عینک ری-بن روی چشم فیسبوک!
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۰۶۲۲
بنابر گزارشها فیسبوک همچنان در تلاش برای تولید عینک واقعیت افزوده است اما این بار از یک شرکت عینک سازی معروف ایتالیایی کمک گرفته است.
به گزارش ایسنا و به نقل از دیلیمیل، بنابر گزارش پایگاه خبری سی.ان.بی.سی شرکت فیسبوک برای طراحی یک عینک واقیت افزوده منحصر به فرد با شرکت عینک سازی ایتالیایی "لوکساتیکا"(Luxottica) همکاری کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
منابع نزدیک به این شرکت گفتند که کد نام این دستگاه "اوریون"(Orion) است و نه تنها به عنوان یک هدست واقعیت افزوده طراحی میشود، بلکه میتوان از آن به عنوان جایگزینی برای تلفنهای هوشمند شخصی نیز استفاده کرد.
گزارشها نشان میدهد فیسبوک میخواهد دستگاهی توسعه دهد که کاربران بتوانند توسط آن تماس برقرار کنند، رسانههای اجتماعی خود را چک کنند و اطلاعاتی را در وب مشاهده کنند. این محصول به نوعی همانند محصول "گوگل گلس"(Google Glass) که شرکت گوگل آن را توسعه داد، است.
عینک گوگل در واقع یک کامپیوتر پوشیدنی به حساب میآید. گوگل با یک طراحی ساده و معمولی سعی بر آن داشته رغبت مضاعفی برای کاربران در استفاده از این فناوری نوظهور ایجاد نماید. عینکی با وزن کمتر از یک عینک آفتابی که به مدت یک روز باتری آن شارژ نگه میدارد. این عینک بدون شیشه است. در واقع یکی از چشمهای کاربر کاملاً آزاد بوده و تصویر توسط یک منشور بر روی چشم دیگر تابش میشود. یک دوربین ۵ مگاپیکسلی در جلوی عینک وظیفهٔ عکسبرداری و فیلمبرداری با کیفیت ۷۲۰پی، از آنچه را که کاربر میبیند به عهده دارد. این دوربین به همراه صفحه نمایش، صفحه کنترل لمسی، باتری و سایر اجزا در یک سمت عینک قرار داشته و بقیه اجزای عینک را قاب آن تشکیل میدهد.
عینک در حال ساخت "اوریون" نیز همانند گوگل گلس یا شاید پیشرفتهتر خواهد بود. گزارشها نشان میدهد ممکن است اوریون مجهز به یک دستیار صوتی باشد که بتواند دستورات صوتی کاربران را انجام دهد.
اوایل سال جاری پایگاه خبری "بیزینس اینسایدر" گزارش داد که این غول رسانههای اجتماعی صدها نفر از کارمندان بخش "آزمایشگاه مجازی فیسبوک"(Facebook's Reality Labs)خود را به بخش جدیدی موسوم به "سخت افزار واقعیت افزوده"(augmented reality hardware) منتقل کرده است.
بنا بر گزارشها، این تیم توسط "مایکل ابراش"(Michael Abrash) مدیر بخش واقعیت افزوده/ واقعیت مجازی و "اندرو بازبوسورث"(Andrew 'Boz' Bosworth) معاون بخش واقعیت افزوده و واقعیت مجازی فیسبوک رهبری میشود.
همان طور که گفته شده فیسبوک با شرکت عینک سازی معروف ایتالیایی همکاری کرده است بنابراین انتظار میرود که عینکهای اوریون از هدستهای واقعیت افزوده شرکتهای دیگر مانند هدست "هولولنز"(Hololens) مایکروسافت یا هدست "مجیک لیپ"(Magic Leap) استارتاپ امریکایی "مجیک لیپ"، مدرنتر و سبکتر باشد.
از رونمایی آخرین نسل هولولنز، تقریباً چهار سال میگذرد. نسل جدید هولولنز در مقایسه با نسل اول آن، کوچکتر است. "هولولنز ۲"(HoloLens ۲) به جای داشتن دستههای مدل پیشین، مانند سایر هدستهای جدید، ساختاری کشمانند دارد تا کاربر بتواند آن را به راحتی روی سر نگه دارد.
هدست هولولنز مایکروسافت
به نظر میرسد به کار بردن نسخه جدید هولولنز، بسیار سادهتر از مدلهای قبلی باشد. تصاویر، نشان میدهند که دوربین و حسگر هولولنز جدید، مانند نسخه قدیمی آن است اما در شناسایی حرکات و واکنشهای دست کاربر، قابلیتهای بسیار بهتر و پیچیدهتری دارد. قیمت هدستهای مذکور ۳ هزار و ۵۰۰ دلار است. "هولولنز ۲" برای کارگران کارخانه، طراحان صنعتی و افراد نظامی طراحی شده است.
فیسبوک مدت طولانی است که علاقه به ایجاد عینکهای واقعیت افزوده دارد و حتی "مارک زاکربرگ" موسس این شرکت در کنفرانس"توسعه دهندگان اف ۸"(F۸ developer) در سال ۲۰۱۷ نیز در این باره گفته بود.
بنابر گزارشها اگر این عینکها با موفقیت طراحی و توسعه داده شوند احتمالا بین سالهای ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ برای فروش عرضه خواهند شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: فيس بوك عینک واقعیت افزوده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۰۶۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دستمزد نجومی سعید آقاخانی ؛ شایعه یا واقعیت
به گزارش پارس نیوز ، اخیراً بحث درباره ساختِ گران سریال در شبکه نمایشخانگی به سمتِ تلویزیون هم آمده است. یکی از تهیهکنندگان اینطور گفته که هر قسمت 2 میلیارد تومان آب میخورد.
او کف برآورد یک سریال رده الف تلویزیون را بین 2 و 2.5 میلیارد تومان میداند؛ با وجود اینکه ممکن است برخی از سریالها حتی با برآورد اولیه یک یا 1.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت آغاز شوند، اما سالانه بسیاری از مجموعهها در میانه تصویربرداری به الحاقیه بودجه میرسند و در ادامه به ارقام 2 تا 2.5 میلیارد تومانی به ازای هر قسمت میرسند.
حتی یکی از تهیهکنندگان سیما پرده از نرخ پایه تولید سریال الف در سال 1402 دقیقهای 30 میلیون تومان برداشت. این گمانهزنیها به سمتِسریالهای زیرخاکی و نونخ آمد. حتی برخی اینطور اعلام کردند که سعید آقاخانی با دستمزد نجومی دوباره به تلویزیون آمده و حواشیای خاص را به جان خریده است.
مهدی فرجی در واکنش به این گمانهزنیها، بودجه عجیب و غریب و دستمزد نجومی سعید آقاخانی به خبرنگار تسنیم گفت: واقعاً بودجه این سریال به مانند بودجههای دیگر سریالهای معمولی تلویزیون است. حتی یک ریال از میراث فرهنگی دریافت نکردیم. با بودجه صداوسیما که بسیار بودجه معمولی بود مثل دیگر سریالهایش این کار را ساختیم.
وی افزود: میگویند سعید آقاخانی دستمزد نجومی گرفته؟ این نکته را از همان «نونخ» اول هم میگفتند او در تیم نویسندگان، کارگردانی و بازیگری است برای هرکدام یک دستمزد میگیرد. اما آن موقع گفتم و الان هم میگویم دستمزد سعید آقاخانی مثل دستمزدهایی است که صداوسیما به همه پرداخت میکند. او برای «نونخ» که از نویسندگی تا مونتاژ حدوداً یک سریال درگیر کار بود رقمی که دریافت کرد حتی به مراتب از سریال «راز بقا» نمایشخانگی به مراتب کمتر بود. شاید برخی بپرسند چرا؟ چون آقاخانی به شاد کردن مردم علاقهمند است و این باور را دارد صداوسیما همچنان رسانه فراگیری است و مردم آن را میبینند.
فرجی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا سعید آقاخانی نسبت به اظهارنظر مجازی که داشته، «نونخ5» پایان مجموعههای «نونخ» است تجدیدنظری خواهد داشت، گفت: نمیدانم واقعاً؛ یک مقدار باید جلو برویم و ببینیم ظرفیتهای داستانی برای «نونخ6» پیدا میشود.
فرجی همچنین در خصوص احیای نهضت ساخت سریالهای دنبالهدار تلویزیون توسط سیمافیلم، خاطرنشان کرد: مهمترین موضوع در سریالهایی که چند فصلهاند و به صورت سری ساخته میشوند، قصه است. حتماً باید به قصه به طور خاص و ویژه توجه کنیم، زیرا توجه به قصه و فیلمنامه، این ظرفیت را ایجاد میکند که مردم آن سریال را دوباره ببینند و دنبالش کنند. به هر حال این نوع سریالها برای مردم یک نوع وابستگی ایجاد کرده که قصه و فیلمنامه خوب میتواند این خاطرات خوش و نوستالژی زیبا را برایشان تکرار کند.
او در پاسخ به این سؤال که نظرسنجیهای تلویزیون را باور دارد که 70 درصدِ مردم تلویزیون میبینند، افزود: من گاهی احساس میکنم بینندگان ما بیشتر از این آمارها و ارقاماند. صداوسیما شاید در این خصوص خیلی سختگیرانه اظهارنظر میکند. در ارتباطاتی که با مردم داریم میبینیم مخاطبان ما را به واسطه «نونخ» میشناسند و چقدر این سریال را دنبال کردهاند؛ به این باور میرسیم شاید بیش از این درصدها مردم مخاطب تلویزیون و سریالهایش هستند.
فرجی که گفته میشود قرار است یک سریال در نمایشخانگی را پیگیری کند به «کندو» احمدرضا درویش اشاره کرد که خیلی جدّی امسال این سریال را دنبال میکند که به جایی برسد.