Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران – ایرنا - فاتح چایاباتماز Fatih Çayabatmaz نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (MÜSİAD) در تهران با اشاره به سابقه فعالیت 14 ساله این انجمن در ایران گفت: این مؤسسه بیشتر در منطقه ویژه اقتصادی پیام واقع در استان البرز در حوزه تولید محصولات مختلف نظیر مواد غذایی، نساجی، محصولات بهداشتی، مواد خام و صنایع اولیه فعالیت می کند و علاوه بر عرضه بخشی از این محصولات در ایران، به کشورهایی مانند افغانستان و عمان هم صادر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با ذکر توضیحات کلی درباره فعالیت انجمن بین المللی صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه، بیان داشت: این موسسه در سال 1990 تأسیس شد و اکنون پس از گذشت نزدیک به سی سال از حیات خود، در 224 نقطه جهان در 95 کشور فعالیت دارد. این انجمن با 13 هزار عضو و 65 هزار مؤسسه و نهاد و شرکت تجاری را می توان در واقع به نوعی گسترده ترین انجمن بازرگانی در سراسر جهان نامید. تمرکز آن عمدتاً فعالیت در کشورهای اسلامی است اما در سراسر جهان و در کل قاره ها نیز فعالیت تجاری دارد.

برای تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه تلاش می کنیم

چایاباتماز درباره مناطق فعالیت انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه در ایران اعلام کرد: عمده حضور ما در مناطق غربی ایران مانند تبریز، ارومیه و زنجان است، اما در تهران و دیگر مناطق ایران نیز کار اقتصادی می کنیم. بیشتر فعالیت های ما در حوزه های تولید مواد غذایی، نساجی، محصولات بهداشتی، مواد خام و صنایع اولیه است و برای رسیدن به رقم 30 میلیارد دلار تجارت بین ایران و ترکیه که از چندین سال پیش به این سو مورد تأکید سران دو کشور بوده است، تلاش می کنیم.

این کارآفرین اهل ترکیه درباره آخرین آمار تجارت بین دو کشور نیز گفت: رقم 22 میلیارد دلار تجارت بین دو کشور هم اکنون به 9 میلیارد دلار رسیده است. ما باید سطح تجارت خود را حفظ نموده و در سال های پیش رو به رقم 30 میلیارد دلار برسانیم و این مهم با توجه به ظرفیت های بالای دو کشور، دست یافتنی است. ایران و ترکیه با 517 کیلومتر مرز مشترک که مرزی طولانی محسوب می شود، روابط تجاری و تاریخی ریشه دار، قرار گرفتن در مسیر جاده تاریخی ابریشم و پروژه جاده ابریشم فعلی چین، قرابت های تاریخی و فرهنگی و نیاز متقابل به یکدیگر، می بایستی روابط خود را بیش از پیش گسترش داده و تقویت کنند.

ظرفیت های متقابل برای تقویت تبادلات تجاری

چایاباتماز با اشاره به اینکه ترکیه واردکننده منابع انرژی بوده و ایران نیز در زمینه منابع زیرزمینی و انرژی بسیار غنی است، افزود: ایران شریک تجاری بسیار مهمی برای ترکیه است. ترکیه نیز به ویژه در حوزه تولید محصولات شیمیایی، نساجی، قطعات خودرو، مواد معدنی و فلزی، محصولات نیمه خام و لوازم مصرفی در جایگاه قابل توجهی قرار دارد. همچنین کیفیت لوازم مصرفی ترکیه در سطح استاندارد اروپایی است و این نیز مردم ایران را به سمت کالاهای ترکیه ای جذب می کند. از همین رو ما می بایستی از روابط نزدیک تاریخی، فرهنگی و اقتصادی بهره برده و روابط خود را گسترده تر سازیم.

نماینده انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه در تهران درباره فعالیت عمده انجمن در ایران گفت: برای شرکت های ترکیه ای که خواهان فعالیت تجاری در ایران هستند خدمات مشاوره سرمایه گذاری ارائه می دهیم. نباید منکر وجود مشکلاتی از قبیل مسائل گمرکی و بانکداری بین دو کشور شد، اما هدف ما به حداقل رساندن این مشکلات است.

جذابیت های ایران برای سرمایه گذاران ترک

چایاباتماز درباره مزیت ها و جذابیت های ایران برای تجار ترک اظهار داشت: نیروی کار نسبتا ارزان، سهولت تولید و تهیه مواد خام، قیمت بسیار پایین منابع انرژی، وجود 80 میلیون جمعیت که عمدتاً جوان هستند، نزدیکی فرهنگ مصرف ایرانیان به ترکیه و حمل و نقل ارزان قیمت و راحت تر برای رسیدن به کشورهای ثالث از طریق ایران برخی از مزیت های عمده این کشور در زمینه انجام فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری محسوب می شود.

فعال اقتصادی ترک با اشاره به موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه بیان داشت: بعد از نزدیک به 10 سال مذاکره، طرفین در سال 2015 این موافقتنامه را امضا کردند. همچنین در سفر آقای روحانی رئیس جمهور ایران به آنکارا در آذرماه سال گذشته مقرر شد مقدار کالاهای موجود در این موافقتنامه سه برابر شود. هم اکنون تعداد اقلام موجود در موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه به بیش از 1000 عدد رسیده است و امیدواریم با گسترش و افزایش روزافزون این اقلام، تجارت دو کشور پررونق تر از گذشته گردد.

پیشنهادی برای معافیت ترکیه از قانون حمایت از کالاهای ایرانی

وی با اشاره به اجرای قانون حمایت از کالاهای ساخت داخل در ایران و ممنوعیت ورود کالاهای خارجی که مشابه آن در ایران تولید می شود گفت: به علت اینکه تولیدات تجار ترک عمدتاً لوازم مصرفی بوده و این قانون جدید دولت ایران، در واقع عمده کالاها و تولیدات ترکیه را در بر می گیرد، اجرای این قانون، تأثیر منفی بر مبادلات تجاری دو کشور گذاشته است. پیشنهاد ما به ایران این است که کالاهای ترکیه ای را از شمول این قانون معاف سازد. همان طور که ترکیه علیرغم اعمال تحریم های سنگین آمریکا علیه ایران در کنار این کشور ایستاده و از این تحریم ها تبعیت نمی کند، انتظار داریم ایران نیز با توجه روابط گرم و رو به گسترش دو کشور به ویژه در سال های اخیر، زمینه تسهیل فعالیت تجار ترکیه در ایران را فراهم کند.

ضرورت تقویت بازارچه های مرزی

نماینده بنیاد تجاری موسیاد ترکیه در تهران با اعلام آمار تجارت دو کشور افزود: در سال 2017 حجم صادرات ترکیه به ایران 3/3 میلیارد دلار بود که این رقم در سال 2018 به 2/2 میلیارد دلار کاهش یافت. ما برای توقف این روند و در واقع افزایش روابط تجاری دو کشور پیشنهاداتی از قبیل تقویت پایانه ها و بازارچه های مرزی را ارائه کرده ایم. تحریم های هیچ کشوری نمی تواند بر مرز دو کشور تأثیرگذار باشد.

تجارت با پول ملی

چایاباتماز با تأکید بر ضرورت گسترش روابط تجاری ایران و ترکیه با پول ملی دو کشور، گفت: با توجه به امضای قرارداد همکاری بین بانک مرکزی ایران و بانک هالک بانک ترکیه، بخشی از روابط تجاری دو کشور از سال 2011 به این سو با تومان و لیره انجام می شود. در صورت لغو تحریم های ضد ایرانی، تجارت با پول ملی آسان تر از گذشته می شود.

ایران می تواند دسترسی ترکیه به کشورهای منطقه را تسهیل کند

وی تصریح کرد که ایران با توجه به موقعیت راهبردی خود می تواند دسترسی ترکیه به کشورهای همسایه و منطقه ای را تسهیل کند. ایران و ترکیه هر کدام با بیش از 80 میلیون جمعیت به همراه کشورهای همسایه مانند افغانستان و پاکستان می توانند همانند اتحادیه اروپا، بازار بزرگ تجاری تشکیل داده و زمینه توسعه اقتصادی خود را فراهم سازند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سرمایه گذاری خارجی تجارت ایران ترکیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۸۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است

رئیس جمهوری ترکیه امروز (جمعه) تعلیق مبادلات تجاری با رژیم صهیونیستی از سوی آنکارا را اقدامی ضروری دانست و نخست‌وزیر رژیم اشغالگر را فردی بی‌رحم توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، «رجب طیب اردوغان» اظهارداشت: آنچه از سوی «رژیم» اسرائیل علیه فلسطینی‌ها انجام می‌شود، قابل قبول نیست و اسرائیل تاکنون حدود ۴۰ هزار فلسطینی را کشته است. ما به عنوان مسلمان نمی‌توانیم در مقابل این جنایات سکوت کنیم.

وی اضافه کرد: مرحله قطع روابط تجاری با [رژیم] اسرائیل ضروری بود و انجام شد. حجم تجارت سالانه ما با اسرائیل ۹.۵ میلیارد دلار بود و ما چنین در نظر گرفتیم که این تجارت وجود ندارد و فاز جدیدی را آغاز کردیم.

اردوغان اضافه کرد: در دیدار سال گذشته خود با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل در آمریکا در حاشیه نشست‌های سازمان ملل متحد، مواضع خود و گام‌هایی را که باید برداشته شود به او گفتم، اما نتانیاهو بی‌رحم است و بی‌رحمی او از طریق قتل عام علیه فلسطینی‌ها استفاده شد و ما نمی‌توانستیم بیشتر از این صبور باشیم.

رئیس جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: برخی احزاب سیاسی در ترکیه قبل از انتخابات به ما در رابطه با روابط با اسرائیل حمله می‌کردند و این حملات غیرقابل توجیه بود. ما تا پایان انتخابات صبر کردیم و اکنون تصمیم به قطع کامل روابط تجاری با اسرائیل گرفتیم.

این اظهارات پس از آن بیان شد که وزارت تجارت ترکیه پنج‌شنبه شب در بیانیه‌ای توقف روند صادرات و واردات به مقصد فلسطین اشغالی یا از مبدأ آن را تایید کرد.

بلومبرگ پیشتر در گزارشی نوشته بود: آنکارا از روز پنجشنبه، تمامی واردات از اسرائیل و صادرات به آن را متوقف کرد.

رئیس جمهوری ترکیه، پیشتر از در دستور کار بودن قطع کلیه روابط تجاری با رژیم اشغالگر خبر داده بود.

کد خبر 750347

دیگر خبرها

  • سفرهای سریالی مقامات سعودی به پاکستان برای تجارت و سرمایه‌گذاری
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • ظرفیت‌های استان بوشهر برای مشارکت مردم در جهش تولید پای کار بیاید
  • شرکت سهام عام پروژه مسیر توسعه مشارکت مردمی در تامین مالی زیرساخت‌های کشور
  • واکنش رژیم صهیونیستی به تصمیم ترکیه برای تعلیق مبادلات تجاری
  • اولین اظهارات اردوغان پس از قطع روابط تجاری با اسرائیل/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • تعلیق مبادلات تجاری با اسرائیل ضروری بود/ نتانیاهو بی‌رحم است
  • اردوغان : دادوستد با اسرائیل را خاتمه دادیم
  • چرا ترک‌ها علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در کیش شدند؟
  • این کشور همه فعالیت‌های تجاری با اسرائیل را تعلیق کرد