Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@22:02:10 GMT

چگونه طعم شیرین مادری را بچشیم؟

تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۷۵۸۶۵

چگونه طعم شیرین مادری را بچشیم؟

سیمین ظفردوست جراح و متخصص زنان و فلوشیپ ناباروری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ناباروری اظهار کرد: هنگامی به زوجی نابارور گفته می‌شود که پس از یک سال اقدام به بارداری بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، باردار نشوند و  طبق آمار در ایران حدود ۲۰ درصد زوج‌ها مشکل ناباروری دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او بیان کرد: متأسفانه با وجود پیشرفت‌هایی که در درمان ناباروری شده است، هنوز موفقیت درمان به حد انتظار پزشکان و بیماران نرسیده است، در روش‌هایی مثل IVF و میکرواینجکشن که جنین در محیط آزمایشگاهی تشکیل و سپس داخل یک رحم آماده گذاشته می‌شود، احتمال بارداری ۳۰ تا ۴۰ درصد گزارش شده است.

ظفردوست بیان کرد: تلاش برای ارتقای شرایط محیط کشت جنین‌ها در راستای به حداقل رساندن آسیب تخمک، اسپرم و جنین، بررسی‌های ژنتیک، ایمونولوژیک و همچنین درمان‌های کلینیکال برای افزایش کیفیت تخمک و اسپرم و بهتر کردن شرایط رحم ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین علل ناباروری در زوج‌های جوان؛ سمی خطرناک که عقیم‌تان می‌کند

این فلوشیپ ناباروری افزود: ناباروری ممکن است به علت مشکلات مردانه، زنانه یا هر ۲ باشد، در پروتکل‌های درمانی که جهت رفع مشکلات یک خانم نابارور انجام می‌شود، هدف به دست آوردن تخمکی سالم و با کیفیت بالا و آماده سازی رحم برای افزایش میزان کاشت جنین است، روش‌های درمانی متفاوت در سال‌های گذشته انجام شده است، ولی متأسفانه با وجود همه این راهکار‌ها در نهایت با بیمارانی مواجه هستیم که به علت نداشتن تخمکی با کیفیت مناسب و تضعیف شدید کارکرد تخمدان‌ها مجبور هستند تخمک اهدایی بگیرند یا بیمارانی داریم که با وجود داشتن جنین‌های خوب، کاشت جنین در داخل رحم آنها انجام نمی‌شود.

تازه‌ترین روش‌های درمان ناباروری به کمک زوج‌های نابارور می‌آید

ظفردوست تاکید کرد: روش‌های PRP و سلول‌های بنیادی از جمله‌های تازه‌ترین درمان‌های ناباروری است، ذخایر تخمدانی هر خانم با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند به طوری که در ۹۵ درصد خانم‌ها ذخایر فولیکولی قبل از تولد در ۳۰ سالگی به ۱۲ درصد و در ۴۰ سالگی به سه درصد می‌رسد، در برخی خانم‌ها به علت کاهش ذخایر تخمدانی از همان بدو تولد یا آسیب‌های وارد شده در طول زندگی به علل مشخص یا نامشخص، این ذخیره تخمدانی با شدت و سرعت بیشتر کاهش پیدا می‌کند بنابراین مشکلات باروری در سنین زیر ۴۰ سال اتفاق می‌افتد، احیای این تخمدان‌ها بر اساس تئوری‌های قبلی امکان‌پذیر نبوده، ولی با تئوری‌های جدید که به دنبال مطالعات حیوانی مطرح شده است، برخی مطالعات تأثیرات PRP و سلول‌های بنیادی را در احیای تخمدان‌ها نشان می‌دهد.

PRP چیست؟

او تصریح کرد: پلاکت‌های خون شامل گرانول‌هایی هستند که در داخل آن‌ها فاکتور‌های رشد و سیتوکین‌ها ذخیره شده‌اند، این فاکتور‌ها وقتی در جایی رها می‌شوند، سلول‌های بنیادین را به آنجا فرا می‌خوانند و  به رشد، ساخت عروق و تحریک آن ناحیه کمک می‌کنند.

این فلوشیپ ناباروری استفاده از PRP  در حوزه ناباروری زنان را در ۲ بخش دانست و گفت: یکی از این بخش‌ها، تزریق PRP به داخل تخمدان‌ها در جهت کارکرد بهتر آنهاست به ویژه در افرادی که کارکرد تخمدانی آنها به شدت کاهش پیدا کرده است و به درمان‌های تحریک تخمک‌گذاری پاسخ مناسب نمی‌دهند و دیگری انفوزیون داخل رحمی (ریختن به داخل رحم) جهت افزایش میزان کاشت جنین در داخل رحم بوده، مشاهده شده است در حیوانات تزریق PRP به داخل تخمدان‌ها در افزایش عملکرد تخمدان‌ها به واسطه فاکتور‌های رشد و سیتوکین‌های موجود مؤثر بوده است و انفوزیون داخلی رحمی هم به افزایش گیرایی رحم به واسطه همان فاکتور‌ها کمک می‌کند البته مطالعات انسانی نتایجی ضد و نقیض را نشان داده‌اند بنابراین هنوز برای اینکه بتوانیم در مورد تأثیر PRP در درمان نازایی پاسخ قطعی دهیم، به مطالعات بیشتر نیاز داریم.

سلول‌های بنیادین چیست؟

ظفردوست بیان کرد: امروزه از سلول‌های بنیادین در جهت بهبود وضعیت تخمدان‌ها در رحم استفاده می‌شود، مشاهده شده است در بدن سلول‌هایی وجود دارند که قابلیت تبدیل شدن به انواع سلول‌های مختلف مانند سلول‌های قلبی، کبدی و عصبی را دارند که به این سلول‌ها سلول‌های بنیادین گفته می‌شود، افراد زیادی بر این باورند که سلول‌های بنیادین را تنها می‌توان در زمان تولد از طریق بند ناف بدست آورد، این اشخاص معتقدند که اگر برای فردی در زمان تولد این کار انجام نشده باشد دیگر شخص در طول زندگی نمی‌تواند از سلول‌های بنیادین خود استفاده کند در حالی که امروزه دیده شده است که از مغز استخوان، بافت چربی و خون محیطی در یک فرد بالغ می‌توان سلول‌های بنیادین را تهیه کرد.

بیشتر بخوانید: احتمال درمان ناباروری زنان با مغز استخوان

او یادآوری کرد: مطالعاتی در مورد تأثیر سلول‌های بنیادین در احیای تخمدان‌ها و افزایش گیرایی رحم در حیوانات انجام گرفته است که این مطالعات نشان می‌دهد این سلول‌ها می‌توانند به افزایش باروری در حیوانات کمک کنند، نتایجی خوب از تزریق سلول‌های بنیادین حاصل از خون قاعدگی به داخل تخمدان خانم‌هایی که با کاهش شدید ذخیره تخمدان روبرو بودند، به دست آمد، ولی با توجه به اینکه مطالعات مشابه در دنیا کم است برای اینکه بتوانیم در دنیا استفاده از سلول‌های بنیادین را راهکاری درمانی برای همه بیماران نابارور با مشکلات تخمدانی یا رحمی معرفی کنیم، کمی زود است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت بارداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۵۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

از زمان های قدیم تا به امروز این باور وجود دارد که کندن موهای سفید باعث زیاد شدن آنها می شود اما این فرضیه تا چه حد درست است.

رنگ مو توسط رنگدانه‌های موجود در سلول‌های ریشه مو تعیین می‌شود و با توقف تولید این رنگدانه‌ها، رنگ مو تغییر می‌کند و به اصطلاح سفید می‌شود.

سفید شدن مو ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های داخلی یا بیماری‌های خودایمنی بدن باشد. همچنین کمبود ویتامین B۱۲ و کمبود آهن نیز می‌تواند باعث سفید شدن زودرس موها شود.

عواملی همچون پرکاری تیروئید و کمبود آهن می‌تواند باعث سفید شدن مو شود، اما ژنتیک دلیل اصلی سفید شدن زودرس موها است. سوال پرتکراری که در مورد موهای سفید وجود دارد، ارتباط زیاد شدن آنها با کندن این تار موهای دوست نداشتنی است در این بخش به آن اشاره خواهیم داشت.

آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟

خیر، کندن موی سفید باعث رشد بیشتر آن‌ها نمی‌شود. رنگدانه‌های مو، که عامل رنگ موی افراد هستند، در سلول‌های ریشه‌ای موها قرار دارند و با توقف ساخت این رنگدانه‌ها در سلول‌ها، مو سفید می‌شود. برعکس، کندن موی سفید باعث نابودی بخشی از سلول‌های ریشه‌ای مو می‌شود که موجب کاهش تعداد موهای سفید شده و کمتر شدن آن‌ها در آینده می‌شود. اما در هر صورت، کندن موهای سفید نمی‌تواند باعث رشد بیشتر آن‌ها شود.

شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست از سن ۳۵ سالگی و در افراد سیاهپوست از ۴۵ سالگی به طور طبیعی رخ می‌دهد. با این حال، در صورتی که سن شروع سفیدی مو در افراد سفیدپوست کمتر از ۲۰ سال و در افراد سیاهپوست کمتر از ۳۰ سال باشد، می‌توان گفت که فرد دچار سفیدی زودرس مو شده است و با استفاده از برخی داروها می‌توان از آن جلوگیری کرد.

فاکتورهای مؤثر بر سفیدی مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین B۱۲

بیماری‌های سیستم ایمنی مانند برص و آلوپسی آره آتا

کمبود آهن و کم خونی

مصرف برخی داروها مثل کلروکین

رژیم غذایی نامناسب و ناپایدار

استفاده از شامپوها و محصولات شیمیایی مضر برای مو

بیماری‌های تیروئید

کمبود روی در بدن

مصرف دخانیات

درمان سفیدی مو

هیچ شامپویی توانایی درمان سفیدی مو را ندارد. استفاده از این شامپوها فقط می‌تواند به تیرگی یا روشنی موها کمک کند ولی در کاهش یا جلوگیری از سفیدی مو تاثیری ندارد. همچنین، رنگ مو نیز نمی‌تواند تاثیری در کاهش یا افزایش موهای سفید داشته باشد.

سفیدی زودرس مو توسط پزشکان پوست و با استفاده از داروها درمان می‌شود. پزشکان با استفاده از داروهایی که سلول‌های رنگدانه مو را تحریک می‌کنند، سن شروع سفید شدن مو را بالاتر می‌برند و این مشکل را درمان می‌کنند.

منبع
نمناک

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کمبود این ویتامین‌ها و مواد معدنی باعث سفید شدن زودرس مو می‌شود چند راهکار ساده برای دیرتر سفید شدن موهای سر

دیگر خبرها

  • آیا کندن موی سفید باعث زیاد شدن آن میشود؟
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • شاد، اما خسته!
  • شاد اما خسته
  • زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • رونمایی از مستند روایی «معجزه مادری» در بوشهر
  • تصویب نخستین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش پس از ۱۲ سال
  • تصویب نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
  • نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد