Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» گفت: هر زمان که متن یک نمایش قدرتمند باشد قطعاً مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳ استانها آذربایجان شرقی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تبریز، یعقوب صدیق جمالی، کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» شامگاه روز دوشنبه در نشست خبری این نمایش اظهار داشت: نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» نوشته علیرضا نادری، یکی از برجسته‌ترین درام‌نویس‌های ایران است که آثار قابل‌توجهی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نمایش‌نامه قبلاً به عنوان نمایش‌نامه برتر جشنواره فجر انتخاب شد و نخستین جایزه مادام‌العمر ایران است که ماهانه مبلغی به عنوان جایزه دریافت می‌کند.

وی افزود: این نمایش یک درام سیاسی - اجتماعی است که در سال 93 یک بار تولید کردیم. نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» در آن زمان به مدت 40 شب و در دو نوبت در خانه تئاتر تبریز روی صحنه رفت.

صدیق جمالی ادامه داد: اصحاب هنر با تمجید از اجرای این نمایش ما را تشویق کردند که دوباره آن را روی صحنه ببریم. سعی کردیم همه همکاران قبلی در اجرای جدید حضور داشته باشند اما علی‌رغم میل باطنی، شادی امیری به دلیل حضور در یکی از جشنواره‌ها نتوانستند در این نمایش حضور داشته باشند. به همین دلیل در اجرای بازتولید از کوثر صالحی و نیلوفر علی‌پور استفاده کردیم.

کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» در رابطه با دغدغه خود برای بازتولید این نمایش گفت: برخلاف کشور ما، در همه جای دنیا گروه‌های نمایشی وجود دارند که شاید در طول عمر 70 ساله خود 10-15 نمایش تولید و به تناوب در طول سال یا ماه‌ها آن‌ها را اجرا می‌کنند. اما در ایران نمایش را به صورت متوالی اجرا می‌کنیم و این نمایش هرقدر هم که پرمخاطب باشد، بعد از 20-30 روز پرونده‌اش بسته می‌شود.

وی افزود: اخیراً در تهران برخی گروه‌ها چنین اقدامی می‌کنند و چند ماه بعد از اجرای نمایش، آن را دوباره روی صحنه می‌برند. حدود 50 نمایش در تئاتر کارگردانی کرده‌ام اما این اتفاق در کشورهای دیگر رخ نمی‌دهد. در سال یک یا دو بار نمایش‌های تولیدشده را اجرا می‌کنند و شاید هر 5 سال یک بار نمایش جدید تولید کنند.

صدیق جمالی در رابطه با بازتولید نمایش‌های خود گفت: سعی می‌کنم این جریان را در تبریز پیاده کنیم. یعنی می‌خواهیم نمایش‌های موفقی که در گذشته داشته‌ایم را دوباره روی صحنه ببریم. اما احتمالاً این موضوع یکی از آرزوهایی است که با خود به گور خواهم برد.

قدرت نمایش‌نامه، حرف اول و آخر را در موفقیت نمایش می‌زند

کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» در پاسخ به سؤالی مبنی بر تغییرات ایجاد شده در بازتولید این نمایش نسبت به اجرای سال 93 گفت: متن نمایش‌نامه تغییری نداشته و تنها در بخش کارگردانی تفاوت‌هایی ایجاد کرده‌ایم تا از تجربه‌ای که در این فاصله 5 ساله کسب شده، استفاده کنیم. از 7 بازیگری که در این نمایش حضور دارند، 5 بازیگر در سال 93 نیز در این نمایش حضور داشتند.

صدیق جمالی در رابطه با اینکه چه عواملی موجب استقبال مردمی از اجرای سال 93 این نمایش شده بود اظهار داشت: من با خودم تعارف ندارم و وقتی به سابقه‌ام نگاه می‌کنم، 2-3 نمایش را جزو نمایش‌هایی می‌دانم که توانسته موفقیت و استاندارهای لازم برای تولید یک نمایش در تبریز را داشته باشد.

وی افزود: ضمن اینکه در بحث نمایش، نمایش‌نامه حرف اول و آخر را می‌زند. بازی، دکور، نور، گریم و غیره عواملی هستند که تأثیر زیادی در اجرای یک نمایش دارند اما نمایش‌نامه خوب تأثیر بیشتری دارد. هر زمان که متن یک نمایش قدرتمند باشد، قطعاً مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد. از سوی دیگر سلایق در تئاتر متفاوت است و برای همه آن‌ها احترام قائلیم اما ما معمولاً قصه پسند هستیم.

کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» ادامه داد: در طول سال‌های فعالیتم به این نتیجه رسیده‌ام که نمایش‌های موفق ما نمایش‌هایی بوده‌اند که قصه محور هستند. هر چند استثناهایی نیز داریم. در کل انسان شرقی به ویژه مخاطبان ایرانی قصه محور هستند. اینکه این نمایش‌نامه نیز قصه خوبی دارد، می‌تواند یکی از دلایل استقبال عمومی از این نمایش باشد. از سوی دیگر همکارانی که در این نمایش حضور دارند، از بهترین‌های تبریز هستند.

صدیق جمالی در رابطه با روند اطلاع‌رسانی تئاتر در تبریز گفت: اطلاع‌رسانی تئاتر در تبریز به‌شدت سخت شده است. اقتصاد تئاتر محدود است، اگر ما هر شب اجرا کنیم، مجموع درآمد ما حدود 60 میلیون تومان است. با احتساب دستمزد کارکنان، هزینه دکور و غیره اگر بخواهیم برای تبلیغات هم هزینه کنیم، باید مبلغی را نیز به درآمد کسب شده اضافه کنیم.

تیزر نمایش پشت دیوار عمارت منتشر شد+ویدئوسازمان بسیج هنرمندان، حامی نمایشی مخصوص بانواننمایش «پل کارون» به مناسبت هفته دفاع مقدس در شیراز به روی صحنه می‌رود

نمایش «کوراوغلو» بعد از محرم و صفر روی صحنه می‌رود

کارگردان نمایش «سعادت لرزان، مردمان تیره‌روز» در رابطه با فعالیت‌های آتی خود گفت: نمایش «کوراوغلو» را در سال 79-80 اجرا کردیم. با اینکه علاقه‌ای به استفاده از کلمه ترین‌ها ندارم اما این نمایش بعد از تولیدات آقای نهرین که در ژانر متفاوتی اجرا شده بود، 65 بار در تئاتر شهر اجرا شد و تا آن زمان پرمخاطب‌ترین بود. این نمایش را مجدداً تولید می‌کنیم و بعد از ماه‌های محرم و صفر آن را به روی صحنه می‌بریم. بالغ بر 70 نفر به عنوان بازیگر و سایر اعضای گروه در این نمایش با ما همکاری دارند.

وی ادامه داد: نمایشی با نام «بندخانه» نیز توسط موسسه الف تولید می‌شود که به عنوان طراح و کارگردان در این نمایش حضور دارم. نمایش‌نامه این نمایش در جشنواره صلح الف برگزیده شده و بازیگران آن هم تربیت‌یافته کلاس‌های بازیگری این موسسه هستند. این نمایش نیز در آبان‌ماه روی صحنه می‌رود.

صدیق جمالی در پایان در رابطه با بازگشت به تئاتر تبریز پس از وقفه‌ای حدود 2 ساله گفت: آخرین نمایش من در تبریز، «تیغ کهنه» بود که در سال‌های 95-96 اجرا کردیم. در واقع کاری مربوط به ستارخان را در تهران تولید می‌کنیم که چون هنوز قطعی نشده، نمی‌خواهم در این رابطه اطلاع‌رسانی کنم. البته مراقب هستیم که ستارخان را شخصیتی منفعل نشان ندهیم. اینکه 3 نمایش متوالی را اجرا می‌کنیم، به صورت اتفاقی است و فکر نمی‌کنم که بتوانیم این روند را ادامه دهیم.

انتهای پیام/ح

R7887/P/S6,47/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۰۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوشته ژان کلود کری‌یر، ترجمه اصغر نوری با کارگردانی کیارش رُست و تهیه‌کنندگی مجید مجیدی، که اجرا‌های خود را از ساعت۱۸:۰۰ روز پنجشنبه، ۳۰فروردین، در سالن چارسو، مجموعه تئاترشهر آغاز کرد، به روز‌های پایانی نزدیک شده و تا پایان هفته جاری (پنجشنبه، ۲۰اردیبهشت) به اجرا‌های خود خاتمه می‌دهد.

این نمایش که با استقبال بسیار خوب هنرمندان و مخاطبان همراه بود، تا کنون میزبان هنرمندانی همچون؛ ناصر آقایی، رضا میرکریمی، محمدرضا خاکی، حسین فرح‌بخش، اصغر نوری، بهزاد خداویسی، شهرام کرمی، سامان خلیلیان، رضا آشفته  بوده است. همچنین پیشکسوت ورزشی و محبوب کشورمان امیر خادم نیز جزو مهمانان شب‌های گذشته این نمایش بود.

در این نمایش ۶۰ دقیقه‌ای، طا‌ها محمدی، محمدرضا حیدری، ابوذر موسوی بیدلی، شیما خوش‌اقبال، مهدی موسوی، پویا اسکندرزادگان عطیه شبانی و ثنا میرزایی به ایفای نقش می‌پردازند. دیگر عوامل این نمایش بدین ترتیب: (مشاور کارگردان: حمیدرضا نعیمی) (مجری طرح: سمیرا کریمی، حسین عابدین)، (برنامه‌ریز: عسل پاشایی)، (دستیار اول کارگردان: مهدی موسوی)، (گروه کارگردانی:عسل پاشایی، ثنا میرزایی)، (منشی صحنه و برنامه ریز: عسل پاشایی)، (گریمور: علی رضا زاده)، (دراماتورژ بیان: بیژن بیابانی)، (طراح صحنه و لباس: کیارش رُست)، (دوخت لباس: منصوره محمدی)، (دستیار صحنه و لباس: عطیه شبانی، بهرام بابادی سلطانزاده، سالار شیرمردی، ثنا زارعی، تینا نقشینه، مهلا غضنفری، احمد علی امیری)، (مدیر صحنه: پویا اسکندرزادگان)، (مشاور فنی و حقوقی: حسین طاهر بخش)، (ساخت دکور: اسماعیل ناظمی)، (موسیقی و انتخاب آثار: پندار آداب)، (افکتورصدا: مهدی کرمی)، (طراح صدا: حسین طاهر بخش)، (طراح نور: امیرحسین سیَر)، (دستیار نور: علی‌رضا کوزه‌گر، پوریا محسنی، نازنین یار ویسی) (عکاس: آرمین یعقوبی، نگین صمدی)، (مدیر تولید: علی زمانی)، (طراح پوستر و بروشور: محمدصادق زرجویان)، (ساخت تیزر: حمیدرضا محمدی)، (مشاور رسانه‌: امیر پارسائیان‌مهر)، (روابط عمومی و تبلیغات: صدرا صباحی) هستند.

این خبر در خاتمه یادآور می‌شود، نمایش «روال عادی» تا پنجشنبه، ۲۰اردیبهشت ساعت ۱۸:۰۰ در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه می‌رود و علاقه‌مندان برای تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد تبریز با یک واحد صنعتی
  • برگزاری سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله در تبریز
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • پرفروش ترین تئاترهای دولتی کدام اند؟
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید 
  • «گالیله» یک میلیاردی شد
  • «روال عادی» به هفته پایانی اجرا در تئاتر شهر رسید
  • نمایش «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • «گالیله» بیش از ۱ میلیارد تومان فروخت
  • حزب‌الله: قدرت مقاومت فراتر از آن است که به نمایش گذاشته است