Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشریه اقتصادی فوربز با بیان جزئیاتی از توافق سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چین در ایران نوشت: پکن علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن جمهوری اسلامی در بازارهای جهانی، همکاری استراتژیک خود را با تهران دوبرابر می کند. ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ اقتصادی اقتصاد جهان نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از فوربز، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ایران را مقصر حمله به تاسیسات نفتی عربستان می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب، تنش ها بین ایران و آمریکا به بالاترین حد از زمان تسخیر سفارت آمریکا در تهران رسیده است. ولی این تقابل تاثیراتی بر رقابت استراتژیک چین و آمریکا دارد .
در بحبوحه تنش های تاریخی بین ایران و آمریکا، پکن علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای منزوی کردن جمهوری اسلامی در بازارهای جهانی، همکاری استراتژیک خود را با تهران دوبرابر می کند. به دنبال دیدار ماه اوت محمدجواد ظریف از پکن، دو کشور توافق کردند یک قرارداد 25 ساله را که در 2016 بسته شده بود احیا کنند . این قرارداد شامل 400 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران می‌شود .
این تزریق سرمایه که بر بخش نفت و گاز ایران متمرکز شده است تا زیرساخت های حمل و نقل و تولید ایران هم توسعه می‌یابد .در عوض، شرکت های چینی این حق را دارند اولین طرفی باشند که هر کدام از پروژه های پتروشیمی در ایران را دریافت می کنند .
یک مقام ارشد در بخش پتروشیمی ایران در مورد این قرارداد جدید گفت:« ستون اصلی قرارداد جدید این است که چین 280 میلیارد دلار در بخش‌های نفت گاز و پتروشیمی ایران سرمایه گذاری می کند. 120 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دیگر هم در توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و تولید ایران صورت می گیرد. هر دو طرف توافق کرده اند هزینه اولین دوره پنج ساله در ابتدا پرداخت شود» .
این قرارداد در شرایطی بسته می شود که واشنگتن استراتژی حداکثر فشار خود را علیه ایران تشدید کرده است. هدف از این استراتژی تغییر رفتار های بین المللی ایران با صفر کردن تمام صادرات نفت این کشور است .
تحریم های دولت ترامپ رشد اقتصادی ایران را تا 3.7 درصد کاهش داده است. تولید نفت این کشور هم از حدود 4 میلیون بشکه در روز 2018 به 2.5 میلیون بشکه در روز در مارس سال جاری میلادی رسیده است و صادرات ایران بسیار ناچیز است .
با توجه به شرایط ژئوپلیتیکی و ژئواقتصادی ایران، این کشور هیچ گزینه دیگری جز نزدیک شدن به چین ندارد. روسیه هم یک شریک بزرگ برای ایران است که سلاح و تکنولوژی نظامی به این کشور می دهد .
مانند سایر اقتصادهای اوراسیا که در طرح کمربند و جاده چین شرکت کرده‌اند، اکثر نیروی کار وارد شده چین برای ساخت کارخانه هایی مورد استفاده قرار می گیرند که توسط تولیدکنندگان بزرگ چینی طراحی و مدیریت می شود. طبق این قرارداد می توان پرداخت این هزینه ها را تا دو سال به تعویق انداخت و این پرداخت ها با یوان چین صورت می گیرد .
این شرایط برای چین بسیار مناسب است چون این کشور از پروژه هایی که در آفریقا و آسیای مرکزی دارد، یوآن به دست می‌آورد، بنابراین نیازی نیست در معاملات نفتی از دلار آمریکا استفاده کند. در عوض، تهران یک متحد دیگر در شورای امنیت و همچنین یک بازار امن نفت و محصولات پتروشیمی به دست می آورد. این قرارداد تلاش ایران برای تبدیل شدن به یک قدرت در منطقه را تسهیل می‌کند.
در شرایطی که بسیاری از کشورها از جمله کشورهای سراسر اروپا، گرینلند و جمهوری های آسیای مرکزی در سرمایه‌گذاری چین محتاطانه تر عمل می کنند ، ایران با آغوش بازتری پذیرای چین و بازیگران دیگری مثل روسیه و ترکیه است . مطمئناً هدف اصلی چین و ایران در بسیاری از سرمایه گذاری های قبلی سودآوری نبوده است. این مورد هم تفاوت چندانی ندارد. این یک محور ژئوپلیتیکی ضدآمریکایی است. بازی چین در اینجا واضح است: اول افزایش تنش ها بین آمریکا و ایران با تضعیف تاثیر تحریم‌های آمریکا و افزایش قدرت خود در خاورمیانه و بعد وارد کردن ایران به طرح کمربند و جاده و همچنین به سازمان همکاری شانگهای که تهران یک عضو ناظر آن است .
انتهای پیام/85

 

R1012122/P/S7,77,78,85/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "چین"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار چین اخبار چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

مرتضی افقه کارشناس اقتصادی با انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی به مهر گفت: سیاست‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که واقعیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود به طوری که بازگشت ارز صادراتی با نرخ دستوری بسیار پایین‌تر از نرخ دلار غیررسمی و انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی اجحاف در حق تولیدکنندگان بود و دستاوردی هم در زمینه کنترل بازار ارز و انتظارات نداشت.

افقه اظهار داشت: سیاست‌های پولی بانک مرکزی به ویژه تثبیت نرخ ارز در محدوده ۴۰ درصد و فشار به صادرکنندگان برای رفع تعهد ارزی باعث شده تولید صادراتی که از ارز یارانه‌ای استفاده نمی‌کنند در شرایط سختی قرار گیرند.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه سیاست‌های اقتصادی نتوانسته متغیرهای اقتصادی کشور را تحت تأثیر قرار دهد، خاطرنشان کرد: سیاست‌های پولی که بانک مرکزی اعمال می‌کند نتوانسته در بازار تأثیرگذار است و آمارها بیانگر این موضوع است.

او ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی به غلط سیاست‌های کنترل نرخ ارز از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود، در حالی که نرخ ارز امروز تحت تأثیر شدید انتظارات است و سیاست‌های پولی و ارزی این بانک نتوانسته نرخ‌ها را تحت کنترل درآورد.

افقه تصریح کرد: بانک مرکزی احتمالاً تحت فشارهای وارده یک سیاست‌هایی را اعمال می‌کند از جمله انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصد که سیاست بسیار عجیبی بود. چون در شرایطی که بر رشد تولید تاکید بسیار زیادی می‌شود این سیاست فشار بسیار زیادی به تولیدکننده وارد کرد. از سوی دیگر این اوراق نتوانست قیمت ارز را نیز کنترل کند چراکه عامل افزایش نرخ چیز دیگری است؛ بانک مرکزی با این سیاست فقط به تولیدکننده اجحاف کرد.

او یادآور شد: درست است که مشکلات امروز نمود اقتصادی دارد اما ریشه این مشکلات در سیاست‌های خارجی و تنش‌های داخلی است و بخشی زیادی از اینها نیز در اختیار دولت نیست؛ اما در این شرایط فرمول‌های اقتصادی این چنینی و دستوری نیز جواب نمی‌دهد.

این کارشناس اقتصادی درباره سیاست پیمان سپاری ارزی نیز گفت: بخشی از صادرات ما مواد خام نفتی و فرآورده‌های آن است که عموماً از یارانه‌های ارزی هم بهره مند می‌شوند. این دسته از صادرات ارزش افزوده مناسبی ایجاد نمی‌کند. اما آن بخش بزرگی از صادرات کشور که تولیدات صنعتی به حساب می آیند به دلیل فشاری که بانک مرکزی آن هم در شرایط تحریم به آنها برای بازگرداندن ارز وارد می‌کند تحت ضربه قرار دارد و با ادامه شرایط می‌تواند به طور کامل از دست برود.

کد خبر 6089253 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • نراقی: فردا دانشجویان ایران در حمایت از خیزش دانشگاهیان آمریکا و اروپا تجمع می‌کنند
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • دستاورد گواهی ۳۰ درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • حماس: تحت فشار آمریکا توافق نمی‌کنیم
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • امضای قرارداد فشار افزایی با ابهامات باقی مانده