Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-05@21:43:43 GMT

معجزه ورزش بر واریس‌

تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۳۹۶۲۸

معجزه ورزش بر واریس‌

 شرایط شغلی و وضعیت بدنی هنگام کار از جمله عوامل خطر مهمی است که میزان ابتلا به انواع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. یکی از این بیماری‌ها واریس است. از فاکتور‌های ریسکی مهم این بیماری می‌توان به افزایش سن، سابقه خانوادگی چاقی و سابقه شغلی مرتبط با ایستادن‌های طولانی‌مدت اشاره کرد.

از آن جایی که آرایشگری بخش زیادی از افراد شاغل را به خود اختصاص داده و ایستادن طولانی توسط قشر آرایشگران اجتناب‌ناپذیر است، محققان در پژوهشی با عنوان " بررسی تاثیر مداخلات حرکتی بر کیفیت زندگی کاری آرایشگران زن مبتلا به بیماری ورید‌های واریسی شهر همدان" این موضوع را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این پژوهش که توسط رشیدحیدری مقدم، مجید معتمدزاده طرقبه، محمد بابامیری، قدرت‌الله روشنایی، شیوا رستگاری یکتا و اقبال زند کریمی از دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام داده شده، آمده است: «سیاهرگ‌ها مجرا‌های خونی هستند که خون فاقد اکسیژن را از قسمت‌های تحتانی بدن به قلب و ریه می‌رسانند. هنگامی که سیاهرگ غیرطبیعی، انباشته از پیچ‌خوردگی‌ها و چرخش‌ها و همچنین بزرگ می‌شود این حالت را بیماری ورید‌های واریسی می‌نامند.»

این پژوهش یک مطالعه نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل است. در این مطالعه جامعه شامل تمامی آرایشگران زن شهر همدان بودند که به درمانگاه مهدیه شماره دو شهر همدان مراجعه کرده بودند. از میان افرادی که بیماری ورید‌های واریسی در آن‌ها مثبت ارزیابی شد تعداد ۷۰ نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. این ۷۰ نفر در دو گروه ۳۵ نفره مورد و شاهد دسته‌بندی شدند.



ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه ویژگی‌های دموگرافیک و سه پرسشنامه دیگر شامل پرسش‌نامه ورید‌های واریسی آیردین، درد مزمن و خستگی عضلانی در اندام تحتانی بود. پرسشنامه ورید‌های واریسی آیردین برای ارزیابی کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به ورید‌های واریسی ساخته شده است.

پس از تکمیل پرسشنامه‌ها، پروتکل‌های ورزشی در اختیار گروه مورد قرار داده شد و آموزش‌های لازم به آن‌ها داده شد. برنامه تمرینی شامل حرکات کششی و همچنین حرکاتی بود که به واسطه این حرکات پا‌ها طی چند حرکت، بالاتر از سطح بدن قرار می‌گرفت تا بدین‌وسیله در بازگشت جریان خونی که به واسطه ایستادن یا نشستن طولانی‌مدت در پا‌ها تجمع کرده است، کمک کند.

این حرکات ورزشی به صورت کامل آموزش داده شد و تاکید شد که این پنج حرکت ورزشی را دو بار در روز و هربار پس از پایان ساعت کاری (یک بار ظهر و یک بار شب) به مدت سه ماه هر روز انجام دهند.

محققان در این مقاله می‌گویند: «این مطالعه نشان داد که شیوع بیماری واریس در میان زنان آرایشگر ۳۴.۵ درصد است. ورزش می‌تواند به عنوان یک مداخله ارگونومیک در زمینه کاهش علایم بیماری وریدی و همچنین کاهش درد و خستگی در اندام تحتانی در مشاغلی که ایستادن‌های طولانی‌مدت را در طول روز تجربه می‌کنند مفید و کاربردی باشد، بنابراین به افرادی که در درمان بیماران مبتلا به واریس نقش دارند استفاده از پروتکل‌های ورزشی مناسب توصیه می‌شود.»

این پژوهش در سومین شماره چهارمین دوره فصلنامه تخصصی انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی منتشر شده است.


منبع: بهداشت نیوز

منبع: پارسینه

کلیدواژه: واریس ورزش درمان واریس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۳۹۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبی که رئال معجزه را معنا کرد! (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، رئال مادرید دو سال پیش در بازی برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان دست به کاری بزرگ زد. کهکشانی ها که بازی رفت را در زمین سیتی 4-3 باخته بودند، باید در بازی برگشت برنده می شدند تا راهی فینال شوند اما بازی شرایطی عجیب پیدا کرد.

ریاض محرز توانست در برنابئو سیتی را پیش بیندازد و رئال مادرید باید دو گل می زد تا کار را به وقت اضافه بکشاند. در دقایقی که سیتی می توانست دو گل دیگر بزند و فرلاند مندی یک توپ گریلیش را از روی خط برگرداند، کمتر کسی تصور می کرد سیتی بازی را واگذار کند.

بازی به دقیقه 90 رسید و روی تصویر شانس پیروزی دو تیم ثبت شد. یک درصد برای رئال و 99 درصد برای سیتی ولی رئال که در دو دور قبلی رقابت ها پی اس جی و چلسی را با کامبک های بزرگ خود حذف کرده بود، یک معجزه دیگر در آستین داشت.

رودریگو به فاصله دو دقیقه توانست دو گل بزند و دنیا را شگفت زده کند. گل دوم او روی ارسال دنی کارواخال با ضربه سر را کمتر کسی باور می کرد. رئال در وقت اضافه اول توسط بنزما از روی نقطه پنالتی گل سوم را هم زد و راهی فینال شد. در بازی نهایی نیز رئال توانست لیورپول را مغلوب کند و جام چهاردهم را بالای سر ببرد.

دیگر خبرها

  • این ویتامین را بخورید و این ورزش را انجام دهید؛ پوکی استخوان نمی‌گیرید
  • درمان معجزه‌آسای حساسیت فصلی با عطر طبیعی
  • معجزه مسی در ۳۵سالگی؛ ۵پاس گل در یک نیمه!
  • معجزه‌ای که روشنایی بخش چشم دل است
  • این ۴ عادت به تدریج جان شما را می‌گیرد
  • شبی که رئال معجزه را معنا کرد! (عکس)
  • تمرینات ورزشی برای مبارزه با کبد چرب
  • ورزش و کاهش وزن نخستین اقدام برای درمان کبد چرب
  • ۸۹۰ معلول زنجانی در حوزه ورزش فعالیت می کنند
  • عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا به عنوان جوان برتر همدان انتخاب شد