Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-27@01:19:25 GMT

سازمان دو رگه جاسوسی!

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۴۸۹۰۷

سازمان دو رگه جاسوسی!

جاسوس‌های پرآوازه آمریکایی هرچند در دنیای امروز خبره جاسوسی به‌حساب می‌آیند و هرجا صحبت از کارهای امنیتی و جاسوس‌بازی باشد، حرف اول را می‌زنند، اما سابقه جاسوسی‌شان با ارفاق برمی‌گردد به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم.

محمد تربت‌زاده/

جاسوس‌های پرآوازه آمریکایی هرچند در دنیای امروز خبره جاسوسی به‌حساب می‌آیند و هرجا صحبت از کارهای امنیتی و جاسوس‌بازی باشد، حرف اول را می‌زنند، اما سابقه جاسوسی‌شان با ارفاق برمی‌گردد به سال‌های پس از جنگ جهانی دوم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی آمریکایی‌ها اگرچه از همان روزی که جشن استقلال کشورشان از انگلیس را گرفتند، به فکر تشکیل یک سازمان جاسوسی و امنیتی برای مبارزه با نفوذ کشورهای اروپایی به‌خصوص انگلیس افتاده بودند، اما تا همین 70 سال پیش که به لطف آموزش‌های جاسوسی سازمان «ام آی سیکس» انگلیس، برای خودشان یک سازمان مستقل امنیتی پایه‌گذاری کردند، بارها خودشان را به آب و آتش زده بودند اما هربار، پروژه تربیت جاسوسشان با شکست روبه‌رو شده بود.

حسرت دیرینه

سابقه یانکی‌ها در جاسوس‌بازی برمی‌گردد به قرن 18 و سال‌های پیش از ریاست جمهوری «جرج واشینگتن». نخستین سازمان جاسوسی آمریکا که «کمیته سری مکاتبات» نام داشت، حوالی سال‌ 1775 میلادی تشکیل شد، یعنی حدود 14 سال پیش از آغاز دوران ریاست جمهوری نخستین رئیس جمهور آمریکا! عمده فعالیت‌های این سازمان هم حول محور مبارزه با جاسوسان انگلیسی می‌گذشت که قصد داشتند از استقلال کامل آمریکا جلوگیری کنند.

تا پیش از آغاز جنگ‌جهانی اول، ‌سازمان‌های جاسوسی دیگری هم در آمریکا راه‌اندازی شدند اما اطلاعات زیادی از جزئیات این سازمان‌ها و دلایل فروپاشی‌شان در دست نیست. سال‌های پس از جنگ‌جهانی اول اما آغاز رسمی تلاش‌های دولت‌ آمریکا برای راه‌اندازی یک سازمان جاسوسی قَدَر است. آن‌طور که منابع تاریخی می‌گویند، الگوی آمریکایی‌ها برای تشکیل سازمان امنیتی، «ام.آی.سیکس» انگلیس بوده و رؤسای جمهور آمریکا تا سالیان دراز حسرت داشتن یک سازمان جاسوسی پیشرفته و حرفه‌ای مثل ‌ام.آی.سیکس را به دل داشته‌اند.

نخستین گام جدی

سال‌های پس از جنگ‌جهانی اول و همزمان با تشکیل «شوروی»، انگلیسی‌ها تصمیم می‌گیرند بالاخره به آرزوی دیرینه آمریکایی‌ها جامه عمل بپوشانند و برایشان یک سازمان جاسوسی درست و حسابی دست و پا کنند که بتواند در فعالیت‌های ضد کمونیستی در اروپای شرقی، کمک دست بریتانیای کبیر و ‌ام.آی.سیکس شود. در آن سال‌ها اما هنوز آمریکا زیرساخت‌های لازم برای تشکیل یک سازمان جاسوسی پدر و مادردار را نداشته، به همین خاطر باوجود تلاش‌های متعدد انگلیسی‌ها، سازمان جاسوسی موردنظرشان در آمریکا پا نمی‌گیرد و وظیفه جاسوسی و انجام عملیات‌های اطلاعاتی، بین سه تشکیلات مجزا در دولت آمریکا تقسیم می‌شود. وزارت خارجه یکی از پایه‌های سه‌گانه جاسوسی در دولت آمریکا بود که در پوشش سیاسی و دیپلماتیک، در عمق کشورهای مختلف به‌خصوص آسیای غربی و اروپای شرقی نفوذ می‌کرد و شبکه اطلاعاتی گسترده‌ای در این مناطق داشت. اداره اطلاعات نظامی و اداره اطلاعات نیروی دریایی هم پایه‌های دیگر جاسوسی در آمریکا بودند که در پوشش فعالیت‌های انسان‌دوستانه به‌خصوص از طریق صلیب سرخ، شبکه اطلاعاتی‌شان را در گوشه و کنار دنیا پهن می‌کردند. این روند تا پیش از ورود آمریکا به جنگ جهانی دوم ادامه داشت، اما حمله ژاپن به پایگاه نظامی بزرگ آمریکا در «پرل هاربر» هاوایی و ورود رسمی آمریکا به جنگ جهانی دوم، تمام معادلات را به‌هم ریخت و آمریکایی‌ها را وادار کرد نخستین قدم جدی‌شان را برای تشکیل یک سازمان امنیتی قدرتمند بردارند.

دوره مقدماتی جاسوسی

کارشناسان آمریکایی پس از بررسی پایگاه پرل هاربر به این نتیجه رسیدند اگر آمریکا یک سازمان اطلاعاتی قدرتمند مثل‌ام.آی.سیکس داشت، می‌توانست حمله ژاپنی‌ها را در نطفه خفه کند. به همین خاطر «روزولت» رئیس جمهور وقت آمریکا، دستور تشکیل یک سازمان امنیتی قدرتمند به ریاست «ژنرال دونوان» را صادر کرد. بلافاصله «اداره خدمات استراتژیک» یا همان (OSS) در سال 1942 تأسیس شد. اما مشکل اصلی این بود که اعضای این سازمان حتی حداقلی‌ترین دانش لازم برای جاسوس بودن را هم نداشتند! این شد که روزولت در بحبوحه جنگ، دستور اعزام اعضای این سازمان به انگلیس را صادر کرد و انبوهی از افسران و مأموران آمریکایی راهی پایگاه‌های «اینتلیجنس سرویس» شدند تا دوره‌های مقدماتی جاسوسی را زیر نظر مأموران کارکشته ‌ام.آی.سیکس بگذرانند.

مخوف‌ترین سازمان جاسوسی جهان

پایان جنگ جهانی دوم، روی کار آمدن «ترومن»، حسادت‌ و کارشکنی‌های پی در پی ادگار هوور؛ بنیان‌گذار و رئیس افسانه‌ای «اف.بی.آی» که بخش عمده اختیاراتش به واسطه تشکیل او.اس.اس سلب شده بود و همچنین ناکارآمدی نخستین سازمان رسمی جاسوسی آمریکا سبب شد این سازمان چهار سال بیشتر دوام نیاورد و سال 1946 با دستور مستقیم ترومن، منحل شود. بلافاصله پس از انحلال او.اس.اس، «گروه مرکزی اطلاعات» با دستور ترومن شکل گرفت که همین سازمان بعدها زمینه‌ساز تأسیس یکی از مخوف‌ترین سازمان‌های جاسوسی جهان یعنی «سیا» شد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: سازمان سیا آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۴۸۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند

امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح در پی موافقت مجلس شورای اسلامی با تشکیل سازمان سپند وزارت دفاع، پیام تشکر صادر کرد.
متن این پیام به شرح زیر است:
بسمه تعالی
جناب آقای دکترمحمدباقرقالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام.
همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری (دامت برکاته) درپیام شهادت دانشمند شهید دکترمحسن فخری‌زاده بر «پیگیری تلاش علمی و فنی شهید در همه بخش‌هایی که وی بدان‌ها اشتغال داشت»، تصریح فرموده بودند، که به موازات اهتمام وزارت دفاع وحمایت‌های ستادکل نیرو‌های مسلح ودولت مردمی برای تحقق این فرمان، مجلس شورای اسلامی نیز طرح تقویت و توسعه علوم، پژوهش و نوآوری دفاعی که باهمفکری این شهید اندیشمند تهیه شده بود را دردستورکار قرار دا دو باتاکید جناب عالی ونقش آفرینی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی وهمراهی و رای قاطع نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اخیرادر صحن علنی مجلس به تصویب نهایی رسید.
باقدرشناسی اقدامات حمایتی و تقنینی مجلس شورای اسلامی درتقویت بنیه دفاعی کشوربه ویژه دررسیدگی به این طرح که به منظور دستیابی به فناوری‌های برتر مورد نیاز دفاعی و امنیتی حال و آینده و در راستای تأکید بر دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور، شالوده شکن و برتر ساز و همچنین طراحی، ساخت، تولید، تأمین و پشتیبانی محصولات حوزه پدافند نوین ودر راستای لبیک به تدابیر فرماندهی معظم کل قوا بارویکرد «تولید علم، شکستن مرز‌های دانش و نوآوری» و رسیدن به قابلیت‌های هوشمندانه و تحکیم وارتقای قدرت بازدارندگی می‌باشد، لازم است از حمایت‌های جناب عالی و کمیسیون امنیت ملی و همه نمایندگان مجلس یازدهم در تصویب قاطع این قانون صمیمانه سپاسگزاری و تشکر نمایم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح
سرتیپ ستاد دکتر محمدرضا آشتیانی

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • دعوت جهانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به حمایت از دانشجویان آمریکایی
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • رییس سازمان سنجش : برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند
  • خبر عجیب رییس سازمان سنجش: کار گذاشتن ابزار جاسوسی در بدن داوطلبان کنکور توسط پزشک
  • رییس سازمان سنجش آموزش کشور: برخی ابزار‌های جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند/ داوطلبان کانال‌های تقلب را ترک کنند
  • گروه هوش مصنوعی سازمان جهاد کشاورزی فارس تشکیل شود
  • اردن خود را متعهد به تأمین امنیت رژیم صهیونیستی می‌داند
  • چرا آمریکایی‌ها در طبس زمین‌گیر شدند؟/ آغاز سلسله شکست‌های آمریکا در مقابل ایران+ عکس
  • پخش مستند «نیمه شب ۲۴ آوریل» از شبکه دو سیما