Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@13:09:13 GMT

بازدهی ۱۲ درصدی شاخص فرابورس در شهریور

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۱۳۴۸

بازدهی ۱۲ درصدی شاخص فرابورس در شهریور

به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، شهریور ۱۳۹۸ ضمن افزایش حجم و ارزش معاملات و تداوم بازدهی مثبت شاخص کل، متغیر ارزش بازار فرابورس در مقایسه با ماه قبل، رشد ۵ درصدی را تجربه کرد تا این متغیر با افزایش ۵۱ درصدی از آغاز سال روبه‌رو شود.

آخرین ماه از فصل تابستان در فرابورس ایران در حالی به پایان رسید که تمامی متغیرها اعم از شاخص کل، ارزش بازار، حجم و ارزش دادوستدها روند صعودی را نشان می‌دهد به طوری که شاخص کل نسبت به مرداد بازدهی نزدیک به ۱۲ درصدی و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بازدهی ۸۹ درصدی را کسب کرده و حجم و ارزش مبادلات در مقایسه با شهریور سال گذشته بیش از ۹۹ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طی یک ماه گذشته شاهد دو عرضه اولیه یعنی عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت جنرال مکانیک در بازار دوم و عرضه ۱۰ درصد از سهام شرکت مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط بودیم. همچنین اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا ۷۰۷» مربوط به تسویه بدهی‌های ۳۲ دستگاه اجرایی کشور، سررسید و از طریق آن مطالبات ۱۶ هزار پیمانکار پرداخت شد.

طی روزهای معاملاتی آخرین ماه تابستان سال جاری در مجموع ۳۳ هزار و ۴۵ میلیون ورقه بهادار در ۵۱۸۳ نوبت دادوستدی نقل‌ و انتقال یافته است که این حجم از مبادلات ارزش ۲۰۹ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریالی را به ثبت رساند که به ترتیب نشانگر رشد ۲۴۰، ۲۶۲ و ۱۵۷ درصدی این متغیرها نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

به طور میانگین در ۲۰ روز کاری شهریور، روزانه ۱۶۵۲ میلیون ورقه به ارزش بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۹۸ میلیارد ریال میان معامله‌گران بازارهای فرابورس دست به دست شده است.

بازدهی ۷۸ درصدی آیفکس از آغاز سال

شاخص کل فرابورس ایران که در روز پایانی مرداد ۹۸ در ارتفاع ۳۵۷۹ واحدی قرار داشت در شهریور کماکان روند صعودی را در پیش گرفت که در نهایت با ۴۳۸ واحد رشد توانست در سطح تاریخی ۴۰۱۷ واحدی قرار گیرد و سقف‌شکنی کند.

از این رو بازدهی آیفکس طی یک ماه به ۱۲ درصد رسید و بازدهی این نماگر از آغاز سال جاری نیز ۷۸ درصد شد.

تفکیک عملکرد بازارهای فرابورس

با نگاهی به جداول حجم و ارزش معاملات سهام و اوراق بهادار به تفکیک بازارها مشاهده می‌کنیم که حجم دادوستدها در تمامی بازارهای فرابورس با افزایش روبرو شدند.

در جدول ارزش دادوستدها نیز بازارهای اول، دوم، شرکت‌های کوچک و متوسط، پایه و ابزارهای نوین مالی به ترتیب با رشد ۳۱۷، ۳۳۶ ، ۳۶، ۶۰۶ و ۱۳ درصدی، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته عملکرد مثبتی را ثبت کردند.

بدین ترتیب در بازار اول شاهد دست به دست شدن ۳۶۳۷ میلیون سهم به ارزش افزون بر ۲۰ هزار و ۲۲۲ میلیارد ریال بودیم.

در بازار دوم هم، طی شهریور ۱۵ هزار و ۸۰۴ میلیون سهم دست به دست شد که ارزش بیش از ۸۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی را به دنبال داشت.

همچنین معامله‌گران سهام به ثبت مبادله ۱۲ هزار و ۶۲۳ میلیون سهم به ارزش ۴۲ هزار و ۴۹۵ میلیارد ریال در سه تابلو مبادلاتی بازار پایه اقدام کردند.

جزئیات عملکرد بازارهای ابزارهای نوین مالی

طی شهریور اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به‌ترتیب به تعداد ۵۲ و ۸۸۱ میلیون ورقه دادوستد شدند که ارزش این مبادلات به ترتیب بیش از ۴۲ هزار و ۱۴ هزار میلیارد ریال بود.

همچنین خریداران و فروشندگان اوراق گواهی تسهیلات مسکن ۱.۴ میلیون ورقه را دست به دست کردند که از این طریق ارزش ۵۵۰ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند.

در این میان در حالی حجم و ارزش معاملات ETFها نسبت به شهریور۹۷ بیش از ۲۷۱ درصد افزایش یافت که دادوستد اوراق بدهی با کاهش ۳ و ۷ درصدی حجم و ارزش مبادلاتی مواجه شد. همچنین رصد مبادلات اوراق تسهیلات مسکن نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت حدود ۴۱ درصدی ارزش معاملات این اوراق را نشان می‌دهد.

گروه‌های پیشرو معاملات

گروه‌های «فلزات اساسی»، «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به‌ترتیب سه صنعتی بودند که بیشترین سهم از ارزش معاملات خرد بازار سهام فرابورس در شهریورماه را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۴ هزار و ۶۶۹ میلیارد ریال سهم ۱۱ درصدی، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ارزش معاملاتی ۱۱ هزار و ۶۲۸ میلیارد ریال سهم ۸ درصدی و گروه انبوه‌سازی با ارزش دادوستدی ۱۰ هزار و ۹۳ میلیارد ریال، سهم ۷ درصدی را از مجموع ارزش معاملات خرد بازار سهام در اختیار گرفتند.

ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل مبادلات بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME در شهریورماه ۹۸ رقم بیش از ۱۳۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

افزایش تعداد حراج در بازار پایه

قوانین جدید بازار پایه فرابورس که از ۲۵ شهریورماه اجرایی شده بودند، در آخرین روز معاملاتی شهریورماه، با تغییری در تعداد حراج همراه شدند. روز سی و یکم شهریورماه فرابورس ایران اعلام کرد که از روز چهارشنبه سوم مهر تعداد حراج در تمامی تابلوهای بازار پایه به تعداد روزهای کاری در هفته و با رعایت دامنه نوسان مجاز هر یک از تابلوها (محدوده دامنه نوسانی ۳ درصد در تابلو پایه زرد، ۲ درصد در تابلو پایه نارنجی و ۱ درصد در تابلو پایه قرمز نسبت به قیمت پایانی در روز قبل) مطابق با مکانیسم حراج روزانه در بازار اول و دوم افزایش می‌یابد. بدین ترتیب قطار اصلاح قوانین بازار پایه حرکت خود را در مسیر اصلاحی ادامه داد.

فرابورس میزبان گروه فدراسیون بورس‌های اروپایی - آسیایی

از دیگر رخدادهای فرابورس در شهریورماه می‌توان به برگزاری رویداد آنسایت ترینینگ در نخستین هفته شهریورماه اشاره کرد. این رویداد در تهران، به میزبانی فرابورس و با حضور ۲۰ نفر از ۶ کشور برگزار شد و در این دوره آموزشی نمایندگان ارمنستان، بورس مسقط، سپرده‌گذاری مسقط، بورس دمشق، بورس قزاقستان، بورس ملی تاشکند، بورس تهران، شرکت سپرده‌گذاری و مدیریت فناوری بورس تهران شرکت کردند.

فیاس، بورس یا نهاد مالی میزبان را در پی فرآیند خاصی از میان سایر نامزدها انتخاب می‌کند تا میزبان برگزاری دوره‌های آنسایت ترینینگ خود باشد. در این دوره، فرایندهای تخصصی کاری میزبان به صورت کلی و جزئی آموزش داده شد.

در سفر یک هفته‌ای اعضای این فدراسیون به تهران همچنین نشست‌هایی با موضوع نحوه عملکرد ارکان بازار سرمایه کشور شامل بورس‌ها، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و مدیریت فناوری بورس تهران، ظرفیت‌ها و امکانات متنوع تامین مالی بورس‌ها در فرابورس ایران برگزار شد.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بازار بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۱۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات

به گزارش خبرنگار مهر، شاخص کل بورس در شروع معاملات امروز یکشنبه (۱۶ اردیبهشت) با رشد ۱۲۰۷.۲۰ واحدی به ۲،۲۶۶،۱۲۴.۵۶ واحد رسید.

از تغییر شاخص‌های دیگر بورس می‌توان به رشد ۱۴۶۷.۱۵ واحدی شاخص کل هم‌وزن اشاره کرد.

همچنین حجم معاملات تاکنون ۸۳۲.۷۶۹ میلیارد سهم بود که طی ۴۱،۵۰۷ معامله دادوستد شده و ارزش کل این معاملات نیز به ۶،۵۲۰.۲۱۵ میلیارد ریال رسیده است.

ارزش کل بازار بورس نیز بالغ بر ۷۸،۲۹۱،۶۰۷.۰۸۱ میلیارد ریال شد.

کد خبر 6096806 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • ریزش ۲۰ هزار واحدی شاخص کل بورس
  • افت بیش‌از ۱۱ هزار واحدی شاخص کل بورس در شروع معاملات
  • رمزخوانی از یکشنبه قرمز بورس
  • تابلوی بورس، تابلوی رکود
  • گزارش روزانه بورس ۱۶ اردیبهشت/ افت ۵ هزار واحدی شاخص
  • افت بیش از ۵ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • سود ۱۳۵۰ درصدی صندوق سهامی سرو!
  • رشد ۱۲۰۷ هزار واحدی بورس در شروع معاملات
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