Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-26@21:58:04 GMT

نقض قانونی که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۳۱۲۸

نقض قانونی که امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند

امسال دولت قیمت خریدتضمینی محصولات کشاورزی را که بر اساس قانون تا آخر شهریور هر سال تعیین شده، اعلام نکرد در حالی که امنیت غذایی کشور به رعایت این قانون گره خورده است.

به گزارش مشرق، امسال دولت قیمت خریدتضمینی محصولات کشاورزی را که بر اساس قانون تا آخر شهریور هر سال تعیین شده، اعلام نکرد تا چرخه نقض قانون توسط دولت ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دولت در سالهای گذشته هم نرخ خرید تضمینی را با تاخیرهای یکماه تا 8 ماه اعلام کرد، مثلا نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را سال گذشته در اردیبهشت سال بعد،‌ نرخ  سال 96 را در بهمن ماه و سال 95 را در اسفند اعلام کرد. سالهای قبل از این تاریخ‌ها هم به ندرت در زمان خودش یعنی آخر شهریور اعلام کرده بود. در حالی که «قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی» که تاکید می‌کند نرخ‌ها حتما تا آخر شهریو ر اعلام شود دلایل کارشناسی دارد.

بیشتر بخوانید: سه چالش بخش کشاورزی در سال ۹۸ امروز دولت نرخ‌ خرید تضمینی را اعلام می‌کند؟ قیمت خرید تضمینی گندم مشخص شد

‌تبصره 2 ماده واحده قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی تاکید می‌کند که «دولت موظف است قیمتهای مصوبه مزبور را قبل از آغاز هر سال زراعی (‌آخرشهریور ماه) از طریق رسانه‌های عمومی اعلان نماید.» این قانون 21 شهریور ماه یک 1368 در مجلس‌شورای اسلامی تصویب و در تاریخ1368.6.22 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

نقض این قانون توسط دولت محدود به افراد معدود نیست بلکه به طور مستقیم 4.5 میلیون بهره‌بردار کشاورزی و به طور غیر مستقیم  80 میلیون جمعیت کشور را در برمی‌گیرد که امنیت غذایی آنها وابسته به مدیریت مناسب از سوی دولت از جمله اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی است، دولت اگر نرخ خرید تضمینی را مناسب و به موقع اعلام کند، در تولید و درآمد کشاورزان موثر خواهد بود و کشت کشاورزان به سمت محصولات اساسی و راهبردی مانند گندم که قوت اصلی مردم است هدایت می‌شود.

نقض قانون توسط دولت تعجب برانگیز است و تکرار آن در سالهای گذشته تعجب برانگیزتر. در حالی که هم قانون تاکید دارد که نرخ‌ها به موقع اعلام شود و هم کارشناسان هرساله هشدار می‌دهند اما هر سال در به همان پاشنه می‌چرخد و دولت نرخ‌های خرید تضمینی را با ماهها تاخیر اعلام می‌کند که البته در باره میزان نرخ‌ها هم بحث‌زیاد است. کشاورز نمی‌تواند منتظر بماند و باید محصول خود را بکارد یعنی شرایط آب و هوایی چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد زیرا هر محصولی زمان کشت معینی دارد و خارج از آن نمی‌توان کشت کرد دولت هم باید این را بداند و به کشاورز در این زمینه کمک کند در واقع به خودش کمک کند که مسئول امنیت غذایی کشور است. واقعا دلیل این همه تاخیر شورای اقتصاد در اعلام نرخ‌ خرید تضمینی چیست؟ در حالی که وزارت جهاد کشاورزی قیمت‌های پیشنهادی را 3 ماه پیش اعلام کرده است واقعا دولت قصد ندارد رویه خود را اصلاح کند؟ این رفتار دولت با کشاورزان تا کجا پیش خواهد رفت؟

نقض قانون خرید تضمینی توسط دولت امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند، زمانی که کشاورز از نرخ خرید خود آگاه نیست مانند انداختن تیری در تاریکی است، کشاورز شانسی می‌کارد و نتیجه آن نیز شانسی خواهد بود چه بسا سال آینده به جای گندم، شکر ودانه روغنی از زمین کشاورز گوجه فرنگی،‌بادمجان و هندوانه برداشت شود! دولت فکر کند که 11 میلیون تن گندم از مردم خریداری خواهد کرد اما در نهایت می‌شود 8 میلیون! رویای خودکفایی شکر را در سر بپروراند اما به یکباره بیش از یک میلیون تن شکر وارد کند! در دیگر سو گوجه‌ها  هم آنقدر زیاد شود که بریزند جلوی گوسفندان و هندوانه‌کاران هم زمین‌ها را رها کنند و بسپرند به پرندگان.

دولت اکر نرخ‌ها را به موقع و برای محصولات راهبردی مانند گندم، ذرت، جو،‌دانه‌های روغنی،‌ چغندرقند،‌ پنبه قیمت‌های مناسب اعلام کند، کشاورز سال آینده محصولاتی از این دست کشت خواهند کرد و منجر به افزایش ضریب امنیت غذایی کشور و جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور خواهد شد.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز اخبار خودرو دربی90 تحولات یمن گندم امنیت غذایی دولت شورای نگهبان وزارت جهاد کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۳۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند، اما این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

 

چند سال پیش قانونی در ایتالیا تصویب شد که به باشگاه های فوتبال اجازه می‌داد برای خرید بازیکنان و ستارگان خارجی دست بازتری در هزینه کردن داشته باشند. یکی از نتایج ملموس این قانون، عملکرد بسیار خوب ایتالیایی ها در میادین اروپایی بود، به طوری که نمایندگان این کشور در 4 سال اخیر، چهار فینال اروپایی را تجربه کرده اند. با این وجود، این قانون از ابتدای سال 2024 لغو شده است و باید دید آیا این فعل و انفعال، بر کیفیت و نتیجه گیری تیم های ایتالیایی در سال های پیش رو تاثیری خواهد داشت یا خیر.

از دست ندهید ????????????????????????

درخواست دروسی: سردار را در رم حفظ کنید اختلاف علنی رئیس فدراسیون با مجری تلویزیون اعتراض هوادار بارسلونا: ژاوی، مرد سر حرفش می‌ماند! رد پای آرتتا؛ اورتون بعد از 14 سال لیورپول را در خانه شکست داد!

دیگر خبرها

  • آیا لغو فرمان رشد در ایتالیا باعث سقوط فوتبال این کشور می‌شود؟ (زیرنویس فارسی)
  • حمایت یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی از سبد امنیت غذایی مردم سیستان و بلوچستان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • خرید تضمینی محصول گندم کشاورزان استان از اوایل خرداد ماه
  • آمادگی ۳۵ مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان
  • خرید بیش از ۳۷۰ هزار تن گندم در خوزستان
  • خرید تضمینی گندم به ۵۵۶ هزار تن رسید
  • خرید تضمینی گندم و کُلزا در کهگیلویه و بویراحمد
  • کمک دولت اسپانیا به رئال مادرید برای خرید امباپه
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است