Web Analytics Made Easy - Statcounter

نتایج یک طرح مطالعاتی و پژوهشی نشان می‌دهد که استفاده مفرط کودکان و خردسالان از وسایل و تجهیزات دیجیتالی، باعث انحراف روند رشد مغز درحال تحول می‌شود. به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح مطالعاتی و پژوهشی را انجام دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این طرح با عنوان «بررسی تغییرات رفتار، شناختی و الکتروفیزیولوژی همبسته با مداخله جیره عاطفی در خردسالان با علائم اُتیسم» به سرانجام رسید. این روز‌ها به دلیل تغییرات در سبک زندگی، میزان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی افزایش یافته است. مطالعات علمی نشان می‌دهد که بهره گیری مفرط این ابزار‌ها توسط کودکان نه تنها باعث تاخیر‌هایی در رشد مهارت‌های اجتماعی، تاخیر زبان، کم تحرکی، حرکات تکراری، مشکلات توجه می‌شود بلکه می‌تواند باعث شروع یا تشدید علائم اختلالات رشدی مثل اختلال اتیسم نیز بشود.

اگرچه کودکان و خردسالان در استفاده از وسایل دیجیتال می‌توانند توانایی‌های شناختی بیشتری بدست آورند، ولی مطالعات علمی نشان می‌دهد که این کودکان قدرت تعمیم این توانایی‌ها و یافته‌ها به زندگی روزمره خود را ندارند؛ بنابراین بیشتر تحت تاثیر اثرات مخرب آن قرار می‌گیرند. مواجه افراطی با وسایل دیجیتال سبب شکل گیری مدار‌های غیر ارتباطی مغز و پردازش غیر اجتماعی و در نتیجه اختلالات عصبی-رشدی می‌شود.

برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان والدین و کودکان مداخلات مدرسه محور، خانواده محور و مداخلات رفتاری به کاهش گرایش معنادار وابستگی به وسایل دیجیتالی منجر می‌شود و فضای لازم برای برقراری ارتباط موثر و فرصت‌های لازم و مهارت‌ها در امر یادگیری و روابط اجتماعی را برای آنان مهیا می‌سازد. در این بین مداخلات خانواده محور به مراتب به سایر روش‌ها مرجح است، چون والدین با استمرار بهتری می‌توانند اقدامات آموزشی و توانبخشی را در کودکان خردسال به اجرا بگذارند.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه شهید بهشتی وسایل دیجیتالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۵۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای

اکبر قنبرپور مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات در سفر اخیرشان به کرمانشاه حامل خبر‌های خوبی در حوزه دیجیتال برای استان کرمانشاه بود.

اول اینکه اجرای دو پروژه عمده در حوزه اقتصاد دیجیتال استان کرمانشاه و به‌ویژه شهر کرمانشاه دنبال خواهد کرد که یکی از این پروژه‌ها ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال بوده و شامل تجهیز دو مرکز نوآوری در پارک فناوری استان و دانشگاه رازی است.

 قنبرپور برنامه‌ در دست پیگیری بودن توانمندسازی اقتصاد دیجیتال در استان و آغاز فعالیت در حوزه دانش‌آموزی و هم در بعد تربیت نیروی متخصص کاری در استان کرمانشاه را خبر خوب دیگرش در سفر به استان برای دنبال کردن بررسی میزان پیشرفت این برنامه‌ها بود.

مشاور وزیر و سرپرست پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات اولین مرکز تولید بازی‌های رایانه‌ای در پارک فناوری کرمانشاه از ماه آینده با ۲۰ تیم راه‌اندازی و فراهم شدن آمادگی لازم برای اینکه این تیم‌ها تا پایان سال به ۵۰ تیم افزایش پیدا کند و در صورت لزوم مراکز دیگری برای توسعه این صنعت ایجاد شود خبر خوب سومش به مردم کرمانشاه بود.

خبر خوب دیگر در جریان این سفر به پیگیری ایجاد یک شهرک اقتصاد دیجیتال در کرمانشاه بود که قرار است شعبه‌ای از پارک توسعه فناوری و نوآوری اقتصاد دیجیتال را که تحت عنوان پارک فاوا در استان فعالیت کند و در آینده تبدیل به یک پردیس علم و فناوری شود .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • واکنش معاون علمی به واگذاری سهام برخی کسب و کارهای دیجیتال
  • آینده ارزهای دیجیتال: چگونه بلاکچین صنایع مختلف را متحول می‌کند؟
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۵۰ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۴۷۹ هزار وسایل نقلیه در مازندران
  • کرمانشاه صاحب «سرزمین اقتصاد دیجیتال» می‌شود
  • پیگیری پروژه‌های مهم اقتصاد دیجیتال در استان کرمانشاه
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • شهر هوشمند را تبدیل به تجربه عملیاتی کردیم
  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد