Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@22:08:42 GMT

نگاه رسانه های داخلی به سال تحصیلی جدید

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۰۱۳۰

نگاه رسانه های داخلی به سال تحصیلی جدید

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، ماه مهر رسید و سال تحصیلی جدید آغاز شد. رییس جمهوری در مراسم بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید با حضور در مدرسه حضرت خدیجه(س) در منطقه ۱۸ تهران با بیان اینکه بودجه آموزش و پرورش در ۶ سال گذشته سه برابر شده است؛ گفت: از آغاز دولت یازدهم بودجه آموزش و پرورش ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده و امروز به ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 براساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش با شروع ماه مهر، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز به مدرسه می‌روند که از این تعداد یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز کلاس اولی هستند.

بررسی رسانه های داخلی نشان می دهد که توجه به سند تحول بنیادین برای بهتر شدن وضعیت نظام آموزشی در زمینه های مختلف مورد توجه واقع شده است.

رسانه های متتسب به جریان اصلاح طلب نوشتند: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کارهای زیادی شده که به اندازه کافی موثر نبوده و به فرموده مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی به‌دنبال یکی از بهترین ارائه‌کنندگان مدل‌های این سند بوده و می‌تواند الگویی موفق برای دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه تعلیم و تربیت باشد و بنیاد فرهنگی رضوی اقدامات موثری در پنج سال اخیر در بحث سند تحول بنیادین داشته است.

رسانه های اصولگرا هم عنوان داشتند: اگر می خواهیم معلم انگیزه، منزلت و توانمندی داشته باشد، باید درست مدیریت کنیم؛ نیاز داریم که سند آموزش و پرورش، یک زیر سند علاوه بر ۶ زیرنظام برای کف کار در مدرسه داشته باشد و نه تنها تکلیف مدرسه بلکه  دیگر نهادها را نیز مدیریت کند.

رسانه های اصلاح طلب

بالا بودن جمعیت دانش آموزان ایران

روزنامه اعتماد در گزارشی با تیتر مشق نا نوشته مهر می نویسد: روز گذشته یک میلیون و ۴۳۶ هزار دانش‌آموز کلاس اولی به مدرسه رفتند تا آمار کل دانش‌آموزان کشور به ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر برسد. جمعیت دانش‌آموزان ایرانی از کل جمعیت کشورهایی مانند پرتغال، یونان، نروژ، بلژیک، دانمارک، سوییس و غیره بیشتر است. جمعیت دانش‌آموزی ایران برای تشکیل یک کشور مستقل کفایت می‌کند و این توصیف خوبی است برای پی بردن به میزان اهمیت و گستردگی چالش‌هایی که این کشور بدون مرز پیش روی خود دارد. چهره ۱.۵ میلیون نفر از این جمعیت روز گذشته منتشر شد، با چهره‌های خندان و گاهی ترسیده، با همان خنده‌ها و گریه‌های اول مهر که سال‌هاست عکس‌های‌شان منتشر می‌شود. چالش‌های آموزش و پرورش هر قدر پررنگ هم که باشد، روز اول مهر اولین سال دبستان همیشه آنقدر پررنگ است که حال و هوای تمام آنهایی که روزگار مدرسه را پشت سر گذاشته‌اند، عوض می‌کند. آموزش و پرورش به اندازه یک کشور نیروی یادگیرنده دارد، کسانی که این سیستم را تعیین می‌کنند در سال‌های ادامه تحصیل باید به خنده‌های اول مهر کلاس اول‌شان دل خوش کنند یا به اشک‌هایش.

 کودکان محروم از درس

روزنامه ایران در مطلبی عنوان داشت: امروز برخی از دانش‌آموزان هم غایب کلاس‌های درس هستند. همان کودکانی که صبح اول مهر به جای مدرسه رفتن به محل کار خود می‌روند. کودکانی که به آنها نان آوران کوچک هم می‌گویند، موضوعی که فرشید یزدانی فعال حقوق کودک به آن اشاره می‌کند و به «ایران» می‌گوید: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن حدود ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک و نوجوان در سطح کشور در سن مدرسه هستند، براساس آمار آموزش و پرورش ما یک میلیون کودک داریم که خارج از چرخه تحصیل هستند. اکثر کودکانی که خارج از مدرسه هستند درگیر کارند. بخشی از این بچه ها، دخترانی هستند که ازدواج کردند و در خانه مشعول کارند. به هر حال در بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم به این نتیجه رسیدیم که فقر، کودکان را از مدرسه جدا می‌کند. این موضوع را باید بگویم به خاطر شرایط اقتصادی روزبه‌روز در استان‌ها و شهرهای مختلف کودکان خارج از چرخه تحصیل بیشتر می‌شوند. کودکان هم درگیر فشار اقتصادی شدند ممکن است خانواده‌هایی وجود داشته باشند که مایل نباشند فرزندشان را از مدرسه خارج کنند و به محیط‌های کاری بفرستند اما چاره‌ای جز این ندارند.

فضای نامطلوب در برخی مدارس

به گزارش روزنامه همدلی، حسین باغگلی مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی گفت: امروز فرزندان ما در مدرسه احساس لذت مطلوب از محیط آموزشی ندارند و فضای مدرسه را یک فضای گرفتارکننده می‌دانند؛ گرچه در سال‌های اخیر مجموعه‌های مختلف همچون آستان قدس رضوی مدل‌های موفق آموزشی و تربیتی را ارائه کرده‌اند، اما کافی نیست. دولت‌های اخیر چالش‌های زیادی در حوزه تعلیم و تربیت داشتند و بیشترین تغییرات در وزارت آموزش و پرورش بوده و در ۶ سال اخیر شاهد حضور ۴ وزیر و ۲ سرپرست در راس این وزارتخانه بوده‌ایم و آستان قدس رضوی به‌دور از گرفتاری‌های آموزش و پرورش عملکردی موفق داشته است.

وی تاکید کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش کارهای زیادی شده که به اندازه کافی موثر نبوده و به فرموده مقام معظم رهبری آستان قدس رضوی به‌دنبال یکی از بهترین ارائه‌کنندگان مدل‌های این سند بوده و می‌تواند الگویی موفق برای دیگر مجموعه‌های فعال در حوزه تعلیم و تربیت باشد و بنیاد فرهنگی رضوی اقدامات موثری در ۵ سال اخیر در بحث سند تحول بنیادین داشته است.

در بخشی از مطلب روزنامه آفتاب یزد با تیتر زنگ شروع سال تحصیلی یا زنگ خطر؟ می خوانیم: مسئله بغرنجی که نظام آموزشی ما را در برگرفته، فقدان شادی و نشاط است. این روزها کافی است، گشتی در رسانه های مجازی بزنیم تا با حجم بالای شوخی ها و کنایه هایی از بزرگسالان رو به رو شویم که خوشحالی شان را از آسوده شدن از روز اول مهر نمی توانند پنهان کنند و بر حال کودکان برگشته بخت رقت می آورند که ناگزیرند یک سال تحصیلی را در کلاس های ناشاد و تنگ و با برخی معلمان خسته و بی حوصله بگذرانند و وقت شان را با درسهای حافظه آزاری تلف کنند که نه به درد دنیای‌شان می خورد و نه ذخیره‌ای برای آخرت شان فراهم می آورد! نظام آموزشی ما چنانکه بارها گفته اند، از شادی و البته ورزش وخیلی چیزهای دیگر تهی است

توسعه و کامیابی زندگی جمعی بی آموزش و جامعه پذیر کردن کودکان خواب و خیالی بیشتر نیست و نه صدا و سیما و نه رسانه های دیگر نمی‌توانند خلاهای فراوان نظام آموزشی در کشور ما را پُر کنند. پرسش اساسی اما اینجا است: جناب رییس جمهور و معاونان و همکاران شان که در سراسر کشور زنگ شروع آغاز سال تحصیلی را با لبی خندان به صدا درمی‌آورند، آیا به راستی می شنوند صدای زنگ خطری را که به سبب نابرابری آموزشی در کشور حتی به سنگین‌ترین گوش‌ها رسیده و هر روز متاسفانه نزدیک تر و گوش آزارتر می‌شود؟

سخنان رییس جمهوری

با توجه به سخنان حسن روحانی در مراسم سال تحصیلی جدید خبرگزاری ایسنا آورده است: هر ساله رئیس جمهوری با هدف پرورش روحیه پرسشگری و توانایی نقد و تحلیل پدیده‌ها، ایجاد تعامل بیشتر میان معلمان و دانش‌آموزان، ایجاد نشاط، شادابی و تحرک بیشتر در مدارس، ترویج و تقویت امر تحقیق و پژوهش در آموزش و پرورش، گسترش و تقویت فعالیت‌های گروهی و کشف، رشد و پرورش استعدادهای بالقوه در مراسم گشایش مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید خطاب به دانش‌آموزان کشور، پرسشی با عنوان «پرسش مهر» مطرح می‌کند.

 محقق نشدن وعده آموزش و پرورش نسبت به کودکان آسیب دیده حوادث

خبرگزاری ایلنا گزارش داد: مهر از راه رسید و دانش‌آموزان اغلب با شور و اشتیاق و با لباس‌های فرم جدید و کتاب‌های تازه راهی مدرسه شدند. امروز اول مهر است و از مقابل هر مدرسه‌ای که می‌گذریم صدای سرود، شادی و خنده از حیاط و راهروهای مدارس به گوش می‌رسد. همه این زیبایی‌ها اما تنها برای دانش آموزانی است که نه دغدغه مالی دارند و نه دغدغه سلامتی. همین چند سال پیش بود، آذر سال ۱۳۹۱ که صدای خنده‌های دانش‌آموزان دختر مدرسه شین‌آباد به گوش همه روستا رسید، اما به یک‌باره خنده‌هایشان برای همیشه خاموش ماند، البته هستند، دانش‌آموزان دیگری که با آغاز مهر لبخند بر لبانشان نمی‌نشیند؛ دانش‌آموزانی که در اتوبوس مرگ در حادثه هرمزگان جان سالم به در بردند، اما با آسیب‌های عمیق ادامه حیات می‌دهند. در حقیقت اول مهر دختران آسیب‌دیده شین‌آبادی و هرمزگانی با درمان، دارو و عمل جراحی دردآور و پی در پی آغاز می‌شود. با آمدن مهر شاید بهتر باشد بدانیم این دانش‌آموزان چگونه و با چه وضعیتی قرار است سال تحصیلی خود را آغاز کنند؟ آیا وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به وعده‌های آموزشی و درمانی داده شده به آنها عمل کرده‌اند؟ سیما شادکام یکی از دانش‌آموزان آسیب‌دیده در حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در شین آباد است که به گفته پدرش همچنان رنج این حادثه را با درمان‌های جسته و گریخته به دوش می‌کشد. سید محمد شادکام، پدر سیما در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت دخترش گفت: وضعیت سیما هیچ تغییری نسبت به سال قبل نداشته و حتی با آن شرایط برای او معلم خصوصی هم نگرفتند و مانند دانش‌آموزان عادی به مدرسه می‌رود.

فقر فضای آموزشی در برخی مناطق

به گزارش روزنامه مردم سالاری؛ انوشیروان محســنی بندپی، استاندار تهران، فقر شدید فضای آموزشی را در برخی مناطق شهر تهران نظیر منطقه ۲۲ مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در منطقه ۲۲ حتی با وجود خیرین مدرسه ســاز باز زمینی برای احداث مدرسه پیدا نمی شــود. برخی در آن مقطع حتی فضاهایی که به ساخت مدرسه اختصاص داده شده بود را فروختند و مراکز تجاری در منطقه ۲۲ احداث شد. بندپی به موضوع مدارس استیجاری نیز اشاره کرد و گفت: بنیاد شهید ۴۰ سال مدارس را رایگان در اختیار آموزش و پرورش گذاشــت و اجاره بهای ۴۰ ساله را هم نمی خواهند بلکه خواســتار تهاتر زمین های اداره کل آموزش و پرورش شــهر تهران یا وزارتخانه با این مدارس هســتند. قرار بود کارشناســان مدارس بنیاد شهید را ارزیابی و قیمت گذاری کنند. چرا باید همیشــه در ابتدای بازگشایی مدارس نگران کمبود فضای آموزشی در تهران باشیم؟ این موضوع باید به اطالع همگان برسد تا بتوانیم مطالبه گری کنیم.

رسانه های اصولگرا

 تغییر سیستم آموزشی

روزنامه صبح نو نوشت: نظام آموزشی کشور در چهار دهه گذشته، شاهد تغییرات گسترده‌ای بوده است. نظام قدیم و نظام جدید به‌وجود آمده‌اند، رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در کنار هم قرار گرفته‌اند، شیوه نمره‌دهی به دانش‌آموزان تغییر کرده و ده‌ها مورد دیگر که شاید نتوان به همه آن‌ها اشاره کرد. بااین‌حال، در تمام این تغییرات استرس شب امتحان و کنکور هیچ‌گاه تغییر نکرده است. هرسال در کشور میلیون‌ها دانش‌آموز در سیستم آموزشی کشور مشغول تحصیل می‌شوند؛ درصورتی‌که به‌نظر می‌رسد تمام سیستم معطوف به مسأله آموزش است و دانش‌آموزان در رده‌های سنی و جنسیت‌های مختلف بهره‌ای از مشاوره‌های روان‌شناسی نمی‌برند. به‌عبارت‌دیگر، هرآنچه در نظام آموزشی کشور روی می‌دهد و البته خانواده‌ها نیز به آن دامن می‌زنند، فقط نمره و رتبه بهتر است. اینکه دانش‌آموز تحت چه فشار روانی‌ای مشغول به تحصیل است و آیا اقدامی برای کاهش استرس و نگرانی ناشی از امتحان و کنکور و مسائلی از این قبیل صورت می‌گیرد یا خیر، موردتوجه نیست.

سلامت روان شرط لازم در مسیر تعلیم و تربیت

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با روزنامه صبح‌نو درباره اقدامات صورت‌گرفته برای نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان گفت: سلامت روان درکنار سلامت جسم و حتی شاید مهم‌تر از سلامت جسم، شرط لازم و کافی برای این است که دانش‌آموز در مسیر تعلیم و تربیت قرار بگیرد تا بتواند به فضایی که ترسیم‌ شده، دسترسی پیدا کند. وی با اشاره به اینکه در این حوزه برنامه‌ریزی‌های خوبی شده، از پیش‌بینی و اجرایی‌شدن ۲۰ طرح در این عرصه خبر داد. به‌گفته وی، در گام اول احتیاج به غربالگری است؛ یعنی آموزش‌وپرورش بداند سلامت روان هر دانش‌آموز چقدر است و احتمالا اگر از سلامت روان برخوردار نیست، در چه حوزه‌هایی آسیب‌دیده تا بتوان برای این آسیب‌ها برنامه داشت.

 تحول در نظام آموزشی با اختیارات بیشتر

به گزارش خبرگزاری فارس، محمود فرشیدی وزیر سابق اموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با اشاره به لزوم نگاه تحولی در معلمانی که از دانشگاه فرهنگیان وارد آموزش و پرورش می‌شوند، افزود: اگر مدرسه به عنوان نهاد پویا و بالنده باشد و به آن اختیارات بیشتر دهیم، شاهد تحول خواهیم بود.  وی ادامه داد: در بخش اختیار دادن به مدارس باید معلم را اضافه کنید؛ اختیار معلم در ارتباط با کلاس و نمره باید افزایش یابد؛ البته در همه جای کشور دچار بروکراسی هستیم و در حقیقت مدرسه خط مقدم بود و ادارات ایجاد شد تا دست معلم را بگیرند اما اختیارات را کم کردند.

وزیر پیشین آموزش و پرورش با اشاره به لزوم تفویض اختیار به مدارس، افزود: باید نگاه‌ها از مدیریت تک بعدی کنکور محور تحول پیدا کند البته باید این کار تدریجی صورت گیرد.  وی یا بیان اینکه معتقدم که در بحث معیشت فرهنگیان باید شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش زیرنظر رئیس جمهور ایجاد شود، اضافه کرد: وزیر آموزش و پرورش در حال حاضر مشاور اقتصادی تعیین کردند اما حواس‌مان باشد که نگاه اقتصادی به آموزش و پرورش برای آموزش و پرورش باشد و نگاه اقتصادی به تعلیم و تربیت مانند کم کردن نیرو یا تعطیلی کلاس‌ها ضرر است.

 استفاده از نیروهای غیرمتخصص

خبرگزاری فارس گزارش داد: علیرضا علی‌احمدی وزیر پیشین آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر اظهار کرد: در حال حاضر مشکل‌مان این است که آموزش و پرورش دست خود آموزش و پرورش نیست و به خیلی جاها باز می‌گردد و نمی‌تواند نیروی مورد نیاز خود را از مراکز تربیت معلم و فارغ التحصیلان برجسته دانشگاه ها برگزیند و جذب نیرو دست سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی است.  اگر می خواهیم معلم انگیزه، منزلت و توانمندی داشته باشد باید درست مدیریت کنیم؛ نیاز داریم که سند آموزش و پرورش، یک زیر سند علاوه بر ۶ زیرنظام برای کف کار در مدرسه داشته باشد و نه تنها تکلیف مدرسه بلکه سایر نهادها را نیز مدیریت کند.

وی با گلایه از عدم ثبات مدیریت در آموزش و پرورش، بیان کرد: باید مدیران اعتقاد به سند تحول داشته باشند و از سوی دیگر برخی کشورها کفیل برای آموزش و پرورش دارند؛ کفیلی که با تغییر دولت‌ها تغییر نمی‌کند؛ باید معاون آموزشی، معاون پرورشی و معاون کتب درسی، ثبات داشته باشند.  علی‌احمدی تصریح کرد: متأسفانه ثبات مدیریت را تدبیر نکردیم، سند تحول را در مدرسه تفویض اختیار نکردیم و نوع مدیریت ما از بالا پایین است.  برای تفویض اختیار به مدارس باید یک سری تحولاتی را اجرا کنیم و باید شایسته‌سالاری در مدیران داشته باشیم ضمن اینکه باید نظام انگیزشی برای معلمان داشته باشیم.

 مهر به روایت آمار

روزنامه جوان نوشت: پروژه مهر برای بازگشایی مدارس در وزارت آموزش و پرورش در تابستان جاری به اجرا درآمد و آنطور که حاجی میرزایی اعلام کرد، آخرین آمارهای ثبت نامی حاکی از آغاز سال تحصیلی با ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز است که افزایش حدود ۵۰۰ هزار نفری را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و از این تعداد، ۸ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کرده اند. همچنین بازگشایی مدارس ایرانی در ۱۱۰مدرسه، ۷۷ شهر و ۴۹ کشور انجام می‌شود. شمار دانش آموزان اتباع در سال تحصیلی جاری به حدود ۵۰۰ هزار نفر می‌رسد که ۱۲۳ هزار نفر آن‌ها بدون مجوز و مدارک هویتی و حدود ۳۷۰ هزار نفر با مجوز هستند که در ۲۸ هزار مدرسه ثبت نام شده‌اند.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت آموزش و پرورش محسن حاجی میرزایی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۰۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند

به گزارش خبرنگار مهر، محمود مشکی صبح دوشنبه در در کارگاه آموزشی رابطان طرح داناب در اردبیل با تاکید بر اینکه همه ما باید سفیر نجات آب در استان باشیم، اظهار کرد: طرح داناب فرصت مناسبی است که بتوانیم با تغییر نگرش در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب تاثیر گذار باشیم.

وی خاطرنشان کرد: طرح داناب فرصت مناسبی است که بتوانیم با تغییر نگرش در راستای حفظ و نگهداری محیط زیست و نجات آب تاثیر گذار باشیم.

معاون متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر اینکه دانش آموزان را به سمتی هدایت کنیم که در کنار مسایل آموزشی نسبت به کمبود آب حساس باشند، تصریح کرد: شناخت مهمترین پایه حرکت است و در موضوع آب بحث شناخت و آموزش اهمیت موضوع، در اولویت است.

مشکی آموزش های کیفی در بحث آب را یادآور شد و بیان کرد: از مدیران و دبیران مجری طرح داناب درخواست داریم تا با برنامه ریزی، اکثریت دانش آموزان مدارس را با موضوع کمبود آب و چگونگی صرفه جویی آن آشنا کنند.

وی گفت: با اجرای پویش و اطلاع رسانی ها، استفاده از پوسترها و وسایل آموزشی، امیدوار هستیم که بتوانیم به اهداف مورد نظر دست یابیم.

در ادامه این کارگاه آموزشی از پوستر مفهومی طرح داناب رونمایی شد و کارشناسان و متخصصان شرکت آب منطقه ای استان، به ارائه مباحث آموزشی و تبیینی پیرامون طرح داناب پرداخته و به سوالات حاضران پاسخ دادند.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح داناب در استان اردبیل با همکاری شرکت آب منطقه ای و اداره کل آموزش و پرورش و مشاوره اجرایی جهاد دانشگاهی استان اردبیل اجرایی می شود.

کد خبر 6097952

دیگر خبرها

  • نگاه پلیس به دستگاه تعلیم و تربیت ستودنی است
  • آموزش و پرورش به دنبال اجرایی‌ کردن سند تحول بنیادین از مدرسه است
  • تجلیل از ۵۰ معلم نمونه هرمزگانی
  • اجرای طرح آموزشی «فرهنگ ترافیک» برای دانش‌آموزان کرمانشاهی
  • همایش تجلیل از معلمان نمونه در گناوه برگزار شد
  • ۲ طرح ورزشی در بخش تبادکان مشهد افتتاح شد
  • محدوده ثبت نام در هر مدرسه به صورت شعاعی خواهد بود
  • امسال ۵۰۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش اصفهان می‌شود
  • دانش آموزان با حساسیت کمبود آب آشنا شوند
  • کمبود ۷۰ هزار نیروی پرورشی و مشاور در مدارس