Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@09:02:40 GMT

خون آبی در رگ‌های یک زن ۲۵ساله

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۵۲۴۷

خون آبی در رگ‌های یک زن ۲۵ساله

مجله مهر: پزشکان استان پراویدنس، رود آیلند در امریکا، اخیراً خبر از ماجرای عجیب زن ۲۵ ساله‌ای دادند که خون وی پس از استفاده از داروهای حاوی یک عامل بی‌حسی مشترک، به رنگ آبی تیره تبدیل شده است.

طبق گفته‌های کادر پزشکی این زن، با شکایت از ضعف و خستگی عمومی و تنگی نفس به بیمارستان می‌رود، علائمی که باعث می‌شود کادر پزشکی برای او داروهای معمولی بیماریهای فصلی را تجویز کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پس از مصرف داروهای معمولی، خون این زن به وضوح به رنگ آبی در می‌آید. پزشکان این بیماری را «سیانوتیک» توصیف کردند، یک اصطلاح بالینی برای تغییر رنگ در پوست که بر اثر استفاده از  بنزوکائین، ماده مؤثر در دندان درد نسبت داده شده است.

این زن گفته است:«شب قبل از مقادیر زیادی بنزوکائین موضعی برای دندان درد استفاده کرده بود.»


دکتر وارن که روی این موضوع تحقیق کرده است به سی‌ان‌ان گفت که قادر به تشخیص صحیح بیماری این زن است، زیرا او مدت‌ها قبل هم شانس دیدن یک بیمار سیانوتیک دیگر را داشته است. به همین دلیل وقتی زن آبی را دید، دقیقاً می‌دانست که چه چیزی را بخواهد.  بنزوکائینی که او شب قبل استفاده کرده بود، بر اثر یک واکنش نادر باعث ایجاد بیماری به نام  "متهموگلوبینمی" شده است.

پزشکان در مطالعه این مورد می‌گویند: «متموگلوبینمی بعد از قرار گرفتن در معرض تعدادی از داروها، از جمله داروهای بی حسی موضعی مانند بنزوکائین، از طریق مسیرهای متابولیکی که در افراد مختلف، متفاوت است، ممکن است رخ دهد که این عرضا غیرقابل پیش بینی است.»

اصولاً بنزوکائین مانع از انتشار خون غنی از اکسیژن به بافت می‌شود و این به نوبه خود باعث شده تا رنگ آبی تیره به دست آید. جالب اینجاست که تنها درمان آن نیز استفاده از دارویی آبی رنگ بود. به گفته دکتر وارن، متیلن بلو یک الکترون از دست رفته را به مولکول هموگلوبین باز می‌گرداند که سطح اکسیژن را بازیابی می‌کند و به آزاد شدن اکسیژن در بافت کمک می‌کند. از همین رو به بیمار دو دوز متیلن آبی داده شد و یک شب هم تحت نظر بود تا خونش به حالت عادی برگشت.

کد خبر 4723902 عارف چراغی شوی

منبع: مهر

کلیدواژه: دندانپزشکی بیماری نادر بیماری های غیرواگیر صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه مطبوعات ایران ماه محرم اینفوگرافیک عاشورا ایالات متحده آمریکا صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی فیلم سینمایی مراسم عزاداری کربلا پاکستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۵۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه

به گزارش صدای ایران از ایسنا،علیرضا نجفی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با اشاره به انتشار خبر حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه اظهار کرد: ساعت ۱۳:۳۰ روز گذشته (۱۱ اردیبهشت‌ماه) خودروی پزشکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کرخه که پس از پایان وقت کاری و در راه بازگشت به اهواز بودند، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. وی با بیان اینکه در این حادثه شلیکی رخ نداد، افزود: در این حادثه افراد ناشناسی با متوقف کردن خودروی پزشکان، با سلاح سرد برای آنها مزاحمت ایجاد کردند و اکنون موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است. 


وی با بیان اینکه در این حادثه شلیکی رخ نداد، افزود: در این حادثه افراد ناشناسی با متوقف کردن خودروی پزشکان، با سلاح سرد برای آنها مزاحمت ایجاد کردند و اکنون موضوع از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است.

این دانشگاه اعلام کرد خودروی پزشکان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کرخه، پس از پایان وقت کاری و در راه بازگشت به اهواز، مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت. به دنبال این اتفاق، دکتر محمدحسین سرمست رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دستور ویژه‌ای برای پیگیری مشکل پیش آمده برای پزشکان صادر کرد.

با توجه به ایجاد مزاحمت و بروز برخی مشکلات برای بعضی از پزشکان و اماکن بهداشتی درمانی کرخه، این موضوع به صورت ویژه توسط مدیریت شهرستان در حال پیگیری است.

دیگر خبرها

  • تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع است
  • تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است
  • وضعیت بحرانی رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ شرایط را سخت‌تر کرده ایم
  • پله نوردی و افزایش طول عمر/ تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده
  • حمله مسلحانه به خودروی پزشکان در کرخه
  • جمع آوری داروهای قاچاق و دست ساز از عطاری های اردبیل
  • گولسیانی: پزشکان سپاهان بیشتر از بازیکنان آنها در زمین می‌دویدند!
  • بهت پزشکان داوطلب غزه از شدت جراحات در بیمارستان‌ها
  • شلیک به یک پزشک در خوزستان
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!