Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی از کارگردانان سینمای ایران این فضا را به خوبی می‌شناسند و چند دهه همچنان سر زبان‌ها هستند و آثارشان فارغ از نقد‌هایی که به آن‌ها وارد است دیده می‌شوند.

ابراهیم حاتمی کیا یکی از این کارگردان هاست؛ او فعالیت سینمایی اش را از سال ۱۳۵۹ با نگارش و ساخت فیلم‌های کوتاه با موضوع جبهه و جنگ آغاز کرد، تا به امروز بیست فیلم بلند سینمایی با احتساب " خروج " جدیدترین اثرش ساخته است که به جز " ارتفاع پست " که با اصغر فرهادی نویسندگی مشترکی داشته مابقی فیلم هایش را نویسندگی و کارگردانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارگردان جوایز متعددی کسب کرده و کارنامه قابل قبولی از خود به جای گذاشته و از اهمیت خاصی بین سینمادوستان و منتقدان (حتی آن‌هایی که آثارش را دوست ندارند) برخورداراست.

در این گزارش به علت‌هایی که این کارگردان برای جامعه سینمایی و غیرسینمایی اهمیت دارد می‌پردازیم.

کارکردن با بازیگران معروف و معرفی چهره‌های جدید

در فیلم‌های حاتمی کیا می‌توان چهره‌های معروف دید. حتی بازیگرانی با آثار او به سینما معرفی و سال‌ها ماندگار شده اند. همچنین اتفاق افتاده برای بازیگرانی که پیش تر در دیگر فیلم‌ها بازی کرده و آنطور که باید دیده نشده اند، فیلم‌های این کارگردان نقطه عطف آن‌ها شده است.

فیلم‌های حاتمی کیا به نحوی است که می‌توان گفت بیشتر بازیگران برای حضور در آن‌ها متمایل هستند، بخصوص افرادی که نیاز است کیفیت بازی شان به درستی دیده شود. شاید یکی از علت‌های این اتفاق فیلمنامه خوب، شخصیت پردازی و بازیگر بودن خود حاتمی کیاست، چون او تجربه بازیگری در چندین فیلم را دارد و طبیعتا روی بازی بازیگرانش متمرکز می‌شود و این موضوع کیفیت بازی آن‌ها را بهتر خواهد کرد.

کارکردن با آدم‌هایی که نگاه‌ها و عقاید سیاسی متفاوتی دارند

با نگاهی به پرونده حاتمی کیا نام‌هایی می‌بینیم که نگاه‌ها و عقاید متفاوتی دارند. خواه در مقام نویسنده، تهیه کننده، بازیگر و ...

جسارت درگفتن واقعیت‌های جامعه و حرف دل مردم
فیلم‌های این کارگردان مملوء از دیالوگ‌هایی است که ریشه در واقعیت جامعه و حرف دل مردم دارد و بیشتر مواقع با تندی و گزندگی خاصی بیان می‌شود که می‌تواند آدم‌ها و مسئولان را نیشکون بگیرد. البته در برخی مواقع گل درشت و شعاری می‌شود اما همیشه بازتاب‌ها و حاشیه‌هایی به همراه دارد.

بعضا این گزندگی در فیلم هایش به توقیف شدن آثارش ختم شده است، چنانچه از توقیف " گزارش یک جشن " ۹ سال می‌گذرد و " به رنگ ارغوان " نیز پس از پنج سال توقیف، اکران شد.

خصوصیت اخلاقی خاص
حاتمی کیا به ظاهر فردی آرام و بی حاشیه است، اما زمانی که پای نقد جدی و پایمال شدن حقش به میان می‌آید عکس العمل‌هایی از او می‌بینیم که حواشی پررنگی به دنبال دارد. نمونه این رفتار در سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر دیده شد که با انتقاد از صداوسیما و برنامه هفت و رضا رشیدپور گفت: من فیلمساز وابسته به این نظام هستم. من از دوستان در سازمان سینمایی اوج تشکر می‌کنم،کسانی که سربازان گمنام امام زمان (عج) هستند. من افتخار می‌کنم که درباره مدافعان حرم فیلم ساختم و برای ساخت این فیلم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم و از بچه‌های سپاه که زحمت کشیدند و مرا رشد دادند استفاده کردم و از کار‌هایی که کردم شرمنده نیستم.

استقبال از فیلم هایش در جشنواره فیلم فجر

خصوصیت‌های فیلم‌های حاتمی کیا چنان است که حتی منتقدانش در صف‌های طولانی در جشنواره فیلم فجر می‌ایستند و آثارش را می‌بینند و این موضوع سال هاست که ادامه دارد. شاید نشانه گذاری‌ها، آرمان گرایی از واقعیت‌ها، نمایش پررنگی از واقعیت‌های جامعه، سینما بودن فیلم هایش و ... باعث چنین اتفاقی شود.

قبلا بهتر کار می‌کرد

نظر برخی از منتقدان که حتی فیلم‌های حاتمی کیا را دوست دارند درباره جدیدترین آثار او این است که می‌گویند «قبلا با وجود  فضای جبهه و جنگ در فیلم هایش، اثر بهتر و شعاری کمتری می‌دیدیم» که البته با نگاهی به آثار چند سال اخیر او تقریبا این موضوع ملموس و قابل درک است، البته شاید شرایط جامعه، تصمیم گیری و محافظه کاری مسئولان، سرخوردگی از برخی اتفاقات و ... باعث اعمال چنین رویکردی از او شده است، چون حاتمی کیا سینما و مردم و شرایط را به خوبی می‌شناسد و قبلا در آثارش با شهامت بسیار گفته است.

فیلمساز متعهد

حاتمی کیا با وجود اینکه بی پرده به نقد مسائل جامعه و عملکرد سیاست مداران و تصمیم گیرندگان می‌پردازد،  کشورش را دوست دارد و فیلمساز متعهد واقعی است. تجربه دیدار با رهبری دارد و رهبر انقلاب فیلم هایش را می‌بیند که این یعنی تاثیرگذاری یک فیلمساز متعهد.

نقد به حاتمی کیا

خیلی‌ها از اهالی خاص و عام سینما معتقدند حاتمی کیا با روش قبلی خود فیلم بسازد بهتر خواهد بود. البته که بخشی از تغییر روش و بر اساس این عدله پیش رفتن، به افکار این کارگردان مربوط می‌شود و البته نباید فراموش کند یک هنرمند متعلق به خودش نیست و مردمی است.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سینمای ایران رهبر انقلاب فیلمسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۳۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می‌گیرد

تیم‌های روبین کازان و زنیت سنت‌پترزبورگ روسیه که در گذشته سردار آزمون را در اختیار داشته‌اند، در حالی چهارشنبه شب مقابل هم قرار می‌گیرند که دوباره یک بازیکن ایرانی دیگر در این بازی حضور دارد.

کسری طاهری که در نقل و انتقالات زمستانی به روبین کازان پیوست، تا کنون در دو مسابقه لیگ برتر روسیه مقابل اورنبورگ و سامارا به میدان رفته و حالا امیدوار است شانس حضور تعویضی در دیدار حساس برابر زنیت سنت‌پترزبورگ را به دست بیاورد.

سردار آزمون که دوران درخشانی در روبین کازان و زنیت سنت‌پترزبورگ داشته و همراه با زنیت به قهرمانی‌های متعدد در فوتبال روسیه رسیده، حالا جای خود را در این کشور و تقابل این دو تیم به یک بازیکن ایرانی دیگر داده است.

مهاجم ۱۷ ساله ایرانی که در زمستان از سپاهان به روبین کازان رفت، امشب این شانس را دارد تا در دیدار مقابل روبین کازان به میدان برود و سومین بازی فصل خود در لیگ برتر روسیه را انجام بدهد.

روبین کازان از ساعت ۲۱ امشب (به وقت ایران) با حضور طاهری در لیست اولیه خود مقابل تیم صدرنشین زنیت سنت‌پترزبورگ قرار می‌گیرد و در صورت برتری شانس صعود یک تا دو پله‌ای دارد.

منبع: همشهری آنلاین

tags # سردار آزمون سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ستاره رئال امضای هم‌تیمی‌هایش را جعل می‌کند!
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استفاده از جوانان متدین در دستور کار مسئولان قرار گیرد
  • آخرین فرصت عربستانی‌ها به محمد صلاح
  • حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • سپاهان به ستاره‌هایش استراحت می‌دهد!
  • پاکستان؛ فرصتی طلایی برای اکران و تولیدات مشترک سینمایی
  • فرصت طلایی «مشارکت مردم» در توسعه طلای سیاه
  • ستاره جوان ایرانی جای سردار آزمون را می‌گیرد
  • مسئولان فرصت خدمت به مردم را قدر بدانند