Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@05:29:31 GMT

برخی عناصر محیط زیست قابل قیمت گذاری نیست

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۰۶۰۸

برخی عناصر محیط زیست قابل قیمت گذاری نیست

حسین غیاثی‌نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، درباره ارزش مادی محیط زیست به خبرنگار مهر گفت:  این مساله پاسخ آسانی ندارد. ما وقتی درباره اقتصاد محیط‌زیست صحبت می‌کنیم، می‌توانیم برای آن سه‌جنبه را متصور شویم. باید ببینیم یک آلوده‌کننده‌ محیط زیست چقدر هزینه به محیط تحمیل می‌کند؟ یک کسب‌وکار زیست‌محیطی چه چرخه مالی‌ و چه نسبتی با جامعه ما دارد؟ اقتصاد کشور با محیط‌زیست چه رابطه‌ای دارد؟ از بررسی این سه جنبه می‌توانیم به یک جواب جامع درباره این سوال برسیم که محیط‌ زیست چقدر می‌ارزد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غیاثینژاد افزود: حفاظت از محیط زیست یک مفهوم کاملا مدرن است. قبل از اینکه انقلاب صنعتی اتفاق بیفتد، تغییرات خیلی بزرگی در محیط زیست داشتیم اما همه آنها منشا طبیعی داشته‌اند. بعد از انقلاب صنعتی ما قادر شدیم که در محیط تغییر منفی ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: تغییرات منفی‌ای که ما در کره زمین ایجاد کرده‌ایم، قدمتی اندازه قدمت انسان خردمند دارد. تغییر دادن محیط و آسیب زدن به آن به‌نوعی بخشی از فرآیند تکامل ماست. این فرآیند در طول تاریخ ادامه خواهد داشت. حفاظت از محیط‌زیست بعد از انقلاب صنعتی به وجود آمده و حتما ارزش اقتصادی داشته که این مفهوم به وجود آمده است. موضوع این است که آیا این تعادل بین زندگی انسان مدرن و محیط‌زیست به نفع ما هست یا نه. وقتی بحث حفاظت از محیط‌زیست آغاز شد، حس کردند که این تعادل به‌هم خورده و در درازمدت این شرایط به نفع ما نیست.

برخی از موارد محیط زیستی قابل قیمت‌گذاری نیست

این کارشناس محیط‌زیست درباره معادله‌های اقتصادی حفاظت از محیط‌زیست گفت: ما باید ببینیم برای محیط‌زیست چقدر می‌خواهیم هزینه کنیم و چه قیمتی روی محیط‌زیست بگذاریم. ما چیزی را می‌توانیم ارزش‌گذاری کنیم که قابل خرید باشد. این اشتباهی است که اکثر آدم‌ها درباره محیط‌زیست هم انجام می‌دهند. به‌طور مثال شما نمی‌توانید روی پدر و مادرتان ارزش‌گذاری کنید. نمونه بارزش قورباغه طلایی است. ما در جنگل‌های استوایی این نوع قورباغه را داشتیم ولی الان نداریم و نمی‌توانیم روی این قورباغه قیمت بگذاریم. در نتیجه‌ بعضی از عناصر محیط‌زیست قابل قیمت‌گذاری نیست. سوسن چلچراغ که یکی از آثار طبیعی و ملی ماست، قابل ارزیابی نیست. در نتیجه، یا این آیتم محیط‌زیست وجود دارد، یا نه. وقتی دریاچه ارومیه وجود نداشته باشد، نمی‌توانیم به لحاظ اقتصادی روی آن ارزش‌گذاری کنیم. چون فقط یک دریاچه ارومیه داریم. در نتیجه در تمام دنیا یک خط قرمز مشخص وجود دارد که بعضی چیزها نباید آسیب ببینند.

غیاثی‌نژاد تصریح کرد: در بعضی موارد می‌توانید ارزش‌گذاری کنید. به‌طور مثال درباره آلودگی هوا. از منظر جامعه می‌توان به هزینه‌های محیط زیست نگاه کمیتی داشت. نکته بعدی که اینجا مطرح می‌شود، تعادل بین ارزش حال و آینده است. وقتی شما یک جامعه پیشرفته دارید، می‌توانید از الان برای آینده سرمایه‌گذاری کنید اما ما مسائل دیگری داریم که نمی‌توانیم به‌طور کلان روی مسائل محیط‌زیستی سرمایه‌گذاری کنیم. اگر بخواهیم استانداردهای محیط زیست را به‌طور جزئی رعایت کنیم، کشور توانایی اقتصادی و اجتماعی‌اش را ندارد. یعنی ما نمی‌توانیم هزینه محیط‌زیست را بدهیم.

حفاظت از محیط‌زیست نیاز به تغییر زیرساخت‌ها دارد

غیاثی‌نژاد راه‌حل این مشکل را در گرو ارتباط تنگاتنگ شرایط اقتصادی، فرهنگی عمومی و اجتماعی دانست و گفت: الان در یکی از کلان‌شهرهای ایران آمار تاییدشده وزارت بهداشت این است که بیش از نیمی از مرگ‌ها به علت آلودگی هوا اتفاق می‌افتد. ما اجازه می‌دهیم که یک خودروی گازوئیل‌سوز به خیابان بیاید، بدون اینکه سوخت آن کیفیت مناسبی داشته باشد. ما نیاز داریم که در زیرساخت‌های اساسی جامعه تغییراتی بدهیم تا بتوانیم هزینه‌های محیط‌ زیست را بدهیم.

وی هشدار داد: ما الان آینده‌مان را می‌فروشیم! آدم‌ها ترجیح می‌دهند نسبت به فجایع بی‌تفاوت باشند. حفاظت از محیط زیست و تامین هزینه آن، مقدمه‌هایی دارد که نیاز به تغییرات ساختاری در جامعه دارد. ما باید ابتدا یک اقتصاد پویا داشته باشیم، باید کارخانه‌هایی داشته باشیم که سودآور باشند و بعد از آنها انتظار حفاظت از محیط‌زیست داشته باشیم. اما فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه ما این است که امروز را نباید قربانی آینده کنیم.

کد خبر 4724016 مسعود بربر

منبع: مهر

کلیدواژه: سوسن چلچراغ دریاچه ارومیه وزارت بهداشت آلودگی هوا حفظ محیط زیست توسعه پایدار شهرداری تهران شورای شهر تهران وزارت آموزش و پرورش قوه قضاییه اربعین حسینی محسن حاجی میرزایی نیروی انتظامی آتش نشانی سیدابراهیم رئیسی شهر تهران آتش سوزی محسن هاشمی عملیات امداد و نجات دادگاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۰۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از ثبت تصاویری از گله بزرگ‌ترین گونه گوزن جنگل‌های هیرکانی در این جنگل‌ها خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، حمزه عشوری امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ اظهار کرد: کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان لنگرود پس از هفته‌ها تلاش شبانه روزی موفق به ثبت تصاویر زیبا از چهار رأس گوزن قرمز (مرال) در ارتفاعات جنگلی این شهرستان شدند.

وی افزود: پایش دوره‌ای و منظم زیستگاه‌ها و همکاری جوامع محلی از مهم‌ترین عوامل افزایش جمعیت این گونه باارزش در استان گیلان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مرال یا گوزن قرمز یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده و شکار ممنوع در زیستگاه‌های استان گیلان است.

عشوری با بیان اینکه مرال یا گاو وحشی به طور معمول در دوران حیات خود یک بار زاد و ولد می‌کند، تصریح کرد: امن بودن محیط زندگی این حیوان برای ادامه‌ی بقای آن از اهمیت زیادی برخوردار است و محیط‌بانان با حضور و تلاش شبانه روزی در جنگل‌ها زیستگاه‌ها را برای حیات وحش امن می‌کنند.

وی ادامه داد: زمان جفت‌گیری مرال‌ها از نیمه دوم شهریور تا نیمه دوم مهرماه انجام می‌شود و چنانچه شرایط برای زادآوری مرال‌ها مناسب نباشد، سبب کاهش زادآوری و به‌هم ریختگی در جمعیت مرال‌ها می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گفت: تنوع سرزمینی و ویژگی‌های آب و هوایی، استان گیلان را به تابلوی متنوع و چشم‌نواز از حیات وحش در شمال ایران تبدیل کرده است.

کد خبر 747472

دیگر خبرها

  • فصل زاد و ولد حیات وحش از راه رسید؛ زنده‌گیری نوزادان پیگرد قانونی دارد
  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • فصل زاد و ولد حیات وحش؛ به محیط زیست آنها نزدیک نشوید
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم/ معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • دستگیری صیادان غیر مجاز ماهی در باغملک
  • مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد/جای نگرانی نیست
  • پاکسازی اتوبان شهید کسایی تبریز از زباله‌های پلاستیکی
  • ثبت تصویر ۴ راس مرال در جنگل‌های هیرکانی گیلان + فیلم