Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-26@09:05:39 GMT

تولید ۱۶۹ هزار تن شیرخام در استان البرز

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۶۷۶۲

تولید ۱۶۹ هزار تن شیرخام در استان البرز

دکتر سید محسن ابوترابی با اشاره به روند نظارت بر تولید شیرخام در دامداری های استان، اظهار کرد: کنترل دام در برابر بیماری های سل و بروسلوز(تب مالت) با تست و خون‌گیری انجام و دام های راکتور به کشتارگاه انتقال داده شد.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون دام در برابر بیماری بروسلوز نیز انجام می شود، گفت: از طرفی در سطح دامداری های صنعتی و سنتی پایش شیر خام از لحاظ بار میکروبی و کنترل بیماری بروسلوز نیز هر ۴۵ روز یکبار انجام و از شیرخام تولیدی نمونه برداری می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز با تاکید بر نقش مهم واکسیناسیون دام ها در برابر بیماری بروسلوز، افزود: با پایش شیر خام در واحدهای دامداری استان طی سال قبل و امسال موردی از ابتلا به بیماری بروسلوز مشاهده نشد.

ابوترابی با اشاره به اینکه هر ساله نمونه گیری شیرخام از چند واحد دامداری صنعتی و سنتی مشخص انجام می شود، گفت: در این روش کنترل های لازم در خصوص جلوگیری از آلوده شدن شیرخام به بیماری های دامی صورت می گیرد و با این اقدامات در طول چند سال اخیر تمامی واحدهای دامداری البرز کنترل شده اند.

وی در بخش دیگری به فراوانی تعداد دام ها در استان اشاره کرد و گفت: بیشترین ظرفیت مربوط به یک واحد دامداری در شهرستان نظرآباد است که بالغ بر ۱۲ هزار راس دام کوچک و بزرگ دارد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان البرز با اشاره به کسب رتبه نهم کشوری تولید شیر توسط استان البرز، گفت: تولی شیر خام استان طی سال گذشته برابر ۳۷۰ هزار تن بوده است.

ابوترابی میزان تولید شیرخام استان در شش ماهه نخست سال جاری را حدود ۱۹۶ هزار تن اعلام کرد.

46

کد خبر 1302533

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان البرز دربی باشگاه پرسپولیس باشگاه استقلال ایران و آمریکا حسن روحانی لیگ برتر نوزدهم دونالد ترامپ دفاع مقدس جنگ تحمیلی ایالات متحده آمریکا مدرسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۶۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور

به گزارش قدس آنلاین، نتایج طرح آمارگیری از دامداری های کشور در سال ۱۴۰۲ نشان می دهد که تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون راس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون راس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون راس نژاد بومی» بوده است.

در حالی که تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون راس بوده است.

همچنین طرح آمارگیری از دامداری های کشور نیمه دوم فصل پاییز سال ۱۴۰۲ اجرا شد. در این طرح آمارگیری که به صورت نمونه‌ای اجرا شد، اطلاعات مربوط به تعداد انواع دام، مقدار تولید شیر، تغییرات تعداد دام (تعداد دام خریداری شده، تعداد دام پروار شده، تعداد دام فروخته شده، تعداد دام زائیده شده، تعداد دام ذبح شده و تعداد دام تلف شده)، مقدار علوفه مصرفی، ارزش سرمایه‌گذاری و دریافتی‌ها و پرداختی‌های دامداری‌ها گردآوری شده است.

این طرح آمارگیری با بیش از ۴۴۰ نفر نیروی انسانی (آمارگیر، بازبین و کارشناس) با مراجعه حضوری به واحدهای نمونه اجرا شد. این طرح آمارگیری با فاصله زمانی سه ساله اجرا می‌شود و نتایج آن در سطح استان استخراج و منتشر شده است.

بر اساس نتایج حاصل از این طرح، ۱.۳ میلیون بهره‌بردار دارای دام در سطح کشور وجود دارد که تعداد دام موجود در این دامداری‌ها شامل ۴۴ میلیون راس «گوسفند و بره» ۱۶.۳ میلیون راس «بز و بزغاله»، ۵.۴۵ میلیون راس «گاو و گوساله»، ۲۰۰ هزار راس «گاومیش و بچه گاومیش» و ۱۷۰ هزار نفر «شتر و بچه شتر» بوده است.

تعداد گاو و گوساله به تفکیک نژاد، شامل «۱.۶۵ میلیون راس نژاد اصیل»، «۲.۳۳ میلیون راس نژاد آمیخته» و «۱.۴۷ میلیون راس نژاد بومی» بوده است. تعداد گاو و گوساله نژاد اصیل در سال ۱۴۰۲، بیش از ۳۲ درصد نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافته است (تعداد گاو و گوساله اصیل در سال ۱۳۹۹ حدود ۱.۲۵ میلیون راس بوده است).

بیشترین تعداد «گوسفند و بره» در استان‌های خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و خوزستان؛ بیشترین تعداد «بز و بزغاله» در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و کرمان؛ و بیشترین تعداد «گاو و گوساله» در استان‌های مازندران، تهران و گیلان نگهداری شده است.

طی ۳۶۵ روز منتهی به زمان آمارگیری، ۹.۱ میلیون تن شیر در دامداری‌های کشور تولید شده است که استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی بیشترین مقدار تولید شیر دام را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • روزانه ۳۰۰ تن گوشت گرم وارداتی در تهران و البرز توزیع می شود
  • ۴ هزار و ۸۰۰ مجوز دامداری و پرورش طیور رد شد
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • واکسیناسیون ۲.۵ میلیون راس دام سبک علیه بیماری آبله
  • افزایش ۳۲ درصدی جمعیت دام سنگین نژاد اصیل کشور
  • رنجش متقاضیان مسکن ملی فردیس از نیمه کاره رها شدن پروژه + فیلم و تصاویر
  • حریق یک دامداری در سمنان