Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذوالقدر گفت: اگر زیر ساخت های مناسبی برای آماده سازی مساجد تاریخی برای گردشگری مذهبی فراهم شود این مساجد هم به لحاظ توسعه فرهنگی و هم به لحاظ رونق اقتصادی برای کشور اهمیت زیادی خواهد داشت.

خبرگزاری شبستان – گروه سیاسی – مریم رضازاده: مساجد تاریخی از جمله ابنیه های تاریخی کشور هستند که طی سالیان گذشته چه در بحث شناسایی، چه معرفی و چه مرمت و بازسازی مورد غفلت قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به این میراث تاریخی که فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی را معرفی می کنند امری است که باید توسط متولیان امر مورد پیگیری قرار  گیرد. گفت وگوی شبستان با «سیده فاطمه ذوالقدر»، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این باره را در متن زیر مطالعه کنید:

 

۱.لزوم توجه وزارت ميراث فرهنگي بِه مساجد تاريخي چه در بحث شناسايي و چه معرفي و چه مرمت و بازسازي اين مساجد تا چه اندازه است؟

 

نیایشگاه‌ها، شاخص‌ترین بناهای هر شهر و روستا از گذشته‌های دور تاکنون بوده‌اند. در کشور اسلامی ما میراث ماندگار فرهنگ اسلامی-ایرانی ، بسیار وجود دارد؛ مساجد زیادی با قدمت طولانی وجود دارند که همین نشان از سابقه دین داری و هویت دینی، ملی و تاریخی ملت ایران دارد.

 

هنر و معماری به کار رفته در این مساجد نظیر مسجد شیخ لطف الله اصفهان و ... منحصر به فرد و ویژه است، به گونه ای که این هنر و معماری را در مساجد سایر کشورها به هیچ عنوان نمی توان دید.                                                                   

 

در حال حاضر تعداد کمی از این مساجد شناسایی شده اند و تعداد زیادی از مساجد تاریخی همچنان گمنام مانده اند. قطعاً اگر زیر ساخت های مناسبی جهت آماده سازی این مساجد برای گردشگری مذهبی فراهم باشد هم به لحاظ توسعه فرهنگی و هم به لحاظ رونق اقتصادی برای کشور اهمیت زیادی خواهد داشت.

 

از وزارت میراث فرهنگی می خواهم با جدیت و طی برنامه مشخص و ویژه این مساجد را شناسایی و درمجموعه ای نسبت به معرفی آنان چه برای گردشگران داخلی و چه برای گردشگران خارجی آن را ارائه دهد.

 

وزارت میراث فرهنگی و گردشگری باید  بازسازی و مرمت آثار تاریخی و ماندگار کشور و از جمله مساجد تاریخی در اولویت های خود داشته باشد.

 

۲.تأثیر اين مساجد بر توريسم مذهبي را چه طور ارزیابی می کنید؟

 

نیایشگاه ها واز جمله مساجد، نماد گردشگری مذهبی هستند و گردشگران معمولاً  می‌دانند که حفظ شئونات در این اماکن چه راه و رسمی دارد و به آن پایبندند. بیشتر گردشگران خارجی تنها به بازدید از اماکن گردشگری در سفر خود بسنده نمی‌کنند و آشنایی با مفاهیم فرهنگی، آداب و سنن مذهبی و ... نیز برایشان از جذابیت ویژه برخوردار است.

 

مسجد نیز به عنوان یک مکان مقدس و مکانی برای برگزاری مراسم مذهبی و معنوی گفته های بسیار در این حوزه دارد که برای گردشگران خارجی خالی از لطف نیست.

 

۳.تجربه نشان داده است که ما طی سالیان گذشته آنگونه که باید به آثار تاریخی توجه نداشته ایم ،چرا عزمی برای توجه به این بناها برای رونق صنعت توریسم انجام نمی شود؟

 

نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که فرصت های بسیاری در عرصه گردشگری در ایران اسلامی هدر می رود که گردشگری مذهی و دینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

 

به واقع در صورت عدم تامین رضایت گردشگر در بخش مذکور، هدف اصلی و اساسی در جذب توریسم مذهبی مختل خواهد شد. همچنین تبلیغات و اطلاع رسانی دقیق و صحیح از دیگر الزاماتی است که با اتکای به آن می توان به موفقیت های چشمگیری در عرصه اقتصادی و فرهنگی و توسعه فرصت های شغلی دست پیدا کرد./

پایان پیام/33

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسجد مسجد طراز اسلامی اردبیل فعالیت های مسجدی کانون های مساجد نماز جمعه دفاع مقدس خطبه نماز جمعه اربعین حسینی کانون های فرهنگی هنری مساجد تاریخی گردشگر ذوالقدر مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۷۹۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است

به گزارش خبرنگار مهر، حسن محمدی ادیب ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب بوده و هیچگونه مجوز ساخت و ساز در محدوده این محوطه تاریخی صادر نشده است.

وی با بیان اینکه قلعه اولتان یکی از محوطه‌های تاریخی مهم استان اردبیل بوده و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: تاکنون هفت فصل کاوش در این محوطه انجام یافته که نشان دهنده اهمیت آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل بیان کرد: با توجه به اهمیت قلعه اولتان، اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل پیشنهاد تبدیل اولتان قالاسی به پایگاه ملی را به وزارت میراث‌فرهنگی ارائه کرده است و پیگیر اخذ مجوزهای لازم برای این مورد هستیم.

محمدی ادیب با اشاره به اینکه محوطه‌ها و بناهای تاریخی عرصه و حریم مشخصی دارند، ادامه داد: در مورد قلعه اولتان نیز عرصه و حریم آن در سال ۱۳۹۸ تعیین و در شورای حرایم کشور به تصویب رسیده است که بر اساس همان موارد مصوب، حفاظت از قلعه اولتان انجام می‌شود.

کد خبر 6097245

دیگر خبرها

  • خبر صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان کذب است
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین کاشان
  • بازدید بی‌سابقه گردشگران از باغ جهانی فین
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • گردشگری نخستین رکن سند توسعه و پیشرفت شهرستان نایین است
  • اهمیت توسعه میادین مشترک کشور با سرمایه مردمی و توان بخش خصوصی
  • از سند ثبت ملی بافت تاریخی روستای بیابانک رونمایی شد
  • تأثیر توسعه شبکه‌ های حمل و نقل جاده‌ ای بر رونق اقتصادی ایران
  • نطنز آماده پذیرایی از گردشگران در ایام گل و گلاب شد
  • روستای فهرج کاندیدای بهترین روستا‌های جهانی گردشگری