Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-05@07:29:51 GMT

بازار بلاتکلیف

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۱۰۱۴

بازار بلاتکلیف

قدم زدن در کوچه‌های باریک محله بید آباد، تداعی‌کننده گذرگاه‌های پر پیچ‌وخم تاریخ و شکوه معماری صفوی است، ولی از آن شکوه و عظمت، امروز جز اذیت و آزار چیزی برای کسبه بازار علیقلی آقا، باقی نمانده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا_منطقه اصفهان، «تمام این تقصیرها زیر سر صدام است»، آقا مرتضی، یکی از کسبه بازار علیقلی آقا که دل پری از بی‌توجهی‌ها دارد، با بیان این جمله ادامه می‌دهد: صدام همه موشک‌ها را به سمت خیابان فروغی و آن‌طرف‌ها زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر یکی  از آن موشک‌ها در محله بید آباد می‌افتاد، الان حال و روزی بهتر از این داشت، والا.

او می‌گوید: میراث فقط زمانی سروکله‌اش پیدا می‌شود که یک نفر می‌خواهد بازسازی‌ای انجام بدهد. دو سال پیش نمی‌دانم به چه علتی شهرداری آمد و کاه‌گل سقف را جمع کرد. بعد نصف سقف را ایزوگام و نصف دیگر را به حال خود رها کرد،
درصورتی‌که باید بعد از ایزوگام، آجر گذاری و روی آن هم یک‌لایه کاه‌گل کشیده می‌شد. حالا با این وضع، بازار به حدی گرم شده که کسی این جا بند نمی‌شود.

آقا مرتضی از مغازه بیرون می‌آید و درحالی‌که با دست، به سه مغازه آن‌طرف‌تر اشاره می‌کند، می‌گوید: سه تا مغازه که از مغازه من بگذرید، به یک دهانه کوچک می‌رسید که با یک در آهنی پوشیده شده. زیرزمین آن مخصوص مغازه کناری است و از روی آن به پشت‌بام می‌رفتیم اما چون دزدگاه شده بود و هیچ‌کس هم هیچ اقدامی برای آن نکرد، آن را کلاً مسدود کردیم.

یکی دیگر از کسبه که خودش را محمدحسن معرفی می‌کند، می‌گوید: زمانی که شهرداری یکی از خانه‌های مسکونی واقع در ضلع شمالی مغازه‌های بازارچه را خرید و اقدام به خاک‌برداری کرد، نشست مغازه‌ها شروع شد. الان دو باب مغازه کنار مغازه بنده کاملاً تخریب‌شده و من هم مجبور شدم با هزینه شخصی سقف مغازه‌ام را ایزوگام و سیمان و لوله‌کشی کنم تا روی سرم نریزد.

او ادامه می‌دهد: از سال 93 که سر قفلی این مغازه را خریدم، نامه‌ای به شهرداری منطقه یک نوشتم و نسبت به خطر آب‌گرفتگی محلی که گودبرداری شده بود به آن‌ها هشدار دادم ولی تا امروز که پنج سال گذشته، هیچ اقدامی صورت نگرفته. هر چه می‌گوییم بابا، قدمت بازار علی‌قلی آقا به 400 سال پیش برمی‌گردد. سرمایه ملی است، باید همه برای حفظ آن تلاش کنیم، اصلاً گوششان بدهکار حرف ما نیست.

این فروشنده می‌افزاید: چرا زمانی که اجاره یک روز عقب می‌افتد، تهدید می‌کنند که قرارداد شما فسخ می‌شود و چک‌ها را پیش پیش از ما می‌گیرند ولی زمانی که بحث بر سر مرمت می‌شود از پیگیری‌های لازم و سریع خبری نیست؟ خواسته حداقلی ما این است بخشی از هزینه‌هایی که اوقاف به‌عنوان اجاره از مغازه‌داران می‌گیرد به بازسازی اختصاص پیدا کند.

خبرنگار ایسنا، برای پیگیری وضعیت این بازار با معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان گفت‌وگو کرد و ناصر طاهری دراین‌باره گفت: از خاک‌برداری در آن منطقه خبر ندارم. اگر هم شما دیده‌اید، قابل‌بررسی است اما زیاد به آنچه می‌شنوید توجه نکنید. بالاخره بازار، بازار صفویه است و حدود 300 الی 400 سال قدمت دارد. اگر ترکی در این اثر تاریخی می‌بینید، طبیعی است و درباره این موارد باید یک متخصص سازه نظر بدهد. به همین دلیل تأکید می‌کنم به حرف کسانی که می‌گویند این تخریب و ترک‌ها به خاطر خاک‌برداری بوده زیاد توجه نکنید.

وی با اشاره به اینکه یک خاک‌برداری ساده نمی‌تواند منجر به این اتفاقات شود، گفت: هتل‌سازی اطراف به دلیل فاصله‌ای که تا بازار دارد بر تخریب آن تأثیری نمی‌گذارد. گودبرداری بافاصله چندم‌تری هم در این حد تأثیرگذار نیست.

طاهری با تأکید بر لزوم حصول اطمینان در خصوص تأثیر خاک‌برداری بر تخریب‌های بازار علی‌قلی آقا اظهار کرد: اگر مسجل شود که این اتفاقات بر اساس خاک‌برداری بوده باید مورد بررسی قرار بگیرد و ما نیز با شهرداری مکاتبه کنیم.


معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان در خصوص گرم شدن بازار به خاطر ایزوگام تصریح کرد: گرمای اصفهان با گذشته قابل‌مقایسه نیست و بالاخره امروز این مقدار گرما طبیعی است. اقلیم ما تحت تأثیر گازهای گلخانه‌ای و صنعت تغییر کرده و نمی‌توانیم آن را فقط به‌حساب ایزوگام کردن سقف بگذاریم.

وی پیشنهاد داد: بهتر است برای حفظ منظر اثر، روی سقف یک‌لایه کاه‌گل کشی شود و ما دراین‌باره با شهرداری مکاتبه خواهیم داشت.

گزارش: مینا نصری، خبرنگار ایسنا-اصفهان

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۱۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت خسارت به خسارت دیدگان ترکیدگی لوله آب در خیابان مهدی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، مدیر آب و فاضلاب منطقه دو یزد در گفتگو با خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: در پی ترکیدگی لوله آب در خیابان مهدی عوامل به سرعت در محل حاضر و کار مهار اب و آب کشیدن از ملک حدود ۲ ساعت طول کشید.


اسماعیلی افزود: کار مرمت ۱۶: ۳۰ دقیقه به پایان رسید و جریان آب برقرار شد.


وی ادامه داد: در این حادثه به یک واحد مسکونی آسیب کلی وارد شد با همکاری مسئولین و عوامل مربوطه عملیات اسکان موقت این خانواده انجام شد و دوباب مغازه آسیب دیدند.


اسماعیلی گفت: مقرر شد به محض برقراری ایمنی کار تخلیه جنس انجام شود و مغازه جدیدی اجاره و جنس‌ها به آنجا منتقل شود.
وی ادامه داد: کار تکمیل پرونده زیان دیده‌ها به بیمه پس از تعطیلی انجام می‌شود و خسارت به خسارت دیدگان پرداخت خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بهره‌برداری از فاز نخست خط ۲ متروی اصفهان در اولویت است/بازار «زرین» گذشته را روایت می‌کند
  • لحظه دزدی ۷ میلیاردی از موبایل‌فروشی + واکنش صاحب مغازه
  • پرداخت خسارت به خسارت دیدگان ترکیدگی لوله آب در خیابان مهدی
  • لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته! (فیلم)
  • ببینید | لحظه ترسناک انفجار و آتش‌سوزی یک مغازه مقابل لنز دوربین مداربسته!
  • ثبت ۷۸ موقوفه در کردستان
  • وضعیت بلاتکلیف بیمارستان مهرگان مشهد
  • بازداشت بیش از ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور
  • دستگیری ۱۵۰ سارق و مالخر
  • بازداشت ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور