Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-08@17:54:36 GMT

سلیمی نمین: تناقض گویی‌های رئیس جمهور طبیعی است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۷۳۷۳

سلیمی نمین: تناقض گویی‌های رئیس جمهور طبیعی است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با بیان اینکه روند مقابله با فساد رو به جلو است، گفت: تناقض گویی‌های رئیس جمهور در موضوع مبارزه با فساد طبیعی است.

به گزارش مشرق، عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، اظهار داشت: نباید انتظار داشت که ما یک واکنش ایده آلی را از سیاستمداران شاهد باشیم، آنچه که مسلم است در سال های اخیر روند اعمال قانون درباره حاشیه امن مسئولان عالی رتبه سیاسی و حتی قضائی افزایش چشمگیری یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: زمانی چندین سال طول می کشید تا بتوانیم حتی بعد از کنار رفتن رئیس جمهور از جایگاه خودش در مورد اطرافیانش اعمال قانون کنیم. امروز خوشبختانه در دوران رئیس جمهوری یک شخصیت عالی رتبه با برادرش برخورد قضایی شده و تخلفات او پیگیری می شود و حتی حکم محکومیت برایش اخذ می کنند. رئیس جمهور چندان نمی تواند در این وادی اقدامی برای جلوگیری از اعمال قانون کند که این امر دستاورد بالایی محسوب می شود و باید قدر دانست.

بیشتر بخوانید: پاسخ سلیمی‌نمین به "تحریف بزرگ" واقعه‌ی سینما رکس یادداشت سلیمی‌نمین درباره مواضع اخیر خاتمی و احمدی‌نژاد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به مقاومت ها در برابر اعمال قانون مفسدان گفت:  در نظام سیاسی ما که عمرش طولانی نیست، ما توانستیم به بالاترین شخصیت ها بقبولانیم که تابع قانون باشند، حتی درمورد مقامات قوه قضائیه. ما شاهد مقاومت هایی هم از سوی آقای آملی بودیم اما در عین حال او مجبور شد که تابع باشد، یعنی یکی از مقامات بسیار تعیین کننده نزدیک به او در قوه قضائیه تخلفاتی را مرتکب شده بود که در عین حال شخصیت و وجهه مدیریتی آقای آملی را زیرسوال می برد که چگونه چنین آدم متخلفی در حاشیه امن رشد کرده است.

وی بیان کرد: تناقض گویی‌های رئیس جمهور در موضوع مبارزه با فساد طبیعی است؛ چراکه او به گونه ای باید ناراحتی خودش را از وضعیت فساد برادرش ابراز کند. به هرحال امروز شاهد دستاوردهای چشمگیری در خصوص مبارزه با فساد به نسبت گذشته هستیم.

سلیمی نمین با اشاره به وضعیت مهدی هاشمی گفت: مهدی هاشمی فرزند آقای هاشمی با وجود آنکه تخلفاتش محرز بود، اما 10 سال از تخلفش گذشت تا توانستیم او را محاکمه و مجازات کنیم چراکه مقاومت هایی در این خصوص وجود داشت. همچنین آقای احمدی نژاد واکنش های تندی نشان داد و حتی جنجال های بسیاری به پا کرد اما در نهایت مجبور شد که تابع باشد چراکه قانون بر او تحمیل شد و امروز دیگر نمی تواند کاری کند. البته شاید فضاسازی می کند و یا تخریب گری هایی را انجام می دهد اما نمی تواند مقاومت جدی را در برابر اعمال قانون داشته باشد.

وی ادامه داد: این روند موجب شد تا ما تمام منفذهای فساد را بتوانیم ببندیم. فساد از جایی آغاز شد که حاشیه امن وجود داشت، یعنی پسر فلان مقام و یا برادر فلان مقام برای فساد حاشیه امن ایجاد کردند. امروز قانون پیشرفت کرده و حتی رو به جلو بوده است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: شاید انتظار این بود که رؤسای قوه قضائیه در گذشته با قاطعیت بیشتری عمل می کردند. اما در مجموع روند مقابله با فساد رو به جلوست و این وضعیت را مثبت ارزیابی می کنم. امیدوارم ما بتوانیم با موارد فساد در قوه قضائیه کاملا برخورد کنیم تا بتواند قاطعیتش افزایش یابد. هرچه دامن قوه قضائیه از فساد پاک تر باشد، طبیعتا قدرت برخوردش با مفاسد بیشتر خواهد بود.

وی یادآور شد: سلامت قوه قضائیه در این وادی بسیار تعیین کننده است و خوشبختانه در دوره کنونی تلاش های چشمگیری صورت می گیرد. مقام معظم رهبری، برای پاک کردن قوه قضائیه از فساد به آقای آملی تأکید داشتند که چرا قانون را در برابر قضات فاسد اعمال نمی‌شود و حتی در ملأ عام با آنها برخورد نمی کنید.

سلیمی نمین تصریح کرد: زمینه مقابله با فساد که امروز شاهد هستیم، در دوره ریاست جدید قوه قضائیه فراهم شد؛ چراکه در گذشته حاضر نبودند تا هزینه این کار را پرداخت کنند. زمانی که با قاضی فساد برخورد صورت می گرفت، مقاومتی در درون قوه قضائیه علیه رئیس قوه قضائیه به وجود می آمد که رئیس قوه قضائیه و اطرافیانش باید آنقدر قاطع و از سلامت برخوردار بودند که از لغزش مبرا باشند تا بتوانند با قاطعیت برخورد کنند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: در این دوره مقدمات یا گام های اولیه برای سلامت قوه قضائیه برداشته می شود که این موضوع خودش نوید بخش بسته شدن روزنه‌های فساد است.امیدوارم مطبوعات و رسانه ها در این وادی به این اراده ای که برای تطهیر قوه قضائیه برای برخی از مفاسد شکل گرفته است،کمک کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو حزب الله لبنان تحولات یمن سلیمی نمین روحانی مبارزه با فساد مقام معظم رهبری قوه قضاییه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۷۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاضی نباید از مشورت کردن با صاحب‌نظران و اهل فن اجتناب و احتراز داشته باشد

رئیس قوه قضائیه گفت: قاضی علاوه بر تسلط و اشراف به مبانی و اصول کار قضاوت و قوانین این حوزه باید نسبت به سایر دانش‌ها و علومی که به نحوی از انحاء مرتبط با حیطه کاری‌اش است، آشنایی و شناخت داشته باشد تا بتواند آرای متقن صادر کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در مراسم تحلیف قضات جدیدالورود دستگاه قضائی، ضمن اشاره به جایگاه رفیع قضات در جامعه، اظهار کرد: گرانبهاترین و ارزشمندترین سرمایه در قوه قضائیه، قضات و کارکنان هستند؛ اگر به این سرمایه خدشه‌ای وارد شود، با تجویز و تجهیز بالاترین و بهترین ابزار و امکانات نیز تحقق کامل و جامع قضای اسلامی میسر نخواهد بود.

وی افزود: در قوه قضائیه موظفیم به «حکم به حق»، «حکم به عدل و قسط» و «حکم به ما اَنزَل الله».اگر غیر از این باشد، در ردیف کافران یا ظالمان هستیم و اگر منطبق با این باشد، در مرتبه عمل به کارِ خداوند و انبیا هستیم؛ در اینجا مرز خیلی دقیقی وجود دارد؛ فی‌المثل، قاضی باید حکم کند میان شاکی و مشتکی‌عنه؛ یعنی کسانی که نسبت به عملشان علم دارند، اما قاضی در مقام قضاوت نسبت به اعمال آن‌ها علم ندارد؛ اینجا کار آسان نیست؛ چه کنیم که در این منصب، از مجرای عدل خارج نشویم و به قسط حکم کنیم؟ گاهی نیز فرد شاکی یا تظلم‌خواه ممکن است فردی باشد که در جهات مختلف زندگی‌اش، اهل لغزش و مشکل است، آیا در اینجا حق داریم که مِن‌غیرِحق در خصوص او حکم کنیم؟

