Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری طرح‌ها و برنامه‌های فرهنگی دانشجویی این واحد در نیمه دوم سال 98 را تشریح و از آغاز این فعالیت‌ها همزمان با شروع سال تحصیلی و آغاز فعالیت آموزشی دانشگاه‌های استان خبر داد.

سیروس رضایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا – منطقه چهارمحال و بختیاری - با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری برای انجام فعالیت جهادی متناسب با نیاز دانشگاهیان در جهاد دانشگاهی، بخش عمده فعالیت‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی استان را ناظر به  فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها دانست که در سه قالب طرح‌های هماهنگ، سراسری و طرح‌های داخلی توسط معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: برای سال 98، بیش از 70 برنامه فرهنگی دانشجویی در قالب طرح‌های داخلی، متناسب با ذائقه، سلیقه و نیاز دانشجویان و 12 برنامه هماهنگ توسط معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان پیش‌بینی شده است که در فضای دانشگاهی و در طول سال تحصیلی در دانشگاه شهرکرد و سایر مراکز دانشگاهی منتخب استان از جمله دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه پیام نور استان، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم پزشکی استان اجرا می‌شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با بیان این که این واحد در اجرای برنامه‌های فرهنگی سراسری و ملی با واحدهای جهاد دانشگاهی سراسر کشور در طول سال همکاری می‌کند، در تشریح محتوای برنامه‌های فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، افزود: این برنامه‌ها در  7 موضوع محوری فرهنگ دینی، فرهنگ اجتماعی، فرهنگ سیاسی، فرهنگ ملی، فرهنگ کار، فرهنگ زیست محیطی و فرهنگ کار و موضوعات فرعی ذیل این محورها از جمله فرهنگ و معارف قرآنی و سیره اهل بیت(ع)، مسائل و آسیب‌های اجتماعی، مهارت‌های زندگی و ازدواج، فرهنگ ایثار و شهادت، امام خمینی و انقلاب اسلامی، مفاخر و مواریث فرهنگی  و هویت ملی، کارآفرینی و مهارت‌های شغلی، اردوهای طبیعت گردی و گرشگری، برگزاری سیر مطالعاتی آثار اندیشمندان معاصر و .... است.

وی برنامه‌های هماهنگ فرهنگی که برای نخستین بار در جهاددانشگاهی استان اجرا می‌شود را «کارگاه مهارت‌های ارتباطی امید وصل» با موضوع مهارت‌های خواستگاری و ازدواج با حمایت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، «چهارمین رویداد کارآفرینی اکسیر» با حمایت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی و  با هدف آشنایی و تجربه عملی فرآیند ایده‌پردازی صحیح‌، توسعه ایده، تبدیل ایده به مدل کسب و کار و ارائه آن در حوزه کارآفرینی و کسب و کار برای دانشجویان و ترویج فرهنگی کارآفرینی، «برگزاری نشست های منطقه‌ای باشگاه حامیان محیط‌زیست» و «نشست‌های تخصصی بررسی وضعیت آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها» اعلام کرد.

به گفته رضایی اجرای پانزدهمین دوره اردوهای ایران مرز پر­گهر، مرحله استانی چهارمین دوره مسابقات دفاع سه دقیقه‌ای و نهمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی از دیگر برنامه‌های مهم معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی برای دانشجویان استان در سال 98 است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به فعالیت 6 کانون فرهنگی دانشجویی در سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی استان، بیان کرد: در سال تحصیلی پیش رو همچون سال‌های گذشته، طرح‌های فرهنگی داخلی متنوعی با همکاری، هم‌اندیشی و مشارکت کانون‌های فرهنگی دانشجویی و  بر اساس نیاز دانشجویان و رویکردهای جدید معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در قالب‌های مختلف همچون کارگاه، همایش، نشست، اردو، نمایشگاه، اکران فیلم و مسابقه کتابخوانی اجرا می‌شوند.
وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی از فعالیت دانشجویان در حوزه فرهنگی استقبال می‌کند و از  فراخوان عضوگیری دانشجویی در قالب شعبه سازمان دانشجویان استان همزمان با ثبت نام دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: این ثبت‌نام تا نیمه آبان‌ماه سال جاری ادامه خواهد داشت و دانشجویان متقاضی می‌توانند با مراجعه به معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی در دانشگاه شهرکرد(جنب دانشکده منابع طبیعی) و یا «سامانه سدا» به نشانی studentcity.ir نسبت به تکمیل فرم عضویت در سازمان دانشجویان اقدام کنند.

رضایی در ادامه با اشاره به فعالیت دو خبرگزاری ایسنا و ایکنا در جهاددانشگاهی استان، از پذیرش دانشجویان علاقه‌مند به همکاری با این دو خبرگزاری پس از گذراندن دوره‌های آموزشی خبر داد.

وی بیان کرد: معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با توجه به راه اندازی مرکز تخصصی تولید محصولات و خدمات فرهنگی در استان، آماده پذیرش و حمایت از ایده های دانشجویی مرتبط با فعالیت این مرکز است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان با اشاره به فعالیت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و مرکز افکارسنجی دانشجویان(ایسپا) در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان، بر آمادگی جهاد دانشگاهی استان برای چاپ و انتشار آثار و تالیفات اساتید و دانشجویان و پذیرش دانشجویان علاقه مند برای همکاری با مرکز افکارسنجی جهاد دانشگاهی در قالب پرسشگر تاکید کرد.

رضایی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان بر اساس ضرورت و نیاز، در حوزه‌های فرهنگ عمومی و غیر دانشگاهی نیز فعال است و برنامه‌هایی را انجام می‌دهد که مصداق بارز آن اجرای برنامه‌های فرهنگی برای اعضای جهاد دانشگاهی استان، خانواده‌های آن‌ها، مدرسین و فراگیران مراکز کوتاه مدت آموزشی جهاد دانشگاهی و حضور و عضویت در شوراهای مختلف فرهنگی استان و همکاری با دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی استان در راستای ارتقای فرهنگی استان است.
وی در پایان با اشاره به مزیت‌های فعالیت فرهنگی دانشجویان در جهاددانشگاهی از جمله استفاده از تخفیف‌های دانشجویی برای حضور در دوره‌های آموزشی جهاددانشگاهی، ارودهای زیارتی و سیاحتی و ...، بر آمادگی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی برای جذب دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت‌های فرهنگی در استان تاکید و خاطرنشان کرد: دانشجویان علاقه‌مند برای اطلاع از جزئیات و تکمیل فرم همکاری و عضویت به معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی واقع در دانشگاه شهرکرد(جنب دانشکده منابع طبیعی) مراجعه کرده و یا با شماره‌های 32320070 و 32320323  تماس بگیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی آموزشی منطقه چهارمحال و بختیاری جهاد دانشگاهی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۲۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین استان چهارمحال وبختیاری حجت الله شیروانی در برنامه بزرگداشت سعدی شیرازی که با حضور جمعی از شاعران و ادب دوستان در سالن مهرگان فرهنگسرای شهر اردل برگزار شد، افزود: تلاش آن است که جشنواره نام‌آشنای تمداربیت در حوزه شعر گویشی، تیر امسال با دعوت از شاعران منطقه زاگرس نشین رقم بخورد.

وی تصریح کرد: رویدادهای ادبی و هنری که تجربه برگزاری آن‌ها فراتر از یک دهه است به عنوان بخشی از هویت فرهنگی مناطق و استان شناخته می‌شوند و امید می‌رود با تداوم برگزاری آن‌ها بتوان علاوه بر ایجاد رونق و شور ادبی میان شاعران و اهالی فرهنگ و ادب، زمینه لازم برای ورود شاعران جوان و پرورش استعدادهای جدید به‌ویژه در حوزه شعر گویشی را نیز فراهم کرد.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری در ادامه با نکوداشت هفته فرهنگی سعدی شاعر بلند آوازه ایرانی گفت: بزرگانی که گفتار و اندیشه‌های سعدی را بررسی کرده‌اند بر این نکته اشاره دارند که وی، اجتماعی‌ترین، سیاسی‌ترین و امروزی‌ترین شاعر پارسی‌گوی به شمار می‌رود و او را می‌توان شاعر زندگی نامید.

وی اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های نکوداشت بزرگانی همچون سعدی لازمه جامعه امروز است چرا که با وجود هجمه‌های فرهنگی مختلف، توجه به مفاخر و مشاهیر، تاثیر قابل توجهی در تثبیت و تقویت هویت ملی دارد و تکیه بر داشته‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و معرفی هرچه بهتر آنان، توان رویارویی فرهنگی را ارتقا می‌دهد.

سراینده مجموعه رباعی «باران بزند به شیشه آن وقت بهار...» هم در این برنامه با اشاره به اینکه سخن گفتن درباره سعدی به گونه ای آسان و در عین حال سخت است، گفت: بزرگان بسیاری در تاریخ ادبیات ایران فرهنگی در سرودن اشعار پارسی زبانزد هستند اما عنوان استاد سخن به سعدی شیرازی تعلق دارد و همگان، چیره‌دستی او در نثر و نظم را معترف هستند.

وحید برزگر قهفرخی افزود: جامع الطراف بودن سعدی را می‌توان علت نام‌گذاری او به عنوان استاد سخن دانست چرا که او هم در قالب و هم در مضمون تمام کوچه‌های فرهنگ و ادب را قدم زده و به هر بن‌بستی از این حوزه سرک کشیده است.

وی یادآور شد: شاعر شیرین‌سخن قرن هفتم هجری در ادبیات عرفانی، طنز، انتقادی، اجتماعی، غزل و تمثیل و هر آنچه از شاخه‌های ادبی شناخته می‌شود دارای اثر است و همین خصوصیت اوست که موجب شده نام و سخن او تا دیگر ممالک جهان نیز نفوذ کند و پذیرفته شود.

این شاعر چهارمحال و بختیاری در ادامه به وجود تناقض‌های آشکار در گفتار سعدی اشاره و تصریح کرد: این تناقضات را نمی‌توان ضعف او دانست چرا که با بررسی کامل سخنانش می‌توان دریافت که سعدی این تنقاض را دانسته و با آگاهی به‌ کار برده است و این فرصت را در اختیار خواننده قرار می‌دهد تا خود به قضاوت بپردازد.

ازهم‌گسیختگی اندیشه از جمله چالش‌های نامتعارف امروز است

یکی از نویسندگان و پژوهشگران چهارمحال و بختیاری هم در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به گفتاری از شیخ اجل که می‌فرماید؛ سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست، این سخن وی را نشانه‌ای از احترام سعدی به اصالت عمل‌گرایی دانست.

لهراسب قلی پور افزود: ازهم‌گسیختگی اندیشه از جمله چالش‌های نامتعارف امروز است اما سعدی در زمانه خود و در هنگامه‌ای که ایران گرفتار ازهم‌گسیختگی فرهنگی و از بین رفتن بنیان‌های چند هزارساله خود پس از هجوم مغولان بود، اندیشیدن به اصالت، هویت و فرهنگ ایرانی را ملاک خود قرار داد.

وی تصریح کرد: سعدی در دورانی که پرداختن به هویت‌های اصیل به نوعی کفرآمیز به شمار می‌رفت بار پاسخ دادن به نیاز ایرانیان برای بازگرداندن ایران به خرد و عظمت را به دوش کشید.

قلی پور با تاکید بر آزاد منشی و بزرگی سعدی، او را قرینه‌ای بر فردوسی دانست و یادآور شد: او آنچنان ایران را دوست دارد که برای پاسداشت عظمت آن، وجود خود را تقدیم می‌کند و سعدی ستایشگر ایران و انسانیت است.

این پژوهشگر چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: امروز بزرگانی همچون سعدی، فردوسی، حافظ و مولانا به دفاع از فرهنگ ایران اسلامی مشغولند که در این میان سعدی جایگاه ویژه‌تری را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، برنامه بزرگداشت سعدی شیرازی به مناسبت هفته گرامیداشت این شاعر بزرگ نام پارسی‌گو با همکاری نهادها، انجمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی اردل در سالن مهرگان این شهر برگزار شد. در این برنامه جمعی از شاعران به خواندن اشعار خود پرداختند و دختران خردسالی هم قصاید و غزلیات سعدی را برای جمع حاضر قرائت کردند.

همچنین سیزدهمین دوره جشنواره شعر گویشی تمداربیت مرداد ۹۸ با حضور ۱۳۹ شاعر از ۹ استان زاگرس‌نشین در ادل برگزار شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898920

دیگر خبرها

  • تأکید بر ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه زنان و رسانه
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • مدیریت شهری مفید با تعامل دانشگاه و شورای شهر
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • سلامت روحی و روانی در رشته‌های علوم انسانی بررسی می‌شود
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم