Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-05-07@02:15:18 GMT

ژن‌های خوب؛ مصمم به تعالی سینمای ما! +تصاویر

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۱۹۲۷۵

ژن‌های خوب؛ مصمم به تعالی سینمای ما! +تصاویر

صراط:

فیلم سینمایی، محصول گرانی است؛ ساخت آن لااقل یکی دو میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد و اگر چند ستاره یا چند صحنه عظیم هم داشته باشد، هزینه آن به راحتی از ۵-۶ میلیارد تومان عبور می‌کند.

به گزارش روزنامه خراسان به خصوص آن که در ۷۰-۸۰ درصد موارد، به سوددهی هم نمی‌رسد؛ بنابراین در چنین شرایطی، نه فقط حضور آقازاده‌ها، بلکه حضور هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی در سینمای ایران، با قواعد اقتصادی چندان منطقی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا این که وابستگان چهره‌های بانفوذ سیاسی، در این دنیا چه می‌خواهند و چه می‌کنند، همیشه جای سؤال است و شاخک‌ها را حساس می‌کند. به بهانه اکران فیلم «شاه‌کش» به تهیه‌کنندگی عباس نادران فرزند نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، نگاهی داریم به همه آقازاده‌هایی که در ۵-۶ سال اخیر، به سینمای ایران آمده‌اند:

علی حضرتی

فرزند الیاس حضرتی نماینده چندین دوره مجلس شورای اسلامی، ظاهرا متولد ۱۳۶۹ است و به عنوان پرکارترین آقازاده سینمای ایران شناخته می‌شود. او اولین کار جدی خود را در سال ۹۲ با تهیه یک فیلم کوتاه انجام داده و در سال ۹۳ با سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگی فیلم «خداحافظی طولانی» به کارگردانی فرزاد مؤتمن به شهرت رسید. این فیلم در جشنواره فجر هم با سه سیمرغ، مورد تقدیر قرار گرفت.

او یک سال بعد تهیه‌کنندگی فیلم «نیمرخ‌ها» اثر زنده‌یاد ایرج کریمی را بر عهده داشت. حضرتی دو فیلم «یک قناری یک کلاغ» و «اردک لی» را هم تهیه کرده و در دومی که هنوز اکران نشده، سرمایه‌گذاری هم کرده است.

احسان رسول‌اف

به نام خانوادگی، شهرت کمتری از بقیه دارد؛ پدرش جلال رسول‌اف از مدیران قدیمی بانک‌های ایرانی است و اکنون مدیرعامل بانک آینده. احسان رسول‌اف متولد ۱۳۵۸، بعد از فعالیت‌های مفصل در عرصه‌های مختلف هنری مثل تجسمی، موسیقی و تئاتر، به سینما آمده است. پویانمایی «آخرین داستان» با حضور پرشمار ستاره‌های سینما به عنوان صداپیشه و همچنین فیلم «دلم می‌خواد» اثر بهمن فرمان‌آرا اولین پروژه‌های سینمایی احسان رسول‌اف هستند. او در سال ۹۴ دو فیلم «دوئت» و «سمفونی تولد» را تهیه و سرمایه‌گذاری کرد که هنوز اکران نشده‌اند. «بمب» پیمان معادی، آخرین و مشهورترین فیلم اوست.

حمیدرضا عارف

او را بیشتر به عنوان صاحب نظریه «ژن خوب» می‌شناسیم. فرزند محمدرضا عارف سیاستمدار مشهور، که خودش ادعا کرده به واسطه توانایی‌هایش، در ۲۲ سالگی شرکت ام‌تی‌ان را از آفریقای جنوبی به ایران آورده، در سال ۹۲ تنها تجربه سینمایی خود را رقم زد و همراه با چند نهاد دولتی، در فیلم «فصل نرگس» اثر نگارآذربایجانی سرمایه‌گذاری کرد.

این فیلم در اکران با ۲۳۰ میلیون نابود شد و عارف هم با سینما خداحافظی کرد. او بعد از یک تجربه کوتاه در موسیقی با «امیر بی‌گزند» محسن چاووشی، به دنیای اقتصاد و سیاست رفت و چند مسئولیت بر عهده گرفت که همگی جنجالی شدند و نام او را مطرح کردند.

عباس نادران

بهانه نگارش این گزارش، فرزند الیاس نادران نماینده چند دوره مجلس شورای اسلامی است. نادران تنها یک فیلم مستند به نام «لبیک» در کارنامه دارد که وحید امیرخانی کارگردانی کرده و در جشنواره سینماحقیقت شرکت داشته است. حضور عباس نادران در سینما، از روزی که مجوز تهیه‌کنندگی گرفت، جنجالی بود؛ زیرا سابقه بسیارکمی در سینما داشت و علی‌القاعده نمی‌توانست تهیه‌کننده شود.

او این روز‌ها «شاه‌کش» به کارگردانی وحید امیرخانی را روی پرده سینما‌ها دارد. نادران ادعا کرده اگر می‌خواسته از امتیاز آقازادگی‌اش استفاده کند، «شاه‌کش» به جشنواره فجر راه می‌یافت و به در بسته جشنواره نمی‌خورد.

هادی رضوی

داماد محمد شریعتمداری وزیر سابق صنعت، مشهورترین چهره فهرست آقازاده‌ها و تنها کسی است که پایش به زندان باز شده است. سیدمحمدهادی رضوی متولد ۱۳۶۳ است و فعالیت سینمایی اش را از سال ۹۳ آغاز کرده است.

او به همراه محمد امامی (دیگر متهم پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان) در فصل اول سریال نمایش خانگی «شهرزاد» سرمایه‌گذاری کردند. رضوی کمی بعد با مشارکت احسان دلاویز و محمد امامی، هزینه ساخت سریال «شاهگوش» را هم تأمین کرد. آخرین خبری که از او داریم، این است که به زندان رفته و قرار است بعد از گذراندن ۲۰ سال محکومیت، در ۵۵ سالگی آزاد شود!

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: سینما ژن خوب آقازاده صراط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۱۹۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است

سعید الهی، تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبه‌گر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایت‌های ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.

اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان می‌آورند؛ هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته، اما برآورد‌ها افزایش‌های حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیت‌های ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژه‌یابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکرد‌های پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبه‌گری را تا حدودی از دست داده و ضعیف‌تر شده است.


در بررسی پرونده "باید‌ها و نباید‌های سینمای مستند در سال ۱۴۰۳" گفت‌وگویی با سعید الهی داریم. او از تهیه‌کنندگان شناخته شده کشور است که با ۲ اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روز‌ها در بخش هنر و تجربه اکران می‌شود.

الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلم‌های مستند در اصلاح و ارتقای رفتار‌های اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری می‌بایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشف‌های جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.

وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روز‌ها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسل‌های امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایه‌گذاری برخی دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیت‌های تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.

الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آن‌ها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهه‌های گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.

تهیه‌کننده بهترین مستند جشنواره‌های فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند «قوی دل» می‌تواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی «قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآورده‌های خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسل‌های مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسان‌ها به یکدیگر و پرهیز از فردگرایی‌های افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولت‌ها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستی‌ها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.

الهی ضمن قدردانی از برنامه‌ریزی مجامعی، چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلم‌های کم مخاطب در سینما‌های کشور و همسطح با فیلم‌های به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشه‌ورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای «قوی دل» بنشینند.

وی به ضرورت‌های فرهنگی و سینمایی سال ۱۴۰۳ کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» ۳ رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاست‌گذاری درست و حرفه‌ای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه می‌تواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولت‌ها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرج‌های احتمالی و ترویج برخی نکاه‌های التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواسته‌های منطقی و حرفه‌ای آنان ندارند.

الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز می‌کنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعه‌های روابط عمومی در سازمان‌هاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینه‌های سرسام آور تولید و کاهش برآورد‌ها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینه‌های تولید با پول‌پاشی و ولخرجی‌های بی‌دلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورم‌های احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.

وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستند‌های ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه‌های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی‌های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.

«قوی‌دل» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی در سینما‌های «هنر و تجربه» اکران شده است.

دیگر خبرها

  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • کارکرد انتقادی فیلم‌های مستند کمرنگ شده است
  • تهیه کننده نون خ سریال جدید می‌سازد
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی