Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-07@03:22:31 GMT

چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۰۵۰۸

چرا پیاز گیاه شگفت‌انگیزی است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  پیاز یکی از رایج‌ترین سبزیجات و یکی از قدیمی‌ترین موادغذایی شناخته شده برای بشر است. پیاز تقریبا در همه غذا‌ها به شکلی یافت می‌شود. طعم دادن به بیشتر غذا‌ها با پیاز ساده است، اما حتی بهترین آشپز‌های دنیا هم نکات زیادی را درباره این گیاه شگفت‌انگیز نمی‌دانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیاز برای سگ‌ها بد است

پیاز تقریبا در همه وعده‌های غذایی ما وجود دارد، اما برای سگ‌ها واقعی سمی است. پیاز حاوی یک ماده سمی به نام آلیل پروپیل دی‌سولفید (allyl propyl disulfide) است که باعث تجزیه سلول‌های قرمز خون در سگ‌ها و در پی آن کم‌خونی هلموتیک خودایمنی ثانویه می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به مرگ سگ‌ها شود.

باید بدانید که پیاز سرخ شده، پخته و آب پز هم حاوی این سم کشنده هستند. البته معمولا مقدار زیادی از پیاز برای سگ کشنده است، اما برای توله‌های آن هر مقدار از این ماده می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. برخی افراد معتقدند که سگ‌ها با خوردن پیاز می‌توانند از فواید آن استفاده کنند، اما صدمات ناشی از این سموم کشنده به مراتب بیشتر از فواید احتمالی است. زمانی از پیاز به عنوان پول استفاده می‌شد

پیاز تاریخچه طولانی دارد که نشان می‌دهد طی این سال‌ها کاربرد‌های مختلفی داشته است. در قرون وسطی، پیاز برای اروپاییان آن قدر غذای مهمی بود که از آن به عنوان پول استفاده می‌کردند. آن‌ها از پیاز برای پرداخت هزینه‌های اساسی خود مثل اجاره خانه استفاده می‌کردند و حتی پیاز را هدیه می‌دادند.

امروزه پیاز هدیه مناسبی برای عروسی به نظر نمی‌رسد، اما در آن دوران حتی به عنوان هدیه عروسی هم پیاز می‌دادند. صرب‌ها تا اواسط قرن هجدهم هنوز از پیاز به عنوان نوعی ارز قابل قبول استفاده می‌کردند. پیاز برای سلامت مو فوق‌العاده است


همه ما آرزو داریم مو‌های بلند و زیبا داشته باشیم، اما شاید فقط چند پیاز با تجربه چنین آرزویی در واقعیت، فاصله داشته باشیم! پیاز کاربرد‌های زیادی دارد، اما کاربرد‌های آن محدود به آشپزخانه نمی‌شود.

آب پیاز برای داشتن مو‌های سالم و زیبا فوق‌العاده است و به درمان نازکی مو، ریزش مو، خارش، خشکی و شوره سر کمک می‌کند. پیاز سرشار از ترکیبات حاوی گوگرد است که باعث تقویت مو می‌شود. این ترکیبات تشکیل کراتین مو که باعث رشد مو می‌شود را تسهیل می‌کنند. همچنین پیاز به درمان بیماری‌هایی مثل ریزش سکه‌ای مو کمک می‌کند.

برای تهیه آب پیاز، پوستش را کَنده و آن را خرد کنید. با فشار دادن پیاز‌ها یا استفاده از آبمیوه گیری عصاره آن را خارج کنید. آب پیاز را روی پوست سر خشک بمالید تا معجزه آن را روی مو ببینید.

پیاز به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند

پوکی استخوان یک بیماری است که در آن تراکم و کیفیت استخوان‌ها کاهش می‌یابد. استخوان‌ها متخلخل‌تر و شکننده می‌شوند و خطر شکستگی بیشتر می‌شود. پیاز یک اَبَرخوراکی برای استخوان‌هاست که به پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند. ترکیبات گوگردی پیاز به پیشگیری از آسیب به کلاژن استخوان‌ها و شریان‌ها کمک می‌کند.

محققان دانشگاه برن در سوئیس ترکیبی را در پیاز شناسایی کردند که مانع از بین رفتن استخوان می‌شود. این ترکیب، پپتیدی به نام «GPCS» است. استفاده این ترکیب در موش‌ها به طرز قابل توجهی مانع از بین رفتن موادمعدنی استخوان‌ها شد. این تحقیق نشان می‌دهد که خوردن پیاز به مبارزه با پوکی استخوان کمک می‌کند. زمانی پیاز را می‌پرستیدند

در مصر باستان، پیاز نه تنها نقش مهمی در غذا‌ها داشت، بلکه سمبل پرستش بود. مصریان باستان پیاز را می‌پرستیدند و اعتقاد داشتند که حلقه‌های مدور و شکل کروی پیاز نماد زندگی ابدی است. می‌گویند کارگرانی که اهرام مصر را ساختند هم پیاز می‌خوردند. هم‌چنین نقاشی‌هایی از پیاز در دیوار‌های داخلی اهرام و مقبره‌های مختلف یافت شده است.

این گیاه نماد ابدیت برای مصریان بود، به همین دلیل اغلب همراه با فرعون‌ها پیاز هم دفن می‌کردند. پیاز اغلب در ناحیه لگن، قفسه سینه، در مقابل گوش‌ها و چشم‌های مومیایی یافت می‌شد. پیاز را به کف پا می‌چسباندند و پیاز سبز شده را روی سینه قرار می‌دادند. حتی داخل کاسه چشمان فرعون رامسس چهارم نیز هنگام دفن پیاز قرار دادند. از پیاز برای تمیز کردن اشیای فلزی استفاده می‌کردند

اگر می‌خواهید ظروف نقره یا سایر ظروف فلزی خانه خود را تمیز کنید، پیاز به شما کمک می‌کند. پیاز در زدودن زنگ‌زدگی از فلزات نازکی مثل ظروف نقره یا چاقو بسیار موثر است. با چند ساعت قرار دادن پیاز روی آن‌ها، به راحتی می‌توانید زنگ‌زدگی را از

روی فلزات پاک کنید. پیاز زخم را درمان و گردش خون را تقویت می‌کند

عوامل و بیماری‌های زیادی باعث تضعیف گردش خون می‌شود. معمولا از دارو‌ها برای کمک به درمان ضعف گردش خون استفاده می‌شود، اما خوردن برخی موادغذایی هم می‌تواند به بهبود گردش خون کمک می‌کند، پیاز یکی از این موادغذایی است که با گشاد کردن رگ‌ها و شریان‌ها به گردش خون کمک می‌کنند. تحقیق ۳۰روزه روی مردان ثابت کرد که عصاره پیاز بعد از غذا جریان خون را بهبود می‌بخشد.

پیاز نه تنها به جریان خون کمک می‌کند، بلکه ثابت شده با زخم‌های جزئی نیز مبارزه می‌کند. پیاز درمان طبیعی برای بریدگی و خراش‌های جزئی است. نصف پیاز را در مخلوط کن خرد کنید و ۲۰ دقیقه روی زخم بگذارید. تا سه بار در روز می‌توانید این کار را کنید. از آب پیاز در جنگ داخلی برای درمان زخم گلوله استفاده می‌شد. حتی یک بار ژنرال گرانت برای وزارت جنگ در واشنگتن نامه نوشت: «من سربازهایم را بدون پیاز حرکت نخواهم داد.» پیاز ورقه شده سمی نیست

افراد زیادی فکر می‌کنند که پیاز خام برش خورده باکتری جذب می‌کند، بنابراین پیاز باقی مانده بسیار سمی است. با این فرض، خردکردن پیاز و پختن آن در روز بعد خطرناک است. اما این کاملا غلط است. به گزارش جامعه ملی پیاز (بله، وجود دارد) پیازی که به درستی نگهداری شود، سمی نمی‌شود.

پیاز خردشده را در ظرف دربسته می‌توان تا یک هفته درون یخچال نگه داشت. ترکیب شیمیایی پیاز از رشد باکتری‌ها حمایت نمی‌کند، چون pH پایین و پروتئین کم آن، محیط مناسبی برای رشد ویروس‌ها و باکتری‌ها نیست.

پیاز سختی زمستان را پیش بینی می‌کند

دوست دارید آب و هوا را پیش بینی کنید؟ برای پیش بینی زمستان فقط به چند پیاز نیاز دارید. در گذشته مردم فکر می‌کردند که پوست پیاز سختی زمستان را پیش بینی می‌کند. پوست ضخیم نشان از یک زمستان سخت داشت و پوست نازک نشان از یک زمستان متعادل‌تر. البته این روش فقط با پیاز‌های محلی جواب می‌دهد، چون پیاز‌هایی که از فروشگاه می‌خریم ممکن است جای دیگری کاشته شده باشند.

پیاز اشک شما را درمی‌آورد

ما به خاطر مرگ، جدایی، خشونت و حتی شادترین خاطراتمان گریه می‌کنیم، اما پیاز هم می‌تواند اشکمان را درآورد. چون یک واکنش در پیاز ماده شیمیایی در هوا آزاد می‌کند که چشم‌ها را تحریک می‌کند. این ماده شیمیایی آنزیم سنتاز نامیده می‌شود. پوست کندن پیاز باعث اشک ریختن نمی‌شود، اما اگر آن را خرد کنید، اشکتان را درمی‌آورد.

چند روش برای محافظت از خود در برابر این حمله اشک آور وجود دارد. از یک چاقوی تیز استفاده کنید که سریع و دقیق می‌برد. همچنین می‌توانید پیاز را پوست کنده و در آب خیس کنید تا برخی ترکیبات شیمیایی آن را از بین ببرید، اما مقداری از طعم آن هم از بین می‌رود.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آشپزی تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای

فراروـ  به نظر من به تعداد آشپز‌های دنیا روش‌های پخت مرغ وجود دارد که هرکس به روش خودش آن را طبخ می‌کند. مرغ را اگر خوشمزه بپزید، می‌تواند از هر نوع غذای گوشتی خوشمزه‌تر هم باشد. اگر از درست کردن مرغ‌های تکراری خسته شده‌اید و دوست دارید مرغ را با یک روش جدید برای خودتان و خانواده تهیه کنید، حتما این مطلب را دنبال کنید، چون می‌خواهیم یک مدل طبخ مرغ را به شما آموزش بدهیم که از خوردن آن حتما شگفت‌زده خواهید شد. مرغ خامه‌ای یکی از روش‌های خاص درست کردن مرغ است که در آن مرغ داخل سسی از شیر و خامه پخته می‌شود و طعم بسیار جذابی دارد. این غذا به دلیل داشتن مرغ و قارچ منبع غنی پروتئین است، همچنین به دلیل داشتن شیر و خامه در ترکیباتش دارای کلسیم بالایی است. اگر دوست دارید این روش خوشمزه را برای پخت مرغ امتحان کنید، در ادامه این مطلب با آموزش پخت مرغ خامه‌ای همراه ما باشید.

مواد لازم

سینه مرغ: ۲ عدد
قارچ: ۲۰۰ گرم
پیاز: ۱ عدد
سس سویا: ۱ قاشق غذاخوری
پنیر خامه ای: ۱ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
شیر: ۱ لیوان سرخالی
کره: ۲۵ گرم
روغن: به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و پاپریکا: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این مرغ خوشمزه ابتدا سینه‌های مرغ را (ترجیحا بدون استخوان) با نمک، فلفل و پاپریکا کمی ماساژ بدهید تا مزه دار شودف سپس تکه‌های مرغ را داخل روغن کمی سرخ کنید و کنار بگذارید. در مرحله بعد پیاز را پوست و خرد کنید. کره را داخل مای تابه بندازید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا آب شودف سپس پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. وقتی پیاز کمی نرم و سبک شد، قارچ خرد شده را اضافه کنید و اجازه بدهید آب قارچ کشیده و قارچ سبک شود. در این مرحله شیر و خامه صبحانه را که از قبل با هم مخلوط کرده اید، داخل ماهی تابه بریزید و پنیر خامه‌ای را اضافه کنید. مواد را خوب هم بزنید تا پنیر کاملا حل شود. نمک و فلفل سیاه و سس سویا را در این مرحله اضافه کنید و حالا تکه‌های مرغ سرخ شده را داخل سس بچینید. درب ماهی تابه را ببندید و حرارت اجاق گزا را کم کنید. حدودا ۴۵ دقیقه زمان نیاز است تا مرغ بپزد و سس خامه‌ای شما به غلظت برسد. در این مرحله مرغ خامه‌ای خوشمزه و خاص آماده سرو است، نوش جان.

نکات مهم

۱ ـ قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر هم خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید.

۲ ـ برای پخت این غذا بهتر است از سینه مرغ بدون استخوان و یا فیله مرغ استفاده کنید. یکی از نکات بسیار مهم در تهیه انواع غذا‌ها انتخاب مواد اولیه سالم و تازه است. وقتی می‌خواهید مرغ را انتخاب کنید، حتماً جا‌هایی مانند ران و بال را که اتصال دارند، چک کنید؛ زیرا ماندگی و ناسالم بودن مرغ در این قسمت‌ها زود‌تر مشخص می‌شود. اگر این قسمت‌ها بوی نامطبوعی بدهد؛ یعنی مرغ تازه نیست. حواستان باشد مرغ‌هایی را که خیلی خیس هستند، انتخاب نکنید. رطوبت زیاد مرغ نشان دهنده این است که قبلاً فریز شده است. اگر از مرغ‌های بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما تاریخ آن را چک کنید و حواستان باشد که مرغ خون‌آبه نداشته باشد.

۳ ـ برای پخت این نوع مرغ بهتر است از پنیر خامه‌ای سبک و کم چرب استفاده کنید؛ زیرا خامه صبحانه و کره به اندازه کافی دارای مقادیری از چربی هستند.

۴ ـ اگر بخواهیم به طور مختصر در مورد کاربرد انواع پیاز‌ها توضیح بدهیم، باید از پیاز زرد که معروف‌ترین عضو خانواده پیازهاست، شروع کنیم. این پیاز بهترین گزینه برای پخت و پز است. پیاز سفید طعم ملایم‌تری نسبت به پیاز زرد دارد. از نظر کاربرد تقریباً مثل پیاز قرمز است و می‌شود آن را به صورت خام خورد و یا در سالاد‌ها از آن استفاده کرد. پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد فیبر بیشتری دارد و به خاطر رنگ زیبایش می‌توان از آن برای تزئین بشقاب غذا هم استفاده کرد. علاوه‌بر این برای کبابی کردن، سالاد و ساندویچ‌ها هم انتخاب مناسبی است. پیاز‌های قرمز به اندازه کافی عطر و طعم به غذا نمی‌دهند؛ بنابراین برای پخت و پز معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

دیگر خبرها

  • در زمستان پیاز سبز بخورید!
  • خواص گیاه درمانی و مفید شنگ
  • خواص گیاه معجزه گر شنگ و روش مصرف آن
  • تاثیرات شگفت انگیز مصرف روزانه پیاز
  • گیاهان مفید برای رشد و تقویت مو‌های نازک
  • آموزش روز پنجم، مرغ خامه‌ای
  • روستای بدون بیکار در مازندران
  • روستای بدون بیکار با پرورش گل در مازندران
  • (ویدئو) خلق نقاشی‌های شگفت‌انگیز با ذره‌بین
  • ویتامین های مهم برای گیاهان آپارتمانی