Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی امروزه بسیاری از والدین در استان‌های مختلف کشور به دنبال انتخاب نام‌های خاص و بعضاً نامتعارف برای فرزندان هستند که سیستان و بلوچستان رکوردار ثبت دو نام مبارک "محمد و فاطمه" از سوی خانواده‌ها برای فرزندان پسر و دختر است. ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ استانها سیستان و بلوچستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، بررسی آمار نامگذاری در ثبت احوال استان سیستان و بلوچستان نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری نام "محمد" و القاب آن برای پسران با 2 هزار و 830 انتخاب و نام "فاطمه" با ترکیب این نام برای دختران با یک هزار و 120 انتخاب برای نوزادان بیشترین فراوانی نام در استان را تا به امروز به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتخاب نامی مناسب برای نوزادان دغدغه‌ای است که گاهی 9 ماه والدین را درگیر می‌کند؛ در این میان اما فراوانی انتخاب دو نام محمد و فاطمه از سوی خانواده‌های سیستانی و بلوچستانی آن هم در شرایطی که بسیاری از والدین در استان‌های مختلف کشور به دنبال انتخاب نام‌های خاص و بعضاً نامتعارف برای فرزندان هستند، علاقه مردم این خطه به ائمه(ع) را نشان می‌دهد.

یکی از پدران که برای گرفتن شناسنامه نوزاد خود به نمایندگی ثبت احوال موجود در بیمارستان تامین اجتماعی مراجعه کرده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نام‌گذاری کودک از جمله حقوق مهم والدین نسبت به فرزندان است به همین دلیل والدین باید با دقت نامی نیکو برای فرزند خود انتخاب کنند.

میری با اشاره به اینکه طبق احادیث و روایات اسلامی باید نامی که برای نوزادان انتخاب می‌شود با معنی و زیبا باشد، ادامه داد: قطعاً انتخاب نام انبیاء و ائمه(ع) برای نوزادان بهترین انتخاب است چرا که از نام این بزرگواران به عنوان برترین نام‌ها یاد شده و انتخاب این نام‌ها فرهنگ شیعی را ترویج و یاد ائمه معصوم را در خانه‌ای که کودکی با این نام خوانده می‌شود همواره زنده نگه خواهد داشت.

پدر دیگری نیز که منتظر گرفتن شناسنامه برای فرزندش بود به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: نام‌گذاری برای فرزند وظیفه‌ای دشوار و مهم برای پدر و مادر است چرا که در اسلام انتخاب نامی نیکو یک موضوع بسیار جدی و پراهمیت قلمداد می‌شود.

تاجری افزود: ما از نظر خودمان شاید در این زمان نامی امروزی برای نوزادمان انتخاب کنیم اما نمی‌دانیم در آینده این نام در میان مردم چطور یاد می‌شود؛ در واقع ممکن است نام امروزی این دوره در آینده موجب حقارت و سرشکستگی فرزندمان شود.

وی گفت: در طول 9 ماه بارداری همسرم نام‌های زیادی برای فرزندمان پیشنهاد شده بود اما من و مادرش تصمیم گرفتیم که نام یکی از ائمه(ع) را برای فرزندمان انتخاب کنیم چرا که نام ائمه همیشه زیبا است و هیچ موقع تکراری نمی‌شود.

روند کاهشی ولادت در کهگیلویه و بویراحمد؛ وفات 7.7 درصد افزایش یافتثبت بیش از 7 هزار واقعه ولادت در لرستان؛ حسین و فاطمه بیشترین فراوانی نام در استانافزایش 18 درصدی ولادت در خراسان جنوبی؛ تولد 4 هزار نوزاد در سال جاری

ثبت بیش از 35 واقعه ولادت در سیستان و بلوچستان طی 5 ماه

رضا راحت دهمرده در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در زاهدان، اظهار داشت: در 5 ماه اول سال جاری 35 هزار و 827 واقعه ولادت در سیستان و بلوچستان به ثبت رسید که از مجموع ولادت‌های ثبت شده 18 هزار و 396 پسر و 17 هزار و 431 نفر دختر بوده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در پنج ماهه نخست امسال در هر شبانه‌روز به طور متوسط 231 نوزاد در استان متولد شده، افزود: در این مدت هر ساعت تقریباً 10 نوزاد در استان متولد شده اند که 98 درصد از ولادت‌های ثبت شده در مهلت قانونی 15 روزه به ثبت رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری 381 مورد از ولادت‌های ثبت شده استان سیستان و بلوچستان مربوط به نوزدان دوقلو، 17 مورد سه قلو و یک مورد نیز چهارقلو بوده که در مجموع میزان ولادت‌ها در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 9 درصد کاهش داشته است.

وی در رابطه با فراوانی نام نوزادن پسر و دختر در پنج ماهه نخست امسال در سیستان و بلوچستان گفت: محمد و امیرعلی در بین پسران و فاطمه و عایشه در بین دختران بیشترین نام‌های انتخابی از سوی خانواده‌ها برای فرزندانشان را در این مدت به خود اختصاص داده است.

دهمرده بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون 5 هزار و 104 مورد واقعه وفات در سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که از این میزان 2 هزار و 952 نفر مرد و 3 هزار و 149 مورد زن بوده‌اند در واقع می توان گفت میزان واقعه وفات در استان نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 6 درصدی رو به رو بوده است.

مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در رابطه با تعداد ازدواج و طلاق‌های ثبت شده در پنج ماه نخست سال جاری، عنوان کرد: در این مدت تعداد 11 هزار و 690 مورد ازدواج در استان سیستان و بلوچستان به ثبت رسیده که در مقابل هزار و 119 مورد طلاق نیز ثبت شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین ازدواج های ثبت شده استان در مردان در گروه سنی 20 تا 24 سال و در زنان 15 تا 19 سال بوده، ادامه داد: از مجموع ازدواج های ثبت شده در ادارات ثبت احوال سیستان و بلوچستان 9 هزار و 569 واقعه شهری و 2 هزار و 121 واقعه روستایی بوده است.

دهمرده میانگین سن طلاق در سیستان و بلوچستان را برای مردان 33 و زنان 29 عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال 98 تاکنون هزار و 19 واقعه طلاق شهری و 100 واقعه روستایی بوده که 11/4 صدم درصد از مجموع طلاق های ثبت شده در سیستان و بلوچستان از زوجینی با طول زندگی مشترک کمتر از یک سال بوده است.

انتهای پیام/ ت

R7843/P/S6,65/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۶ طرح روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود

ابوالفضل مهدیار  با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در سایت های طرح های نهضت ملی مسکن تلاش شده خدمات مورد نیاز از جمله مدرسه، مسجد و درمانگاه همزمان با اجرای طرح ها آنگونه که مردم شایسته آن هستند تکمیل و در اختیار آنها قرار داده شود گفت: در این راستا امسال  عملیات ساخت ۱۹ مدرسه، چهار کلانتری و سه باب مسجد در سایت های طرح نهضت ملی مسکن استان آغاز می شود.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر در سایت های آرمانشهر و تفتانشهر زاهدان که در آنها بیش از ۱۱ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در حال ساخت است عملیات ساخت چهار باب مدرسه، ۲ کلانتری،۲ درمانگاه و ۲ مسجد از سال گذشته عملیاتی شده است.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از آنجایی که طرح نهضت ملی مسکن نیازمند ایجاد توازن بین ساخت واحدهای مسکونی و زیرساخت‌های خدماتی است رویکردی اساسی را دنبال می کنیم تا متقاضیان با چالش نبود امکانات و خدمات مواجه نشوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار واحد شهری و روستایی در محدوده شهرهای زیرپوشش این اداره کل با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد و ایجاد اشتغال برای بیش از ۲۳ هزار نفر در حال ساخت است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • سربازان مرزبانی سیستان و بلوچستان آموزش‌های صنایع‌ دستی را فرا می‌گیرند
  • پیکر بی‌جان ۲ فرد غرق شده در رودخانه نیاتک پیدا شد
  • جلوه‌ای از نقش و رنگ در سیستان و بلوچستان + فیلم
  • کمبود روزانه ۲۰۰ واحد خونی در سیستان و بلوچستان
  • ۲۶ طرح روبنایی در سایت‌های طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان ساخته می‌شود
  • افتتاح ۹۰۹ کارگاه اشتغالزایی در سیستان و بلوچستان
  • مهارت‌آموزی در دسترس‌تر از همیشه در سیستان و بلوچستان
  • (ویدئو) نقش سد‌ها در کنترل سیل اخیر سیستان بلوچستان
  • اعضای هیات مدیره انجمن صنفی پایگاه های خبری تهران انتخاب شدند + اسامی و عکس ها
  • اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان