امامجمعه قم: شرط ایستادگی مقابل دشمن استفاده از توانمندی و منابع داخلی است
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۲۸۹۱
امام جمعه قم با بیان اینکه راهبرد دشمنان ما فشار حداکثری است، گفت: در رسانهها بدون پردهپوشی میگویند؛ ما میخواهیم به ملت و دولت ایران فشار حداکثری در برجام وارد کنیم و تنها راه ایستادگی در مقابل این تفکر استفاده از توانمندی و منابع داخلی است. ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ استانها قم نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفته مصلی قدس، با نقل روایتی از امام علی(ع) در باب رعایت تقوای الهی اظهار داشت: آن حضرت فرمودهاند؛ اگر تقوای الهی در کسی پیدا شد جمع کننده برکات فراوانی خواهد بود، خیرهایی که بهوسیله هیچچیز دیگری به دست نمیآید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امامجمعه قم یکی از مصادیق مهم امربهمعروف را اجرای عدالت اجتماعی در جامعه برشمرد، سپس به موانع تحقق عدالت اجتماعی اشاره کرد و گفت: بخشی از این موانع به مردم و بخشی دیگر به مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی برمیگردد.
وی با بیان موانع تحقق عدالت اجتماعی از سوی مسئولان و مردم ابراز کرد: در جامعه عدالت گریز نمیتوان شاهد اجرای عدالت در چنین جامعهای بود، همچنین گاهی مسئولان جامعه هم عدالتخواه بوده و درصدد اجرای عدالت هستند اما ضعف نفس از ناحیه مردم مانعی در مسیر اجرای عدالت خواهد بود.
حسینی بوشهری بیان کرد: اگر مردم و آحاد جامعه رفتاری ظالمانه با یکدیگر داشته باشند، این دوری از انصاف، مانع بزرگی در راه اجرای عدالت اجتماعی خواهد بود.
امامجمعه قم با اشاره به منشور امیرالمؤمنین(ع) خطاب به بازاریان و اصناف عنوان کرد: حضرت علی(ع) فرمودهاند؛ تقوا را پیشه کنید، پیشاپیش از خدا طلب خیر کنید و با آسان گرفتن بر مشتریان از خداوند برکت بخواهید، خود را به بردباری و مدارا بیارایید، در معامله دروغ نگویید، از ظلم دست بکشید و هرگز به ربا نزدیک نشوید.
وی مطرح کرد: همانطور که از کارگزاران و مسئولان انتظار اجرای عدالت داریم از تکتک آحاد جامعه نیز این انتظار باید وجود داشته باشد.
حسینی بوشهری مسئله احتکار کالا در جامعه را مورداشاره قرار داد و گفت: عدهای میخواهند احتکار کنند تا در فرصت دیگری محصولی را به قیمت چند برابر به مردم بفروشند، در این صورت حاکم اسلامی میتواند در برابر این اشخاص بایستد و کالا را در برابر مردم قرار دهد.
وی افزود: حضرت علی(ع) در نامهای به مالک اشتر نخعی فرمودهاند؛ کسانی که معاملهگر هستند نباید اجحافی به آنها شود، اگر کسی رعایت این مسائل نکرد او را مورد مجازات قرار دهید، البته نباید زیادهروی در مجازات داشت.
بروجردی:کاهش تعهدات برجامی در راستای منافع ملی استتدوین گزارش کمیسیون امنیتملی مجلس از روند کاهش تعهدات برجامیامام جمعه کرمان: دولتمردان مراقب اهداف فرانسه در برجام باشندعضو مجلس خبرگان رهبری در خطبههای دوم نماز، با نقل روایتی از امام صادق(ع) در باب تقوا گفت: هرکسی که بهواسطه تقوا به خداوند متعال تمسک بجوید خداوند او را حفظ کرده و مشکلی متوجه او نخواهد شد.
حسینی بوشهری بیست و پنجم ماه محرم را مصادف با سالروز رحلت امام سجاد(ع) عنوان کرد و افزود: آن حضرت تا 40 سال روزها را روزه میگرفت و شبها به عبادت خداوند متعال میپرداخت، اگر آب در برابر ایشان قرار میدادند، میگریست و میفرمودند؛ فرزند رسول خدا را تشنه به شهادت رساندند.
وی تأکید کرد: از ملت عاشورایی و عزیز ایران اسلامی به خاطر عزاداریهایشان در ایام محرم قدردانی میکنیم، گزارشهایی که از سراسر کشور میرسد، این است که امسال عزاداریهای عاشورایی پرشورتر از سالهای گذشته بوده است.
امامجمعه قم با اشاره بهپیش رو بودن هفته دفاع مقدس ابراز کرد: شجاعت، اعتمادبهنفس ملت ایران، روحیه معنویتگرایی و فرهنگ بسیجی ازجمله امور مهمی بودند که در دفاع مقدس ثبت شدند و باقی ماندند.
حسینی بوشهری با اشاره به بحث مذاکره با آمریکا گفت: راهبرد دشمنان ما فشار حداکثری به ملت ایران است، در رسانهها بدون پردهپوشی میگویند که ما میخواهیم به ملت و دولت ایران فشار حداکثری وارد کنیم، آنها در پی تحمیل خواستههای خود به مردم و مسئولان هستند.
امامجمعه قم ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها هشدار دادهاند که ما با آمریکا مذاکره نمیکنیم، به خاطر این است که نباید آنها خیال کنند که فشار بر ملت و دولت جواب داده است و میتوانند مذاکره کنند.
وی افزود: دشمن خیال کرده با فشار حداکثری میتواند ملت را تحتفشار قرار داده و به خیابانها بکشاند، ما به آنها اعلام میکنیم که شما کور خواندهاید و به فضل الهی ملت تا آخر خواهد ایستاد، منتهی این ایستادگی ما شرط دارد و شرطش این است که از توانمندی و منابع داخلی استفاده کنیم و سپس به دشمن بگوییم که در مقابل شما پیروز هستیم.
حسینی بوشهری با اشاره به حادثه پالایشگاه عربستان گفت: دشمنان نمیخواهند بپذیرند که انصارالله و مردم مظلوم یمن این اتفاق را رقمزدهاند و هرروز یک کشور را متهم میکنند، عربستان چند سالی است که با ملت مظلوم یمن میجنگد، بمبهایی که سر مردم یمن ریخته میشود نمیپرسید که این سلاحها مربوط به کدام کشور است اما در حادثه آرامکو میپرسید که این بمبها متعلق به کدام کشور است؟
وی تأکید کرد: مردم مظلوم، جبهه مقاومت و انقلابیون دنیا وارد صحنه شده و بزرگترین ضربهها را به دشمن وارد خواهد آورد، امروز جبهه مقاومت به این رسیده که چگونه در برابر دشمن ایستادگی کرده و او را سرجایش بنشاند.
عضو مجلس خبرگان رهبری سپس با اشاره به فرارسیدن سال تحصیلی جدید در مدارس، دانشگاهها و حوزههای علمیه گفت: اگر امروز در صنایع مختلف موشکی و هستهای حرف نخست را در دنیا میزنیم به دلیل تحصیل علمی است که در مراکز مختلف داریم.
حسینی بوشهری در پایان با اشاره به حرکت عظیم اربعین حسینی عنوان کرد: این منظره تماشایی بوده و چنین حرکتی را در هیچ جای دیگر دنیا شاهد نیستیم، از دولت و مردم عراق صمیمانه تقدیر و تشکر میکنیم و امیدواریم امسال هم حرکت عظیم اربعین خاری در چشم آنهایی باشد که نمیخواهند این حرکت شکل بگیرد.
انتهای پیام/ز
R7854/P/S6,62/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۲۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
مرتضی مطهری یک شخصیت تمام نشدنی در گذر زمان است و تا امروز معادلی که جامعیت او را داشته باشد بر افکار عموم و خصوص رخ نکشیده!
من اولین بار نامش را از پدرم شنیدم که با او از سالهای درسهای فقه واصول امام خمینی آشنا بود و در دهه چهل متواضعانه گاه بیگاهی درتهران پای سخنرانی آن بزرگوار حاضر میشد و به یاد دارم مرا که در سن کودکی بودم به سالن سخنرانی او بُرد تا حضرت مطهری را ببینم.
ارتباط مرموزی بین من و استاد مطهری ایجاد شده بود تا سال ۶۰ که با کتاب داستان و راستان او آشنا شدم و در سال های بعد در حد توان ناچیز فکری خود با دیگر آثار استاد شهید آشنا شدم و یک به یک نوشته هایش را غذای مغز و روح خویش نمودم و این سفره فکری و اطعام معرفتی تا امروز ادامه داشته و دارد و خلاصه؛ "با مطهری زندگی میکنم" و حاضر به جایگزین کردن دیگری و دیگران بجای او نیستم چون تا کنون جایگزینی برای مطهری -خداراشاهدمیگیرم- که پیدا نکرده ام!
مطهری که من شناختم با توجه در آمیختگی بیش از سی ساله افکارم با آثارش، کلید شخصیتش؛ در "فهم عمیق او از دین ، و درک درست جامعه ، و عرضه خوبِ یافته هایش" است.
توضیح این ادعا چنین است؛
۱ - شهید استاد مطهری یک شخصیتِ جامعِ علمی بودکه دگراندیشان را تحمل میکرد. او گذشته از اینکه یک فیلسوف بود و فلسفه را هضم کرده بود، در فقه یک فقیه بود، و مهمتر ؛ با آثار نویسندگان دنیای خود ، حتا با دگر اندیشان آشنا بود ودر مواجه با نام یک نویسنده غربی و یا دگراندیش حیرت زده نمیشد.
این جمله شگفت آور که هیچ گاه عملی نشد ، از اوست؛ " میباید دانشکده الهیات به هر قیمتی شده فردی مارکسییسم رادر این دانشکده دعوت کندتامسائل مارکسیسم را تدریس کند. بعد ما هم میآئیم و حرفهایمان را میزنیم. هیچ کس هم مجبور نیست منطق ما را بپذیرد."
و میگفت: "من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار میدهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می شود پاسداری کرد و آن علم است وآزادی دادن به افکار مخالف و مواجهه روشن و صریح با آنها."
۲ - آیت الله مطهری به عمقِ "دین" سفرِ علمی کرد. عمقِ دین بمعنای فهم و اجتهاد در فقه نیست .
اجازه دهید سخنی از استادبزرگوارم آیت الله وحید خراسانی که در درس داشتند تقدیم کنم که فرمودند: "تفقه در دین ؛ متفاوت از تفقه در ابواب فقه، طهارت تا دیات است ، این یک قسمت از دین است نه تمام دین؛ بعض الشیء لیس بالشیء»
در مورد "فقه مطهری" دامنه سخن وسیع است. خلاصه آن این است که او میگفت : "تمام مطالب دو جلد کفایه الاصول را در مشت دارم" ، و در درسهای عمومی آیت الله بروجردی و درسهای خصوصی امام خمینی توانست به رتبه بالای "اجتهاد" برسد و فقیه شود، ولی نه یک فقیه متعارف مانند دیگران که حداکثر یک حاشیه بر "عروةالوثقی" و یا "مکاسب شیخ انصاری" اضافه کند، بلکه وی فقیهی بود که باید تفقه او درچگونه باز کردنِ گره های کور را از زندگی فردی و اجتماعی مسلمین دیدکه درآثارش مانند؛ کتاب "حجاب" و نیز "نظام حقوق زن" و یا "اسلام و مقتضیات زمان" رصد کرد. او از خاستگاه فقه سنتی با بازاندیشانه، پیوند بین نص و زندگی را رقم زد.
۳ - استادمطهری از تحجر فاصله داشت.
اوتوانست بااین روش درست مراجعه به متون اصیل دینی وعدم دخالت حب و بغض ها، از تحجر و دگم اندیشی وسنت گرایی های نامعقول دور شود.
آقای مطهری بر بافت فرسوده؛ بنایِ فقه و فلسفه و تفسیر بنا نکرد. استاد عزیز آیت الله جوادی در درس میفرمود: "در تمام رشته ها ما تا نقشه جامع علم آن رشته را نداشته باشیم، هر فتوایی که در درون آن بدهیم به صورت بافت فرسوده است؛ مثل کسی که شهر را بخواهد اداره کند، تا نقشه جامع شهر را نداشته باشد، هرگونه ساخت و سازی داشته باشد طولی نمیکشد که بافت فرسوده میشود." مطهری نقشه جامع "شهرعلم" را داشت.
مطهری عزیز، در حد میسور بین علم و دین را آشتی میداد و عامل همبستگی عالمان و دانشمندان بود. علوم انسانی و تجربی را احترام میگذاشت همانطور که علوم اسلامی را ارج مینهاد تاجاییکه واجب علی کل مسلم را به تمام علوم بشری سرایت میداد ودر عین اینکه به آداب و فرهنگ و دانش خودی باور داشت، اما هیچ گاه این باور باعث تمسخر و یا بی اعتنایی به ره آور غرب نمیشد. اوهیچ گاه شبهه وشبهه دار را رمیِ به بی دینی نمیکرد و هیچ گاه در مثل تریبون دینی نمازجمعه آنان راتهدید به ارهاب -ترور- نمیکرد.
امروز؛ مادربرابر دوگانگی سازی بین دین و هرچیزی که نیاز بشر است قرار گرفته ایم! مانند علم ویا فلسفه ویا بهداشت ویا تکنولوژی ودانش درغرب .. و نیزازسوی دیگر مواجه با تغییر در مفاهیم بدیهی مانند؛عدالت،عصمت،قدرت و.. هستیم!
بگمانم؛اگر مطهری ومبارزه اوباتحجر ادامه داشت، شرائط متفاوتی داشتیم.
۴ - آیت الله مطهری از محو شدنِ در شخصیتها بر حذر بود و شخصیت پرست نبود. او نه وابسته به فرد، و نه وابسته به هیچ تشکیلات سیاسی و غیر سیاسی بود. او درعین اینکه به امام خمینی عشق داشت و از بردن نام او اشک می ریخت و وابسته عاطفی و تحصیلی به او بود اما وابسته فکری نبود که سرسپرده باشد، مطهری نه تنها خود اهل دست بوسی و پا بوسی نبود ، بلکه ؛ بسی پهلوانانه بر سرسپردگی ، چاکری ، تعصب و اطاعت بی چون و چرا ، چنان تیغ نقد میکشید که آه از دل مریدبازان به آسمان بلند می شد.
او در نقدِ عالمانه ی دو بخش کوشا بود ، یعنی ؛ نقد "ارباب قدرت" و نقد "ارباب دیانت".
استاد شهید مطهری چه زیبا گفت: "مقام حکومت، ملازم با مقام قدسی نیست و هر مقام غیرمعصومی که در وضع غیرقابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش خطر است و هم برای اسلام، من مانند عوام فکر نمیکنم که هر که در طبقه مراجع قرار گرفت مورد عنایت خاص امام زمان است و مصون از خطا و گناه و فسق است."
۵ - استاد مطهری در پیدایش انقلاب بهمراه همراه امام خمینی نقش موثر یک مجاهد و نیز یک ایدئولوگ را داشت ، اما این ، باعث نمیشد که چشم بر حقائق و یا نارسائی ها و یا حقوق مردم ببند و مدافه جریان حاکمیت باشد.
او چنین میگفت :
"این انقلاب به شرطی در آینده محفوظ خواهد ماند و به شرطی تداوم پیدا خواهد کرد، که قطعاً مسیر عدالت خواهی را برای همیشه ادامه بدهد. یعنی دولتهای آینده واقعاً و کلاً در مسیر عدالت اسلامی گام بردارند، برای پر کردن شکافهای طبقاتی اقدام کنند. تبعیضها را واقعاً از میان بردارند .. من تأکید میکنم اگر انقلاب ما در مسیر برقراری عدالت اجتماعی به پیش نرود، مطمئناً به نتیجه نخواهد رسید و این خطر هست که انقلاب دیگری با ماهیت دیگری جای آن را بگیرد."
استاد مطهری دم از معنویت بدون عدالت نمیزد چون بر این اندیشه بود که ؛ "نبود عدالت در جامعه؛ پایه معنویت را متزلزل خواهد کرد و چون باعث محرومیت میشود ، محرومیت عامل ایجاد عقدههای روانی است و عقدههای روانی تولید انفجار خواهد کرد!"
شهید مطهری برای حق به هرگونه رفتار ناروایی که با متن دین و حقوق مردم در تضاد بود را ممنوع میدانست ، چون بر این باور بود: «برای حق باید از حق استفاده کرد و اگر من بدانم که با یک دروغ، امشب همه گناهکارانِ شما توبه میکنند و نمازِ شب خوان میشوند، اسلام به من اجازه چنین کار [دروغی] را نمیدهد.»
بعد از ملاحظه مطالب پنج گانه تقدیم شده ، آیا به نظر شما "مطهریِ امام خمینی" تکرار شد؟