از هر رنگ دیگری نیز در خیابان‌ها، آنها را می‌بینید. در مورد رنگ‌های خاص و منحصر به‌فرد نیز، میزان تقاضا برای آنها بسیار مهم است؛ چرا که ممکن است به ‌واسطه متمایز بودن رنگ، مورد اقبال قرار نگیرند و خریداران فعلی به‌خاطر نگرانی بابت پایین بودن امکان فروش خودرو در آینده، به آن علاقه‌ای نشان ندهند.

روال کارشناسی خودرو دست دوم

تمامی این عوامل مؤثر بر قیمت خودرو دست دوم در هنگام فروش، نیازمند توجه و ارزیابی دقیق هستند و این مسئله در بیشتر موارد، از حیطه دانش خریدار یا فروشنده خارج است. فردی که کارشناسی خودرو را انجام می‌دهد همه این موارد را با اتکا به تخصص و تجربه قبلی خود در نظر می‌گیرد. با کمک گرفتن از این افراد، معاملات خودرو دست دوم با خطای بسیار کمتری در قیمت‌گذاری صورت می‌گیرد.

در همین راستا، وب‌سایت شیپور بخش جدیدی با عنوان کارشناسی خودرو دست دوم به خدمات خود افزوده است و افرادی که قصد فروش خودروی خود را دارند می‌توانند با درخواست کارشناسی خودرو در محل، از این خدمت سایت شیپور استفاده کنند. با تعیین آدرس و اعلام نیاز به کارشناس خودرو، فرد متخصص با حضور در محل به بررسی تمام معیارهایی که در بالا به آن اشاره شد پرداخته و قیمت‌گذاری را انجام می‌دهد. پس از انجام کارشناسی خودرو نیز، آگهی فروش آن در شیپور با علامتی خاص از دیگر آگهی‌ها متمایز می‌شود تا مخاطبان از بین تمام آگهی‌های موجود، خودروهای کارشناسی شده را تشخیص و انتخاب کنند.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کارشناسی خودرو قیمت گذاری خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۷۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس

امیرمسعود عابدین: هونگچی سدان لوکس خود را به نام Guoya، برای رزرو توسط مشتریان در سراسر جهان معرفی کرد. این خودرو تحت برند جدید Hongqi Golden Sunflower قرار می‌گیرد و آن را می‌توان یکی از اولین رقیبان مستقیم مرسدس‌بنز S کلاس و ب‌ام‌و سری ۷ به حساب آورد.

علاوه بر Guoya، سه مدل دیگر به نام‌های Guoyao، Guoli و Guoyue ناوگان Golden Sunflower این برند را تشکیل می‌دهند. گلدن سان فلاور نامی از گران‌ترین و مجلل‌ترین مدل‌های هونگچی است.

به گزارش خبرآنلاین، این مدل که قبلاً با نام هونگچی L۱ شناخته می‌شد، از زبان طراحی خودروی L-Concept استفاده می‌کند. نمای جلویی آن از یک جلوپنجره بزرگ آبشاری استفاده می‌کند که با ادوات کرومی تزئین شده است، در حالی که چراغ‌های جلوی گرد در هر دو طرف حس خاصی را به شما می‌دهند. لوگوی مرکزی و برجسته هونگچی قابل جمع شدن است.

شایان ذکر است که چراغ‌های جلو از فناوری DLP (پردازش نور دیجیتال) بهره می‌برند که چراغ‌ها را قادر می‌سازد تا نور را در جاده به حداکثر برسانند و نمادهایی را برای نشان دادن به عابران پیاده نمایش دهند. هونگچی ادعا می‌کند که طرح چراغ عقب از شکل "فانوس قصر" الهام گرفته شده است.

ابعاد این خودرو ۵۳۵۳/۱۹۹۸/۱۵۱۱ میلی‌متر و فاصله بین دو محور ۳۲۶۰ میلی‌متر است. هونگچی این مدل را در مدل‌های ۴ نفره و ۵ نفره عرضه می‌کند. از بغل، این خودرو دارای فاصله کم از سطح زمین، همراه با بدنه دو رنگ سفید - قرمز و رینگ‌های ۱۹ یا ۲۰ اینچی پره‌ای متراکم است.

دو گزینه پیشرانه برای مشتریان در دسترس است، پیشرانه پلاگین هیبریدی ۳.۰T و پیشرانه پلاگین هیبریدی ۴.۰T که هر دو با گیربکس ۸سرعته اتوماتیک جفت می‌شوند. موتور ۳.۰T دارای حداکثر قدرت ۳۸۸ اسب بخار است. موتور ۴.۰T حداکثر قدرت ۴۸۲ اسب بخار دارد. هر دو پیشرانه با بسته‌های باتری لیتیومی سه‌تایی جفت می‌شوند، اما ظرفیت و برد مشخصی در حال حاضر توسط هونگچی به طور رسمی اعلام نشده است.

همانطور که قابل حدس بود، کابین خودرو مجهز به نمایشگر کیلومترشمار و یک صفحه‌نمایش مرکزی بزرگ است. لوگوی نمادین گلدن سان فلاور در فرمان خودرو دیده می‌شود. فضای داخلی نیز با تعداد زیادی روکش چوب تزئین شده که با پوشش چرمی نرم و مواد فلزی تکمیل شده است.

یک صفحه‌نمایش لمسی در ردیف عقب برای کنترل عملکردهای داخلی مانند گرمایش صندلی، ماساژ و دمای تهویه‌مطبوع وجود دارد. امکانات دیگر عبارت‌اند از هدآپ دیسپلی با قابلیت واقعیت افزوده، حالت تعامل چندحالته چهره، صدا و حرکت و تنظیم هوشمند نور محیط.

جهت مشاهده لیست قیمت روز خودرو های داخلی و خارجی می توانید به صفحه لیست قیمت روز خودرو در خبرآنلاین مراجعه کنید.

۵۴۳۲۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901417

دیگر خبرها

  • (تصاویر) خودروی لوکس چینی که قرار است به جنگ ب‌ام‌و و بنز برود
  • این خودروی لوکس چینی به جنگ مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و می‌رود /عکس
  • ثبت تصویری از خودروی عجیب یک روحانی در شهر قم
  • جت جنگنده ام جی در نمایشگاه خودروی پکن+عکس
  • تویوتای ۱۲۰ میلیاردی در توقیف پلیس سیستان و بلوچستان
  • رای شورای رقابت درباره تغییر خودروی ثبت نامی در سامانه یکپارچه
  • «خودروی برقی» راه‌حلی بدون جایگزین
  • تعیین تکلیف تعهدات ساینا Sدو‌گانه سوز+ قیمت
  • فیلم| خودروی اسپرت برقی جدید BYD
  • خودروی سواری در تصادف با میکسر مچاله شد