Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@22:54:31 GMT

جلب مشارکت های مردمی نقطه عطف فعالیت های اجرایی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۶۳۶۸۷

جلب مشارکت های مردمی نقطه عطف فعالیت های اجرایی

به گزارش گروه تحقیق، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بخشداری ها و دهیاری ها به عنوان متولیان امر عمرانی شهرها و روستاهای کشور محسوب می شوند که در اکثر موارد برای پیشبرد اهداف خود با دشواری های فراوان مالی، اجتماعی و فرهنگی روبرو هستند. اما در شرایط کنونی هم بخش هایی از بدنه اجرایی هستند که علیرغم سختی ها و مصایب پیش رو، با بودجه تعریف شده سازمان و همراه کردن جامعه محلی از طریق جلب مشارکت های مردمی و اجتماعی بر دشواری های مالی فایق آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا پژوهشگر ایرنا با بخشدار یکی از شهرهای استان لرستان، به گفت وگو نشسته است. مقداد صارمی بخشدار شهر اشترینان از توابع شهرستان بروجرد، ضمن تشریح مشکلات مالی، موانع فرهنگی را مهمترین عامل اخلال در فعالیت های عمرانی می داند که معتقد است با افزایش مشارکت های اجتماعی، می توان آن را مرتفع ساخت.

** ایرنا: در حوزه اجرایی بخش شما چه مسائل و مشکلاتی برای پیشبرد برنامه های اجرایی وجود دارد؟

** صارمی: به نظر من مسائل و مشکلات فرهنگی به عنوان مانع اصلی برنامه های اجرایی و توسعه جوامع محلی هستند. از آنجا که مسائل فرهنگی و اجتماعی از ابعاد مهم توسعه یافتگی در جوامع محسوب می شود لذا این ابعاد مختلف در روستاها باید به شکل یک زنجیره عمل کند؛ که این زنجیره اجتماعی و فرهنگی شامل ارکان مختلفی می باشد. درواقع حضور همه دستگاه های اجرایی، فرهنگی و همراهی تشکل های مختلف نقش قابل توجهی در توسعه شهر و روستا دارد. به عنوان مثال اجرای برنامه های تشویقی در راستای ریشه کن کردن بی سوادی ضمن بالابردن سطح فرهنگ جامعه روستایی نقش بسزایی در جلوگیری از ازدواج زودهنگام کودکان و نوجوانان دارد. به عنوان نمونه شهر در حال تاسیس «ونایی» در بروجرد با جمعیتی حدود 5000 نفر در سنوات گذشته با ممنوعیت و محدودیت هایی در حوزه تحصیل دختران مواجه بوده که با راهکارهای تشویقی در شورای آموزش و پرورش سال 97 به منظور جلوگیری از این محدودیت ها و به دنبال آن جلوگیری از ازدواج زودهنگام دختران روستا، تا حدودی نتیجه مورد نظر حاصل شد. به گونه ای که بعد از ابلاغ مصوبه شورای آموزش و پرورش به مرکز یادگیری «ونایی»30 نفر در این مرکز یادگیری ثبت نام و در حال حاضر با پایان سال تحصیلی از 30 نفر 28 نفر مدرک نهضت سوادآموزی را دریافت کرده اند. پس از آن مقرر شد که از این 28 نفر به صورت ویژه تجلیل گردد. همچنین با افزایش سطح سواد عمومی و آگاهی از وضعیت اجتماعی و فرهنگی و ارتقای حقوق شهروندی باعث شد تا خانواده ها نسبت به تحصیل دانش آموزان مشتاق شده و از ازدواج زودهنگام تا حدودی جلوگیری شود. بدین ترتیب می توان گفت یکی از مسائل مهمی که در حوزه فرهنگی و ازدواج زود هنگام دختران رخ می داد، با ورود شورای آموزش و پرورش به میزان زیادی مرتفع شد. با این رویکرد می توان گفت اگر مسائل فرهنگی و اجتماعی را درست در سطح جامعه عملیاتی کنیم و از حالت شعار گونه خارج شویم طی چند سال جامعه در همه ابعاد رشد و توسعه خواهد یافت.

ایرنا: در حوزه اجرایی بخشداری ها اصولاً چه مسائل و مشکلاتی برای پیشبرد برنامه های اجرایی وجود دارد؟

**صارمی: با توجه به این که مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به عنوان وظایف اجرایی و وظیفه فرابخشی بخشداری و سیستم وزارت کشور می باشد، جامعه بشری به خصوص در سطح روستاها چنانچه ناهنجاری های فرهنگی را با راهکارهای منطقی و علمی به مرور رفع کند می تواند نبض جامعه را در دست بگیرد. وقتی جامعه به پختگی فرهنگی رسید بخشدار می تواند سیاست های خود را در روستا ها اجرا کند. پس در حال حاضر با این شرایط مهم ترین وظیفه بخشدار رفع معضلات اجتماعی و فرهنگی در روستاهاست و این امر محقق نخواهد شد مگر این که بخشدار بتواند همه اجزا و سازمان ها و تشکل ها را در این زمینه درگیرنماید، تا بتواند موفق عمل کند. اقناع ظرفیت دهیاری ها و ریش سفیدان هر منطقه با رویکرد همدلانه مهم ترین مشکلی است که می توان در این زمینه بدان اشاره داشت که با ایجاد یک رابطه دو جانبه دست یافتنی است. بهره گیری از تجارب ریش سفیدان و دهیاران منطقه برای حل معضل ها و مشکلات در جلسات رسمی و اهمیت دادن به نظرات و پیشنهادات آنها از مواردی است که می تواند در این زمینه بسیار موثر و مفید واقع شود. 

** برای حل مشکلات بودجه چه تمهیداتی لازم است؟

** صارمی: اصلاح شیوه مدیریت برای فایق آمدن بر مشکلات و معضلات ناشی از آن بسیار ضروری است. به عبارتی، مدیریت بدون پول بهترین نوع مدیریت در شرایط بحرانی بودجه است. در شرایط حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی و مشکلات متعدد در جامعه در بسیاری از مواقع با استفاده از مشارکت عمومی و همکاری همه دستگاه های اداری و تشکل ها می توانیم بسیاری از مشکلات و معضلات موجود را رفع نماییم. مدیریت بدون پول در جامعه فقط در توان افرادی است که در مرحله اول نگاه استراتژیک به همه مسائل اطراف داشته باشند. تعامل و همکاری با ادارات، صداقت و نگاه فراجناحی رمز موفقیت در شرایط کمبود بودجه خواهد بود. به عنوان مثال نوروز سال 98 در لرستان با مشکلات عدیده ای از جمله باران، برف و در مواقعی سیل در شهرستان روبرو بودیم که کلیه این امور با همکاری، مشارکت و همیاری دهیاریها و استفاده از ظرفیت اجتماعی منطقه و با کمترین هزینه و خسارت پشت سر گذاشته شد. لایروبی رودخانه ها در فصل زمستان و برف روبی جاده های مواصلاتی روستاها با شهر از این دست موارد است که در کنار بخشداری و ارگانهای مربوطه از جمله راهداری، از ظرفیت خود روستاها یعنی نیروی انسانی و ابزار و ادواتی مانند تراکتور و خودروهای شخصی روستاییان که با یک رویکرد همدلانه و مشارکتی به عرصه عمل پای گذاشته بودند، نیز استفاده شد. درواقع با این رویکرد و یک برنامه ریزی دراز مدت بسیاری از مشکلاتی که استان در نوروز با آن روبرو بود، در این شهر با کمترین هزینه اقتصادی از آن عبور کردیم.

** ایرنا: به نظر شما جهت شفاف سازی فعالیت های اجرایی چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

** صارمی: رسانه ها و شبکه های مجازی نقش مهمی در شفاف سازی و فعالیت های اجرایی مدیران محسوب می شوند. در حقیقت صداقت مدیران در شبکه های مجازی، وزن واقعی مدیران را مشخص می کند. جامعه مدنی همواره تشنه شنیدن واقعیت هاست. وجود شبکه های مجازی دیوارهای سیاه را تبدیل به شیشه های روشن کرده و از طرفی وجود جامعه در شبکه های مجازی در مواقعی نقاط ضعف مدیران را منعکس می کند و مدیران نیز موظف می شوند معایب خود را بر طرف کنند . به طور کل حضور در شبکه های اجتماعی و بازخورد اقدامات و فعالیت ها که توسط جوامع محلی منعکس می شود، مهم ترین روش عبور از مسائل است.

** راهکار پیشنهادی شما برای افزایش کارایی سازمان های مشابه چیست؟

** صارمی: به نظر می رسد در حال حاضر بسیاری از سازمان ها جزیره ای عمل می کنند. در طول 40 سالی که از انقلاب اسلامی گذشته است تقریباً در اوایل دهه 80 دولت الکترونیک راه اندازی شد. هدف از ایجاد دولت الکترونیک یا سامانه دولت الکترونیک بهبود کیفیت عملکرد سازمان ها و تشکیلات اداری به جهت رضایت مندی مردم بود. عمده ترین ایرادی که به نحوه ارزشیابی مدیران و کارکنان وارد است این است که ارزشیابی هرساله به صورت صوری در ادارات انجام می شود و تاثیری بر بهبود عملکرد تشکیلات اداری ندارد. پیشنهاد می شود تشکیلات وزارت کشور و سایر وزارتخانه ها سامانه یا شبکه های مجازی جهت نظارت بر عملکرد روزانه مدیران ایجاد کند. عملیاتی کردن آن باعث بهبود کیفیت کار مدیران، رضایتمندی مردم و ممانعت از  فساد اداری و مالی و ... خواهد شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دولت طرح مشارکت اجتماعی مدیریت شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۶۳۶۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هوشنگ توکلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سخنانی عنوان کرد: معتقدم که تصمیم گیری و دیدگاه نسبت به جوانی جمعیت و ازدیاد آن باید از جامعه به بالا تزریق شود.

وی ادامه داد: وقتی خواسته‌ای در جامعه تعریف می‌شود و جا می‌افتد، به سمت مدیران اجرایی هم می‌رود و همین نشان می‌دهد که چنین علاقه‌ای الان در جامعه وجود دارد. وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که چنین دیدگاهی به مدیران جامعه تزریق شود قطعا جزو اولویت هایشان قرار میگیرد و توجه می‌کنند که چه چیز‌هایی نیاز این جوانان است و تعادل بین نیاز‌ها، خواسته‌ها، توقعات و قدرت اجرایی خود را برقرار می‌کنند، هر تصمیمی در اینجا گرفته شود می‌تواند به نفع جامعه باشد.

توکلی با اشاره به شعار جوانگرایی جامعه گفت: همین شعار نشان می‌دهد که ما جوانان را می‌خواهیم تشویق به ازدواج و سپس فرزندآوری کنیم، این را هم باید در نظر بگیریم که در طول سالیان گذشته کشورما دچار تحریم‌های زیادی بوده و همه روی جامعه اثر منفی گذاشته است حال باید سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم که بتواند این ضعف‌ها را جبران کند و جزو اولویت‌های جامعه قرار بگیرد، قطعا قوه مجریه ما در این زمینه نیت خوبی دارد و باید بررسی کند که براساس آن چه سیاست‌هایی را در نظر بگیرد.

توکلی با اشاره به اینکه آشوب‌هایی که در سراسر دنیا دیده می‌شود نیرو‌های جوان جامعه را نسبت به آینده نگران می‌کند، گفت: الان هم که دانش بشری رشد کرده، کهنسالان بیشتر عمر می‌کنند و شرایط به طوری شده کشوری مثل انگلیس یک قتل عام علیه سالمندانش در بیمارستان راه انداخته به دلیل اینکه توان دادن خرج سالمندان را ندارد، حال در این شرایط و در جامعه خودمان باید وضعیت با بسنجیم تا نیروی کار و انسانی جوانمان از دست نرود و برای آینده هم برنامه ریزی درست داشته باشیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تمایل به ساخت فیلم در عرصه جوانی جمعیت را دارم
  • در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • باید با روحیه جهادی، پیوسته دغدغه رفع مشکلات مردم را داشته باشیم
  • گشت ارشاد مدیران بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • وجود ۱۴ نقطه حادثه‌خیز در محورهای مواصلاتی ارومیه
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت و بدون اغماض در دولت مردمی اجرا شده است
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • وظیفه جدید وقف کمک به حل مسائل جامعه است
  • موتور محرک اقتصاد در کشور مشارکت مردم است