Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:20:11 GMT

۱۶۵۰هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیرکشت کلزا رفت

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۲۶۸۵

۱۶۵۰هکتار از اراضی آذربایجان غربی زیرکشت کلزا رفت

به گزارش خبرگزاری مهر، رسول جلیلی در خصوص آخرین وضعیت کشت کلزا در استان افزود: در سال زراعی ۹۸_۹۹ توسعه کشت دانه روغنی کلزا در جهت تحقق و اجرای برنامه های اقتصادی مقاومتی توسط وزارت جهاد کشاورزی به استان ۲۱ هزار هکتار ابلاغ  شده است که برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی در جهت توسعه و افزایش کشت این محصول به شهرستانها در سطح ۳۲ هزار هکتار  اعلام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در حال حاضر یک هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته است و در سطح ۵ هزار هکتار عقد قرارداد با کلزا کاران شده است که امیدواریم تا مهلت زمان باقیمانده با مشارکت کشاورزان سطح زیر کشت مطابق با برنامه ابلاغی افزایش یابد.

جلیلی با بیان اینکه توسعه کشت دانه روغنی کلزا در اراضی کشاورزی برای رعایت تناوب و پایداری کشت گندم اجرا می شود ، تصریح کرد: عمده شهرستانهای زیر کشت این محصول در استان شهرستانهای پلدشت، نقده ، بوکان، میاندوآب و پیرانشهر است.

 وی با بیان اینکه کشت پاییزه کلزا در استان از ۱۰ شهریورماه آغاز شده و تا ۱۰ مهرماه ادامه خواهد یافت، افزود:  باید به کشت به موقع واستفاده مناسب از بذر و کود به اندازه کافی توجه شود تا راندمان عملکرد در اراضی زیر کشت افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: در سال زراعی ۹۸_۹۷ بیش از ۵ هزار هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت کلزا رفته بود که بیش از ۱۰ هزار تن محصول از این مزارع برداشت شد.

وی عدم اعلام به موقع قیمت خرید تضمینی دانه روغنی کلزا را از مهمترین موانع توسعه کشت این محصول در استان اعلام کرد و ادامه داد: طبق مذاکره وزارت جهاد کشاورزی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و شورای عالی اقتصاد، قیمت خرید تضمینی برای سال زراعی اینده در حدود ۵ هزار و ۴۰۰ تومان پیشنهاده شده است که امیدواریم این قیمت مصوب نهایی و ابلاغ شود که این امر نقش مهمی در افزایش سطح زیر کشت و افزایش درآمد کلزاکاران استان خواهد داشت.

جلیلی با اشاره به وابستگی کشور در زمینه تامین روغن، اظهارکرد: یکی از محصولاتی که می‌تواند باعث کاهش وابستگی ما در این زمینه شود، دانه روغنی کلزا و توسعه کشت این محصول است که باید برنامه ریزی موثرتری برای ترویج کشت این محصول در استان اعم ازتامین بذور وماشین الات و سایر امکانات مورد نیازدر بین کشاورزان داشته باشیم .

کد خبر 4725921

منبع: مهر

کلیدواژه: کشت کلزا سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی هفته دفاع مقدس اربعین حسینی قزوین شهرکرد بوشهر شیراز اربعین 98 خطبه های نماز جمعه گرگان بیرجند سانحه تصادف ماه محرم ایلام استانداری سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۲۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،دکتر ناصر عتباتی با اعلام این خبر بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ دستگاه قضایی استان در راستای صیانت از اراضی ملی و طبیعی، با اقدامات خود از بیش از ۲۱۰۰ هکتار از اراضی ملی که مورد تعرض و تصرف عده‌ای افراد سودجو قرار گرفته بود با اقدامات قانونی خود و پای کار آوردن ادارات متولی رفع تصرف نمود.
عتباتی ادامه داد: اقدامات قانونی که در این خصوص صورت گرفت شامل رفع تصرف بیش از ۳۴۹ هکتار در اجرای تبصره ماده ۵۵ و بدون ارجاع به محاکم، قلع و قم ۱۸۲ فقره در مساحتی بالغ بر ۱۵۹ هکتار، اجرای احکام خلع ید در ۱۱۳۷ فقره به مساحت بیش از ۱۲۴۷ هکتار بود.
رئیس کل دادگستری استان همچنین به اقدامات صیانتی در مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز پرداخت و گفت: دستگاه قضایی استان در سال گذشته به منظور مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی زراعی و باغ‌ها با تشکیل قرارگاه پیشگیری از تغییر کاربری غیر مجاز اراضی در استان و شهرستان‌ها با محوریت سازمان جهادکشاورزی استان، ۲۶۸۶ مورد تغییر کاربری غیر مجاز در سطح استان به مساحت بیش از ۸۲ هکتار را شناسایی و در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها به تعداد ۸۰۲ مورد به مساحت بیش از ۱۵ هکتار و اجرای احکام قطعی محاکم کیفری به تعداد ۲۱۳ مورد به مساحت بیش از ۶ هکتار با تعداد ۱۰۱۵ مورد قلع و قمع مستحدثات از تغییر کاربری در این اراضی ممانعت به عمل آمد.
مقام ارشد قضایی استان همچنین به رفع تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی هم اشاره و گفت: در سال ۱۴۰۲ از بیش از ۶۵ هکتار از تصرفات غیر مجاز اراضی ساحلی، بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار طبیعی استان نیز رفع تصرف به عمل آمده است.

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • رفع تصرف بیش از ۲ هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از دو هزار هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی در استان آذربایجان غربی
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی در آذربایجان‌غربی
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • رفع تصرف بیش از ۲۱۰۰ هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی، در سال ۱۴۰۲ با ورود دستگاه قضایی آذربایجان غربی
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • تولید کلزا در ایلام رکورد زد
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی