Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@14:14:10 GMT

اهمیت حضور کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۲۶۶۲

اهمیت حضور کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از امروز (دوشنبه) در حالی رسما کار خود را آغاز می کند که بیش از هر چیز تنش در روابط ایران و آمریکا کانون توجهات قرار دارد.

در هفتاد وچهارمین نشست مجمع عمومی هر یک از سران کشورها در فرصت کوتاهی که برای سخنرانی در این مجمع پیدا می کنند می توانند مواضع خود را به گوش جهانیان برسانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران نیز قبل از عزیمت به نیویورک این نکته را یادآوری کرد و گفت که مجمع عمومی سازمان ملل متحد سالانه برگزار می شود، امسال هفتادومین چهارمین اجلاس است و فرصت مناسبی است که نظرات ملت‌ها و از جمله ملت بزرگ ایران در آنجا بیان و توضیح داده شود.
وی افزود: این اجلاس فرصت مناسبی است تا اقدامات غیرمنصفانه و ظالمانه ای که امروز نسبت به ملت ایران روا داشته می شود و همچنین مسایل سخت و پیچیده ای که امروز منطقه ما با آن مواجه است برای مردم و کشورهای جهان توضیح داده شود.

این در حالیست که نگرانی ها درباره «بی نظمی جدید جهانی» با حضور ترامپ در این مجمع نگرانی هایی را برانگیخته است.

«مایکل شوارتز» نویسنده نیویورک تایمز با اشاره به این نگرانی نوشت: وقتی ترامپ آمریکا را از توافق هسته ای خارج کرد سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد آن را «بی نظمی جدید جهانی» در آینده دانست و آن را محکوم کرد.

از آن زمان به بعد آمریکا با خروج از دیگر توافقات و نهادهای مهم بین المللی منزوی تر شده است؛ با این حال آمریکا همچنان بزرگترین تامین کننده مالی این سازمان جهانی است. این درحالیست که وعده ترامپ درباره «اولویت بودن آمریکا» باعث شده که منتقدان وی این رویکرد را عامل تشدید بحران ها قلمداد کنند.

مجمع عمومی؛ محل ابراز نظرات جهانی

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در واقع پارلمان جهان محسوب می شود که در آن ۱۹۳ کشور عضو سازمان ملل متحد حضور دارند. مجمع عمومی به‌ طور منظم اجلاس های سالیانه خود را تشکیل می دهد و در موارد استثنایی به درخواست شورای امنیت یا به درخواست یک عضو که مورد موافقت اکثریت اعضا باشد اجلاس فوق‌العاده خواهد داشت. مجمع به اندازه شورای امنیت قدرت ندارد و نمی تواند قطعنامه های الزام آور صادر کند. 

اما مجمع عمومی محلی است که کشورهای جهان می توانند نظرات خود را بیان کرده، توصیه های را به شورای امنیت ارائه دهند و اعضای غیردائم شورا انتخاب کنند.

چرا اجلاس امسال مجمع مهم است؟

دو روز نخست اجلاس مجمع عمومی اهمیت ویژه ای دارد زیرا رئیس جمهوری آمریکا و دیگر رهبران قدرتمند جهان در آن سخنرانی می کنند.

مجمع عمومی همچنین مجالی را برای انتقاد از سیاست های آمریکا در خاک این کشور ایجاد می کند. رهبران سابق جهان از جمله «هوگو چاوز» رئیس جمهوری سابق ونزوئلا و «معمر قذافی» رهبر مخلوع لیبی قبلا از این فرصت استفاده کرده اند.

برخی مقامات متخاصم جهان نیز در سالهای اخیر از فرصت سخنرانی  برای خالی کردن عقده ها و نشان دادن مواضع خصومت آمیز خود با ایران استفاده کرده اند که از جمله نمایش مضحک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اجلاس سال گذشته بود.  

تصمیم گیری درباره مسائل جهانی

در حاشیه مجمع عمومی نیز نشست هایی برگزار می شود که به ویژه در اجلاس امسال نشست آب وهوایی با توجه به کارشکنی آمریکا اهمیت دارد.

هر چند ترامپ حضور در این نشست را تحریم کرده اما حضور سایر کشورها بر مخالفت آنها با تصمیمات ترامپ و تاکید بر مواضع واحد در مواجهه با بحران های جهانی تاکید دارد و حضور هیات های خارجی در این نشست ها، نشان می دهد که مواضع دولت ترامپ در این زمینه خریداری ندارد.

برخی رهبران خارجی به ندرت در این اجلاس حضور دارند که از جمله می توان به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه اشاره کرد که ظاهرا هر ۱۰ سال یکبار در این اجلاس شرکت می کند.

آخرین بار پوتین در سال ۲۰۱۵ در این اجلاس شرکت کرد.

اهمیت حضور هیات های خارجی با توجه به دستور کار اجلاس امسال

در اجلاس امسال مجمع عمومی مسائل مختلفی از تغییرات آب وهوایی گرفته تا مسائل خاورمیانه بررسی می شود.

جنگ های تجاری، مهاجرت، تامین انرژی و فقر زدایی موضوعات دیگر دستور کار اجلاس به غیر از موضوع تغییرات آب وهوایی است.

یکی از مهمترین سووالات این است که در حاشیه اجلاس امسال رهبران کدام کشورها شرکت می کنند.

در اجلاس امسال به غیر از پوتین و نتانیاهو، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین، «جاستین ترودو» نخست ویر کانادا و «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا حضور ندارند.

اما این اجلاس همچنین صحنه سخنرانی سران کشورهای هم رای خواهد بود. ترامپ که با رفتارهای نامتعارف دیپلماتیک غریبه نیست بعد از رئیس جمهوری برزیل که او نیز مانند ترامپ تغییرات اب و هوایی را رد می کند، سخنرانی خواهد کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه نیز از سخنرانان خواهد بود که دولت وی به دلیل زندانی کردن روزنامه نگاران با انتقادهایی مواجه است.

نخست وزیر هند «نارندرا مودی» نیز در اجلاس این هفته حضور دارد. وی که همواره سخنرانی های بی دردسر دارد امسال احتمالا با توجه به حضور «عمران خان» همتای پاکستانی خود با شرایط دشواری مواجه خواهد شد.

تنش بین رهبران دو کشور به دنبال تصمیم جنجال برانگیز مودی در زمینه لغو خودمختاری کشمیر و دستور ورود هواپیماهای جت به حریم هوایی پاکستان در واکنش به بمبگذاری انتحاری تشدید شده است.

این درحالیست که «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در بحبوحه آشوب سیاسی در داخل بر سر برگزیت و بن بست در مذاکرات با اتحادیه اروپا ظاهرا قصد دارد با رهبران اروپایی در حاشیه این اجلاس مذاکره کند.

به نظر می رسد مجمع عمومی شنونده نظرات رهبران جهان حاضر در این اجلاس است.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته گفت می خواهد  سازمان ملل متحد را به عنوان «مرکز راه حل ها» به ویژه در خصوص تغییرات آب و هوایی به نمایش بگذارد.

وی گفت، در حال از دست دادن رقابت در مقابل تغییرات آب و هوایی هستیم.

ایران همان طور که رئیس جمهوری گفته با ابتکار صلح در این اجلاس حضور می یابد و انتظار می رود مجمع عمومی امسال به صحنه دیپلماسی فعال مقامات ارشد کشورمان تبدیل شود.

1071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایالات متحده آمریکا ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۲۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماده واحده بودجه ۱۴۰۳ هلال‌احمر تصویب شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر از تصویب ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۳ هلال‌احمر در مجمع عمومی جمعیت خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر پیرحسین کولیوند در ششمین نشست از پنجمین دوره مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر گفت: ماده واحده بودجه سال ۱۴۰۳ جمعیت هلال‌احمر پس از بررسی‌های جزئی و کارشناسی مورد بحث در مجمع عمومی جمعیت هلال‌احمر قرار گرفت و به تصویب رسید.

وی افزود: با تلاش‌های انجام شده و پیگیری‌های صورت گرفته شاهد همراهی مجلس و دولت با جمعیت هلال‌احمر هستیم و ثمره این همراهی خدمت بهتر به مردم است و این روند می‌تواند منجر به توسعه فعالیت‌های بهداشتی، امدادی، درمانی و آموزشی توسط هلال‌احمر شود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: نظارت و بازرسی امروز در هلال‌احمر جایگاه ویژه‌ای دارد زیرا اولویت اول ما عملکرد شفاف است. این عملکرد شفاف کمک می‌کند تا اعتماد عمومی‌به هلال‌احمر هر روز بیش از گذشته شود. نباید فراموش کرد که دارایی اصلی هلال‌احمر همین اعتماد مردم به جمعیت است و باید در حفظ و ارتقای آن کوشید.

کولیوند خاطرنشان کرد: بر همین اساس صورت‌های مالی و تفریغ بودجه سال ۱۴۰۱ جمعیت هلال‌احمر پس از تحلیل و بررسی تصویب شد تا امورات هلال‌احمر به صورت شفاف در مقابل نگاه نمایندگان مردم پیش برود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ایران با اراده مصمم، فناوری هسته‌ای را گسترش خواهد داد
  • مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه عضویت فلسطین را به رأی می‌گذارد
  • امیرعبداللهیان: با اتخاذ موضع هماهنگ کشورهای اسلامی، حقوق ملت فلسطین محقق می‌شود
  • دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اندونزی
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول
  • حضور وزیر خارجه در افتتاحیه پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • تصویب بودجه ۱۴۰۳ هلال احمر
  • بودجه ۱۴۰۳ هلال احمر تصویب شد
  • ماده واحده بودجه ۱۴۰۳ هلال‌احمر تصویب شد