Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-30@08:01:28 GMT

فارین پالیسی: رهبر ایران چگونه ترامپ را شکست داد؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۱۹۰۶۶۴

فارین پالیسی: رهبر ایران چگونه ترامپ را شکست داد؟

اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پاسخی ضعیف است. زمانی که نمی‌توانید هیچ کار دیگری انجام دهید، چه می‌کنید؟ از تحریم‌ها استفاده می‌کنید.

به گزارش مشرق، نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی اخیرا مصاحبه‌ای با یک افسر سابق سازمان سیا با عنوان «چگونه رهبر عالی ایران، ترامپ را پشت‌سر گذاشت» منتشر کرده است. وی در چندین بخش از مصاحبه اعتراف می‌کند که رهبر معظم انقلاب اسلامی، با کیاستی خاص با آمریکا روبه‌رو شده و آنها را مقهور خود کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

بلومبرگ: تحریم‌های جدید بر ایران آثار ناچیزی خواهند داشت

«رائول مارک گرشت» افسر سابق سازمان سیا پس از حمله عظیم و غافلگیرکننده هفته پیش جنبش مقاومت انصارالله یمن به تأسیسات نفتی سعودی، با فارین‌پالیسی در مورد افزایش تنش میان آمریکا و ایران صحبت کرده است.


وی که سال‌هاست روی مسائل ایران متمرکز بوده و به گفته خود ۳۰ سال است که درباره رهبر جمهوری اسلامی ایران مطالعه می‌کند، کارشناس اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» بوده و به تحلیل مسائل ایران مشغول است. نکته قابل تأمل اینکه «رائول مارک گرشت» افکار و نگاهی به‌شدت ضدایرانی دارد و یکی از حامیان خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران بوده است.


از سوی دیگر اندیشکده‌ای که وی اکنون در آن مشغول به فعالیت است یک اندیشکده صهیونیستی است که رد پای آن را در بسیاری از تصمیمات و اقدامات ضدایرانی سال‌های اخیر آمریکا به‌خصوص در موضوع تشدید تحریم‌ها می‌توان مشاهده کرد. همان اندیشکده‌ای یا به عبارت درست‌تر بازوی اتاق جنگ اقتصادی و رسانه‌ای آمریکا که وزارت امور خارجه کشورمان به تازگی آن را تحریم کرده  است.


رائول مارک گرشت که به فارسی مسلط است مانند برخی دیگر از تحلیلگران آمریکایی انگشت اتهام را به سوی ایران دراز کرده و مدعی است تهران پشت این حملات است. البته او هم مانند بقیه سندی برای این ادعای خود ندارد و می‌گوید باید منتظر نظر کارشناسان نظامی بود.


هم آمریکا تحقیر شد  هم عربستان ضربه خورد


وی در ابتدای این گفت‌وگو و در پاسخ به این سؤال جهت‌دار فارین‌پالیسی مبنی بر اینکه «آیا این حمله اقدامی پرخاشگرانه از سوی ایران و در پاسخ به ضعف آمریکاست؟» مدعی شده است: «بله، البته! ایرانی‌ها همواره تنش‌ها را به تدریج افزایش داده‌اند و از آنجا که هر بار ما اقدامی انجام ندادیم، آنها ریسک را تا گزینه نظامی بالا بردند. آنها ریسک را تا خط مقدم هسته‌ای هم پیش خواهند برد. با این حمله ایرانی‌ها در دو جبهه پیروز شدند، هم آمریکا را تحقیر کردند و هم به عربستان که از آن نفرت دارند، ضربه‌زدند.»
گرشت در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه وی این حمله را از سوی ایران می‌داند در حالی که تاکنون فقط گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر حمله مستقیم از طرف ایران مطرح شده است؟ ضمن تکرار ادعاهای مقامات آمریکایی و سعودی می‌گوید: «شیوه ایران این است که برای دسترسی به قابلیت انکار، از نیروهای نیابتی‌اش استفاده کند. ایرانی‌ها به اندکی استتار نیاز دارند و نیروهای مختلف شیعه این امکان را به آنها می‌دهد. اگر تهاجم اخیر یک تهاجم مستقیم بوده باشد این آزمونی ویژه برای ترامپ و بن‌سلمان است. این حملات ضعف دفاع هوایی عربستان را به روشنی آشکار کرد.»


درباره منشاء حملات کارشناسان اطلاعاتی نظر دهند!


وی در عین حال بدون‌ اشاره به سندی مشخص برای متهم کردن ایران در حمله به تاسیسات نفتی سعودی می‌گوید: «بدیهی است که باید محققان و کارشناسان اطلاعاتی با بازبینی آرشیو رادارها اعلام نظر کنند که این موشک‌ها واقعاًً از کجا آمده است!»


مایک گرشت در ادامه موضوع لزوم پاسخ دادن به ایران را امری حیاتی دانسته و مدعی شده است: «اگر آمریکایی‌ها پاسخی ندهند، مسئله بسیار جدی خواهد شد و باید بگویم که رئیس‌جمهور از الان باید آزادی دریانوردی ناوگان آمریکایی را از دست رفته بداند. اگر آمریکا اجازه دهد ایران به خواست و اراده خود مبادرت به چنین حملاتی نماید، ادعای ایالات متحده مبنی بر دفاع از نفت سعودی از دهه ۱۹۵۰ تاکنون زیر سؤال می‌رود.»


لفاظی مقامات آمریکا برای ایرانی‌ها ترسناک نیست


این افسر سابق سازمان سیا در ادامه هدف‌های انتخاب شده را بسیار هوشمندانه معرفی کرده و ضمن اتهام‌زنی مجدد به ایران به فارین‌پالیسی گفته است: «باید بگویم که گزینش اهداف از سوی ایرانی‌ها مرا بسیار تحت تأثیر قرار داده چرا که این گزینش‌ها برای ما تعیین‌کننده است.»


در این بخش از گفت‌وگو خبرنگار فارین پالیسی از وی می‌پرسد که آیا منظورش رهبر عالی ایران است که این اقدام را آزمونی نهایی برای عقب‌نشینی دوباره آمریکا می‌داند؟ گرشت پاسخ می‌دهد: «با توجه به اظهارات برخی مقامات دولت آمریکا از جمله مایک پمپئو باید گفت که به‌نظر می‌رسد ما در حال عقب‌نشینی هستیم. اظهارات پمپئو مبنی بر رایزنی با سعودی‌ها و تشکیل ائتلاف زمانی که به زبان فارسی ‌ترجمه می‌شود چندان ‌ترسناک نیست.»


آمریکا زمانی که کار دیگری نتواند انجام دهد، تحریم می‌کند!


خبرنگار فارین‌پالیسی در ادامه می‌گوید که «اما ترامپ تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعلام کرده است «که وی ضمن تمسخر سیاست افزایش تحریم‌های ایران از سوی ترامپ می‌گوید: «اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پاسخی ضعیف است. زمانی که نمی‌توانید هیچ کار دیگری انجام دهید، چه می‌کنید؟ از تحریم‌ها استفاده می‌کنید.»


این افسر سابق سازمان سیا در پاسخ به این سؤال که آیا انسجامی ‌در سیاست‌های ضدایرانی وجود دارد یا خیر؟ این‌گونه پاسخ می‌دهد که: «دولت آمریکا به‌رغم تمایل رئیس‌جمهور برای موافقت با پیشنهاد ماکرون در نشست جی۷ تحریم‌ها را کاهش نداد می‌توان گفت که حداقل در زمینه تحریم‌ها سیاست ترامپ در برابر ایران دارای انسجام و یکپارچگی است. ترامپ هنوز این یکپارچگی را نقض نکرده است. به‌نظر من اینکه ترامپ از تحریم‌ها فقط برای رسیدن به توافق با ایران استفاده می‌کند، متقاعدکننده است اما تحقق این هدف امکان‌پذیر نیست.»


او موفق‌ترین رهبر خاورمیانه در ۷۵ سال گذشته است


اما نقطه عطف این مصاحبه تحلیل گرشت از رویارویی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و ترامپ است. این افسر سابق سیا و تحلیلگر ضدایرانی در تحلیل این رویارویی می‌گوید: «فکر می‌کنم رهبر عالی ایران درپی کشاندن ترامپ به یک نبرد سیاسی است. بدون شک او یک قهرمان جدی است. من فکر می‌کنم او موفق‌ترین رهبر خاورمیانه از جنگ جهانی دوم به این سو است. او فوق‌العاده باهوش بوده و از مهارت‌های ممتاز و استعدادهای عالی برخوردار است. من می‌توانم بر مبنای مستندات آماری بگویم که رهبر ایران قطعا برتر از ترامپ و در نقطه مخالف او قرار دارد.»

منبع: کیهان

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو دربی90 تحولات یمن رهبر انقلاب فارین پالیسی تحریم های جدید آمریکا آمریکا ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۰۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی نشاندهنده شکست طرح‌های شیطانی برای منزوی کردن ایران بود
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند