Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@15:05:30 GMT

مِهر گران

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۱۳۴۸

مِهر گران

اگر هر خانواده را حداقل با ۲ فرزند دانش‌آموز در نظر بگیریم و نیاز باشد که والدین برای هر یک از آنها یک بسته کامل نوشت‌افزار و وسایل مورد نیاز مدرسه شامل دفتر، خودکار، مداد، جامدادی، کیف یا کوله‌پشتی و کفش خریداری کنند، حداقل باید ۷۰۰ هزار تومان پول همراه خود داشته باشند و طبیعتا بسیاری از خانواده‌های ایلامی چنین مبلغی ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مغازه‌های لوازم‌التحریر ایلام این روزها مملو از خانواده‌هایی است که تنها به اجناس و کالاها نگاه می‌کنند و در آخر اکثر آنها دست خالی به خانه بازمی‌گردند چراکه قیمت‌ها به گفته آنها و حتی فروشندگان حداقل ۳ برابر شده است و این موضوع با جیب ایلامی‌ها هم‌خوانی ندارد.

بسیاری از خانواده‌های ایلامی با مشکل اجاره مسکن، درآمد اندک یا بیکاری و درکل اقتصاد نامساعد مواجه هستند. حالا گرانی لوازم‌التحریر، کیف و کفش و سرویس مدرسه دانش‌آموزان را نیز به این لیست بلندبالا اضافه کنید. بیش از ۱۰۰ هزار دانش‌آموز ایلامی در حالی کمتر از یک هفته دیگر وارد مدرسه می‌شوند که هنوز بسیاری از آنها لوازم‌التحریر مورد نیازشان برای سال تحصیلی پیش رو را خریداری نکرده‌اند. محدودیت مالی خانواده‌های ایلامی و گرانی لوازم‌التحریر این قدرت را دارند که به ترک تحصیل دانش‌آموزان منجر شوند. دانش‌آموزانی که باید درس بخوانند تا سرنوشت و زندگی خود را در آینده رقم بزنند و بسازند، به دلیل فقر مالی مجبور به خداحافظی با درس و مدرسه می‌شوند.

قیمت‌ها بسیار بالاست

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: متاسفانه امسال در ایلام لوازم‌التحریر بسیار گران شده و در حالی که خانواده‌ها برای تامین مخارج زندگی مشکل دارند، حالا با مشکل خرید لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان خود هم مواجه هستند. «کبری غیاثی» می‌گوید: حداقل قیمت یک دفتر ساده ۸۰ برگ به ۷ هزار تومان رسیده است در حالی که قیمت این دفترها پارسال حدود ۳ هزار تومان بود. وی با اشاره به این‌که متاسفانه لوازم‌التحریر گران‌قیمت و فانتزی در مغازه‌ها زیاد شده است، می‌افزاید: بیشتر دانش‌آموزان شاید بضاعت مالی نداشته باشند که این‌گونه لوازم‌التحریر را بخرند.

غیاثی اظهار می‌کند: قیمت لوازم مدرسه به خصوص لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته ۳ تا ۴ برابر شده و در این شرایط چاره‌ای جز خرید فقط بخشی از لوازم برای فرزندان خود نداریم. وی ادامه می‌دهد: فقط لوازم‌التحریر نیست و دانش‌آموزان پوشاک، کیف، کفش و سرویس مدرسه هم می‌خواهند و تهیه همه آنها از عهده پدر و مادرها خارج است.

مردم توان خرید ندارند

یک فروشنده لوازم‌التحریر نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: واقعیت این است که افزایش قیمت کاغذ باعث افزایش قیمت دفتر شده است و دیگر اقلام هم ۳ تا ۴ برابر افزایش قیمت داشته‌اند. «علی محمدیان» ادامه می‌دهد: افزایش قیمت‌ها باعث شده است مردم اقبال چندانی به تهیه لوازم‌التحریر نشان ندهند. در واقع، آنها توان خرید ندارند، نه این‌که دلشان نخواهد این کار را انجام بدهند.  

وی با اشاره به این‌که افزایش قیمت‌ها باعث کسادی بازار شده است، اظهار می‌کند: ما هم به عنوان فروشنده اجناس را با قیمت‌ها بالا خریداری می‌کنیم و مجبوریم با این قیمت‌ها به فروش برسانیم. محمدیان می‌افزاید: تعدادی از مردم هم هستند که به قول معروف دستشان به دهان‌شان می‌رسد و مشتری لوازم‌التحریر خارجی هستند در حالی که لوازم‌التحریر ایرانی با کیفیت بالا و قیمت پایین‌تر می‌توان خرید کرد. وی می‌گوید: به عنوان مثال، حداقل قیمت یک کیف با کیفیت متوسط ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است در حالی که نمونه خارجی آن بیشتر از ۵۰۰‌هزار تومان قیمت دارد.

برپایی نمایشگاه پاییزه

در این میان رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام از برپایی نمایشگاه پاییزه لوازم‌التحریر با قیمت‌های مناسب خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: در این نمایشگاه لوازم‌التحریر و کیف و کفش با قیمت‌های بسیار مناسب و حداقل ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت‌های بازار به مردم ارائه می‌شود. «یارالله نصیری» می‌گوید: این نمایشگاه تا ۳۰‌شهریورماه در شهر ایلام برپاست و مردم تا الان استقبال خوبی از آن داشته‌اند. وی با اشاره به عرضه لوازم‌التحریر، پوشاک، کیف و کفش در این نمایشگاه ادامه می‌دهد: تمامی کالاها بدون واسطه در این نمایشگاه عرضه شده‌اند و محصولات داخلی هستند.

نظارت بر بازار

نصیری می‌گوید: علاوه بر برپایی نمایشگاه پاییزه، برای پیشگیری از افزایش قیمت‌ها، طرح نظارت بر بازار لوازم‌التحریر هم در استان اجرا می‌شود و اکیپ‌های نظارتی با فروشنده‌های متخلف برخورد می‌کنند. وی می‌افزاید: در این طرح بر نحوه عرضه لوازم‌التحریر، کیف، کفش و لباس، شهریه مدارس، نرخ سرویس‌های مدارس و قیمت خوراکی‌ها در بوفه‌های مدارس نظارت می‌شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام تاکید می‌کند: شهروندان هرگونه تخلف در بازار ایلام را اعم از گران‌فروشی، عدم نصب اتیکت و صدور فاکتور، تبلیغ خلاف واقع و حراج غیرقانونی را به تعزیرات حکومتی گزارش کنند.

پویش تهیه لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند 

طی سال‌های اخیر در همه استان‌های کشور از جمله استان ایلام پویش مردمی تهیه لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند فعال شده است. در این پویش شماری از افراد خیر و نوع‌دوست کمک‌های مردم را جمع‌آوری می‌کنند و آنها را به دست دانش‌آموزان نیازمند می‌رسانند. این کار خیرخواهانه می‌تواند کمک کند که دانش‌آموزان تنها به دلیل نداشتن وسایل مورد نیاز مدرسه برای همیشه با درس و مشق خداحافظی نکنند. در ایلام اداره‌ کل بهزیستی این استان نیز وارد این پویش شده و لوازم مورد نیاز مدرسه را در اختیار دانش‌آموزان زیر پوشش خود می‌گذارد.

مدیرکل بهزیستی ایلام در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: پویش تهیه لوازم‌التحریر برای کودکان نیازمند زیر پوشش بهزیستی در آستانه شروع سال تحصیلی جدید آغاز شده است. «زهرا همتی» بیان می‌کند: این کمپین برای دومین‌ سال متوالی فعالیت می‌کند و تا ۱۰ مهرماه سال جاری برقرار خواهد بود. وی ادامه می‌دهد: هم‌وطنان ضمن استفاده از سامانه مشارکت‌های مردمی می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد #۳۰۰*۷۳۳* با تلفن همراه و همچنین اپلیکیشن‌ آپ با انتخاب گزینه «مشق مهر» کمک‌های خود را به دانش‌آموزان نیازمند در مناطق محروم اهدا کنند.

هدایای نقدی و غیرنقدی 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری بیان می‌کند: هدایای نقدی و غیرنقدی جمع‌آوری شده در جشن عاطفه‌ها بین دانش‌آموزان زیر پوشش و با هدف اولویت دانش‌آموزان مناطق محروم توزیع می‌شود. «ضیا رضایی» می‌گوید: در مرحله اول جشن عاطفه‌ها ۲۰ میلیارد ریال جمع‌آوری شد و مرحله دوم هم ۱۰ مهرماه با شعار «با رنگ مهر، رویایی را بسازیم» هم‌زمان با سراسر کشور در مدارس استان برگزار می‌شود. در این مرحله نیز کمک‌های مردم جمع‌آوری خواهد شد و در اختیار دانش‌آموزان نیازمند و بی‌بضاعت قرار خواهد گرفت.

کد خبر 455312 برچسب‌ها استان ایلام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان ایلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید

در حالیکه ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ برای دانش‌آموزان پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی، هشتم و نهم دوره متوسطه اول، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه دوم همچنین پایه‌های تحصیلی آمادگی ۲ (استثنایی)، اول ۲ (استثنایی)، اول ۳ (استثنایی) و اول تکمیلی (استثنایی) از امروز (چهارشنبه پنجم اردیبهشت) آغاز شده، قیمت کتاب‌های درسی پایه‌های تحصیلی به جزء پایه‌های ورودی هفتم و دهم اعلام شده است.

دانش‌آموزان برای ثبت سفارش کتاب‌های درسی باید به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به‌نشانی my.Gov.ir یا پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به‌نشانی my.medu.ir یا سامانه irtextbook.ir مراجعه کنند.

لازم به ذکر است ثبت سفارش کتاب‌های درسی پایه اول دبستان، آمادگی ۱ (استثنایی)، اول ۱ (استثنایی) و اول مقدماتی(استثنایی) از دهم تیر آغاز شده و تا ۹ شهریور ۱۴۰۳ ادامه دارد.

این در حالیست که دانش‌آموزان و اولیاء آنان، در صورت تمایل می‌توانند از طریق سامانه مذکور نسبت به ثبت سفارش انفرادی اقدام کنند و برای ورود به سامانه کد ملی دانش‌آموز، نام کاربری و۶ رقم سمت راست شماره سریال شناسنامه دانش‌آموز، "رمز عبور" ورود به سامانه است.

دانش آموزان اتباع باید به جای کد ملی، کد اتباع در سامانه سیدا و به جای شماره سریال شناسنامه، ۶ رقم یک (۱۱۱۱۱۱) وارد کنند.

کتاب‌های درسی دانش‌آموزان تمامی دوره‌های تحصیلی، از طریق مدرسه محل تحصیل آنان که در سفارش دانش‌آموز قید شده است، توزیع می شود.

قیمت کتاب‌های درسی به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، به طور میانگین ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

بدین ترتیب قیمت کتاب‌های درسی در پایه تحصیلی اول ابتدایی ۷۱ هزار تومان است که این رقم برای ششمی‌ها ۱۰۲ هزار تومان تعیین شده است.

هچنین قیمت کتاب‌های درسی پایه هشتم برای دانش‌آموزان دختر ۱۴۹ هزار تومان و برای دانش‌آموزان پسر ۱۵۲ هزار تومان، پایه نهم ۱۵۷ هزار تومان و پایه یازدهم رشته ریاضی فیزیک ۲۱۱ هزار تومان، دوازدهم ریاضی و فیزیک ۱۶۴ هزار تومان؛ علوم تجربی یازدهم و دوازدهم نیز به ترتیب ۲۰۲ و ۱۵۴ هزار تومان است که این رقم برای پایه یازدهم و دوازدهم رشته علوم‌انسانی ۱۸۵ و ۱۶۷ هزار تومان و برای یازدهمی‌ها و دوازدهمی‌های رشته علوم و معارف اسلامی نیز به ترتیب ۲۴۱ و ۲۱۸ هزار تومان اعلام شده است.

قیمت کتابهای پایه‌های هفتم و دهم متعاقبا اعلام می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • روز جهانی لوازم التحریر ۱۴۰۳ + تاریخچه و پوستر World Stationery Day
  • افزایش ۵۰ درصدی قیمت کتاب‌های درسی برای سال تحصیلی جدید
  • اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان | جزئیات درباره ثبت سفارش کتاب‌های درسی
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید اعلام شد
  • قیمت کتاب‌ های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان مشخص شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اعلام شد
  • قیمت کتاب درسی دانش آموزان اعلام شد/ جزئیات ثبت سفارش