Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@11:31:07 GMT

اتهام آمریکا علیه ایران عجولانه و غیر منطقی است

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۹۳۱۵

اتهام آمریکا علیه ایران عجولانه و غیر منطقی است

در این گزارش آمده است: روز شنبه دو پایگاه نفت شرکت آرامکو عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت که انفجار و حریق به دنبال داشت بزرگترین موسسه انرژی جهان سپس از کاهش میزان تولید روزانه نفت خام این شرکت به حدود 5میلیون و 700هزار بشکه خبر داد.

گزارش این حادثه را یکی از نتایج درماندگی مستقیم عربستان در جنگ داخلی یمن عنوان کرده و نوشته است این حادثه نشان می‎دهد که بحران ژئوپلیتیک بار دیگر آغاز شده و خطر ناشی از آن در میان فعالان و صاحب نظران به خوبی حس می شود بهای نفت به بالاترین حد خود در چهار ماه گذشته رسیده است بهای نفت خام برنت در آغاز معاملات روز دوشنبه 19 درصد جهش کرد که بزرگترین رکورد جهش در روز، بعد از سال 1991 میلادی محسوب می‎شود قیمت طلا نیز 15 دلار افزایش یافته و بار دیگر از سد 1500 دلار در اونس گذشت در عین حال قیمت پیش فروشی شاخص‎های داو جونز و نَزدَک آمریکا بطور چشمگیری سقوط کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی حوثی‌های یمن اعلام کرد این گروه مسئول این حملات بوده و با 10 پهپاد این حملات را انجام داده‌ است هدفشان این است که به عربستان سعودی هشدار دهند از حمله به یمن دست بردارد، در غیر این صورت وضعیت بدتر می شود.

روشن است حادثه یکی از نتایج درماندگی مستقیم عربستان سعودی در جنگ داخلی یمن محسوب می شود اما با آنکه حوثی ها مسئولیت حادثه را برعهده داشتند، این حادثه نمی توان آنقدر ساده تصور کرد، آمریکا مدعی شده است ایران عامل پشت پرده حادثه است، وضعیت منطقه بطور ناگهانی تیره شده است.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا عصر یکشنبه در توییتی نوشت: «خطوط عرضه نفت عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است دلایلی برای این باور هست که می دانیم کار چه کسی بوده، ما بسته به تایید موضوع آماده اقدام نظامی هستیم، اما منتظریم عربستان سعودی نظر خود را درباره اینکه به باور آنها چه کسی عامل این حمله بوده بگوید و اینکه تحت چه شرایطی اقدام خواهیم کرد!»

پیشتر مایک پمپئو وزیرخارجه آمریکا با متهم کردن ایران در توییتر نوشت: در حالی که روحانی و ظریف مدعی‌ هستند در حال دیپلماسی هستند، ایران پشت 100 حمله به عربستان بوده است و اکنون در میانه تلاش‌ها برای کاهش تنش، حملات بی‌سابقه‌ای به منابع تامین انرژی جهان صورت گرفته است نشانه ای از این که این حملات از یمن شکل گرفته در دست نیست.

آمریکا هنگام متهم کردن ایران همانند گذشته هیچ مدرک یا شاهدی ارائه نداده است، اما بر اثر جوسازی آمریکا، این حادثه به حد جدی رسیده است اولا آمریکا جدی بودن این حمله را به تهدید تامین انرژی جهانی و تخریب ثبات بین المللی نسبت داده و می خواهد ایران را هدف کشورها قرار دهد ثانیا با وجود آنکه حوثی ها مسئولیت حادثه را برعهده داشتند، اما کاخ سفید قبول نمی کند و آنرا به حساب ایران می گذارد و حتی " صد حمله " پیشتر را هم به حساب ایران گذاشته است.

طبیعی است که ایران اتهامات مقامات آمریکا علیه ایران در حالیکه نتیجه تحقیقات هنوزاعلام نشده را رد کرده است سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران سخنان پومپئو را دروغ خواند و اظهار داشت: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیر قابل درک و بی معنی است.

وی افزود اینگونه اظهارنظرها و اقدامات، بیشتر شبیه برنامه‌ریزی سازمان‌های مخفی و اطلاعاتی برای تخریب وجهه کشوری به منظور زمینه سازی برای اقداماتی در آینده است آمریکایی ها سیاستی به نام «فشار حداکثری» در پیش گرفتند که ظاهرا به دلیل ناکامی به سمت «دروغ حداکثری» گرایش پیدا کرده است.

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز همین روز به آمریکا هشدار داد زیاده رویی نکند و افزود:«بعد از ساقط‌ کردن پهپاد آمریکایی، به‌طور مشخص پایگاه العدید (پایگاه آمریکایی‌ها در قطر)، پایگاه الظفره (پایگاه آمریکایی‌ها در امارات) و یک ناو آمریکایی در دریای عمان نیز توسط موشک‌های سپاه هدف‌گیری شدند.

وی درباره عکس العمل ایران در صورت مقابله به مثل آمریکایی‌ها در آن واقعه تصریح کرد: اگر آمریکایی‌ها واکنش نشان می‌دادند و حتی اگر یک زمین خالی ما را هم می‎زدند، به آنها پاسخ می‌دادیم و در این صورت اگر آنها مجدداً جواب می‌دادند، جنگ شروع می‌شد.

بعد از برکناری جان بولتون سختگیرترین سیاست‎باز جنگ طلب آمریکا علیه ایران، به نظر می‎رسید تنشها میان آمریکا و ایران تاحدی کاهش یابد و برخی رسانه های خارجی اخیرا به جوسازی دیدار احتمالی ترامپ و روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر پرداخته اند با آنکه به نظر برخی تحلیلگران فقط طرف آمریکا بطور یک جانبه سرگرم این دیدار است، اما حادثه ناگهانی حمله به دو سایت نفتی عربستان، احتمالا چنین رویدادی را از همین ابتدا ناکام بگذارد.

گزارش رادیو بین المللی چین در پایان به ضرب المثل چینی «از یک سو که از دست برود، از سویی دیگر برداشت خواهد شد» استناد کرده و نوشته است مدت ها است که واشنگتن درصدد ایجاد ائتلاف نظامی در خلیج فارس بوده اما در خواست واکنش های چندانی به دنبال نداشته است حادثه حمله به دو پایگاه نفت عربستان ممکن است بحران منطقه را شعله ور کند، شاید بیشتر همپیمانان آمریکا و کشورهای منطقه در این ائتلاف شرکت کنند، اما بی شک چنین چیزی موجب تحریک ایران خواهد شد و می‎توان تصور کرد که طوفانی در راه است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی ایالات متحده آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۹۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آمریکا به ورود نیروهای روسی به نیجر واکنش نشان داد.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا امروز جمعه پس از اینکه منابع خبری از ورو نیروهای روسی به پایگاه هوایی در نیامی پایتخت نیجر خبر دادند، به این موضوع واکنش نشان داد و گفت که مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: روسها در مکانی جدا هستنند و نمی توانند به تجهیزات یا نیروهای ما برسند. همواره بر سلامت نیروهایمان و حمایت از آنها تمرکز داریم. با این حال مشکلی بابت حمایت از نیروهای ما وجود ندارد.

یک مقام آمریکایی روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تعدادی از نیروهایش را در حالی به یک پایگاه هوایی در کشور آفریقایی نیجر منتقل کرده که هنوز تعداد اندکی از نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند. بیشتر نیروهای آمریکایی قبلاً از این پایگاه در شهر نیامی، پایتخت نیجر خارج شده بودند.

ورود مستشاران نظامی روسی به این کشور در غرب آفریقا حدود سه هفته پیش و در پی تصمیم نیجر مبنی بر خروج تمام نیروهای آمریکایی صورت گرفت. این فرمان به طور قابل توجهی بر تلاش‌های نظامی ایالات متحده در منطقه موسوم به «منطقه ساحل» تأثیر گذاشت، منطقه‌ای وسیع در پایین بیابان «صحرا» که در آن شاخه‌های مرتبط با القاعده و داعش فعال هستند.

پنتاگون اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از این کشور خارج خواهند شد اما جدول زمانی دقیقی برای آن ارائه نکرده است.

زمانی که نیروهای روسی ماه گذشته میلادی وارد نیجر شدند، مشخص نبود که در کجا اقامت دارند. یک مقام آمریکایی گفت که آنها اکنون در طرف دیگر پایگاه نیامی، معروف به (پایگاه هوایی ۱۰۱) قرار دارند و نزدیک نیروهای آمریکایی نیستند. این پایگاه در کنار فرودگاه بین‌المللی دیوری هامانی است، جایی که سایر نیروهای بین‌المللی - مانند آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها - نیز در آن ساکن هستند.

این مقام به شرط ناشناس ماندن درباره تحرکات این نیروها صحبت کرد. دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد از نیروهای آمریکایی در پایگاه نیامی باقی مانده‌اند. حضور روسیه در این پایگاه در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین واشنگتن و مسکو بر سر حمایت مستمر ایالات متحده از ارتش اوکراین همچنان بالا است.

حدود ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی هنوز در نیجر هستند، اما بخش اعظم آن‌ها به پایگاه هوایی ۲۰۱ در نزدیکی اغادیز در ۹۲۰ کیلومتری پایتخت نقل مکان کردند.

کد خبر 6095680

دیگر خبرها

  • واکنش وزیر دفاع آمریکا به ورود نیروهای روسی به پایگاه نظامی نیامی
  • دست رد امارات بر سینه پنتاگون/ چراغ سبز دوحه به استقرار جنگنده‌ها
  • نظامیان آمریکا و روسیه در نیجر در پایگاهی واحد مستقر هستند
  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • آنتونوف: اتهام‌زنی آمریکا درباره تسلیحات شیمیایی نفرت‌انگیز است