هدف از آموختن علم ورود به عالم غیب است
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۳۵۳۰
به گزارش خبرنگار مهر، آغاز سال جدید تحصیلی حوزه علمیه حضرت حجت(عج) تهران با حضور آیت الله علی سیفی آملی تولیت حوزه علمیه حضرت حجت(عج) و اساتید و طلاب این حوزه، مهمان ویژه حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادیآملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و هیئت همراه ایشان حجت الاسلام والمسلمین علی روحالهی معاون آموزش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و حجت الاسلام والمسلمین امیر میثم سعیدی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی دفاتر تهران مرجعیت دینی و علمی آیت الله العظمی جوادی آملی به همراه نمایندگانی از دفاتر تهران و همچنین با حضور ائمه جماعات مساجد منقطه، نماینده ولی فقیه در ناحیه بسیج مقداد تهران، سرکلانتری منطقه و اساتید و طلاب حوزه علمیه حضرت حجت(عج) در مسجد این حوزه علمیه برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام وحی آغاز شد و طلاب علوم دینی این حوزه علمیه بعد از انس با قرآن، با عترت الله پیوند برقرار نموده و در ایام سوگواری حسینی با مداحی و مرثیه سرایی به عزای سالار شهیدان دشت کربلا پرداختند.
در ادامه مراسم، آیت الله علی سیفی آملی، تولیت حوزه علمیه حضرت حجت(عج) تهران طی سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی و هیئت همراه در گزارشی کوتاه درباره فعالیت این حوزه علمیه گفت: این حوزه در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و اکنون طلاب این حوزه در دو بخش خواهران به تعداد ۸۰ خواهر طلبه و در بخش برادران به تعداد ۷۰ برادر طلبه در سطح یک در این حوزه حضور دارند و مشغول تحصیل هستند.
آیت الله سیف آملی در ادامه با انتقاد از تعطیلی های زیاد در حوزه اظهار کرد: متأسفانه تعطیلات زیاد در حوزه باعث لطمه خوردن به طلبه می شود که ما در این حوزه برای استفاده علمی بهتر طلاب روزهای پنج شنبه نیز این حوزه دائر است و حوزه های علمیه ای است که روزهای پنج شنبه که معمولا جاهای دیگر تعطیل است، این حوزه تعطیل نیست.
در ادامه مراسم آیین آغاز سال تحصیلی این حوزه، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی به ایراد سخن پرداخت و ضمن تقدیر از فعالیت های آیت الله سیف در این حوزه گفت: جای خوشحالی است که بنده در بین شما طلاب جوان و عزیز تهرانی حضور یافته ام و دیدن این چهره های نورانی باعث خوشحالی بنده است.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء سپس به تببین دو عالم شهادت و غیب پرداخت و اظهار کرد: خدای عالم بارها و بارها در قرآن کریم به وجود دو نشأ و دو عالم تذکر شهادت و غیب و یادآوری نموده است و خود را هم، عالم شهادت و غیب می داند. در قرآن هم به عالم غیب اشاره کرده و می فرماید: «هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ۖ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَةِ[i]».
وی درباره عالم شهادت گفت: عالم شهادت همین عالمی است که از طریق حواس و ادراکات حسی ما با آن ارتباط داریم و آنچه که به ادراکات حسی ما و تا حدی نفسی ما بر می گردد، مربوط به عالم شهادت است. اما با وجود اینکه عالم شهادت دارای وسعت و بزرگی است اما این عالم، مورد توجه خداوند نیست! زیرا این عالم مَحکوم به تخریب و ویران است و بقایی ندارد و به عبارت دیگر دار فنا و محل گذر است، و با وجود همه زیباییهایی که دارد، در پیشگاه خداوند اهمیتی ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: وجود عالم شهادت ضروری است، چرا که آدم در این نشأ حیات ابدی خود را می سازد و می تواند تا آسمان پرواز کند. زیرا نقطه آغاز آدم از خاک است، پس ضرورت داشت که خداوند این عالم شهادت را بیافریند.
سه رسالت مهم انسانها از منظر آیت الله جوادی آملی
فرزند آیت الله جوادی آملی به نکته از نگاه والد بزرگوارشان درباره رسالت انسان ها اشاره و بیان کرد: حضرت آیتالله العظمی جوادیآملی در کتاب مفاتیح الحیات ۱۲ اصل را به عنوان مقدمه بیان نموده اند که در یکی از این اصول وعناوین فرمودند: «انسان سه رسالت عمده دارد که عبارتند از: جهان دانی، جهان داری و جهان آرایی».
وی ادامه داد: این آراستگی نظام طبیعت که در حد نهایت زیبا و جذاب و جالب آفریده شده است و همه چیز بر اساس نظم و انضباط و ترتیب الهی است و از آن به عنوان نظام احسن هستی یاد می کنند، این برای آن است که انسان بروید. انسان یک موجود جنبده ای است که رویش دارد و شهوت و غضب دارد و می رود که به عقل و به اندیشه و تفکر و به قلب و سویدای هستی راه پیدا کند. به هر حال عالم شهادت عالمی است که از راه مجاری ادراکی و حسی قابل درک و فهم است.
عالم غیب، اصلی ترین عالم
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، عالم غیب را اصلی ترین و مهمترین عالم دانست و گفت: اما عالم اصلی یک عالم دیگر است که همه انسان ها رهسپار آن عالم هستند و آن عالم غیب است. و حتی مبدا عالم شهادت نیز جهان غیب است و از آن عالم این عالم تنزل یافته است. آن عالمی که اصل است و همه به آن عالم دعوت شده اند و به آن عالم هم همه رهسپار هستیم.
وی ادامه داد: این جور نیست این عالم شهادت که اکنون در آن زندگی میکنیم، این عالم اصلی ما باشد و جا ما در این عالم باشد. حضرت حسین بن علی(ع) آن کسی که وطن اصلی اش را لقاءالله قرار داده است او نیز همسفر ما در عالم غیب است. و حتی شهادت امام حسین(ع) سفر حضرت به دیار الهی و عالم غیب است که در سوره مبارکه فجر که به نام حضرت نام گرفته در آنجا می فرماید: «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ[ii]»، بعد در ادامه باز می فرماید: «ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً[iii]». به هر حال در این عالم شهادت می بینیم خدا رهنمودهای لازم را نیز برای انسان بیان کرده است اما اختیار انتخاب را به خود انسان واگذار نموده است.
ایمان و معرفت زینت انسان ها
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با طرح این پرسش که آیا ستارگان برای زینت انسان ها آفریده شده اند، گفت: خداوند در قرآن می فرماید: « إِنَّا زَیَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْیَا بِزِینَةٍ الْکَوَاکِبِ[iv]»؛ وقتی آیت الله العظمی جوادی آملی این آیه را تفسیر کردند، فرمودند این ستاره ها زینت انسان نیست، بلکه زینت آسمان ها است در صورتی که زینت انسان چیز دیگری است که آن چیز در آسمان و سپهر انسان زینت بخش است و آن ایمان و معرفت است.
وی خطاب به طلاب گفت: اما شما طلاب عزیز در این روز آغاز سال تحصیلی حوزه، بدانید که در مسیری بزرگ قدم گذاشتید که انتهای این مسیر شما همین عالم غیب استو آشنایی با احکام و عقاید که زمینی نیست، اینها همه برای ورود به عالم غیب است، اصلا اگر می شد در منشأ زمین سخن گفت دیگر قرآن و عترت طاهره لازم نبود و انسان ها نیز مانند سایر ملل بر اساس نظم طبیعت زندگی می کردند.
شناخت کم مردم نسبت به عالم غیب
حجت الاسلام جوادی آملی با انتقاد از اینکه امروزه مردم شناخت کافی به عالم غیب ندارند، گفت: اما خداوند می خواهد انسان بر اساس عالم غیب زندگی کند که متاسفانه الان مردم چنین شناختی به عالم غیب ندارند و عالم شهادت را اصل قرار داده اند در صورتی که عالم اصلی عالم غیب است. آنچه اصل و اساس است و خدا ما را به آن دعوت کرده عالم غیب است و قرآن می فرماید: «وَفِی السَّمَاءِ رِزْقُکُمْ وَمَا تُوعَدُونَ[v]».
وی اظهار کرد: مسیری که حوزه های علمیه و طلاب علوم دینی در پیش گرفته و حرکت می کنند، مسیر همین عالم غیب است و شما طلاب عزیز باید قدر بدانید که در این مسیر قرار گرفته اید. هر چند ما از جهت این که عالم شهادت مبدأ آفرینش است به این عالم هم توجه می کنیم اما عالم اصلی عالم غیب است.
چهره واقعی علم، الهی بودن آن است
وی افزود: آیت الله العظمی جوادی آملی می فرمایند: «آنچه در دانشگاه ها است یک لاشه از علم است و تا این لاشه به علت فاعلی مرتبط نباشد، نمی تواند علم اسلامی باشد»، علوم کنونی مثلا از حرارت و نور خورشید سخن می گوید اما علم الهی می گوید: «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ[vi]»، خورشید را خدا آفریده است. ما در حوزه های علمیه به خودمان و جامعه چهره الهی علم را نشان می دهیم که باید آن چهره از علم را دید.
رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء هدف از علم آموختن را ورود به عالم غیب دانست و گفت: طلاب عزیز باید اول یک باور در خود ایجاد کنید و بدانید علم واقعی چیست؟ اما برخی فکر می کنند وقتی از ادبیات عرب، صرف و نحو، شروع کردند، این ها علم است در صورتی که اینها محملی برای علم است، فکر نکنید که اگر در ادبیات عرب، یا در فقه و فلسفه قوی شدید، دیگر شما یک عالم و دانشمند حوزوی هستید، اینها نقشه های روی پرده است و این علم نیست! اما هدف از این علوم و آموختنها این است که این علوم بابی برای ورود به عالم غیب است تا ما از این طریق بتوانیم وارد عالم غیب شویم.
دین در سه بخش تعریف شده
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی دین را در سه بخش تعریف نمود و گفت: دین مجموعه احکام، اخلاق و عقاید است و دین در کل در این سه بخش تعریف شده است. پس دین شامل مباحث فقهی و حقوقی و امثال آن، مباحث اخلاق و فضائل نفسانی، و همچنین مسائل عقاید که جهان بینی ما کلامی یا فلسفی یا عرفانی و یا وحیانی است.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بعد از روخوانی قرآن باید انسان به وجود عینی قرآن برسد، گفت: رسول الله(ص) که قرآن نمی خواند، بلکه حضرت خودشان قرآن بودند! اصلا قرآن چیز جدا از پیامبر(ص) نیست و پیامبر(ص) قرآن ناطق است. اما ما باید با وجود کتبی، یا با وجود ذهنی، قرآن را بخوانیم تا از این طریق به وجود عینی قرآن برسیم، اما پیامبر(ص) از جایگاه وحی و حق الیقین قرآن را می خواندند. بعضی جهان را می بینند و نسبت به این جهان یک نگرش زمینی دارند، اما بعضی دیگر ملکوت را مشاهده می کنند.
وی افزود: اگر کسی با قرآن باشد، می بیند که این قرآن، عین حق است، اما ما چون ضعیف هستیم، آن را خوب نمی فهمیم، در صورتی که اگر کتاب لفظی باشد در آن متشابهات، عام و خاص وجود دارد، اما قرآن ذلک الکتاب است که در ابتدای سوره بقره آمده است.
حجت الاسلام والمسلمین جوادی آملی با بیان اینکه فقط اهل تقوا می توانند از قرآن بهره مند شوند، بیان کرد: خداوند این قرآن را با عظمت نازل کرده است اما اگر کسی بخواهد از این قرآن برخوردار شود و آن را بفهمد باید تقوا داشته باشد و شرط مهم و اساسی فهم قرآن داشتن تقوا است که خداوند نیز در آیات ابتدایی سوره بقره بیان نموده و می فرماید: «ذَلِکَ الْکِتَابُ لَا رَیْبَ فِیهِ هُدًی لِلْمُتَّقِینَ[vii]».
وی در پایان گفت: در حوزه علمیه تهران استعدادهای خوب و درخشانی وجود دارد اما این حوزه موفق نبوده است و علت آن همین آفت است که طلاب را درگیر مسائل تبلیغی کردند. با رفتن به تبلیغ فضای علمی و ذهنی و فکری شما طلاب مستعدد علمی درگیر می شود و دیگر ذهنتان به درس نیست، حتی اگر کسی در تهران یک امام جماعت شود دیگر با وجود مشغله کاری نمی تواند خوب درس بخواند
گفتنی است؛ در پایان این مراسم حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی و هیئت همراه به همراه آیت الله سیفی آملی، تولیت حوزه علمیه حضرت حجت(عج) از بخش هایی از این حوزه علمیه بازدید نمودند.
پی نوشت:
[i] . آیه ۲۲ سوره حشر: اوست خدایی که غیر از او معبودی نیست، داننده غیب و آشکار است.
[ii] .آیه ۲۷ سوره فجر: ای نفس مطمئنه.
[iii] . آیه ۲۸ سوره فجر: خشنود و خداپسند به سوی پروردگارت بازگرد.
[iv] . آیه ۶ سوره صافات: همانا ما آسمان دنیا را به زیور ستارگان آراستیم.
[v] . آیه ۲۲ ذاریات: و رزق شما و آنچه به آن وعده داده می شوید، در آسمان است.
[vi] . آیه اول سوره تکویر: آنگاه که خورشید به هم درپیچد.
[vii] . آیه ۲ سوره بقره: این است کتابی که در [حقانیت] آن هیچ تردیدی نیست [و] مایه هدایت تقواپیشگان است.
کد خبر 4720987منبع: مهر
کلیدواژه: علوم اسلامی حوزه علمیه مرتضی جوادی آملی عاشورا کربلا امام حسین ع کنفرانس بین المللی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی معرفی کتاب اربعین حسینی نشست علمی ماه محرم پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اصول فقه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران قرآن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۳۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
مهرداد عباد عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با خبرنگار مهر، درباره مزیت ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز که جز مصوبات مجلس یازدهم است گفت: متأسفانه بخش خصوصی طی سالهای اخیر نقش چشمگیری در صنایع بالا دستی نفت و گاز نداشته و البته اجازه ورود به داده نمیشد.
وی در ادامه بیان کرد: شرکتهای خصوصی تاکنون نتوانستند در این حوزه فعالیت داشته باشند که رهبر معظم انقلاب نسبت به این مساله تأکیدات ویژهای داشتند که باید بخش نفت و گاز را به بخش خصوصی سپرده شود؛ به عنوان مثال زمانی که قرار بود بهره برداری از پارس جنوبی را به ستاد اجرایی فرمان امام سپرده شود، مقام معظم رهبری اعلام کردند که برای بهرهبرداری از این حوزهها باید بخش خصوصی ورود کند.
این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی در ادامه تاکید کرد: پروژه پارس جنوبی ۲۹ سال در جریان است، ابتدا آن را به توتال سپردند، بعدازآن بهره برداری به چینیها دادند و سپس آن را به ستاد اجرایی فرمان امام ارجاع دادند. بخش خصوصی پتانسیل، سرمایه و تخصص دارد مخصوصاً در حوزه نفتی در حوزه گازی هم مسئله علم فوق سرد که یک حوزه خیلی گستردهای است و بخش خصوصی در این حوزه کار میکند، وجود دارد ولی علم بهره برداری از گاز توسط بخش دولتی در کشور ما خیلی محدود است.
این عضو کمیسیون بهبود فضای کسب و کار اتاق بازرگانی توضیح داد: اگر به بخش خصوصی یک چاه گاز بدهند توانایی این را دارد که از آن گاز اقدام به خالص سازی پروپان، بوتان، اتان و … است. ولی این توانایی در دولت وجود ندارد و سالیان سال است یا گاز را میسوزانند و یا به صورت خام به فروش میرسانند. در عدم فروش خام فروشی گاز بخش خصوصی میتواند تأثیر زیادی داشته باشد.
عباد گفت: در حوزه نفتی هم در حوزه ساخت پالایشگاه و پتروشیمی مناقصهها برگزار میشود و در انتها به دلیل روابطی که وجود دارد شرکتهای دولتی و خصولتی موفق میشوند این پروژهها را بگیرند، و بخش خصوصی در این حوزهها ناکام میماند.
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه شرکتهای خصوصی در داخل کشور داریم که میتوانند پالایشگاه بسازند توضیح داد: حتی برخی از شرکتهای خصوصی ایرانی در ونزوئلا مشغول پالایشگاه سازی هستند چرا نباید بتوانند در داخل کشور اقدام به این کار کنند.
عباد ادامه داد: متأسفانه بهرهوری شرکتهای دولتی فعال در حوزه نفت و گاز ما خیلی پایین است. یکی از دلایل آن این است که دلسوزی لازم برای بهره برداری از میادین نفت و گاز ندارند. وقتی بهره بردار کار برای خودش باشد قطعاً تلاش بیشتری برای سود بیشتر انجام خواهند داد.
این عضو کمیسیون گفت: شرکتهای خصوصی راندمان تولید بالاتری دارند مشکل ما در بخش دولتی بهره برداری کننده از میادین نفت و گاز راندمان پایین است، ولی با مجوز مجلس در برنامه هفتم برای ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز، این سد برطرف میشود و بخش خصوصی میتواند راندمان تولید و کیفیت تولید را در این بخش بالا ببرد.
وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بهرهوری را بالا ببریم قطعاً میتوانیم به سود و توسعه بیشتری در میادین نفت و گاز دست پیدا کنیم. بخش دولتی در این سالها نتوانسته اقدام به خالص سازی گاز کند در صورتی که امر بخش خصوصی در این حوزه ورود کند میتواند با به روز کردن تجهیزات پالایش نفت و گاز میتواند تمام گازهای فلر را جمع کند و خالص سازی و به سیستم وارد کند.
عضو کمیسیون انرژی با اشاره به اینکه از سوی دیگر شرکتهای دانش بنیان میتوانند در بهره برداری از میادین نفت و گاز ورود کنند ادامه داد: در صنایعی که کشور به آنها نیاز دارد و آنها صنایعی دارند که منجر به توسعه کشور میشود مثل صنعت نفت و گاز، شرکتهای خصوصی و دانش بنیان را باید در این حوزه وارد کنیم.
کد خبر 6096150