Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@06:30:20 GMT

حریق به تنوع زیستی موجود در اراضی ملی زنجان خسارت زد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۵۳۸۸۹

حریق به تنوع زیستی موجود در اراضی ملی زنجان خسارت زد

غلامرضا عباسی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقوع حریق در این اراضی، حوالی ساعت ۱۵ بعدازظهر سه شنبه به این اداره اعلام شد و بلافاصله عوامل محیط زیست شهرستان با امکانات موجود به منظور اطفا و مهار آتش به محل اعزام شدند.  

وی اظهار داشت: هرچند این آتش سوزی حوالی ساعت ۲ بامداد امروز /چهارشنبه/ اطفا و مهار شد اما بر اثر گستردگی حریق و وسعت آن، برخی گونه های جانوری چون خزندگان، جوندگان و حشرات از بین رفتند و به پوشش گیاهی و جنگلی منطقه نیز خسارت هایی وارد شد که هنوز برآورد نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

عباسی افزود: آتش سوزی ها، موجب تخریب زیستگاه و از بین رفتن تنوع زیستی و پوشش گیاهی شده و انتشار دود ناشی از آن باعث آلودگی هوا و خاکستر آن نیز به آلودگی زمین های کشاورزی و هوای مناطق مسکونی منجر می شود.  

رئیس محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: آتش سوزی مراتع و پوشش های گیاهی که امسال نیز همچون سال های گذشته در این استان نیز شاهد بودیم، حیات برخی از گونه های جانوری و گیاهی را به جد با تهید و خطر مواجه می کند.

علی قرچه لو، افزود: در آتش سوزی های گسترده، آن دسته از گونه های جانوری که کند حرکت هستند به صورت زنده در میان شعله های سرکش و سوزان آتش قرار گرفته و صحنه هایی بسیار ناخوشایند به وجود می آید که انسان را سخت متاثر می کند.  
وی اظهار داشت: پرندگان و چهارپایان به هنگام آتش سوزی از شانس بیشتری برای فرار از مهلکه برخوردارند اما خزندگان، جوندگان، حشرات و توله های چهارپایان و جوجه های پرندگان که کند حرکت هستند هیچ شانسی برای فرار نداشته و به ناچار تسلیم سرنوشتی تلخ و ناگوار می شوند.  
قرچه لو، از عموم مردم خواست از روشن کردن آتش در طبیعت به ویژه در فصول گرم سال و نزدیک مراتع و جنگل ها به جد خودداری کنند چرا که ممکن است آتش به ظاهر خاموش شده پس از ترک محل از سوی آنان، مجدد شعله ور شده و تمام منطقه را فرا گیرد.  
وی انسان را عامل ۹۰ درصد از آتش سوزی ها دانست و افزود: برخی مواقع ممکن است انداختن یک ته سیگار روشن در مراتع و جنگل ها، منطقه ای را به آتش بکشد و لطمات جبران ناپذیری را به وجود آورد.

حریق، ظهر سه شنبه /۲۶ شهریور ماه جاری/ در اراضی روستای تفتان واقع در منطقه بادامستان شهرستان طارم، آغاز شد که با حضور نیروهای ارتش، سپاه، منابع طبیعی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی استان و شهرداری زنجان در ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز چهارشنبه /۲۷ شهریور ماه جاری/ اطفا و مهار شد.

۶۰۸۴/۳۰۸۸    

منبع: ایرنا

کلیدواژه: محیط زیست آتش سوزی طارم حیات وحش زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۳۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه های امامزاده ابراهیم شفت ایمن سازی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله عباسی ضمن حضور در بین مردم آسیب دیده از این آتش سوزی و شنیدن مسائل آنها در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: آتش سوزی رخ داده در روستای امامزاده ابراهیم شهرستان شفت به بیش از ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی این روستا که عموماً سازه‌های چوبی بودند آسیب زد.

وی با بیان اینکه تعدادی از این واحدها بیمه هستند، افزود: بخش زیادی از آنها فاقد پوشش بیمه‌ای می‌باشند که با توجه به وضعیت روستا و خسارت وارده به منطقه از ابتدای وقت امروز فرماندار شهرستان شفت، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران حوزه زیرساختی گیلان در بین مردم و محل حادثه حضور یافته و وضعیت را برای رفع مشکلات خسارت دیدگان از این حریق بررسی کردند.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر موضوع اسکان اضطراری، تأمین اقلام ضروری و غذای گرم برای این خانوارها را آغاز کرده است، افزود: به زودی کار آوار برداری شروع می‌شود.

عباسی تصریح کرد: گزارشی هم از این حادثه و وضعیت خسارت دیدگان به وزارت کشور و رئیس محترم جمهور ارائه می‌کنیم و کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحدهای تجاری مردم تأمین خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با توجه به آتش سوزی‌های مکرری که در این منطقه طی سال‌های از ۱۳۷۵، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و نیز نیمه شب گذشته رخ داده باید این منطقه و خانه‌های آن ایمن سازی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: باید سازه‌ها بتنی یا فلزی و بر اساس اصول و قواعد نظام مهندسی احداث شود و بدین منظور اعتباراتی هم داده شود تا این امر محقق شود و شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

استاندار گیلان ادامه داد: این منطقه کوهستانی و شاهد وزش بادهای شدید است که برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید در زمینه شیوه‌های ساخت و ساز تجدید نظر شود و حتماً این امر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و برق هم اینک مشغول رفع مشکلات هستند، گفت: پروژه گازرسانی به روستا هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی مردم آن از گاز طبیعی برخوردار می‌شود و همچنین راه دسترسی روستا هم بعد از بازسازی اصلاح می‌شود.

کد خبر 6095358

دیگر خبرها

  • منتظر اعلام نظر کارشناسان درباره علت حریق در شفت هستیم
  • حادثه آتش‌سوزی امامزاده‌ابراهیم شفت؛ علت و نقص‌ها
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی ‌در شفت
  • تعارضات محیط زیستی ۲ معدن بزرگ زنجان رفع شد
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • خانه های امامزاده ابراهیم شفت ایمن سازی می شود
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • ببینید | ۴۰ ساختمان روستای امام‌زاده ابراهیم گیلان در آتش سوخت
  • بازدید رایگان از موزه تنوع زیستی پارک پردیسان برای یک هفته