Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@17:58:23 GMT

سیاست کلی دولت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۸۸۷۴۹

سیاست کلی دولت جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی است

رضا رحمانی روز شنبه در آیین تحویل رسمی اولین محموله ریل قطارهای پرسرعت (ریل ۶۰ ای ۱) تولید ذوب آهن اصفهان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در جمع خبرنگاران افزود: صادرات سنگ آهن در سال ۹۷ به کمتر از هشت میلیون تن کاهش یافت، در حالی که این نوع صادرات در دو سال پیش به ۲۳ میلیون تن می‌رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: کاهش صادرات مواد خام نشان دهنده جهت‌گیری کشور در زمینه جلوگیری از خام فروشی و توجه به صنایع داخلی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه این میزان صادرات را در شرایط کنونی نمی‌توان متوقف کرد، اظهار داشت: بخشی از واحدهای تولیدی در زمینه فولاد قراردادها و طرح‌هایی را در دست اقدام دارند و باید تجهیزاتی را وارد کنند که مجبور به تامین ارز هستند.

وی با بیان اینکه این امر نفی کننده سیاست کلی دولت در راستای جلوگیری از خام فروشی نیست، اضافه کرد: طرح توازن فولاد، یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است و زنجیره تولید فولاد از سنگ آهن تا محصولات نهایی را پیگیری می‌کنیم.

رحمانی بیان کرد: در این دوره از نظر کمی هم مقدار زیادی به تولید اضافه و این بخش متوازن‌تر شده و در سال‌های آینده زنجیره متوازنی در حوزه فولاد خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته در تولید فولاد خام کشورهایی همچون ایتالیا و فرانسه را پشت سر گذاشتیم و به رتبه دهم جهان رسیدیم که نشان دهنده شروع جهت‌گیری درست و پرشتاب کشور است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد: امروز صنعت فولاد کشور به نسبت بومی‌سازی شده و جز در موارد خاصی همچون الکترود، سایر نیازهای خود را در داخل تولید می‌کنیم و به خودکفایی رسیدیم.

وی گفت: امروز می‌توانیم پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و تجهیزات را در داخل کشور طراحی و تولید کنیم و مهندسان و کارگران ایرانی کار تعمیر، نگهداری و توسعه آنها را انجام می‌دهند.

رحمانی با اشاره به اینکه مسوولان وظیفه ارائه اطلاعات دقیق و شفاف را به مردم دارند، تصریح کرد: مردم حق دارند اطلاع کاملی از اخبار و وقایع کشور داشته باشند و از افتخارات و پیشرفت‌های کشور در همه زمینه‌ها آگاه شوند.

وی افزود: بیش از 100 سال است که راه آهن در کشور وجود دارد و امروز هم تناسب خوبی به وجود آمده، چنان که نخستین راه‌آهن کشور در جلفا و تبریز ساخته شده، نخستین محموله ریل پرسرعت هم به خط بستان‌آباد و تبریز انتقال پیدا کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی با استفاده از محموله ریل ملی ذوب آهن اصفهان نشان داد که اعتقاد راسخی به رونق تولید و استفاده از توان تولید و ساخت داخلی دارد.

آیین تحویل نخستین محموله ریل قطارهای پرسرعت (ریل ۶۰ ای ۱) تولید ذوب آهن اصفهان به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور روز شنبه با حضور وزیران راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت به میزبانی ذوب آهن اصفهان برگزار شد.

۷۱۵۰/۸۱۲۳

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رضا رحمانی اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۸۸۷۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری

 

افشین صدردادرس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع آخرین وضعیت واردات گوشت و صادرات دام پرداخت.

با توجه به جمعیت دام، نیازی به افزایش حجم واردات گوشت گرم دارید؟

صدردادرس: بنابر اعلام مرکز آمار، جمعیت دام کشور در پایان زمستان ۷۲.۱ میلیون راس است که نشان دهنده جمعیت مناسب دام است.

با توجه به سطح بارش ها در نقاط مختلف، کماکان نسبت به متوسط دوره بلندمدت کمتر است‌ که انتظار می رود تا پایان اردیبهشت، کمبود بارش جبران شود.

با وجود شرایط مساعد تولید، مسئولان باید برنامه ریزی مناسبی در راستای حمایت از دامداران داشته باشند و حال اتخاذ سیاست افزایش واردات گوشت گرم نه تنها کمکی به بخش تولید نمی کند، بلکه تولیدکننده را از ادامه تولید دلسرد می کند.

آیا افزایش حجم واردات به تنظیم بازار گوشت قرمز کمک می کند؟

صدردادرس: اگر حمایت از افزایش جمعیت دامی صورت نگیرد، اتفاقات سال گذشته تکرار می شود. در بهار ۱۴۰۲ شاهد افزایش جمعیت دامی بودیم که متاسفانه سیاست های نادرست مسئولان منجر به کاهش جمعیت دام در پاییز و زمستان شد. براین اساس مسئولان باید به فکر حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده باشند، نه مدام بر طبل واردات بکوبند.

بنابر آمار در سال ۱۴۰۱، ۴۸ هزار و ۵۰۰ تن و سال گذشته ۱۲۹ هزار و ۲۰۰ تن گوشت گرم و منجمد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تن دام زنده وارد شد که به رغم افزایش واردات در سال ۱۴۰۲، اما قیمت گوشت افزایش و در مقابل سرانه مصرف کاهش یافته است که براین اساس می توان نتیجه گرفت که واردات هیچ تاثیری در تنظیم بازار نداشته است.

حال اینکه مسئولان واردات گوشت گرم را از ۱۲۹ هزارتن به ۱۴۸ هزارتن برسانند، تمام مسئولیت آن را باید برعهده بگیرند.

وضعیت بازار دام زنده چگونه است؟

صدردادرس: بنابر آمار متوسط قیمت دام زنده۲۴۰ تا ۲۶۰ هزارتومان است که امیدواریم قیمت گوشت و دام در بازار به سمتی برود که تولیدکننده و مصرف کننده رضایت داشته باشند. حال اینکه از وسط زنجیره تولید حرکتی در جهت اصلاح قیمت انجام دهیم، مشکلات مرتفع نمی شود.

آیا نیازی به صادرات دام داریم؟

صدردادرس: در شرایطی که تولید دام تقاضا ندارد، صادرات می تواند منجر به تحرک و رونق بخش تولید شود که این امر انگیزه در بین دامداران ایجاد می کند، لذا پیشنهاد بنده این است که شرایطی فراهم شود که صادرات مقطعی نباشد که به تولید آسیب بزند.

در شرایط فعلی که تولید در داخل تقاضا ندارد، صادرات راهگشاست و می تواند تا حدودی مشکلات تولید را حل کند.

راهکار ایجاد رونق و افزایش سرانه مصرف گوشت در بازار چیست؟

صدردادرس: دولت برای ایجاد تقاضا باید گوشت تولید داخل را در قالب کالابرگ عرضه کند که در نهایت این امر به افزایش جمعیت دامی، پایداری تولید و کنترل قیمت در سطح بازار موثر است.

آیا صادرات دام راهکار ایجاد رونق و پایداری تولید در بازار است؟

صدردادرس: با توجه به پایین بودن تقاضا در بازار، صادرات می تواند محرکی برای تولید باشد به شرطی که جو روانی حاصل از صادرات را کنترل کنند تا قیمت ها در بازار افزایش نیابد‌.

خرید توافقی دام می تواند منجر به تنظیم بازار و رونق تولید شود. لذا بنابر قانون نظام جامع دامپروری به صراحت اعلام شده که دولت موظف به خرید حمایتی است، اما به شرطی که خرید به قیمت دستوری همانند سال ۱۴۰۰ نباشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم
  • صادرات دام راهکاری برای ایجاد رونق صنعت دامپروری
  • رشد صددرصدی صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • بانک توسعه صادرات درمسیرجهش تولید گام موثر برمی دارد
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • فرآیند احداث پایانه مکانیزه مواد معدنی آغاز شد/ تحقق ترافیک ۱۰ میلیون تنی مواد معدنی و شیمیایی ظرف سه سال
  • بالاترین میزان تولید مواد معدنی در مجتمع سرب و روی مهدی آباد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند