Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@13:58:38 GMT

معادن اولویت‌دار ترین موضوع تولید درقم است

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۵۲۱۱

معادن اولویت‌دار ترین موضوع تولید درقم است

بهرام سرمست روز شنبه در نهمین جلسه شورای معادن قم در تالار امام جواد (ع) استانداری اظهار داشت: برغم وجود اختلاف سلیقه در مورد برخی از مسائل، ولی همدلی موجود در موضوع های راهبردی استان مانند معادن بی نظیر است.

وی بیان داشت: اراده مدیریت استان این است که رفع موانع تولید، اکتشاف و مطالعات بهره برداری معادن صورت گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار قم اشاره به اینکه آنچه که تا به حال باید درمورد معادن  انجام می شده ، تحقق نیافته است،‌گفت: اکنون اجماع نظری در این زمینه وجود دارد.

وی همچنین موضوع دریاچه نمک قم را مورد توجه قرار داد، و افزود: اهمیت این موضوع بیش از معادن دیگر استان است، و در این خصوص به لحاظ ملاحظات زیست محیطی نگاه ویژه ای داریم و اولویت ما بحثهای زیست محیطی میباشد

دریاچه نمک در ناحیه شرقی قم و درحد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی قم قرار گرفته است، این دریاچه دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است که در سال های اخیر به دلیل خشکسالی و تخصیص نیافتن حقابه آن به یکی از کانون های فعال ریزگردها در منطقه تبدیل شده است.

استان قم ۸۶ معدن با اشتغال یکهزار و ۲۲۳ تن و سرمایه گذاری ۹۱۶ میلیارد ریال فعال است، همچنین از ۶۸ نوع ماده معدنی موجود در کشور، حدود ۳۰ نوع آن در قم موجود است.

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مدیران استان ریسک پذیری خود را افزایش دهند، گفت: از نهادهای نظارتی نیز انتظار داریم، دغدغههای رهبر معظم انقلاب در خصوص رفع موانع تولید را بیشتر مد نظر قرار دهند.

وی تصریح کرد: در بحث مدیریت، ریسک مدیریتی لازمه کار است، و هیچ مدیری نیست که بخواهد کار کند ولی ریسک را نپذیرد، قطاری که حرکت نمیکند به آن سنگ پرتاب نمیشود، کسی که مسئولیتی را پذیرفته باید آماده ریسک آن هم باشد.

وی گفت: اینکه مدیران رفع تکلیفی عمل کنند، هیچ مشکلی حل نمی شود، و ارزش آن را ندارد، که یک مسئول دو یا چهار سال مسئولیتی را قبول کند و فایده ای نداشته باشد.

استاندار قم خطاب به مدیران این استان گفت: تا موقعی که مدیر هستید مشکلی پیش نمی آید، بعد از آن هم پیش بیاید، در این مملکت یک قوه عاقله و مصلحت سنجی است، کسی که به جیب خودش کار نمی کند و برای مردم کار می کند، اگر در مظان اتهام هم قرار بگیرد، دفاع میکند و تبرئه میشود.

وی با بیان اینکه باید برای توسعه استان گره گشایی و خدمتگزاری کنیم و حواسمان باشد از نظر بهره برداری شخصی در مظان اتهام قرار نگیریم، تصریح کرد: این موضوع اگر رعایت شود مدیریت استان پشتیبانی میکند، و نمایندگان استان نیز مانند گذشته پشتیبان خواهند بود.

۷۴۰۳/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رونق تولید قم معادن استانداری قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت

 مهدی عباس‌پور گفت: این اعتبار برای ساخت بندهای خاکی و حفظ و هدایت و افزایش زمان تمرکز رواناب‌ها و طرحهای آبخیزداری و آبخوان داری و تعویض شبکه فرسوده آب شرب در این شهرستان هزینه می شود.

وی اضافه کرد: از این میزان ۱۰۰ میلیارد ریال برای ساخت بندهای خاکی و سه هزار مترمکعب توری سنگی (گابیون) در راستای باز بودن چشمه‌ها و افزایش زمان تمرکز رواناب‌ها هزینه خواهد شد.

گابیون بندی رودخانه روشی بسیار کارآمد در ایجاد استحکام در بستر رودخانه است که از گذشته در مصر باستان رواج داشته و امروزه در دنیا اما به شکل مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا دیواره هایی با ترکیب سیم مفتول پر شده از قلوه سنگ ایجاد می شود و موجب جلوگیری از هدررفت روانابها می شود.

فرماندار خواف گفت: با توجه به فرسودگی شبکه آب در برخی از نقاط شهری و روستایی این شهرستان، ۱۰۰ میلیارد ریال از این اعتبار برای تعویض شبکه آب شرب هزینه می شود.

عباس‌پور افزود: در راستای تاکید استاندار خراسان رضوی مبنی بر توسعه پایدار شهرستانهای دارای ظرفیت صنعتی و معدنی و با پیگیریهای انجام شده از محل اعتبارات ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۴۷۰ میلیارد ریال در مرحله نخست به شهرستان خواف تخصیص یافت.

وی ادامه داد: این اعتبار بنا بر نیازسنجی انجام شده و ضرورت های شهرستان خواف در حوزه های راه، آب شرب ، بهداشت و درمان ،محیط زیست و امداد و نجات تخصیص یافته است.

فرماندار خواف پیش از این گفته بود: بر اساس قانون، شرکتهای معدنی باید هشت تا ۱۵ درصد سود حاصل از درآمد فعالیتهای معدنی خود را در طول سال به خزانه دولت واریز کنند تا این سود، صرف توسعه زیرساختهای منطقه و کشور شود، ولی این مبلغ تاکنون به استانها تخصیص داده نمی شد که با پیگیریهای دولت سیزدهم برای نخستین بار بخشی از اعتبارات حاصل از ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به توسعه زیرساختهای خواف تخصیص یافت.

مجتمع سنگ‌ آهن سنگان خواف با بیش از یک میلیارد تن ذخیره یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌ آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌ آهن در ایران است.

مجموعه کانسارهای سنگان با ۳۰ درصد ذخایر سنگ‌ آهن کشور در گستره‌ای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.

مرکز شهرستان ۱۶۰ هزار نفری خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در فاصله ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • مادران دارای ریسک بارداری بالا، در محیطی با هوای پاک سکونت کنند
  • خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است
  • آیا سرمایه‌گذاری همان پس‌انداز است؟
  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • جهاد میدانی محققان برای جهش تولید با مشارکت مردم در بوشهر اجرا شد
  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • دلیل خشم آلگری: در این وضعیت ریسک نکنید
  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان