Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-08@03:30:40 GMT

کشف قدیمی‌ترین شواهد حضور انسان در خوزستان

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۰۹۲۴۶

به گزارش ایلنا، حامد وحدتی نسب (سرپرست هیأت باستان شناسی و استاد دانشگاه تربیت مدرس) گفت: نخستین فصل از کاوش‌های باستان شناسی در غار پبده واقع در ۲۴ کیلومتری شمال شهرستان لالی در خوزستان پایان یافت.

او تصریح کرد: غار پیده از زمره معروفترین محوطه‌های پیش از تاریخ خوزستان است و عمده معروفیت آن مدیون کاوش‌های رومن گیرشمن در سال ۱۹۴۹ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه گیرشمن هیچگاه نسبت به انتشار نتایج کار خود در این غار اقدامی شایسته به عمل نیاورد و گزارش مکتوب وی تنها در حد چند تصویر نامفهموم و دو پاراگراف کلی است که در آن سن تخمینی استقرار انسان در این محوطه را حدود ۱۵ هزار سال پیش برآورد کرده، بعدتر، علی اکبر سرفراز در این غار گمانه‌ای را کاوش کرد و خبر از کشف بقایای انسانی داد که آن نیز هرگز چاپ نشد.

این باستان‌شناس اظهار داشت: موقعیت استراتژیک این غار و همچنین خلاء اطلاعاتی دربارۀ دوران پارینه سنگی در خوزستان از زمره مهمترین دلایل شروع فصل نخست کاوش در این محوطه بوده است.

او خاطرنشان کرد: هرچند خوزستان از منظر مطالعات دوران آغاز شهرنشینی و دوران تاریخی از پیشروترین استانهای کشور بوده و هست، اما درخصوص باستان‌شناسی پارینه سنگی جز معدود بررسی‌های میدانی هیچ کاوش روشمندی در آن انجام نپذیرفته است.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت: نخستین هدف از این کاوش رهگیری عمق استقرارهای انسانی با احداث گمانه‌های آزمایشی و نقشه برداری محیط غار بود.

وحدتی نسب گفت: با پایان نخستین فصل و شناسایی لایه‌های فرهنگی استقراری انسان در دورۀ پارینه سنگی، مشخص شد که سابقۀ حضور انسان در این غار حداقل به دورۀ پارینه سنگی جدید و حوالی ۳۰ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

او در پایان با بیان اینکه کاوش در این غار با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و  پشتیبانی آزمایشگاهی انستیتو مکس پلانک در آلمان انجام شده، تصریح کرد: قرار است این موسسه در انجام آزمایش‌هایی همچون سن‌یابی مطلق، آنالیزهای ایزوتوپی، جانورباستان‌شناسی، گرده‌شناسی، رسوب شناسی و DNA باستانی خاک، گروه کاوش را یاری رساند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: فصل نخست کاوش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۰۹۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله ارتش مصر باستان

یک مهمانخانه ۳۵۰۰ ساله که ارتش مصر باستان از آن استفاده می‌کرد، در صحرای «سینا» کشف شد.

به گزارش ایسنا به نقل از لایوساینس، مصرشناسان بقایای یک مهمانخانه را در صحرای شمال سینا کشف کرده‌اند. این سازه ممکن است به طور موقت توسط نیرو‌های مصر باستان و احتمالاً افراد سلطنتی در دوره حکومت «تحوتموس سوم» یا از حدود ۱۴۷۹ تا ۱۴۲۵ قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته باشد.

فرمانروایان مصر باستان اغلب به سمت شرق مدیترانه لشکرکشی می‌کردند و یکی از مسیر‌هایی که نیرو‌های مصری اغلب برای رسیدن به این منطقه طی می‌کردند، صحرای سینا بود.

در بیانیه وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر آمده است: «به احتمال زیاد این بنا با توجه به معماری آن و تکه‌های سفال کشف‌شده، به عنوان استراحتگاه سلطنتی مورد استفاده بود.»

بر اساس این بیانیه، این ساختمان دارای دو راهرو مستطیل‌شکل و تعدادی اتاق است. کتیبه‌ای به خط هیروگلیف که در ساختمان کشف شده است نشان می‌دهد این استراحتگاه به زمان «تحوتموس سوم» تعلق دارد.

این استراحتگاه در محوطه‌ای واقع شده است که دارای گورستانی است که قدمت آن به دودمان بیست‌ویکم (حدود ۱۰۷۰ تا ۹۴۵ قبل از میلاد) و دودمان بیست‌وششم (۶۸۸ تا ۵۲۵ قبل از میلاد) یا پس از حکومت «تحوتموس سوم» بازمی‌گردد.

دیگر خبرها

  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • کشف بقایای یک سکونتگاه 7 هزارساله در صربستان (+عکس)
  • پنج نشانه‌ای که شاید وجود موجودات فرازمینی را ثابت کند
  • انسان‌ها قبل از عصر کشاورزی چه می‌خوردند؟
  • کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله ارتش مصر باستان
  • (ویدئو) ماجرای بارش شگفت‌انگیز ماهی از آسمان یاسوج چه بود؟
  • صدور مجوز ساخت و ساز در قلعه اولتان پارس آباد صحت ندارد
  • حضور 3 فیلم کوتاه ایرانی در یکی از معتبرترین جشنواره‌های فیلم کوتاه
  • شرایط صدور دستور موقت
  • کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله