Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-02@17:03:14 GMT

داستان‌های تخت جمشید را از میان خشت‌هایش بشنوید

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۲۲۴۹۰۴

داستان‌های تخت جمشید را از میان خشت‌هایش بشنوید

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، تخت جمشید از دیدنی‌های پرآوازه ایران است که در سطح جهان مشهور است.

این میراث بزرگ تمدن کهن در مرکز استان فارس  و در ۱۰کیلومتری شمال شهر مرودشت و در ۵۷کیلومتری شیراز قرار دارد. براساس خشت نوشته‌ها و سنگ‌ نوشته‌های کشف‌ شده در تخت جمشید، نام اصلی آن پارسه است. این نوشته‌ها که روی دیوار تچر و از زمان ساسانیان باقی مانده‌اند، نشان می‌دهند که در آن زمان این‌جا صد ستون نام داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته می‌توانید در مورد تخت جمشید در نابرو بیشتر بخوانید و اطلاعات کامل‌تری بدست آورید. و همچین به نگاهی به وب‌سایت های انگلیسی زبانی از جمله medium.com نگاهی بیاندازید.

در تخت جمشید شاهد کاخ‌های گوناگون، سنگ نبشته و سنگ نگاره‌هایی هستیم که هر کدام داستانی از ایران قدیم در دل خود دارند و همین‌هاست که پای گردشگران ایرانی و توریست‌های خارجی را به تخت جمشید باز کرده است.

در میان کاخ‌های تخت جمشید، کاخ آپادانا از قدمت و شکوه بیشتری برخوردار است. ساختن این کاخ به دستور داریوش در حدود ۵۱۵ سال پیش از میلاد آغاز شده و سی سال به طول انجامید. کاخ آپادانا ۳۶۶۰ متر مربع مساحت دارد؛ تالار اصلی آن دارای ۳۶ ستون بوده و در شرق، غرب و شمال آن ایوان‌هایی ۱۲ ستونی وجود داشته است.

به غیر از مجموعه کاخ‌های هدیش، تچر، ملکه و... که در تخت جمشید وجود دارد، اطراف این سازه تاریخی دیدنی‌های تاریخی بسیاری وجود دارد. به عنوان مثال در فاصله ۶ و نیم کیلومتری از تخت جمشید، نقش رستم قرار دارد؛ این مکان، آرامگاه شاهانی همچون داریوش بزرگ، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم بوده و آرامگاه پنجم نیز نیمه کاره باقی مانده است که احتمالا به داریوش سوم تعلق دارد.

پاسارگاد، نقش رستم و... نیز از سایر دیدنی‌های اطراف تخت جمشید است. دیدن این یادگارهای تاریخ گذشته ایران، ما را با تاریخ و تمدن گذشته آشنا می‌کند. اگر تا کنون از تخت جمشید و آثار تاریخی اطراف آن بازدید نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم که این فرصت را از خود دریغ نکنید. البته پیشنهاد ما این است که قبل از سفر به تخت جمشید از طریق وبسایت نابرو در مورد این مکان اطلاعاتی کسب کنید.

کد خبر 4727546

منبع: مهر

کلیدواژه: تخت جمشید گردشگری جاذبه گردشگری افق کوروش اینترنت گروه خودروسازی سایپا مالیات بلیت هواپیما بانک پاسارگاد فروشگاه زنجیره ای تبلیغات کسب و کار حمل و نقل دوربین بانک ملی همراه اول دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۲۲۴۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خالدآبادی: کاری به پرسپولیس و بازی‌هایش نداریم

دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تأکید کرد، شاگردان جواد نکونام بدون توجه به نتایج پرسپولیس تنها به دیدارهای خود فکر می‌کنند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا خالدآبادی بعد از تساوی بدون گل استقلال و تراکتور در هفته بیست‌وپنجم لیگ برتر، اظهار داشت: خدا را شکر اولین بازی‌ام را برای استقلال در لیگ برتر انجام دادم. اول از همه از تماشاگران و بعد از کادر فنی و بچه‌های تیم تشکر می‌کنم که این مدت خیلی به من روحیه دادند. حیف شد که نتوانستیم برنده شویم.

کارشناس داوری: بازیکن استقلال اخراج نشد/ پنالتی تراکتور سوخت

 

وی در مورد استقبال هواداران از بازی تراکتور - استقلال نیز خاطر نشان کرد: حضور هواداران اینطور بازی‌ها را جذاب‌تر می‌کند و تجربه خیلی خوبی بود. جو مرا اذیت نکرد، چون قبلاً در شرایط مشابه با حضور هواداران در مسابقات ازبکستان بازی کردم.

«حالا تیم شما باید چشم امید به بازی پرسپولیس- سپاهان داشته باشد.»، دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال در واکنش به طرح این موضوع گفت: ما کاری به بازی حریف نداریم. ان‌شاءالله در این پنج فینال برنده و قهرمان می‌شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اماکن تاریخی فارس در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) تعطیل است
  • شجاعیان در این فصل رکوردشکنی می‌کند!
  • خالدآبادی: کاری به پرسپولیس و بازی‌هایش نداریم
  • سوپرگل داریوش شجاعیان برای هوادار در مقابل صنعت نفت
  • مرگ خاموش تخت جمشید و بیستون
  • شجاعیان: در خواستگاری‌ام سر فوتبال دعوا شد!
  • پیرمغان را با صدای علیرضا عصار و با شعر حافظ بشنوید
  • ببینید | حرف‌های این متخصص را بشنوید تا دیگر ته‌دیگ نخورید!
  • مرگ خاموش تخت‌جمشید و بیستون
  • حمله خرس به دامدار ایلامی و تلف دام‌هایش