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: برای قضاوت در مدار حق و عدل و قسط و ما اَنزَل‌الله، باید ابتدا به خودمان و نفس‌مان مسلط باشیم؛ اگر خدای‌ناکرده تابعِ هواهای نفسانی شدیم یا تحت نفوذ دیگران قرار گرفتیم، در آن‌صورت، برای ما که در منصب خطیر قضاوت هستیم، چالش‌های عدیده‌ای ایجاد می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای بیان داشت: در دستگاه قضائی و به‌طور ویژه در معاونت منابع انسانی دستگاه قضا، باید بسترهای رشد و تعالی قضات در همه عرصه‌ها و ابعاد، اعم از ابعاد معنوی و مادی و علمی را فراهم آوریم و به گونه‌ای تمهید مقدمات کنیم که قاضی ما از آسیب‌هایی که ممکن است دامن‌گیر او شود، مصون بماند.

وی تصریح کرد: بدون‌تردید دام‌های شیطان و شیطان‌صفتان و توطئه‌چینی افرادِ ظالم و جائر و مُتجاسر برای شخصِ عهده‌دارِ منصب قضاوت که هدفش اقامه قسط و عدل و احیای حق و استیفای حقوق مردم و مظلومان است، بیشتر و گسترده‌تر است؛ به همین جهت، خودِ شما که عهده‌دارِ منصب قضاوت خواهید شد، باید از جهات مختلف بسیار مراقبت و مواظبت کنید و اگر خدای‌ناکرده گامی را به خطا برداشتید، بلافاصله جبران مافات کنید و اجازه ندهید که در دَرّه فروغلتید، موظف و مکلّف به صیانت و حفاظت از شما هستیم؛ صیانت و حفاظتی که با هدف جلوگیری از لغزش است نه مچ‌گیری.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: خودِ شما که عهده‌دارِ منصب قضاوت می‌شوید باید در حوزه امور صیانتی، ذکاوت و هوشیاری بالایی از خود نشان دهید؛ ممکن است در مکانی که دعوت می‌شوید یا امتیازی که از سوی فردی به شما تعلق می‌گیرد، دامی پهن باشد و فرد دعوت‌کننده یا امتیازدهنده، نه در زمان حال، بلکه دو تا سه سال بعد، به واسطه آن دعوت و آن امتیاز، از شما توقعی را داشته باشد؛ توجه کنید که اموری ممکن است برای دیگران مُباح باشد، اما برای قضات نه. در حوزه فعالیت در فضای مجازی نیز باید به شدت مراقبت کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: معاونت منابع انسانی قوه قضائیه با همکاری سایر بخش‌های ذی‌صلاح در دستگاه قضا باید به‌گونه‌ای اتخاذ تدبیر و تمهید مقدمات کند که کرامت و عزت قاضی که گرانبهاترین سرمایه دستگاه قضائی است، تحت هیچ شرایطی مخدوش و مَلکوک نشود؛ اگر در قوه قضائیه کرامت قاضی خود را حفظ نکنیم، چگونه توقع کنیم که دیگران از بیرون، این کرامت را پاس بدارند.

وی افزود: پس از صیانت از قاضی و تلاش برای حفظ کرامت او، تمام تمرکز باید معطوف بر این باشد که قاضی و کارمند کمترین دغدغه را نسبت به پیشبرد امور زندگی خود نداشته باشد. در مرحله بعد باید متمرکز بر ارائه آموزش‌های به‌روز به قضات و کارکنان باشیم؛ بدون تردید قاضی علاوه بر تسلط و اشراف به مبانی و اصول کار قضاوت و قوانین این حوزه، باید نسبت به سایر دانش‌ها و علومی که به نحوی از انحاء مرتبط با حیطه کاری‌اش است، آشنایی و شناخت داشته باشد، تا بتواند آرای متقن صادر کند. شما نیز که عهده‌دارِ منصب قضاوت خواهید شد همت کنید و پیوسته بر سطح دانش و معلومات خود بیفزایید و مباحث و مقولاتی را که نمی‌دانید، سوال کنید و از سوال کردن نهراسید.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: قاضی نباید از مشورت کردن با صاحبنظران و اهل فن، اجتناب و اِحتراز داشته باشد؛ مشورت کردن منافاتی با استقلال قاضی ندارد؛ گاهی برداشت‌های متفاوتی از یک قانون یا مقرره وجود دارد؛ گاهی در تشخیص موضوع و تطبیق مصادیق اختلاف‌نظر وجود دارد؛ لذا یک قاضی به منظور رفع شبهات و برای صدور آرای متقن و نزدیک به حق، باید مشورت کند و در نهایت تصمیم مقتضی را خود اتخاذ کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: قاضی علاوه بر علم، باید به حِلم و بردباری نیز مجهز باشد و با سعه‌صدر با اصحاب پرونده و طرفین دعوی مواجه شود؛ این احتمال بسیار وجود دارد که فردی که در مقابل قاضی می‌ایستد، درصدد وارونه‌نمایی حقیقت و واقعیت باشد؛ در اینجا چنانچه قاضی، تَعجیل داشته باشد و از سعه صدر بهره‌مند نباشد، آنگاه کشف حقیقت برای او دشوار می‌شود.

وی تصریح کرد: گاهی فردی در محضر دادگاه در مقابل قاضی می‌ایستد که از سواد حقوقی برخوردار نیست و وسع مالی برای گرفتن وکیل نیز ندارد، لذا نمی‌تواند مافی‌الضمیر و منظور و مطلب خود را به قاضی عرضه کند؛ در اینجا شاید لازم باشد که قاضی وقت بیشتری را به آن فرد اختصاص دهد؛ البته این یک اصل است که فرد نباید در دادگاه از چهارچوب موضوع پرونده خارج شود. گاهی نیز فردی که به علم حقوق آشنا نیست و وکیل نیز ندارد یا وکیلش به وظیفه‌اش عمل نکرده، مکتوبی را که قواعد حقوقی در آن رعایت نشده به قاضی ارائه می‌دهد، در اینجا اگر قاضی به مردود کردن آن مکتوب و دست‌نوشته‌ی غیرحقوقی مباردت ورزد، شاید نارضایتی در آن فرد ایجاد شود یا خدای‌ناکرده حقی تضییع شود.

رئیس قوه قضائیه گفت: ممکن است شما که در آستانه ورود به منصب قضاوت هستید، پیش خود بگویید که این سخنان رئیس قوه قضائیه، توصیه‌هایی پیش پا افتاده است؛ اما توجه داشته باشید که من به استنادِ تجربه بیش از ۴۰ ساله خود در قوه قضائیه به شما می‌گویم که از همین موضوعات که ممکن است پیش‌پاافتاده تلقی شود، لطمه‌ها خورده‌ایم. قضات اگر بخواهند به عدل عمل کنند باید در چهارچوب قانون، گرفتن تصمیم و تدبیر و رأی کنند؛ وقتی رأی مستند قانونی دارد، به معنای آن است که قاضی در صدور حکم و رأی خود حجت دارد.

کد خبر 751698

دیگر خبرها

  • اژه‌ای: قاضی نباید از مشورت کردن با صاحب‌نظران احتراز داشته باشد
  • قاضی نباید از مشورت کردن با صاحب‌نظران و اهل فن اجتناب و احتراز داشته باشد
  • ترامپ: حاضرم به زندان بروم
  • قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها توسط رئیس جمهور ابلاغ شد
  • رئیسی «قانون تأمین مالی تولید و زیرساخت‌ها» را ابلاغ کرد
  • عقب‌نشینی دولت از اصلاح ماده ۴۱ قانون کار در پی درخواست کارگران و دستور رئیس جمهور
  • رونمایی از مدارک فساد پسر معاون اول سابق قوه قضائیه
  • امروز با سعدی: چه جرم رفت که با ما سخن نمی‌گویی
  • قطع درختان جنگل فندقلوی نمین صحت ندارد
  • سوئیس: به اوکراین سلاح نمی‌دهیم