Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، رئیس گروه علم فرهنگستان علوم و نویسنده کتاب «در دادگاه جهل مقدس» روز گذشته 29شهریور ماه در نشست نقد و بررسی این کتاب که در پردیس کتاب مشهد برگزار شد، در خصوص دانش‌های پیشرفته بشری اظهار کرد: با توجه به تجربیاتی که در ۷۴ سال عمرم به دست آورده‌ام، به این نتیجه رسیده‌ام که در میان دانش‌های پیشرفته بشری، پیچیده ترین و مهم ترین دانش، دانش الهیات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دانش الهیات پیشرفت چندانی نداشته است
وی ادامه داد: پیشرفت تکنولوژی دارای شتابی است که با گذر زمان با دیروز خود متفاوت بوده، چرا که پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مسائل و مشکلات را برطرف کرده است. اما شتاب دانش الهیات چه مقدار بوده است؟ امروزه دانش الهیات در مقایسه با آنچه که در قبل از یونان وجود داشته، چه تغییری داشته است؟ مشکلات و سوالات به همان شکل باقی مانده‌اند، سوالات تغییری نکرده‌اند اما پاسخ‌ها با مقداری تفاوت داده شده‌اند.

محقق داماد با خواندن بخشی از داستان محاکمه سقراط بیان کرد: قتل، دروغ، ظلم و... منفور هستند اما چرا؟ مباحث الهیات بسیار پیچیده و دشوار هستند، آیا دروغ تنها بخاطر اینکه خداوند ما را از آن نهی کرده بد است یا بخاطر اینکه ذاتا بد است، آیا خداوند آن را نهی کرده؟ مکتب‌های بسیار زیادی به دنبال همین سوال شکل گرفتند، این سوال هنوز هم زنده است.

دانش الهیات؛ مهم‌ترین دانش در میان دانش‌های پیشرفته جهان
رئیس گروه علم فرهنگستان علوم عنوان کرد: پیچیده‌ترین و اما مهم‌ترین دانش، همان دانش الهیات است، چرا که معتقدم به همان اندازه‌ای که سرطان، سل، مالاریا و دیگر بیماری‌های خطرناک باعث مرگ و میر شده‌اند، جهل ناشی از دین نیز خون ریخته و سر بریده است، شاید هیچ بلایی به اندازه کج‌اندیشی دینی چنین نقشی ایفا نکرده است.

وی افزود: امروزه اگر چشم و گوش دلتان را باز کنید، قطعا صدای ناله‌های کودکانی را می‌شنوید که به نام خدا و برای خدا پدرانشان را سر بریدند و مادرانشان را به بردگی گرفتند، همچون داعش و دیگر گروه‌هایی که به نام خدا سرمی‌بردند و ظلم می‌کردند.

جهل مقدس
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی  اظهار کرد: در جلد سوم کتاب خود، کلمه «جهل مقدس» را از داستان زنده زنده سوزاندن «جورنادو برونو» و تلاش آن پیرزن برای سوزاندش برگرفته‌ام، زمانی که جورنادو برونو به آن پیرزن گفت: «نفرین بر آن جهل مقدس‎ا‌ت».

رئیس گروه علم فرهنگستان علوم خاطر نشان کرد: تمام کتاب‌هایی که در گذشته نوشته‌ام، کتاب‌هایی فقهی، فلسفی و حقوقی هستند که دارای نقشه راه و مسیر و همچنین متد مشخصی است، اما چهار کتاب اخیر من با عنوان‌های «روشن‌گری دینی ۱»، «روشنگری دینی ۲»، «در فاجعه جهل مقدس» و «در دادگاه جهل مقدس» هیچ طرح و متد خاصی ندارند، چرا که نوشتن در خصوص چنین موضوعاتی تنها با طرحی آشفته و نه به طور منظم ممکن است.

دو بر بودن چاقوی دین
وی ادامه داد: در آیه «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَلَا يَزِيدُ الظَّالِمِينَ إِلَّا خَسَارًا» به دو بر بودن چاقوی دین و قرآن اشاره می‌کند، یعنی با یک سمت آن میوه پوست می‌کنند و آن سمت دیگر ممکن است دست را ببرد. قرآن دو اثر دارد، برای عده‌ای شفاء، حیات و حرکت بخش است و برای عده‌ای دیگر باعث ضرر و بدبختی بیشتر و فلاکت آور بوده. بنابراین سمتی از دین «اعلی علییّن» و سمت دیگر «اسفل السافلین» است.

محقق داماد با بیان اینکه برای داشتن دین باید معرفت داشته باشیم و دینی مبتنی بر معرفت باشد، عنوان کرد: اگر بنا بر نداشتن دین است، همان بهتر که دین نیز نداشته باشیم. دین بدون معرفت، به مراتب از بی‌دینی بد‌تر است، چرا که دین باید مبتنی بر معرفت باشد.

رئیس گروه علم فرهنگستان علوم اظهار کرد: در یکی از کتاب‌های خود -که آنطور که باید دیده نشد- به نام «باز‌خوانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود» به این موضوع اشاره کرده‌ام که امر به معروف و نهی از منکر کار هر کسی نبوده و آن شخص باید معنای دقیق معروف و منکر را بداند. اگر به دست هر کس سپرده شود آفات بسیار زیادی خواهد داشت.

امام حسین (ع) به دست دین‌داران کشته شد
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود: امام حسین (ع) به دست بی‌دینان کشته نشد، بلکه دین‌داران ایشان را به شهادت رساندند، این افراد با هدف پول و حکومت نجنگیدند، بلکه از روی جهل به جنگ برخاستند. تنها شاید یک نفر همچون عمر بن سعد با وعده ولایت ری به جنگ به پا خواست و افراد دیگر تنها برای رسیدن به خدا و بهشت وعده داده شده و به جهل جنگیدند.

جهل مقدس همان جهلی است که به دانش برسد
محقق داماد اظهار کرد: جهل یکی از عالی‌ترین نهاد‌های بشری است، تمام علوم موجود در دنیا، تنها به واسطه جهل به وجود آمده‌اند و آدم جاهل می‌داند که نمی‌داند. تکنولوژی و علم جدید به واسطه عالم‌هایی به وجود آمده که در گذشته جاهل بودند، این را باور داشتند و به دنبال علم رفتند. علم آموزی تمام علما از جهل آغاز شده که این جهل همان جهل مقدس است.

جهل مرکب
این نویسنده خاطر نشان کرد: جهل زمانی مخرب می‌شود که انسان خیال کند عالم است و به دنبال آگاهی و دانایی نرود. سومین و بدترین نوع جهل نیز آن است که انسان نمی‌داند جاهل است و به این جهل رنگ خدایی می‌دهد. این انسان جاهل معتقد است در اعلی علییّن جایگاه دارد. انسان در طول زندگی خود همواره در معرض خطر جهل قرار دارد و کشور کره شمالی نمونه بارزی از جهل است. در این خصوص قرآن چنین افرادی را «مستضعف» می‌خواند، مستضعف کسی است که از آگاهی خالی شده و به مغزش جهل تزریق شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: جامعه، حکومت و قدرت مشروعه قدرتی است که هر سال آن نسبت به سال‌های گذشته‌ش با کاهش جهل مواجه باشد، همان طور که حکومتی، حکومت است که از تاریکی به سمت نور، نه از نور به سمت تاریکی حرکت کند.

مقدس بودن همان بعد خدایی است
وی در پاسخ به سخنان حسن حکیم باشی، مدرس و پژوهشگر دانشگاه افزود: مقدس به معنای وجود بعد خدایی است، همانطور که در قبل به آن اشاره کردم افرادی نیز در عین جاهلیت گمان می‌کنند برای خدا و به یاد خدا حرکت می‌کنند و خود را مقدس می‌دانند در حالکیه تنها در جاهلیت غرق شده‌اند و در آغوش خدا بودن جز خیالی برای آنان نیست.

محقق داماد در خصوص ابعاد معرفت و اهمیت آن اظهار کرد: سوالی که همواره و در زمان تمام پیامبران از سوی یاران آنان پرسیده شده این است که «با وجود اینکه شما نیز همچون ما بشر هستید، چرا شما صدای خدا رو می‌شنوید و ما نمی‌شنویم». این سوال، سوال بسیار مهم و بزرگی است که با گذر دوره‌های مختلف نیز پاسخ درستی به آن داده نشده است.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: تنها کسی که به این سوال پاسخ درست و کاملی داده، پیامبراسلام (ص) است. ایشان در پاسخ می‌گویند «من بشری همچون شما هستم، از آسمان نیامده‌ام، ملک نیستم و تفاوتی با شما ندارم، من صدای خدا را می‌شنوم اما این چنین نیست که شما نیز نتوانید صدای خداوند را بشنوید»، به این معنا که راه سلوک و تکامل باز است. این پاسخ همان تمایز میان حضرت نوح و پیامبر(ص) است، چرا که نوح زمانیکه بدون پاسخ ماند، تنها مردم را نفرین کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا معارف جهل مقدس الهیات دین اسلام جهل مرکب قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۶۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: توانمندسازی در دو بعد «معیشت» و «علمی و انگیزشی» معلم باید انجام شود؛ با توجه به رویکرد دولت و رویکرد قوای حاکم و نگاه حمایتی مقام معظم رهبری نسبت به جامعه تعلیم و تربیت، امیدواریم که به روزهای خوب برسیم.

به گزارش ایسنا، ستاری فرد با بیان اینکه در دولت سیزدهم اتفاقات خوبی برای موضوع معیشت معلمین رخ داده، گفت: از دهه هفتاد مسئله نظام رتبه بندی معلمین مطرح بود، به خصوص اینکه در سند تحول بنیادین سال ۱۳۹۰ نیز صراحتا تأکید و تصحیح شد که باید انجام شود که در این دولت عملیاتی و به مسئله معیشت معلمان توجه شد.

وی با بیان اینکه امیدواریم کاری که این دولت در بحث رتبه بندی و توجه به معیشت معلمان شروع کرده استمرار پیدا کند، افزود: با همراهی و همکاری مجلس اتفاقی را رقم می زنیم تا «معلمی» سرآمد همه مشاغل باشد یعنی کارآمدترین و موثق ترین افراد شغل معلمی را انتخاب کنند.

ستاری فرد به دیدار رهبر معظم انقلاب با معلمان اشاره کرد و گفت: حضرت آقا به محور توانمندسازی معلمان اشاره داشتند که باید توانمندسازی در دو بعد «معیشت» معلم و «علمی و انگیزشی» انجام شود که امیدواریم با توجه به رویکرد دولت و رویکرد قوای حاکم و نگاه حمایتی مقام معظم رهبری نسبت به جامعه تعلیم و تربیت، به روزهای خوب برسیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۴۰۶ هزار نفر در آزمون استخدامی خاص معلمین پرورشی و تربیت بدنی شرکت کردند، ادامه داد: جمعا ۱۹ هزار و ۳۷۷ نفر مربی پرورشی و معلم تربیت بدنی از محل این آزمون وارد آموزش و پرورش می‌شوند.

ستاری فرد با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش گفت: به گفته وزیر آموزش و پرورش به زودی مقدمات آزمون دیگر برای مربیان تربیت بدنی و پرورشی در سال پیش رو مهیا می شود؛ چیزی که خیلی برای ما مهم است، جذب مربیان با کیفیت برای نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه امروز دچار چالش های جدی هستیم، افزود: فقر حرکتی، ضعف حرکتی، تغییر سبک زندگی مردم و ورود بچه‌ها به فضای مجازی که رقیب جدی سلامت جسمی و سلامت روانی بچه‌هاست، توجه به کیفیت و کمیت درس تربیت بدنی اهمیت دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر به خصوص بعد از کرونا میزان اضافه وزن و چاقی دانش آموزان و کودکان و نوجوانان به ۳۴ درصد رسیده یعنی از هر سه دانش آموز یک دانش آموز در موقعیت مناسب سلامت قرار ندارد، ادامه داد: اگر دانش آموز در موقعیت مناسب سلامت نباشد قطعا در موقعیت مناسب یادگیری قرار نمی گیرد.

ستاری فرد با بیان اینکه مسئله سلامت دانش آموز زیربناست، عنوان کرد: ارزان ترین و بهترین ابزار و در واقع فرصت کنترل آسیب های اجتماعی و تربیت، مسئله بازی و ورزش است، یعنی بهترین فرصت برای تربیت دانش آموز فرصت بازی کردن است.

وی به عیدی وزیر آموزش و پرورش به دانش آموزان ابتدایی اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان ابتدایی در سال تحصیلی پیش رو صحبت و عیدی وزیر است که امیدواریم محقق شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قانون اساسی برای تربیت بدنی و آموزش و پرورش صرفا عبارت رایگان استفاده شده، افزود: دو اصل مهم قانون اساسی به تربیت بدنی رایگان و آموزش و پرورش رایگان اشاره شده است.

ستاری فرد که در برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، به جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد که هم مشکل نظام وظیفه آن ها حل شود، هم اشتغال و ادامه تحصیل آن ها صورت می گیرد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آموزش و پرورش: دانش‌آموزان مناطق محروم از تغذیه رایگان برخوردار می‌شوند برنامه‌های آموزش و پرورش برای سلامت جسمانیِ دانش آموزان دختر

دیگر خبرها

  • خسروپناه: دستاوردهای دانش‌آموزان سمپادی تمدن نوین اسلامی را محقق کرده است
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • معلم، عنصری تاثیرگذار در تربیت دینی و اخلاقی دانش آموزان است
  • جان‌فشانی رزمندگان مدیون انتشار علم و معرفت معلمان است
  • ۱۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • هر کسی لیاقت شغل بزرگ و مقدس معلمی را ندارد
  • جذب استعداد‌های برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان
  • استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور جذب دانشگاه فرهنگیان می شوند
  • جذب استعدادهای برتر ورزشی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان