Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، در ادامه راستی‌‌آزمایی‌های رسانه‌های آمریکایی درباره ادعاهای دونالد ترامپ و تاکید آنها بر «دروغ‌گویی‌» ادامه‌دار رئیس‌جمهور کشورشان، حالا نیویورک تایمز درباره اظهارات اخیر او درباره ایران راستی‌آزمایی کرده است.

«نیویورک تایمز» گزارش داد: «رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی روز جمعه خود با نخست‌وزیر استرالیا در حضور خبرنگاران در یک ادعای نادرست گفت که قبل از رسیدن او به منصب (ریاست جمهوری آمریکا) تاسیسات ناسا "عملا تعطیل و بسته شده بودند"».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس‌جمهور آمریکا در حضور خبرنگاران در این باره گفته بود: «اگر شما به تاسیساتمان نگاه کنید، (قبل از آمدن من) تاسیساتمان عملا تعطیل شده بود اما حالا ما داریم کار می‌کنیم و ما می‌خواهیم به مریخ برویم«.

نیویورک تایمز این ادعای دونالد ترامپ را «غلط» خواند و نوشت: «رئیس‌جمهور ترامپ مانند دیگر سلف خود برنامه فضایی دولت را تغییر داده است اما کاوش در فضا پیش از آغاز منصب او در سال ۲۰۱۷ متوقف نشده بود. در عالم واقع، ناسا سال‌ها است که در نظر دارد به مریخ سفر کند».

این روزنامه ادعای روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا در حضور نخست‌وزیر استرالیا درباره ایران را هم راستی‌آزمایی کرد.

ترامپ در بخشی از سخنانش در توجیه چرایی خروج غیرقانونی آمریکا از برجام گفت: «آلمان، فرانسه، روسیه و بسیاری دیگر از کشورها در رابطه از (تجارت با) ایران پول زیادی گرفتند و ما (آمریکا) از ایران پولی نصیبمان نشد و این یکی از موضوعات بد این توافق بود».

از نظر نیویورک تایمز، این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا اظهارنظری «غلط انداز و گمراه‌کننده» است.

این رسانه آمریکایی معتقد است: «ایالات متحده و کشورهای اروپایی به عنوان بخشی از (تعهدات) توافق و بعد از آنکه بازرسان بین‌المللی به این جمعبندی رسیدند که ایران به وعده‌هایش درباره برچیدن بخش‌های بزرگی از برنامه هسته‌ای خودش عمل کرد، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را اوایل سال ۲۰۱۶ لغو کردند».

نیویورک تایمز ادامه داد: «توافق (برجام) همچنین موانع تجارت بین‌المللی با ایران را کم کرد. احتمالا آقای ترامپ وقتی ادعا کرد که دیگر کشورها "پول زیادی در تجارت با ایران به دست آوردند"، منظورش مازاد تجاری بوده است البته موازنه تجاری اساسا چیز خوب یا بدی نیست».

این رسانه آمریکایی افزود: «طبق داده‌های سازمان ملل، سه کشوری که آقای ترامپ از آنها نام برد، در سال ۲۰۱۶ در تجارت کالا با ایران مازاد تجاری داشتند، ۲.۲ میلیارد دلار آلمان، ۱.۳ میلیارد دلار روسیه و ۹۱۸ میلیون دلار فرانسه. ایالات متحده هم در همان سال مازاد تجاری با ایران داشت البته در رقمی پایین‌تر و به اندازه ۱۸۳ میلیون دلار. این عدم توازن تا حد زیادی به این موضوع مربوط بوده که طبق توافق، فقط تحریم‌های مربوط به هسته‌ای ایران برداشته شده بود و تحریم‌های اقتصادی مربوط به حوزه تروریسم، حقوق بشر و فناوری موشکی همچنان دست نخورده باقی ماندند».

راستی‌آزمایی نیویورک تایمز درباره اظهارات اخیر ترامپ در حالی مطرح شده که پیش از این راستی‌آزمایی شبکه «سی‌ان‌ان» درباره سخنان رئیس‌جمهور آمریکا خبرساز شده بود.

طبق گزارش این شبکه، ترامپ اواسط مرداد ماه و تنها در یک هفته ۵۶ ادعای دروغین مطرح کرده بود و او در نیمه اول این ماه حدود ۱۹۵ ادعای دروغین بیان کرده بود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۱۹۷۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دروغ بایدن: راننده ۱۸ چرخ بودم!

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در مطلبی به اظهارات اخیر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره زندگی گذشته اش پرداخت که رسانه‌های وابسته به جریان جمهوریخواه می‌گویند با دروغپردازی همراه است.
رئیس جمهور بایدن ادعای دوران رقابت‌های انتخاباتی اش را بار دیگر تکرار کرد مبنی بر اینکه راننده ۱۸ چرخ بود. این یک دروغ بزرگ است! او دیروز در فلوریدا این حرف‌ها را زد.
اما بسیاری از انجمن‌های رانندگان، این حرف را رد کرده اند و گفته اند هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه بایدن با ۱۸ چرخ رانندگی کرده باشد. چندین ادعای دیگر که بایدن در گذشته نیز گفته بود، رد شده است. بیاید به این ادعا‌ها نگاهی بیاندازیم.
بایدن قبلا گفته بود‌: دایی من که اسمش بوسی آمبروس فینگان بود خلبان هواپیما‌های تک موتوره بود که از آن برای شناسایی در مناطق جنگی استفاده می‌شد. او در گینه جدید هدف گلوله قرار گرفت و هرگز جسد او را پیدا نکردند، زیرا در آن بخش از گینه جدید، آدم خوار‌های زیادی وجود داشتند.
وی همچنین مدعی شده بود: من هم مثل بسیاری از افرادی که در این جمع حضور دارند، اولین نفری در خانواده ام بود که به دانشگاه رفتم. می‌دیدم که پدرم برای کمک به ادامه تحصیل من چقدر به سختی افتاد و اینکه همه بچه هایش درس بخوانند.
ادعا‌های بایدن را رد کرده اند. بایدن ادعای خود درباره راننده ۱۸ چرخ را در سال ۲۰۲۱ بیان کرد. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد نزدیکترین تجربه او درباره هجده چرخ، در سال ۱۹۷۳ بوده است و آن زمانی بود که در مقام سناتور یک تراکتور را در مسیر دلاوار تا اوهایو راند. اگر اینطور باشد که بایدن می‌گوید من هم می‌توانم بگویم که چندین هواپیمای ۷۴۷ را در پرواز‌های بین المللی هدایت کرده ام!

دیگر خبرها

  • نیویورک تایمز: ارتش اسرائیل به عمد امدادگران را هدف قرار می‌دهد
  • جو بایدن به زودی می‌میرد | دلیل پیروزی احتمالی ترامپ مشخص شد
  • دروغ بایدن: راننده ۱۸ چرخ بودم!
  • ادعای اردوغان: دیگر تجارت گسترده گذشته با اسرائیل را نداریم
  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • نیویورک‌تایمز: جنگ اوکراین برای ارتش آمریکا حکم رگه طلا را دارد